Permalänk
Medlem

Flera konstiga fel på nybyggd dator

Hejsan alla datorkunniga!
Då jag inte riktigt vet vad jag ska söka på för mina(udda) fel så blir det att jag skapar en tråd iställer och hoppas på överseende med detta.

Problem 1: När min dator går ner i sleep mode så tar det evigheter innan man får den att vakna igen, upp emot 5-10 min kan det ta. Igår när jag skulle gå och lägga mig tog det uppskattningsvis 8 min att få den att starta.

Problem 2: Detta händer inte så ofta men ibland när jag loggar in efter att ha fått den att vakna från sleep mode, när jag ser skrivbordet får jag ibland blåskärmar och datorn startar om. Jag har läst att det kan ha och göra med att man har 4GB ram i någon annan tråd här på sweclockers.

Problem 3: Detta problem är det som irriterar mig mest. Om jag stänger av nätaggregatet och sedan slår på det igen, t.ex. om jag ska och lana eller dylikt, så startar datorn fram till ni vet den där vandrande saken som går fram och tillbaka när datorn bootar. Efter den så startar datorn om och så håller den på och loopar hela tiden. Jag har provat reparera datorn med hjälp av operativinstallationsskivan men den misslyckas. Detta slutar oftast med att jag får intstallera om hela opervativsystemet.
Då jag inte vågar stänga av nätaggregatet vågar jag mig inte på det som någon skrev lösningen på i problem 2.

Min dator:
Gigabyte GA-EP45-DS4 P45 s775
650W Corsair CMPSU-650TXEU
Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz 1333 MHz
500GB Seagate Barracuda 7200.11 SATA II
Gigabyte Radeon HD4850 512MB PCIe 2.0
Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair DHX XMS2
Vista ultimate 64bit

Hoppas jag har beskrivit mina problem tillräckligt bra.
Vill ni har mer information så skriv det.
Tack på förhand
Mvh
Christian

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

4 GB Ram ska inte vara något problem med Vista 64. Vad har du för BIOS version? Om du inte har den senaste så hämta den på Gigabytes hemsida, ska vara version F9. Hämta hem dom filerna och flasha med Q-flash. Finns som val i menyn när du bootar. Kan hjälpa till att rätta till kompabilitetsproblemen som verkar finnas. Att den startloopar är typiskt Gigabytes dualbios, när något inte stämmer i BIOS så försöker den "återställa" till standard. Vad har du för volt på prollen?

Permalänk
Medlem

Prollens volt är på ca 1.2V enligt EASYTUNE6, den rör sig hela tiden så de är svårt att ge exakt volttal.
Jag ska prova o flasha bios.
Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att den har dubbla bios som gör att den loppar.
Detta sker ju bara när jag har haft nätagget avstängt ett tag, om jag har nätagget i och påslaget så startar den utan problem.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
Prollens volt är på ca 1.2V enligt EASYTUNE6, den rör sig hela tiden så de är svårt att ge exakt volttal.
Jag ska prova o flasha bios.
Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att den har dubbla bios som gör att den loppar.
Detta sker ju bara när jag har haft nätagget avstängt ett tag, om jag har nätagget i och påslaget så startar den utan problem.

Gigabyte har dual bios. Om man tex har "klockat fel eller liknande så bootar den på bios 2 etz. Om någon drivare är fel så kan den hålla på så. Har du testat att ta ut ett av minnes paren och köra ett tag med bara 1par? Prova även memtest.

Permalänk
Medlem

Jag har flashat bios och det fixade Sleep mode problemet, ska bara våga mig på att dra nätagget och se om den startar....

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000