VIA utmanar Atomsystem med bättre grafik

Permalänk
Melding Plague

VIA utmanar Atomsystem med bättre grafik

Via lanserade i dagarna en ny plattform. Under namnet Trinity vill den lilla tillverkaren utmana de mindre systemen från AMD och Intel.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Via utmanar. Hur fel låter det

Permalänk
Medlem

Ingen Kommer helvete inte köpa något från VIA

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

varför inte?

Visa signatur

Dator: MSI GeForce GTX 580 Twin Frozr II,corsair 4 GB,WD blue 640GB,C2Q 9550,microsoft intellimouse 3,logitech G15, logitech x-53,Corsair HS1,Samsung 2253BW,Silver Power 750Wm,Silverstone FT02.

"Time lost is time... not spent!" - HuskyStarcraft

Permalänk
Medlem

sjysst. då kan jag uppgradera spelburken i sinom tid!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Inaktiv

Yeeees!! Hoppas dom bygger sin OpenBook runt denna plattform, och säljer utan OS... FAN vad jag ska köpa den då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Ingen Kommer helvete inte köpa något från VIA

Varför skulle man inte göra det? Det är ju en bättre produkt.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

"[...]har S3 en produkt som väl kan konkurrera mot Radeon och Geforce i budgetsegmentet."

Come again in a hundred years(alt. passiv kylning).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Ingen Kommer helvete inte köpa något från VIA

Du kanske inte gör det då du inte verkar ha nån koll på vad via sysslar med.

Via är knappst dåliga produckter snarare bra då dom ricktar sig åt en helt annan grupp av användare och ändamål. Fram tills nyligen har via vart mer eller midnre själva på mini-itx och ner. Ville man ha nåt som drog max 20-30W som helhetslösning så var det via. Deras processor är igen spelprocessor heller och ska inte förknippas med sånt i första hand. Vias processorerhar därimot hårdvara specielt för kryptering villket gör dom snabba på det gämfört med en amd eller intel processor som saknar sådana fuktioner som får sköta det med mjukvara.

Jag har en via burk hemma som agerar router och server och den fungerar klanderfritt och tokstabil.
Sparade in en del el gämfört med mitt gamla åbäke och plats med för den delen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Trevligt. Lär inte vara svårt att konkurrera med Intels inbyggda skit.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

låt mig gissa, 4600kr och leverans tidigast om 8 månader?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

VIA är bra (Y) när du du tvättar *ironi

Permalänk
Inaktiv

Skulle nog välja en Nano före en Atom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Skulle nog välja en Nano före en Atom

Motivera dig gärna.

Annars tycker jag det är kul att VIA ger sig in i leken bland dem
stora elefanterna.

Skulle vara kul med ett uttömmande test på dem olika minisystemen.

God Jul på Er alla

Permalänk

Vars hittar man en netbook med Nano?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Vars hittar man en netbook med Nano?

Finns inte Nano ännu vad jag vet.
Det här är det närmaste iaf
http://www.pricerunner.se/pl/27-1139748/Baerbara-datorer/HP-2...

Permalänk

C7 är ju sämre än Atom, så den är uträknad. När kommer vi se Nano i verkligheten då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Trevligt. Lär inte vara svårt att konkurrera med Intels inbyggda skit.

Det är inte så att det är skit bakom TB istället ?

Visa signatur

The Bishop

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om VIAs produkter presterar snäppet bättre. Samtliga av deras produkter hittills ligger högre i pris än Atom och det verkar vara en kultur VIA har. När det gäller netbooks och andra miniprodukter går priset före prestandan vilket innebär att de automatiskt sållar bort sig själva. De netbooks HP säljer med Nano lär ju enbart vara personer med lite mer insikt och som kan "offra" den extra tusenlappen. Men ska man nu ut till massan måste de närma sig Atom i pris...

Permalänk

Fulaste loggan ever!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Gott så. All konkurrens är bra konkurrens. Om bara Via lyckades att nå ut också, vore allt tipp topp.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk

blir den billigare än atom och energisnålare så varför inte, lär knappast bli fallet dock...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

loggan kändes kopierad från google chrome

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Avstängd

Kasta inte skit på VIA när ni inte har en aning om vad de har. Samt att C7 är bättre än Atom. Nano kommer däremot inte vara varmare än 20 grader per kärna med en frekvens på 2 GHz!

VIA C7
Secure Hash - SHA-1, SHA-256
On-Die Encryption - AES Support
Random Number Generation - 2 Hardware RNGs
Montgomery Multiplier - Support

VIA Nano
Secure Hash - SHA-1, SHA-260
On-Die Encryption - AES Support
Random Number Generation - 2 Hardware RNGs
Montgomery Multiplier - Support

Intel Atom
Secure Hash - Not Support
On-Die Encryption - Not Support
Random Number Generation - Not Support
Montgomery Multiplier - Not Support

Än finns det ingen som lyckats knäcka AES.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Ingen Kommer helvete inte köpa något från VIA

Ingen kommer inte köpa... menar du alltså att alla kommer att köpa något från VIA? Så uppfattar jag det som iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Kasta inte skit på VIA när ni inte har en aning om vad de har. Samt att C7 är bättre än Atom. Nano kommer däremot inte vara varmare än 20 grader per kärna med en frekvens på 2 GHz!

när förväntas nano släppas till oss konsumenter och vilken aktör står bakom - via eller intel? låter mycket lovande med så låga temperaturer om de även presterar hyggligt.

hejdå

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll hur mycket bättre Nano är en Atom då atom har en hyggligt bra tillgång medens Nano är omöjlig att få tag på. Snacka om papperslansering...

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Ingen Kommer helvete inte köpa något från VIA

Exakt som boris_vodka skrev, vad menar du? Alltså du skriver Ingen och sedan inte, det är två negativa ord vilket borde bli positivt, d.v.s motsatsen till inget d.v.s. alla. Syftningen på något är också spännande, jag förstår ej vad du menar. Är något i det här fallet de/den produkt som artikeln handlar om, eller är det vias komponenter i allmänhet.
Lustigt att du därtill skriver ”kommer” med versal, som om det vore ett eget namn och utelämnar punkt. A ja, man gör så gott man kan.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
när förväntas nano släppas till oss konsumenter och vilken aktör står bakom - via eller intel? låter mycket lovande med så låga temperaturer om de även presterar hyggligt.

hejdå

Vad menar du med frågan om vilken aktör som står bakom?

Nano släpps H1 nästa år, vågar inte säg Q1 då det inte är säkert. Hela processorn är ju designad från scratch och har pågått i över 5 år - så man vill ju tro Q1. Snackas om 5-25W så det är inget element vi pratar om här inte. Ska även vara upp till fyra gånger snabbare under vissa sessioner än gamla arkitekturen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

vart fan är nano nånstans, är den så liten att tilllvekarna inte ser den, då jag inte sett en netbok ännu med en nano i sig, men atom då den ser dom ju! den borde ju bara ännu svårare att se?+?:D

Visa signatur

assrock!! hehe