geom raid5 alltid korrupt efter omstart

Permalänk
Medlem

geom raid5 alltid korrupt efter omstart

Hejsan,
Jag kör FreeNAS på backup servern men jag har ett problem som jag inte kan förstå.
Varje gång jag startar om servern så blir GEOM_RAID5 arrayen korrupt.
Kan dock köra den i flera dagar, och skriva/läsa till/från den utan att jag får några problem.

Arrayn består av 5 st 320 GB Samsung diskar.
Får följande error i logen vid omstart:
kernel: ad6: FAILURE - SETFEATURES 0x05 status=51<READY,DSC,ERROR> error=4<ABORTED>
kernel: ad6: FAILURE - SETFEATURES 0x42 status=51<READY,DSC,ERROR> error=4<ABORTED>
kernel: ad5: FAILURE - SETFEATURES 0x05 status=51<READY,DSC,ERROR> error=4<ABORTED>
kernel: ad5: FAILURE - SETFEATURES 0x42 status=51<READY,DSC,ERROR> error=4<ABORTED>
kernel: ad4: FAILURE - SETFEATURES 0x05 status=51<READY,DSC,ERROR> error=4<ABORTED>
kernel: ad4: FAILURE - SETFEATURES 0x42 status=51<READY,DSC,ERROR> error=4<ABORTED>
kernel: ad3: FAILURE - SETFEATURES 0x05 status=51<READY,DSC,ERROR> error=4<ABORTED>
kernel: ad3: FAILURE - SETFEATURES 0x42 status=51<READY,DSC,ERROR> error=4<ABORTED>
kernel: ad2: FAILURE - SETFEATURES 0x05 status=51<READY,DSC,ERROR> error=4<ABORTED>
kernel: ad2: FAILURE - SETFEATURES 0x42 status=51<READY,DSC,ERROR> error=4<ABORTED>

Permalänk

graid5 är inte ens i 8-CURRENT i FreeBSD, det anses för instabilt och är långt ifrån färdigt. Varför FreeNAS valt att inkludera det är en gåta. Jag avråder dig från att använda det.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"