Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Edit: Haha! m3tro, de märks att vi tänker i identiska bannor där på slutet.

Haha, ja, dels tänkte vi likadant och sen skrev vi ungefär samtidigt också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
De roliga med dom där kondensatorerna är igentligen att dom ser fullt friska ut så ja instämmer med kalle@anka fast ja tror samtidigt att ja sett för mycket fenomen under min tid. En gammal MSI-bräda ja fick av polarn hade läckande kondningar så de bara skrek om de =/ men nog fan fungerade den dag som natt.

Ja, läckande kondingar behöver ju inte betyda att kortet blir instabilt. Jag vet också ett moderkort där nästan samtliga kondingar buktar lite eller har läckt men ändå gick stabilt av nån anledning. Det drevs iofs av ett nätagg av hög klass så det kan ju förstås ha hjälpt.

Tcip, hoppas du hittar felet!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
"Alla är inte så noggrana" Jotack.. jag har bara pillat med datorer i 8 års tid utan minsta skydd men ja antar att ja är ganska hardcore Typ k|ngp|n, kinc, crotale, hipro5 och c/o.. försök hitta deras skydd

Försökte skriva det på ett sett så det skulle inkludera mig själv, men lyckades kanske inte så bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
De roliga med dom där kondensatorerna är igentligen att dom ser fullt friska ut så ja instämmer med kalle@anka fast ja tror samtidigt att ja sett för mycket fenomen under min tid. En gammal MSI-bräda ja fick av polarn hade läckande kondningar så de bara skrek om de =/ men nog fan fungerade den dag som natt.

Toppen på kondensatorerna buktar ju. Hur kan det vara fullt friskt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Toppen på kondensatorerna buktar ju. Hur kan det vara fullt friskt?

Ja inte var de mycket i alla fall men i detta fall är de väl såklart tillräckligt. Aja. Well done MSI (alltid är de nåt) :klapp klapp:

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ja. Det ser lite ut som de börjar bukta ut lite och ev ser det ut som de redan läckt lite men det kanske är nån märkning istället. Du skulle ju kunna testa med ett annat moderkort eller löda dit nya kondingar för att reparera det.

Testa nätagget? Det enda är väl att pressa CPU och GPU så mycket det går och se om datorn är stabil och det är den ju inte i ditt fall.

Steg 1 blir att testa ett annat nätagg och steg 2 blir att testa ett annat moderkort alt reparera det.

Ok. Ska titta efter det nu. Men jag har tittat lite, bara snabbt i förrgår. Hittade inget som jag såg i alla fall. Ska kika på det noggranare om en liten stund. Ska bara svara alla som har skrivit.

CPUn kan jag inte testa, som jag skrev så stänger datorn av sig när jag väljer stresstest för CPU. Men det behöver väl inte betyda att det är fel på processorn? för jag kan installera XP tills det är 35 minuter kvar, sen fryser den sig. Och jag kan nästan installera Ubuntu. Men det är kanske för den inte använder så mycket kraft ifrån processorn, så när den väl behöver mer kraft så dör den? Efter jag har svarat alla så ska jag koppla in nätdelen till min andra dator och se om det är något fel. Sen så kör jag 3Dmark i någon timme för se om nätdelen dör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Om man ser till din situation nu så har du praktiskt taget bara en sak kvar att göra om de nu verkligen är så att cpu, minne, gfx verkar vara fullt fungerande, ta ur allt nödvändigt från chassiet och lägg upp de på bordet istället. Precis som faifai sa tidigare alltså.

Men så som tusentals andra människor så tycker alla detta är helt absurt onödigt p.g.a allt bök och tanken "de finns ju ingen anledning till de", men den stora fördelen med metoden är att man får större överblick över allting och kan kontrollera allt smidigare (särskilt under noggran felsökning!).

Undviker du urtagning så är väl rekommendationen. 1.Testa med annan PSU! 2. Testa med ett annat moderkort!

Edit: Haha! m3tro, de märks att vi tänker i identiska bannor där på slutet.

Ursäkta min lathet, men det är skit varmt i lägenheten. Och datorerna gör det inte mindre besvärligt kommer att ta ut allt ifrån chassit. Återkommer med mer info sen om hur det gick, tack för sitt tips

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jo är detta ditt moderkort eller bara en bild på någons moderkort för typ så ser det i allfall ut mamma råkade ut för likvärdigt´problem å när vi bytte moderkortet så löste det sig kondringarna såg lika som på din bild

Detta är inte från mitt moderkort. Jag ville bara veta vad en kondrings är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Håller med om att de inte ser speciellt friska ut. Ser ut som säkerhetsventilen håller på att öppna sig. Det ska ju vara ett snyggt platt kryss på toppen.

Helst i en annan dator så man kan utesluta CPU, GPU och moderkort.

Att plocka ut alla delarna ur datorn är inget som man rekommenderar till främmande människor.

För det första så kan man lätt skada de olika delarna.
För det andra så kan man lätt skada känsliga komponenter genom statiska urladdningar.
För det tredje så är den enda gången som du får ha ström kopplat till datorn är när alla delar är på plats i lådan samt att alla sidoplåtar sitter på.

Nu är ju de flesta inte så noggranna men jag tycker ändå det är bättre att rekommendera små ingrepp än stora.

Med tanke på hur kondensatorerna ser ut så är det väl knappast lönt att fortsätta att rekommendera att han strippar datorn.

Bilden är INTE ifrån min dator. Det var en bild ifrån nätet. Annars hade jag skrivit "så här ser det ut på mitt moderkort"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Haha, ja, dels tänkte vi likadant och sen skrev vi ungefär samtidigt också.

Ja, läckande kondingar behöver ju inte betyda att kortet blir instabilt. Jag vet också ett moderkort där nästan samtliga kondingar buktar lite eller har läckt men ändå gick stabilt av nån anledning. Det drevs iofs av ett nätagg av hög klass så det kan ju förstås ha hjälpt.

Tcip, hoppas du hittar felet!

Måste fråga, vad gör kondingar för något?

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip

CPUn kan jag inte testa, som jag skrev så stänger datorn av sig när jag väljer stresstest för CPU. Men det behöver väl inte betyda att det är fel på processorn?
...

Nej, det behöver det inte. När man ökar belastningen på processorn så drar den mer ström och belastar då nätaggregatet mer. Men samtidigt så använder man även delar av moderkortet så felet kan alltså vara på minst tre ställen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip

Detta är inte från mitt moderkort. Jag ville bara veta vad en kondrings är.

...

Bilden är INTE ifrån min dator. Det var en bild ifrån nätet. Annars hade jag skrivit "så här ser det ut på mitt moderkort"

Inte hade du behövt svara alla. En gång hade räckt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip

Måste fråga, vad gör kondingar för något?

När de är kopplade på moderkortet så kan jag tänka mig att de har två olika funktioner.

Det ena fallet kan vara att de är kopplade som ett filter för att filtrera spänningsmatningen så man uppnår en jämnare spänning. För att till exempel plocka bort strömspikar.

Det andra fallet kan vara att de är kopplade tillsammans med en transistor. Deras funktion är då att manipulera transistorns arbetspunkt. Eller snarare så är deras uppgift att se till så att andra dolda kapacitanser inte flyttar arbetspunkten ifrån det tänkta området.

Ta det jag skrev här ovan med en nypa salt då jag inte helt har förstått hur det hela fungerar

Permalänk

Tyckte väl ändå att de var lite märkligt med bilden där. Hade klart för mig redan från början att de bara var nån random site men korkskruv hade visst förväntat sig just en nytagen bild och därav snorta vi in oss lite.

http://techworld.idg.se/polopoly_fs/1.123756!imageManager/937...

That's more like it

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Nej, det behöver det inte. När man ökar belastningen på processorn så drar den mer ström och belastar då nätaggregatet mer. Men samtidigt så använder man även delar av moderkortet så felet kan alltså vara på minst tre ställen.

Inte hade du behövt svara alla. En gång hade räckt

När de är kopplade på moderkortet så kan jag tänka mig att de har två olika funktioner.

Det ena fallet kan vara att de är kopplade som ett filter för att filtrera spänningsmatningen så man uppnår en jämnare spänning. För att till exempel plocka bort strömspikar.

Det andra fallet kan vara att de är kopplade tillsammans med en transistor. Deras funktion är då att manipulera transistorns arbetspunkt. Eller snarare så är deras uppgift att se till så att andra dolda kapacitanser inte flyttar arbetspunkten ifrån det tänkta området.

Ta det jag skrev här ovan med en nypa salt då jag inte helt har förstått hur det hela fungerar

Så då måste det finnas en "spärr" i processorn som säger "nog med ström" så den inte får för mycket ström och går i sönder? Men det låter logiskt

Äsch, svar är till för att besvaras så

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Tyckte väl ändå att de var lite märkligt med bilden där. Hade klart för mig redan från början att de bara var nån random site men korkskruv hade visst förväntat sig just en nytagen bild och därav snorta vi in oss lite.

http://techworld.idg.se/polopoly_fs/1.123756!imageManager/937...

That's more like it

HÄR ÄR DEN NYA FAKTAN
Har testat lite olika saker. Började att ta ut hårddisken och sätta in den i min fungerande dator som jag skriver ifrån nu. Hårddisken är en SATA. Installerade först XP på (en reninstallation, bara operativsystemet på den, inget annat). Efter installationen så satte jag in den i datorn som inte fungerar. Efter bios texten så laddade den Windows (man såg windows loggan) i 1-2 sekunder, sen dök där upp en blåskärm, hinner inte se vad där står för den startar om sig själv. Har typ 1 sekund på mig att läsa vad där står.

Så jag satte in hårddisken i min andra dator igen. Installerade Ubuntu nu. Formaterade om hårddisken så bara operativsystemet låg på den. Sen in i dumburken igen. Startade upp datorn, Efter bios texten så stängs datorn av!

Har även tittat väldigt noggrant efter eventuella skador och läckage. Inget, finns inga skador. För jag satt där och tittade i 20 minuter. Provade även att sätta in den gamla nätdelen (520W) i datorn. Får upp samma problem. Ingen skillnad.

Sen, kopplade jag in en IDE dvd. Då startade inte ens datorn, drog ut kabeln då startar datorn. Så datorn mår fasiken inte bra.

Då bör det väl bara moderkortet som är problemet?

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk

Det är möjligt att det finns en spärr som stänger ner systemet om processorn skulle få för mycket/lite ström. Det finns däremot en spärr som är kopplad till temperaturgivaren.

Det brukar inte gå att flytta installationer mellan olika datorer. Då kan man mycket väl råka ut för omstarter och att datorn stänger av sig. Om du tvunget ska starta datorn så kan du lika bra koppla bort hårddisken och starta datorn från en Linux Live CD.

Om du får samma fel som tidigare med det andra nätaggregatet så återstår endast processor och moderkort. Om du har möjlighet till det så testa processorn i en annan dator. Annars är det väl inte mycket annat att göra än att kontakta butiken och fråga dem hur du ska gå vidare.

En sista sak som du kan testa.

Plocka ur alla delar ur datorn. Montera tillbaks moderkortet, processorn, grafikkort, tangentbord och ett minne. Anslut det gamla nätaggregatet samt en av DVD spelarna. Koppla inte in onödiga komponenter som hårdisk och eventuella kortläsare. Kör stresstestestet för processorn igen från Ultimate Boot CD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip
Har testat lite olika saker. Började att ta ut hårddisken och sätta in den i min fungerande dator som jag skriver ifrån nu. Hårddisken är en SATA. Installerade först XP på (en reninstallation, bara operativsystemet på den, inget annat). Efter installationen så satte jag in den i datorn som inte fungerar. Efter bios texten så laddade den Windows (man såg windows loggan) i 1-2 sekunder, sen dök där upp en blåskärm, hinner inte se vad där står för den startar om sig själv. Har typ 1 sekund på mig att läsa vad där står.

Så jag satte in hårddisken i min andra dator igen. Installerade Ubuntu nu. Formaterade om hårddisken så bara operativsystemet låg på den. Sen in i dumburken igen. Startade upp datorn, Efter bios texten så stängs datorn av!

Har även tittat väldigt noggrant efter eventuella skador och läckage. Inget, finns inga skador. För jag satt där och tittade i 20 minuter. Provade även att sätta in den gamla nätdelen (520W) i datorn. Får upp samma problem. Ingen skillnad.

Sen, kopplade jag in en IDE dvd. Då startade inte ens datorn, drog ut kabeln då startar datorn. Så datorn mår fasiken inte bra.

Då bör det väl bara moderkortet som är problemet?

Ok. Hårddisken mår bra. Nätagget är möjligen ok. Så ja, har du möjlighet att testa ett annat moderkort så gör det.

Tänkte bara tillägga att om man gör en installation av ett OS på en dator och sen kör igång det på en annan dator så är det väldigt stor risk att det inte går (även om hårdvaran mår bra) så det testet säger nog inte så mycket iaf.

Förresten, du sa också att du har väldigt varmt inne hos dig. Det kan ju vara så att något på moderkortet (eller nåt annat i datorn) blir för varmt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
...
Förresten, du sa också att du har väldigt varmt inne hos dig. Det kan ju vara så att något på moderkortet (eller nåt annat i datorn) blir för varmt.

Min första tanke när jag läste den texten var att det inte borde vara några värmeproblem om han har gjort en kallstart. Det tar trots allt ett par minuter innan kylflänsen blivit uppvärmd. Men sen funderade jag lite till och kom fram till att det kanske har blivit något glapp mellan kylfläns och något av chipen.

Går det att läsa av nordbryggans temperatur från bios?

Permalänk

Okej. Nu verkar de ju vara antingen eller men ändå mest sannolikhet trubbel med plankan som vi så ingjutet konstaterat lääänge å väll. I vilket fall så bara säger ja de att ska man verkligen gå till botten med såna här saker utan att trilskas allt för länge med ovidkommande detaljer under felsökningprocessen så anser iaf jag att både tid, frustration och allt de där andra sparas in genom att montera ned allt. Okej man bryter mot skriva ESD och varningsregler men kan man hantera situationen rätt så. Däremot så får man ju ser till vad för typ av symptom som uppkommit och att döma av hur ditt moderkort reagerat/reagerar så verkar de ju vara ganska självklart.

Vad du följaktligen gjort fel tycker ja personligen är att du blandat in , färdiginstallerat operativsystem direkt till ny hårdvara (BSOD är ett faktum!) + dina försök med att installera Ubuntu som verkligen inte kommer bevisa någonting.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Det är möjligt att det finns en spärr som stänger ner systemet om processorn skulle få för mycket/lite ström. Det finns däremot en spärr som är kopplad till temperaturgivaren.

Det brukar inte gå att flytta installationer mellan olika datorer. Då kan man mycket väl råka ut för omstarter och att datorn stänger av sig. Om du tvunget ska starta datorn så kan du lika bra koppla bort hårddisken och starta datorn från en Linux Live CD.

Om du får samma fel som tidigare med det andra nätaggregatet så återstår endast processor och moderkort. Om du har möjlighet till det så testa processorn i en annan dator. Annars är det väl inte mycket annat att göra än att kontakta butiken och fråga dem hur du ska gå vidare.

En sista sak som du kan testa.

Plocka ur alla delar ur datorn. Montera tillbaks moderkortet, processorn, grafikkort, tangentbord och ett minne. Anslut det gamla nätaggregatet samt en av DVD spelarna. Koppla inte in onödiga komponenter som hårdisk och eventuella kortläsare. Kör stresstestestet för processorn igen från Ultimate Boot CD.

Jag har aldrig tidigare fått blåskärm vid installation ifrån en annan dator, sen flytt till en annan. Speciellt inte Ubuntu (installerade inte drivrutiner till något).

Har tyvärr inget moderkort med AM2 sockel så jag kan inte testa processorn. Men ska testa live cdn. OM allt skulle fungera med den vad kan det vara för fel då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ok. Hårddisken mår bra. Nätagget är möjligen ok. Så ja, har du möjlighet att testa ett annat moderkort så gör det.

Tänkte bara tillägga att om man gör en installation av ett OS på en dator och sen kör igång det på en annan dator så är det väldigt stor risk att det inte går (även om hårdvaran mår bra) så det testet säger nog inte så mycket iaf.

Förresten, du sa också att du har väldigt varmt inne hos dig. Det kan ju vara så att något på moderkortet (eller nåt annat i datorn) blir för varmt.

Som jag nämnde ovanför, jag har aldrig tidigare haft problem med installation ifrån en dator till en annan speciellt inte med Ubuntu, då jag inte installerade drivrutiner för något.

Men jag lätt datorn stå avstängd i 1½ dygn. Då borde hon ha hunnit kylas ner ju. Jag har mätt tempen på henne, inget som är ovanligt högt (har skrivit upp olika temperaturer för div situationer).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Min första tanke när jag läste den texten var att det inte borde vara några värmeproblem om han har gjort en kallstart. Det tar trots allt ett par minuter innan kylflänsen blivit uppvärmd. Men sen funderade jag lite till och kom fram till att det kanske har blivit något glapp mellan kylfläns och något av chipen.

Går det att läsa av nordbryggans temperatur från bios?

Hela syftet med att ha en kylfläns är att den ska sitta väldigt tajt till objektet som den ska kyla va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Okej. Nu verkar de ju vara antingen eller men ändå mest sannolikhet trubbel med plankan som vi så ingjutet konstaterat lääänge å väll. I vilket fall så bara säger ja de att ska man verkligen gå till botten med såna här saker utan att trilskas allt för länge med ovidkommande detaljer under felsökningprocessen så anser iaf jag att både tid, frustration och allt de där andra sparas in genom att montera ned allt. Okej man bryter mot skriva ESD och varningsregler men kan man hantera situationen rätt så. Däremot så får man ju ser till vad för typ av symptom som uppkommit och att döma av hur ditt moderkort reagerat/reagerar så verkar de ju vara ganska självklart.

Vad du följaktligen gjort fel tycker ja personligen är att du blandat in , färdiginstallerat operativsystem direkt till ny hårdvara (BSOD är ett faktum!) + dina försök med att installera Ubuntu som verkligen inte kommer bevisa någonting.

Var ett jäkla tjat om installationen. Jag har gjort det många gånger av olika anledningar jag har ALDRIG haft problem tidigare! och datorn ska inte stängas av för man bytar dator! Det är väldigt svårt att försöka installera något på datorn när den stänger av sig själv och fryser, eller hur skulle du göra?!

NYTT
Har kontaktat butiken där jag köpte datorn (net2world.se i Malmö). Min fråga är, OM det skulle vara så. Att det är moderkortet som trilskas, har jag rätt till ett nytt då? eller jag måste bevisa att jag inte har haft sönder det? (vilket jag inte har gjort, inte med vilje i alla fall)

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip
Jag har aldrig tidigare fått blåskärm vid installation ifrån en annan dator, sen flytt till en annan. Speciellt inte Ubuntu (installerade inte drivrutiner till något).

Har tyvärr inget moderkort med AM2 sockel så jag kan inte testa processorn. Men ska testa live cdn. OM allt skulle fungera med den vad kan det vara för fel då?

Jag har fått blåskärm en gång när jag råkade starta från en temporärt flyttad disk. Annars är det inget jag brukar experimentera med

Linux har en hel del drivrutiner inskrivet direkt i kärnan så det är inte alls omöjligt att det går att flytta. Det har däremot inte Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip
Hela syftet med att ha en kylfläns är att den ska sitta väldigt tajt till objektet som den ska kyla va?

Jovisst är det så. Men det kan trots allt hända att det blir ett litet glapp. Det kan vara så att man har fått en ojämn fördelning av kylpastan eller så kan det bero på att kylflänsen kommit på lite snett. Gå in i bios och läs av vilken temperatur du har på nordbrggan. Om den är ovanligt hög så kan det vara det som är problemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip
Har kontaktat butiken där jag köpte datorn (net2world.se i Malmö). Min fråga är, OM det skulle vara så. Att det är moderkortet som trilskas, har jag rätt till ett nytt då? eller jag måste bevisa att jag inte har haft sönder det? (vilket jag inte har gjort, inte med vilje i alla fall)

Det är väl aldrig en själv som ska bevisa att man har haft sönder en apparat. Det ansvaret ligger väl på butik/tillverkare. Är där inga synliga eller uppenbara skador så har man väl i princip rätten på sin sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Det är väl aldrig en själv som ska bevisa att man har haft sönder en apparat. Det ansvaret ligger väl på butik/tillverkare. Är där inga synliga eller uppenbara skador så har man väl i princip rätten på sin sida.

Du har 3 år inom konsumentköpslagen för garanti på en produkt du köpt.
Jag citerar:

Citat:

Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Hos en butik brukar det oftast vara 1-2år. Vilket alltså betyder att efter den tiden måste JAG som köpt varan bevisa att felet har funnits redan när jag köpte varan. Och i detta fall om det skulle visa sig att moderkortet är den felandelänken så SKALL du ha ett nytt, för detta är inget som du har orsakat (i mitt tycke). Om butiken hävdar annat eller nekar till retur av vara så tycker jag du skall vända dig till konsumentverket. De har hjälp mig ett flertal gånger.