Strömsnål desktop för multitasking med DDR2?

Permalänk

Strömsnål desktop för multitasking med DDR2?

Hej!

Jag är lite inne på att byta ut min P4 S478 till en ny dator, men två problem uppstår. Det första är mina ganska specifika krav, det andra är ekonomin, men jag har inte brådska utan vill mest kolla läget nu.

Vad jag är efter är en dator som presterar riktigt bra på multitasking. Jag kommer inte ha datorn till att spela så något energislukande monster till grafikkort är icke intressant. Jag vill få ner strömförbrukningen så mycket som det bara går utan att kompromissa på prestandan att för mycket.

AMD eller Intel kvittar.
Strömsnålt grafikkort för tiling WM (se Ion3, Ratpoison). Hårdvaran måste ha bra stöd i Linux!
DDR2 vill jag ha då priserna är så mycket lägre. Minst 4 GB ska jag ha för att köra 64-bitars OS.

PSU, chassi, hårddisk och minne är jag klar med, men det jag behöver råd med är moderkort, CPU och grafikkort. Det kan t..o.m. vara Matrox. Jag använder GF2 så som ni förstår är grafikprestanda inget jag prioriterar.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Hade nog valt en X2 4850 med strömförbrukning på 45W, Moderkort med 780G chipset så ar du inbyggd grafik (t.ex. från gigabyte).

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.