Problem jag aldrig stött på tidigare. Har ni?

Permalänk
Medlem

Problem jag aldrig stött på tidigare. Har ni?

Har för ca. 2 månader sen köpt mig en Samsung SpinPoint F1 1000GB 32MB SATA II (HD103UJ). Fungerade exceptionellt bra tills nu.

En vacker dag tycker Windows Vista Ultimate (x64, värt att kanske notera), att jag bör starta om datorn efter att WinUpdate har varit i farten. Visst jag godkänner, sparar mina arbeten och startar om.

Men vad händer när jag startar datorn, allting fungerar som vanligt naturligtvist tills efter att "Vista baren" har laddat klart. Skärmen blir svart som den ska... men inge mer. Antingen att den hänger sig eller att den bara allmänt segt inte tar emot signaler från HDD:n och hamnar i någon sorts loop. Hur som helst så ser jag på datorn's HDD indikator att den lyser rött men inge mer händer. : /

Jag börjar med att felsöka problemet att resetta CMOS, tänkte att mina minne's timmningar kan vara problemet pga. överklock, men icke. Hamnar på samma ställe. Forts. med att börja rycka HDD's sladdar en efter en - fortf. samma.
Tills jag kommer till min SpinPoint F1, då startar windows som vanligt. Stort men, värt att påpeka är detta inte är System disk (C:\) utan detta är bara en hårddisk där jag håller annan information.

Någon som varit med om liknande? Tänkte att det kunde funka med en system restore point. Men fungerar INTE heller!? blir tokig.

Forts. av felsökning: så jag testade den på jobbet som kör XP x86. Och där DÄÄÄR fungerar den klockrent. Får upp all information.
edit: Körde även HDD-error test, visade sig vara 100% healthy.

Så min uteslutning av att hårddisken hade kraschat har uteslutits och är tillbaka på ruta 1.

Vad göra? Idéer, förslag? Något...

Permalänk
Medlem

Det där är ju ingenting, min blev ju 32MB stor för ett par timmar sen. Och samsungs sugprogram får jag inte att funka, ska stoppa in den i nästa burk nu och se om ja kan få igång den där istället.

Permalänk
Medlem

Kör du den som legacy eller ahci?
Prova att byta (vistas drivare kanske flippat ur?).

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Kör du den som legacy eller ahci?
Prova att byta (vistas drivare kanske flippat ur?).

Hur menar du? Hm... är ändå ganska van med hårdvara och olika termer, men faktiskt dök det upp något nu. Legacy/ACHI? Sen äre väl svårt o byta drivisar om jag inte kommer in i Windows med den i kopplad i datorn.

Har även testat i felsäkert läge. Och de känns skumt att inte ens då kunna komma in.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du stoppar i vistaskivan och försöker reparera din installation, funkar det?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Om du stoppar i vistaskivan och försöker reparera din installation, funkar det?

Hm, har dock inte testat. Men grejjen är väl att jag kör nu med SP1 och har inte det på Vista skivan. Tror du det kan fungera ändå? :/
Värt o testa.

Permalänk
Medlem

Kolla bios vad som står där. varit borta i detta på Vista.. ser ok ut när man bootar fanskapet, å windows startar upp, men sen blir allt svart, och om man har tur får man en bluescreeen.

Reparera funkar, även om du inte har SP1 på vista skivan.

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Hm, har dock inte testat. Men grejjen är väl att jag kör nu med SP1 och har inte det på Vista skivan. Tror du det kan fungera ändå? :/
Värt o testa.

Hur gick det?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag har vart med om att vista har tappat alla mina diskar, har vart tvungen att koppla ur dom och sen kopplat i dom 1 och 1 för att få tillbax dom.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk

Jag har haft problem med min Samsung 1TB också. Datorn vägrar starta (går inte ens in i bios) när jag har den kopplad till min silicon image-kontroller. På de 2 primära kontakterna funkar den dock som vanligt. Efter jag hade pillat lite hade råkade jag rubba sata-kontakten in i hårddisken och då startade inte heller datorn. Dock var det bara att sätta i kontakten ordentligt igen.
En kompis till mig fick sin Samsung 750gb att bränna sin bootsektor efter en uppdatering av windows xp första dagen han använde den. Han fick skicka tillbaka och ha en ny.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem. Datorn startade om sig själv och bootade sedan inte. Trodde att hårddisken garanterat pajjat med tanke på händelseförloppet. Men när jag till min förvåning testat att ominstallera Windows fungerade den alldeles utmärkt igen.

Permalänk
Medlem

Kan det tänkas vara en dålig firmware på dessa diskar som spökar? Låter lite oroväckande det här, tur jag avvaktade med att införskaffa en sån här disk. Har alla kört vista 64-bit?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag körde XP Pro x64 tills igår, var för någon månad sedan jag råkade ut för felet. Kör som signaturen säger Vista Ultimate x64 nu, felfritt.

Känns som felet inte kommer uppstå igen men man vet ju aldrig. I övrigt är jag mycket nöjd med disken =c)

Permalänk

Tänkte köpa en 750gb Samsung, och ha den till backup (alltså inte primär operativsystem hd). Jag kör också vista ultimate x64.

Menar ni att det kan bli konflikt?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Alla får nog inte problem med Samsungs diskar och det här specifika felet verkar bara ha uppstått med F1an på 1TB (om man utgår från svaren i den här tråden).

Kan inte svara på konfliktfrågan, men det mesta i problemväg är möjligt när det gäller datorer säger min erfarenhet

Permalänk

I morse hände mer saker. Datorn startade om flera gånger när den sökte efter diskarna i bios, men startade till slut.
Jag kör ubuntu 8.04 32bit så det är inte nåt specifikt windows vista-problem. Har Samsungdisken som lagringsdisk (bootar från en annan disk).

Permalänk
Hedersmedlem

Prova med andra (nya ) satakablar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Oops, helt glömt bort denna tråd.
Hur som helst så löste det sig för mig (trådskaparen) genom att installera om Vistax64. Nu hittar den disken och allt fungerar frid och fröjd.