Felaktiga grafikkretsar kostar Nvidia hundratals miljoner dollar

Permalänk
Melding Plague

Felaktiga grafikkretsar kostar Nvidia hundratals miljoner dollar

Grafikkortsjätten Nvidia har bekymmer. Sedan det uppdagats att en mängd felaktiga grafikkretsar letat sig ut på marknaden har aktien fallit med 28 procent. Det handlar om hundratals miljoner dollar i skador.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit halvrik så hade det nog varit läge att investera i lite Nvidia-aktier. De kommer ju studsa tillbaka så småningom.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Tror det blir tårta för alla på AMD/ATI idag

Permalänk
Medlem

28%! Herregud, aktieägarna måste ju slita sitt hår just nu. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Hade jag varit halvrik så hade det nog varit läge att investera i lite Nvidia-aktier. De kommer ju studsa tillbaka så småningom.

Du kan väl börja smått?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite nedförsbacke för att sätta Ati/AMD i rullning är alltid bra.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

jisses, det är ju nästan 1/3 ju :(, hoppas det inte sjunker mera pga av detta.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Tror det blir tårta för alla på AMD/ATI idag

Det tror jag med

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Inaktiv

Nu vill vi ju veta hur det går för ATis aktier och väntar spänt på deras kvartalsrapport

Permalänk
Medlem

Tänk på alla de med Telia och Ericsson aktier. Förr låg de på 80kr aktien när de köpte, nu har de varit nere i 30kr i en evighet och kommer antagligen aldrig stiga upp till ursprungspriset.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Fasen, det var inte illa med pengar.
Jag undrar hur det ska gå med nVidia...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
28%! Herregud, aktieägarna måste ju slita sitt hår just nu. :/

Otroliga summor det handlar om här.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Vilken lång tid det tog innan ni skrev om det Får hoppas att min MacBook Pro inte dör i förtid.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Hmm, var det inte nVidia's drivrutiner som orsakade största delen av krascher i Vista?

Sen att korten är dyra...med felaktiga kretsar.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Hjälpsam

Aktieanalytiker brukar ha lika mycket is i magen som speedade harungar.
Kanske var aktien övervärderad förut, men ett företags överlvnad beror inte på en kvartalsrapport.
Föredrar dock personligen ATI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Tror det blir tårta för alla på AMD/ATI idag

Joodää! xD

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Otroliga summor det handlar om här.

Beror ju såklart på hur många andelar man är ägare av, men pengar är ju alltid pengar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Hade jag varit halvrik så hade det nog varit läge att investera i lite Nvidia-aktier. De kommer ju studsa tillbaka så småningom.

Exakt. Trycka in så där 40.000 kronor hade vart klockren.

För övrigt jäkla klantigt av NV.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Sånt här händer alla företag för eller senare!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

hahahaha

*skadeglädje*

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Mitt Gigabyte 8800GTS får grafikfel i vissa spel om jag inte manuellt går in och ökar fläkten för att kyla ner det, inte första gången som ett fabriksöverklockat nVidia-kort har det problemet för mig. De verkar köra på gränsen, speceillt nu på sommaren när det är hett så blir det problem. Aldrig haft det problemet med de många ATI-kort jag haft.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Ajdå Nvidia, verkar som ATi kommer ikapp er trots allt..

Permalänk

Although the failure appears related to the combination of the interaction between the chip material set and system design, we have a responsibility to our customers and will take our part in resolving this problem.

Man pungar inte ut miljardbelopp för att vara snäll. Värmen lär ha blivit större än de specifikationer de själva satt för korten. Bärbara har små marginaler, får se om dom tar skit av nvidia eller blir ännu mer förbannade av detta.

Tur jag kör intel, då vet man att man får kvalité samt fet prestanda, så länge quake3 körs i alla fall...

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Mitt Gigabyte 8800GTS får grafikfel i vissa spel om jag inte manuellt går in och ökar fläkten för att kyla ner det, inte första gången som ett fabriksöverklockat nVidia-kort har det problemet för mig. De verkar köra på gränsen, speceillt nu på sommaren när det är hett så blir det problem. Aldrig haft det problemet med de många ATI-kort jag haft.

Instämmer mitt Asus 8800GTS 512 kan jag inte köra med default fläktstyrning då jag får temperaturer över 80 grader vilket ger grafikfel och artifakter.

Permalänk
Avstängd

nvidia har större problem än vad som kommer ut.. och att se folk säga att man ska köpa aktier från dem är skrattretande.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Tror det blir tårta för alla på AMD/ATI idag

Dom firar nog det här i en vecka
Sen att dom tar fler marknadsandelar gör ju saken inte direkt sämre.

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
nvidia har större problem än vad som kommer ut.. och att se folk säga att man ska köpa aktier från dem är skrattretande.

Vad för problem?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
nvidia har större problem än vad som kommer ut.. och att se folk säga att man ska köpa aktier från dem är skrattretande.

Då förmodar jag att du anser hela aktiemarknaden som skrattretande. Ska du göra aktieklipp så är det just sådana här svängningar som bestämmer om du får plus eller minus i din aktieportfölj.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Nu när jag läser att nVidias kort felar mycket p.g.a varmen som uppstår så kan jag inte sluta att tänka på vad som då kan hända med Ati:s nya kort ?
Hade inte dom en väldigt hög temperatur dom med ?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att detta inte är spiken i kistan för Nvidia.. det luktar ju konkurs nu...

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD