Går inte formatera!Hjälp!

Permalänk
Medlem

Går inte formatera!Hjälp!

Dax att formatera om hårddisken, problemet är att det inte går. Det är första gången jag ska formatera om den här hårddisken men det vill inte fungera. Sätter man i xp-skivan så ska man ju komma fram till en meny där man kan välja partion och formatera, reparera osv. Den menyn kommer inte fram längre så jag kan inte installera om xp. Eftersom jag dessutom vill rensa hela hårddisken så har jag även testat Dariks boot and nuke, men inte ens det program startar korrekt, står bara non-fatal error, dban is finish, save the log file to floppy.
Vad är felet och varför går det inte formatera om hårddisken för?
Dariks boot and nuke borde ju endå fungera, har alltid gjort det förut...

Permalänk
Medlem

Ladda ner diagnostikverktyg(bootbar) som du bränner ut på skiva för att kolla hårddisken. Antagligen något fel på disken som uppstått, men vad är ju svårt att gissa sig till.

Har hårddisken funkat normalt annars på senaste tiden? Om ja, så kan det vara annat hårdvarufel. Minne eller sata-kabel eller något dylikt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Ladda ner diagnostikverktyg(bootbar) som du bränner ut på skiva för att kolla hårddisken. Antagligen något fel på disken som uppstått, men vad är ju svårt att gissa sig till.

Har hårddisken funkat normalt annars på senaste tiden? Om ja, så kan det vara annat hårdvarufel. Minne eller sata-kabel eller något dylikt.

Vad för diagnostikverktyg ska jag ha då?

Permalänk
Hedersmedlem

Ett som följer med "Ultimate Boot Cd"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ett som följer med "Ultimate Boot Cd"

Ok, är det bara att bränna ner Ultimate filerna på en skiva o köra eller måste man göra skivan bootbar på nåt sätt?

Permalänk
Hedersmedlem

Du bränner den som iso i tex Nero

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har du ställt in boot ordningen i bios att CD/DVD ligger före hårdisken och försökt starta datorn från CD/DVD skivan?

Permalänk
Medlem

Körde ett diagnosstikverktyg, inga fel. Testade även Dariks på Ultimate skivan och då blev det också non-fatal error och så stod det typ: This is usually caugh by disks with bad sectors. Fattar inte, varför går det inte formatera om datorn om hårddisken är okej, vad menas med dåliga sektorer?

Edit: Har tagit reda på vad sektorer är och kört ett program nu, inga trasiga sektorer.

Permalänk
Medlem

Hmm, hur fick du "usually caught by disks with bad sectors" ifrån om inte ett av programmen?
Det står ju inte så för att det inte är något fel menar jag

Om ett program hittar det felet så är det antagligen det felet, eftersom du inte kan formatera hårddisken och trasiga sektorer är faktiskt en rätt stor trolighet att det är som skapar ditt problem.

Mycket tråkigt då trasiga sektorer inte går att laga. Det har blivit något mekaniskt fel på skivan i hårddisken, antagligen någon liten microrepa eller skada av annat slag, behöver inte bero på att man tappat hårddisken eller något sånt, utan det kan vara så att läsarmen och skivan bara råkat nudda varandra till den grad att det blir repor.

Men de ska gå att undkomma genom att man "lägger undan" de trasiga sektorerna men förlorar lite av hårddiskens kapacitet/utrymme, beroende på hur många trasiga sektorer som finnes.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Stod som sagt "usually", så det behöver ju inte vara det. Sen såg jag att det endast var en demo-verision av det där programet som kollade sektorerna. Hårddisken är bara ca1 månad gammal så det verkar ju konstigt ifall den är paj.

Men jag löste i alla fal problemet genom att köra killdisk, då gick det även formatera om och installera xp igen.