Vilket är snabbast och bäst numera av fönsterhanterna KDE & GNOME?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
I så fall, varför skriver man att programmet i fråga är gjort för exempelvis KDE om det funkar även i Gnome?

Risken är att du förutom programmet måste installera ett antal av de bibliotek som följer med kde för att det skall fungera. Om du kör kde har du redan dessa.

Permalänk
Medlem

Dom använder samma prefetch osv, så hur mycket minne dom tar upp påverkar hastighet direkt ja. Men fönster hanteraren är inte samma om man inte använder compiz på bägge.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när det gjordes ett test mellan Gnome och KDE. (ska försöka leta upp det när jag har tid) Nog för att det har nåt år på nacken men iaf så visade det sig att KDE drog mindre minne och att det även var mer responsivt än vad gnome var, vilket förvånade mig eftersom jag trodde då att KDE var den tyngre skrivbordsmiljön och därför inte lika snabb.. skenet kan bedra -_-V

Permalänk
Avstängd

Allting är relativt när vi har ett OS som slukar 4GB minne inkl en snabb processor för att funka bra....

Det går inte att jämföra rakt av för det mesta är applikationsberoende och tycke och smak.

GTK, QT3 samt QT4 helt olika saker.

QT4 tycker jag själv ser enormt bra ut.... bla VLC kör det i ver 9.

Ett annat exempel är Gnomes filhanterare Nautilus, visst blir det tyngre men det beror ju
på att det görs en massa uppkopplingar "under the hood".

Kan man då jämföra med Dolphin o QT4

Sen finns det då ännu snålare som PCMANs filhanterare.

Osv osv..... enbart sin egen förmåga att utforska den öppna mjukvaran som sätter gränserna.

Men en Linuxburk behöver aldrig 4GB minne.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn

Men en Linuxburk behöver aldrig 4GB minne.....

Varför skulle en Linuxburk inte behöva 4 GB minne? Jag uppgraderade själv till 4 GB för ett tag sen, eftersom jag vid flera tillfällen lyckats göra slut på mina 2 GB och den började swappa. Kör man bara några tunga Java-program, Firefox med 20-30 sidor öppna och andra diverse program så drar minnesanvändningen iväg snabbt.

Permalänk
Medlem

haha, varför spottar och fräser jag när jag hör java? Det måste vara Azerues(stava) eller något annat javaberoende program som ligger och gnager i minnesbanken. Tycker om det gör jag inte av nån anledning, tvi!

20-30 sidor på ff låter hardcore!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
haha, varför spottar och fräser jag när jag hör java? Det måste vara Azerues(stava) eller något annat javaberoende program som ligger och gnager i minnesbanken. Tycker om det gör jag inte av nån anledning, tvi!

20-30 sidor på ff låter hardcore!

Jo, jag kör Azureus, men det drar inte mer än 100-150 MB. Eclipse är lite värre, och när man börjar kompilera lite större C++-projekt så drar minnet iväg en hel del. Men min poäng var mer att det är fel att säga att en Linux-burk aldrig behöver 4 GB, inte att det är något fel på Java. Det handlar ju inte om vilket OS man kör, utan vad man gör med det.

Permalänk
Avstängd

Jo men att Eclipse har minnesproblem är ju välkänt och att Sun jobbar med "utmaningen".

Normalanvändaren ligger mellan 400 till 600 MB med normalapplikationer.

Sen har de flesta inte heller 20 flikar igång samtidigt....

Sjäkv brukar jag börja stänga när flikrullgardinen sätter igång dvs max 10 flikar..

1GB RAM o 1GB Swap räcker för 99% av alla Linuxanvändare..

Kör man Virtualbox brukar man landa strax över 1GB, 800 MB RAM o 200 MB swappar...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Har aldrig provat att installera Debian lenny utan att installera desktop enviroment, så jag gjorde inte det denna gången, och installerade xorg och gnome manuellt och jag fick massor med xtra lull-lull alternativ, som t ex MASSOR med xtra login screens och wallpapers och themes!

Så prova det....

Visa signatur

Acer Aspire 1360

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn

Men en Linuxburk behöver aldrig 4GB minne.....

Öh jo, om man använder 4GB så. Fullt möjligt, du tror att superdatorerna och annat som kör linux inte använder mer än 4GB?

OT: KDE vs Gnome, helst ingen av dem, om man ska ha en DE så är XFCE överlägset båda, snabbare och inte lika störigt.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

XFCE ja <3 ! Fast tycker själv att KDE är snabbare än XFCE. Iaf KDEmod, det är överlägset snabbast hittills Säkert dubbelt så snabbt som vanliga KDE...

KDE är väldigt bra, men det kan kännas bloatat och bling bling.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

KDE är jävligt bra, men Gnome är snäppet vassare med sina fina program Exaile, Emesene, Firefox, Transmission och Mplayer.

KDE:s motsvarigheter är inte riktigt lika eleganta om man bortser från Amarok som är det enda jag saknar när jag sitter med Gnome.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
KDE är jävligt bra, men Gnome är snäppet vassare med sina fina program Exaile, Emesene, Firefox, Transmission och Mplayer.

Som sagt är det ju inget som hindrar dig att köra dessa program om du kör KDE, de brukar till och med smälta in ganska bra i miljön. Varför anser du för övrigt att firefox och mplayer är gnomeprogram? För att de använder gtk? I så fall är de väl lika mycket xfce-program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedis
Öh jo, om man använder 4GB så. Fullt möjligt, du tror att superdatorerna och annat som kör linux inte använder mer än 4GB?

OT: KDE vs Gnome, helst ingen av dem, om man ska ha en DE så är XFCE överlägset båda, snabbare och inte lika störigt.

han menar nog hemmaanvändare!!?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Som sagt är det ju inget som hindrar dig att köra dessa program om du kör KDE, de brukar till och med smälta in ganska bra i miljön. Varför anser du för övrigt att firefox och mplayer är gnomeprogram? För att de använder gtk? I så fall är de väl lika mycket xfce-program?

Jepp, förstår vad du menar men nu gällde det ju Gnome och KDE.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Jepp, förstår vad du menar men nu gällde det ju Gnome och KDE.

Jo, men jag menar att du inte bör räkna till exempel firefox som en av gnomes fördelar. Gnome har en egen webbläsare, epiphany liksom kde har en, konqueror. Firefox, mplayer och många andra är fristående projekt som (ibland) råkar använda samma bibliotek som till exempel gnome eller qt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
han menar nog hemmaanvändare!!?

Definera hemmaanvändare? Det går att använda 4G minne med bildredigering som var enda kotte håller på med nuförtiden, videoredering också. Knappast så att 4G är någon magisk gräns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
KDE:s motsvarigheter är inte riktigt lika eleganta om man bortser från Amarok som är det enda jag saknar när jag sitter med Gnome.

Prova banshee, det liknar amarok och är en gtk-applikation.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

kde och gnome är enligt mina erfarenheter lika snabba... bara att gnome saknar en himla funktioner(bells and whistles) som jag gillar i kde. upptäckte för något år sen att jag inte kan använda en "DE". slutar bara med att jag sitter och pillrar med inställningar som inte spelar någon som helst roll tills ögonen blöder och dessutom har för vana att kasta upp typ tio terminaler istället för editors och filhanterare och sånt krafs. så nu kör jag fvwm med min hemmasnickrade jättemysiga config som i princip ingen kan använda för jag har konstiga vanor och åsikter om hur saker ska vara :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

testade KDE4 nyligen. ni som använder KDE vanligtvis, hur känner ni för det idag?

jag kör vanligen Gnome, men jag tycke ändå att nya KDE kändes rörigare än nånsin..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedis
Öh jo, om man använder 4GB så. Fullt möjligt, du tror att superdatorerna och annat som kör linux inte använder mer än 4GB?

mer oämne: jag har 8G nu i huvudburken, det räcker för mig, idag.

Linux behöver kanske inte 8G minne, men jag "behöver" det. (hade säkert härdat ut med 4 med iof) och min server behöver 128mb, och det är allt den har.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Exaile är nog den gtk application som liknar amarok mest.

Hur jag känner för kde4? Roligt med lite nytt, men känns som 3 är här för att stanna

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem

Här svarar Sebastian på ett antal vanliga åsikter om kde4: http://www.groklaw.net/article.php?story=20080710131440951

Permalänk
Medlem

Prövat båda men KDE föredrar jag nu, gnome var mer tilltalande grafiskt, men fruktansvärt buggigt (ubuntu).
Så jag kör Kubuntu nu, funkar klockrent.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Detta är lite som att fråga om vi vs emacs...

då i sådana diskutioner kommer fram någon som älskar nano och tycker det är bäst.

XFCE är bäst! och snabbast!

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Inaktiv

Gillar inte KDE. Det fungerade aldrig bra för mig Har kört Gnome i ett halvår nu, fungerar fint. Men efter att ha kört OpenBox i ett par dagar så känns Gnome bara såååå segt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tesuki
då i sådana diskutioner kommer fram någon som älskar nano och tycker det är bäst.

XFCE är bäst! och snabbast!

Bäst: Ja
Snabbast: Nej

KDEmod piskar fluxbox, gnome, xfce och allt va de nu heter. Tycker inte äns att xfce är snabbare än vanliga KDE3. Men gillar skarpt gränssnittet och många gtk program. XFCE gör iaf så att gnome inte är ett alternativ, den saken är klar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

LXDE piskar allt i minnesanvändning och snabbhet.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
LXDE piskar allt i minnesanvändning och snabbhet.

mitt archlinux drar 15mb ram. Utan X och nano är inte långsamt det heller :).

Sålänge man håller sig till GTK så kommer det inte bli snabbare än QT eller "enchanted QT(KDEmod)".
Tar längre tid att starta xfces terminal i fluxbox/xfce än opera i KDEmod

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
mitt archlinux drar 15mb ram. Utan X och nano är inte långsamt det heller :).

Sålänge man håller sig till GTK så kommer det inte bli snabbare än QT eller "enchanted QT(KDEmod)".
Tar längre tid att starta xfces terminal i fluxbox/xfce än opera i KDEmod

Nja då har du nog inte testat LXDE, det är extremt mycket snabbare än XFCE, testa t.e.x puppylinux dom kör nu LXDE.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Varför köra puppy när arch är byggt för fart?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT