Permalänk
Robot

Mini-ITX MiniMig V2.0

Detta projekt är en uppföljare till mitt första försök att göra en Amiga i Mini-itx format. Efter att ha byggt ett antal fungerande enheter (och sålt två), har ett antal problem och skumma egenheter uppenbarats. Därför kändes det aktuellt med en uppgradering, speciellt då det har visats ett stort intresse på Amiga.org för konstruktionen.

Grundkonceptet är den samma - en design baserad på den MiniMig som är skapad av Dennis van Weeren (http://home.hetnet.nl/~weeren001/). De modifikationer jag gjorde i första versionen finns kvar, men ett antal förändringar har gjorts:

* Alla kontaktdon på baksidan. Nu är det Mini-itx på riktigt...
* Korrigerade fel i designen på några ställen (bland annat VGA-porten gick inte så bra).
* Förbättrat ESD-skydd på portarna.
* Förenklad spänningsreglering.
* Hålmonterad PIC (går att lossa vid omprogrammering).
* Möjlighet att välja en större PIC för egna experiment (extra I/O finns för egna projekt).
* Utökad expansion från FPGAn - förberett för framtida DVI/LVDS-interface.
* Förbättrat jordplan och renare strömförsörjning (nu syns inte switcharnas arbete i videosignalen).

Besök albumet: Mini-ITX MiniMig V2.0 av Illuwatar

Permalänk

Ser riktigt trevligt ut

Permalänk
Medlem

vadå är detta nått hemma bygge eller vad? XD fattar nada X)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Alltså, är inte med riktigt, har DU lött det där kortet helt själv?
Det gör dig inte bara till powernörd utan även till helt sjukt duktig

Vet inte helt vad det ska bli heller, men anyway, ser snyggt ut hittils ^^,

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk

Hur löser du med ytlödningen av alla kretsar med många ben? tar trixet att löda ett ben i varje hörn o sen tar ett o ett vart efetr?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Snyggt jobbat. Kunde fan inte ens se att det inte var färdigköpt haha. Jävligt nice lött.

Permalänk

Riktigt bra gjort! Tummen upp.

Helt sjukt detta 10p helt klart

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk

riktigt fint detta

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exterm
Alltså, är inte med riktigt, har DU lött det där kortet helt själv?
Det gör dig inte bara till powernörd utan även till helt sjukt duktig

Vet inte helt vad det ska bli heller, men anyway, ser snyggt ut hittils ^^,

Powernörd, ultrageek 10 p!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Kortet är designat och handmonterat helt hemma i verkstaden. Det enda jag inte har gjort är själva PCB-tillverkningen som ett företag i Kina har fått göra. Jag skickar en CAD-ritning och får ett packe kort tillbaka. Därefter åker lödkolven fram.

Hela idén bakom detta är att emulera en gammal Amiga 500 för att kunna spela alla dessa klassiska spel. I princip en hårdvaruversion av WinUAE. Amigans custom-kretsar ligger i FPGAn och dessa kombineras med 2 MB SRAM (512k går åt till att lagra kickstart-ROMen) och en 68000-processor. En PIC-processor ser till att ladda upp koden till FPGAn vid power-on samt denna agerar även floppy-emulator. Alla filer läggs på ett standard MMC/SD-kort. För att köra detta måste man ha en kickstart-ROM på fil (i princip Amigans BIOS). Själva spelen är i ADF-format, vilket är samma som UAE använder. Man slipper jobbiga konverteringar på detta sätt. Hela härligheten kopplas till en vanlig TV - sedan är det bara att gräva fram sin gamla TAC-2 och kvällen är räddad...:)

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

väldigt najs hur gammal är du?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Corsair H110i | Asus ROG STRIX 1060 6gb | HyperX 16gb DDR4 | Phanteks P400 | Corsair CX550M | Samsung Ultrawide 34" |

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

the art of soldering:) snyggt!

Permalänk

i <3 u illuwatar

Har följt dina projekt på elektronikforumet och man kan lätt säga att du är en elektronikninja

Permalänk
Medlem

sjukt snyggt och jävligt grymt gjort. Keep up the good work

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk

Som gammal Commodore 64 och Amiga 500 ägare så måste jag säga att detta verkar väldigt intressant. Är det bara Mini-itx kortet eller har du en design för eventuellt chassi till den med ?

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Kan man skicka en cad ritning och sedan löda på an Geode eller något annat eller är det bara lite "klenare" och mindre avancerade kretsar som det går med?

Permalänk
Medlem

Grymt stiligt!
Saknar mina Amigor lite nu när man tänker efter.. det var tider det

Så, när kan man köpa ett exemplar av detta mästerverk?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk

Så då är du en mästare i att rita egna kretskort?

Lust o ta dig en funderare på ett Led kort jag har planer på?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Dessa är ju supersöta ^^, riktigt imponerande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hur löser du med ytlödningen av alla kretsar med många ben? tar trixet att löda ett ben i varje hörn o sen tar ett o ett vart efetr?

Själv fäster jag alltid ett hörn först, mycket pill med att få den helt centrerad kan det bli om man har bråttom, när den ligger någorlunda löder man fast ett bei i hörnet, kollar så att benen ligger bra och sedan löder man benet diagonalt mot det första man lödde, då finns det plats för korrigering samt att den ligger stadigt när man löder resten :).
Ontopic så, najs! Hur mycket kostar ett sådan här bygge ungefär?

Permalänk
Medlem

väldigt imponerande. en bra idé och otroligt fint utfört. Kul att se något som verkligen är gjort från grunden. Vill dock se den up and running, gärna youtube genomgångar och liknande. Är piss-sjuk just nu och lite sådana grejer hade varit alldeles lagom slappt att fördriva tiden med i detta tillstånd.

Permalänk

Materialkostnaden för denna ligger på ca 2000 kr. Jobbet bakom det hela samt monteringen i sig har jag inte satt något pris på ännu. För att inte gå back på det hela och få lite som tack för värken i ryggen och ögonen hamnar slutpriset på något mellan 2500 - 3000 kr. Problemet som privatperson är att allt måste köpas in till slutanvändarpris, det är frakter, avgifter och moms och allt måste monteras för hand, vilket tar lång tid.

Skall fixa lite bilder på denna körandes något spel bara för att bevisa att detta inte är "fake" (som är så populärt att skrika om allt som visas på nätet). Däremot någon Youtube lär det inte bli - med den urusla bildkvaliteten får det vara för min del (har inte mycket till övers för mobilkameror heller - är lite kräsen av mig när det gäller ljud och bild).

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

sweet

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Några planer på andra plattformar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.