Permalänk
Medlem

Corsair minnen problem - fråga om råd

Hojt!

Efter mycket om och men har jag konstaterat att det är fel på en av minnesmodulerna i mitt Corsair 4GB TWINX4096-6400C5 kit!

Hur det har hänt vet jag inte; de har funkat perfekt ihop med mitt 2GB kit jag hade innan i många månader. Det är i stort sett samma minnen men med DHX kylarna på (TWINX2048-6400C5DHX).

Saxat från min RMA anmälan till Corsair (som jag inte skickat än):

Citat:

I have a pair of CM2X1024-6400C5DHX (2GB kit) and they have always worked fine. I added a pair of CM2X2048-6400C5 (4GB kit) to the system 6 months ago. This setup has worked fine since then. Yesterday my computer began to behave badly, Windows errors and finally bluescreens. This morning I tried to reinstall Windows (fresh install, formatted disk), but this ended in bluscreens saying PAGE ERROR IN FAULTY AREA or something similar. Next step was to start the computer with the latest Ubuntu distro and running memtest v1.70 included on that CD. Memtest reported over 1000+ errors. So rearranged the modules to see which combination could work - but none did, except when i removed the 4GB kit! Memtest is running now with the DHX 2GB kit, second pass, no errors. Since the 4GB kit has worked for many months now, I can't see any other problem than the modules being faulty. Please note: The memory have NEVER been overclocked. I think that some CPU:s may benefit from some overclocking (I have very good cooling components in my Antec P182 case), but I have never believed in overclocking memory, because of the small benefits and risk of instability. No new hardware have been added, some new software yes, but I hardly think that this should affect the system in this way. Especially when I'm trying to do a clean reinstall of Windows. Also, I have cleared CMOS on the motherboard and checked that the memory settings in BIOS are correct. The motherboard is a Gigabyte GA-P35-DS3 rev 2.1 with latest BIOS.

I alla fall, min fråga gäller inte om/hur minnena kanske funkar eller inte; utan jag undrar hur jag hanterar detta bäst:

1. Gå tillbaka till MediaMarkt i Norrköping där jag köpte dem och försöka få dem utbytta på garanti direkt i butiken. Detta kanske blir svårt då jag inte har kartongen kvar, men kvittot finns dock.

2. Köra RMA förfrågan direkt till Corsair, och skicka direkt till dem för utbyte. Faktum är att jag själv är mer sugen på denna lösning, då jag misstänker att MM inte ger mig nya minnen direkt i butiken utan skickar dem på utbyte de också, förmodligen till sin distributör.

Vad tycker ni jag ska göra?

PS. Det är helt sjukt att jag inte hittar förpackningen, då jag är en obotlig kartongoman! Jag sparar ta mig *** på allt förpackningsmaterial! Ni vet, "ifall jag ska sälja vidare", "ifall jag behöver skicka på rep."...

Eh, kanske inte så intressant men jag är själv sååå chockad!

EDIT: Jo just det, jag följde Corsairs felsökningsmetod och körde ett av minnena i taget, och det visade sig att det ena minnet gav alla tusentals fel och det andra passerade alla testerna i memtest. Det bevisar två saker (?), både att det verkligen är fel på ett av minnena men också att minnesplatsen jag satte dem i är OK. Tänkte bara uppdatera med den informationen ;).

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Jag kan ju inte tala för Media Markt, men på firman jag jobbar så brukar vi ta förpackningen från det minnet vi ger kunden i utbyte och skicka tillbaka kundens trasiga minne i.
Så förpackningen borde ju inte vara något problem. Sen vad de har för rutiner kring just minnen har jag ingen aning om.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Aha ok, ja det är ju en variant - så länge det är exakt samma produkt går det väl antar jag. Och dessa borde fortfarande finnas i lager. Men tror du att de går med på det så länge efter inköpsdatum? Har haft dem sedan i April...

Det är i och för sig bara att åka dit och fråga, svårare behöver det ju inte vara! Tack för svaret hur som!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Minimum är ju ett års garanti, så det borde inte vara några konstigheter tycker jag.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Tomjut, tack för tipset, case closed!

Helt otroligt, men jag åkte som sagt helt enkelt till försäljningsstället och fick ett nytt par minnen (i ny kartong som jag kan spara på ).

Efter en runda i memtest så vet jag nu att de funkar (och att det inte var fel på moderkortet)!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB