fästa kopparrör med alu för värmeavledning

Permalänk

fästa kopparrör med alu för värmeavledning

Jag har en hållare för hårddisken i aluminium. Jag har fått kopparrör över och tänkte få över värmen från hårddiskhållaren till röret och vidare till vattnet i kylsystemet.

Har någon fäst kopparrör i aluminium? Eller har ni någon idé om hur det kan göras?

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk

det gå och göra men koppar och aluminium gillar inte varandra, det blir en kemisk reaktion mellan dem så kopparn typ smälter igenom aluminiumen så jag skulle inte rekomendera det.

Permalänk

du måste upp i bra mycket mer värmde än vad en hårddisk levererad i värmeförlust för att ens kopparröret ska vara lönt att ha in dragt i en vatten tank.

bättre du sätter en fläkt på 7v framför hårddisken isf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Entusiast

Du kommer inte få över mycket värme till vattnet. Dock kan den ökade arean bidra lite ökad värmebortförsel på grund av konvektion men det är nog marginellt i sammanhanget. Vill du för bort värme får du skaffa heatpipes som har en aktiv värmetransport.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calledalle
det gå och göra men koppar och aluminium gillar inte varandra, det blir en kemisk reaktion mellan dem så kopparn typ smälter igenom aluminiumen så jag skulle inte rekomendera det.

I det här fallet bör det dock inte vara något problem då fenomenet du beskriver, såvitt jag vet, uppstår till följd av att ämnen som kan agera elektrolyt (exempelvis regnvatten) kommer i kontakt med de båda metallerna.

Att endast fästa ett par kopparrör i hårddiskhållaren lär inte ge dig någon mätbar skillnad.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Led vattnet genom kopparröret?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen verkar svara på din fråga.
Silverlod.

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

Tänk på att använda antikorrosionsmedel bara om du blandar metaller som har så olika ädelhet. Annars kommer, som sagt, aluminiumet agera offeranod för dina kopparrör.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Silverlod. Tack. Jag håller som bäst på och bygger nu och lämnar denna idé sålänge. Jag köper förmodligen ett färdigt kylblock i framtiden. Jag låter kylslangen gå i en slinga över disken så att jag bara behöver kapa den och koppla den på ett eventuellt block.

Målet är att bygget bara ska ha en fläkt (nätagg) och håller sig disken under 50 grader när den jobbar så gör jag kanske inget utom att försöker tysta den.

Visa signatur

Varför göra det enkelt?