Klarade du körningen/teorin på första försöket? (B-körkort)

Permalänk
Medlem

Konstigt eftersom man inte får köra upp om man inte har klarat av teoriprovet och har det intyget.

Så hur gick det till?

EDIT: Nya regler sen förra året verkar det som, så ignorera mig

http://www.nyheterna.net/nyheter/oskarshamn/koerkort_paa_foer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Something"
Konstigt eftersom man inte får köra upp om man inte har klarat av teoriprovet och har det intyget.

Så hur gick det till?

Det gick till på så sätt att något inte läst reglerna som gäller. Efter första september måste teoriprov och uppkörning vara bokad innan man gjort teorin. Missar man teorin så får man ändå göra uppkörningen och därefter får man göra om teorin.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att det är många som ljuger i omröstningen, alternativt så vågar de som missat inte rösta.

För bara någon vecka sedan fanns det statistik i någon dagstidning över antal klarade uppkörningar i östergötland. Det stod att 45% av alla uppkörningar misslyckades, dvs 9/10 missar första försöket (50% innebär ju att SAMTLIGA som genomför provet skulle ha missat i snitt en gång).

Verkar lite osannolikt att forumets medlemmar skulle ligga så långt över snittet, även om jag vet att vi är bra

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

Jag klarade inte teori-provet Fick 48/70p på första försöket och har inte prövat igen eftersom jag måste göra uppkörningen först. Förhoppningsvis klarar jag iaf den på första försöket
Önska mig lycka till på onsdag nästa vecka

Permalänk
Medlem

Klarade båda på första försöket. 58 rätt på teorin. Sen uppkörningen, ja vad ska man säga. Jag tyckte jag körde som en jävla sopa som aldrig borde ha fått körkort. Jag hittade inte bromsoljan under huven utan att leta lite (rätt dåligt, men lite nervös var man ju), höll på att svänga åt fel håll i en korsning och lite sånt där. Men men, det tyckte ju inte han från vägverket så

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Kuggade uppkörningen igår..... LITE surt Aja bara kämpa vidare!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Kuggade uppkörningen igår..... LITE surt Aja bara kämpa vidare!

Hmm har inte du körkort?

Med tanke på bilen i din signatur

Vad kuggade du på förresten?

Permalänk
Medlem

Kändes viktigt att meddela att jag klarade mitt CE igår. Alla mina körkort har jag klarat på första försöket, både teori och uppkörning. Har nu BE CE. Känner mig oerhört stolt:P

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Läs om, läs rätt, jag har inte blivit haffad för något.

Okey. Drog den slutsatsen iaf när du skrev att din prövotid snart gick ut..
Tänkte dock inte mycket längre än nästippen så det blev lite tokigt

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Jag klarade toeriprovet på första försöket imorse, 58 poäng.

Hade en hel del slarvfel annars hade det nog gått ännu bättre.

Har uppkörningen imorgon, fyfan vad nervös man är nu.

Permalänk
Medlem

Klarade både Teori och Uppkörningen på första försöket. 52 p fick ja

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ch1n
Klarade både Teori och Uppkörningen på första försöket. 52 p fick ja

Det var på håret där alltså

Ska göra uppkörningen imorgon, någon som har något sista minuten tips?

Permalänk
Medlem

Håll dig lugn, och har du väl valt en lösning på ett problem.. håll dig till den.
Jag satte min första uppkörning för 3 veckor sen.. Enda dåliga momentet var att jag svängde ut på en 90väg från stillastående, så kom det en lastbil ur en skymd kurva bakom mig när jag svängde ut. Var bara att trycka plattan i mattan.
Inspektören var nöjd och jag fick mitt kort.

Kolla alltid övernoga bakom när du backar, och följ med i speglarna vid rondeller och svängar. Märker inspektören att du har koll på din omgivning är 80% klart.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

Tack för tipsen

Min bror sa liknande saker, hoppas bara jag kan tillämpa dessa saker när jag väl kör upp.

Edit:

Fan också, jag kuggade..

Det var vid en vänstersväng på landsväg, jag la mig nära mittlinjen och började signalera. Jag hade en bil bakom mig, han körde ut på väggrenen och tänkta köra om, jag insåg lite senare att jag inte kommer kunna svänga då det kom sjukt mkt bilar i mötande körfältet just då.

Så jag stänger av blinkersen och gasar på rakt istället.

Jag skulle egentligen ha släppt på gasen och låtit bilen till höger om mig passera sen fortsätta köra men detta gjorde jag inte, vilket var sjukt dumt av mig.

Han sa iaf att min körning var stabil och att jag hade bra översikt och bra koll på speglar och döda vinkeln så förhoppningsvis tar jag det nästa gång.

Permalänk

Klarade uppkörningen igår
Va första försöket, men jag klarade inte teorin
Måste få tid så snabbt som möjligt!

Permalänk
Medlem

Grattis alla som tagit körkort. och ja 52p var på håret. men men huvudsaken är väl att man tar det

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Klarade uppkörningen igår
Va första försöket, men jag klarade inte teorin
Måste få tid så snabbt som möjligt!

Har dom gjort om reglerna för det där? När jag tog mitt B-körkort så måsta man ha satt Teorin innan man fick köra upp.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Har dom gjort om reglerna för det där? När jag tog mitt B-körkort så måsta man ha satt Teorin innan man fick köra upp.

Nya regler sen efter sommarn har jag för mig. Jag blev helt förvirrad när jag inte fick boka ny tid efter failandet på provet. Fick sagt till mig att jag måste köra upp innan jag kan göra det.
Det är åtgärder för att minska köerna på provet

Permalänk
Medlem

Klarade både teorin och uppkörningen på första försöket. Seriöst, det är inte rymdforskning det handlar om.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Klarade både teorin och uppkörningen på första försöket. Seriöst, det är inte rymdforskning det handlar om.

Håller med, även fast jag inte klarade teorin
Jag underskattade helt enkelt tiden jag borde lagt ner på att studera.
Uppkörningen var ju enkel. Iofs körde jag upp hemma i Varberg vilket inte direkt är någon utmaning
Det som gäller att tänka på är att köra lugnt och sansat, visa att du har koll på bilen, gör inga onödiga accelerationer och ha uppsikt åt alla håll. Väldigt självklart alltihop

Permalänk
Medlem

klarade det IDAG i farsta som ska vara jävligt, dock på andra försöket!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Grattis

Måste kännas kul som fan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Grattis

Måste kännas kul som fan!

tackar känns underbart, håller nu på i verkstaden med brorsan och renoverar en gammal saab 900 turbo, den duger bra som första bil!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag klarade allt på första försöket. Tog kortet i somras.

Jag tror det var 63/65 på teorin. Uppkörningen gick helt fläckfritt, även om jag tyckte att jag gjorde några småmissar. Jag körde upp klockan 8 på morgonen mitt i juli så det var nästan inte en bil ute Körde nästan bara landsväg också.

De missarna jag gjorde var att jag körde över heldragen linje på väg ut på motorvägen, men linjen var jävligt sliten så jag trodde att det var ok att köra ut men kontrollanten sa inget så det kanske inte var något misstag? Det andra felet var jävligt klantigt, det sista jag skulle göra var att backa in i p-rutan då backar jag för långt så bakhjulen går upp på gatstenen bakom p-rutan. Han nämnde inget om det heller.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Idag klarade jag teoriprovet och fick därmed mitt körkort
Uppkörningen klarade jag för två veckor sen

Permalänk
Medlem

lätt nuförtiden ju! Bara köra uteslutnings metoden, vissa frågor fick mig och skratta när ja tog A kortet t ex "du är först till en olycka, va gör du? A- sätter personen i arbete så han får annat att tänka på" Jag struntade i och plugga och chansade på teori provet, det gick vägen.

Flersvars allternativet förrut var bra mycket klurigare.

Vid B kortet, alla rätt och klara uppkörningen på första. Är dock uppvuxen på landet så har haft lite övning Min morbror lärde mig och köra bil på en åker när ja var väldigt liten..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Kattskit
lätt nuförtiden ju! Bara köra uteslutnings metoden, vissa frågor fick mig och skratta när ja tog A kortet t ex "du är först till en olycka, va gör du? A- sätter personen i arbete så han får annat att tänka på" Jag struntade i och plugga och chansade på teori provet, det gick vägen.

Flersvars allternativet förrut var bra mycket klurigare.

Vid B kortet, alla rätt och klara uppkörningen på första. Är dock uppvuxen på landet så har haft lite övning Min morbror lärde mig och köra bil på en åker när ja var väldigt liten..

Problemet med det är att du inte får samma förståelse för farorna som finns. Det är ju därför man pluggar teori från början...

Permalänk
Medlem

Jo men ja har pluggat det två ggr(traktor och A kort) därför ja fixa det på chans nu, det var svårare på "min tid".. Isåf är det så är det ju så att alla går ut som medelmåttiga förare nu då i och med att ja kan ta provet på chans eller hur?

Förståelser för faror får du inte genom boken, kanske en bra start men erfarenhet lär dig att hantera en bil och "läsa" vägen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Kattskit
Jo men ja har pluggat det två ggr(traktor och A kort) därför ja fixa det på chans nu, det var svårare på "min tid".. Isåf är det så är det ju så att alla går ut som medelmåttiga förare nu då i och med att ja kan ta provet på chans eller hur?

Förståelser för faror får du inte genom boken, kanske en bra start men erfarenhet lär dig att hantera en bil och "läsa" vägen.

Förståelse ökar visst genom boken. Det är om man bara läser det som information, men inte tänker efter "varför" det är så som man inte lärt sig ett piss.
Sen att praktiken lär än bättre stämmer delvis. Jag var jävligt dålig i vissa situationer ute på vägen till jag läste om dom i boken och frågade mig själv "varför" det var så.