Permalänk
Medlem

Datorn startar snabbt om

Hej.

Sen inatt så har min dator börjat att starta om sig i princip direkt, med en blue screen som blinkar till precis innan den gör det. Jag har inte hunnit se vad det står på den. Ett par gånger har jag lyckats komma in till Windows, men bara i en eller två minuter. Den har fått stå på ett par dagar, kan det vara någon skada från det? Processorn har inte överhettats så vitt jag kunnat se, inte över 55C och nu senast när jag fick igång den kom den inte ens över 40C innan jag fick blue screen. Jag har inte haft några problem med den de senaste tre månaderna, och jag har inte kunnat se några skador.

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core2Duo E6600
Processorkylare: ArcticCooling Freezer 7 Pro
Moderkort: Asus P5W DH Deluxe
Grafikkort: LeadTekGeForce PX8800GTS 512
Hårddisk: Seagate 7200.9 400GB
Nätaggregat: Antec Neo HE 550W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås i lådan
Temperaturer: <55C processor med full belastning

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka minnen kör du med?
Har du testat att öka volten på dem (minnena)?
Blåst datorn på damm?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om du kommer in i Windows, Stäng av så att datorn inte startar om när du får blåskärm och kolla vad du får för felmeddelande. Detta kan hjälpa dig betydligt.

Nu kommer jag inte exakt ihåg hur det såg ut i XP. Men det är väl att du högerklickar på "den här datorn" > "någonting system (?)" > Avancerat > Upstart och Återställning > Inställningar. Bocka av "Automatisk omstart".
Någon med XP kanske kan göra en bättre beskrivning.

Permalänk
Medlem

I minnesväg har jag 2 stycken 1024 från TwinMOS, runt 18 månader gamla. Har inte gjort något alls med dem. Tror inte den har blivit avdammad på rätt så länge, får ta en titt på det...

Oftast så startar den om innan jag hinner in i Windows, och den gång jag gjort det så var det max 2 minuter.