Datorägare kan bli skyldiga att betala tv-avgift

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanka
Det är helt otroligt vad folk klagar på TV-licensen. Utan public service skulle vi som inte avnjuter Fear Factor och dylikt skräp inte ha ett skit att titta på.

Ja vilka ej skräp/skitprogram går det på svt som för en är värt 2000kr/år och t.ex. jag som fattig student ej själv skulle kunna använda pengarna till något bättre? Eller bara låna 2000kr mindre varje år som jag annars får betala tillbaka med ränta.
För mig som de flesta studenter så är det stora problemet att vi spenderar för lite tid vid läroböckerna och för mycket tid vid tvn, även om vi glor på nyheter och debattprogram. -Det finns många som behöver bredda sin allmänbildning, men väldigt få där lösningen är att glo på mer tv inkl svt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Inläggen o. debatten har till en viss del spårat ut lite.

Saken var inte tv-avgift vara eller inte vara, utan mer om det är SVT har rätt att kräva tv-avgift av alla datorägare bara för att dom får för sig att lägga ut alla program.

Som datorägare OCH licens betalare så bryr jag mej inte, men principen att kräva betalning för en sak som jag inte själv har valt vänder jag mej starkt emot.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Lagen säger följande:

"Lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.

Definition

2 § En tv-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."

Vi kan alla vara överens om att en dator i sig kan användas för i princip oändligt antal olika ändamål. Men, kan man per definition säga att en dator är avsedd att ta emot tv-program?

Tittar man på RiKABs tolkning (nedanför), så är en dator enbart en tv-mottagare när den innehåller ett tv-kort.

"Vem ska betala tv-avgift

Alla som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala tv-avgift, enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst. Som tv-mottagare räknas exempelvis:

- Tv

- Video med kanalväljare

- Dator med tv-kort

- Videokamera med kanalväljare

- Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare

- Digital-tv-mottagare"

Ska vi (jag gör det) tolka detta som att SVTs VD Eva Hamilton dömer ut RiKABs tolkning av lagen? Borde komma någon reaktion ifrån dem!?!

Det ska i alla fall bli intressant att se hur lagen kommer tolkas (om det nu kommer till det bordet), samt förklaringen utifall något liknande går igenom.

Rent spontant tror jag som de allra flesta: Att licensavgiften gällande TV är förlegad (inte sagt att SVT eller "Public Service"är dåligt på något sätt). Däremot behöver vi en ny lag gällande detta, eftersom defintionen TV (hur nu den ser ut? ) är antik och detta pågrund av just datorer, internet och dess användningsområden.

Själv är jag både student och licensbetalare, vad nu det skulle ha med detta att göra?

Permalänk
Medlem

SVT och SR rockar ju. Klart att de ska finnas kvar men en reform inom det hela vore ju faktiskt inte fel. Man pratade för några år sedan om en media-avgift istället för en tv-avgift, låter vettigt tycker jag. Sen kan ju folk gnälla bäst de vill om att allt ska vara gratis men det är ju inte grattis att leva och det har det aldrig varit. Det kostar att tillhanda hålla folket IT och infrastruktur och någonstans så måste ju pengarna komma ifrån.
Sverige är långt ifrån de ända som har TV-avgift och man kan ju ändå vara glad över att man slipper betal avgift som baseras på hur stort man bor som i vissa länder.
Det är ju inte konstigare än att man betalar skatt på bilen.

Permalänk

Jag fick ett mail från Eva Hamilton som är VD på SVT där jag tog upp lite saker och ställde frågor samt idér om inlogg som många här inne har skrivt. Fick dock detta svaret:

Citat:

Tack för ditt mail om internet och TV-mottagning.
Redan idag så föreskriver lagen att sådan teknisk apparatur som ta emot en hel TV-kanal ( det må vara SVT1 eller Kanal 5, exemplifierar underlaget till lagtexten) är att likställa med en TV-mottagare och därför avgiftspliktig.
Hittills finns det ingen utsändning av en svensk hel TV-kanal på webben. Vad jag berättade för Ekot var att i vår drar SVT igång ett försök med att sända alla våra TV-kanaler live via webben. Tanken är ju inte primärt att dra in mer TV-licenser, utan att erbjuda ett lätt och praktiskt sätt för alla med datorer och bredbandsuppkoppling, att kunna ta del av SVTs utbud. Om försöket lyckas och blir ordinarie verksamhet, vet vi först i höst.

Jag har skickat ett till mail och publicerar svaret när jag får det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

jag skicakde precis ett e-mail men jag var väl inte lika snäll som vissa andra. Något aggresiv kanske men hum inga direckta personliga phopp. Men får se om man får svar. La fram vettiga moteveringar mm också så. Men ltie sur blir man. har inte gilalt TV licensen senaste åren då den är omodärn men att dom inte ens inser det utan ska utöka kraven på den är ju löjligt.

Permalänk

Synd att det är så få här som faktiskt uppskattar ett politiskt och ekonomiskt oberoende media.

SVT handlar om mer än bara vilka program dom sänder. Kolla på den politiska situationen i USA där flertalet tv-stationer ägs av republikaner. Jag har sett ett flertal reportage och debattprogram där programledaren har en starkt objektiv syn på det som sägs, något som helt enkelt inte får ske i en debatt inför ett val. Visst kan det ibland skina igenom vilken politisk ställning en programledare eller reporter i sverige har, men jag vill iaf påstå att det inte påverkar programmet i den grad som det gör när reporterns lön betalas av den ena sidan.

Vidare handlar det om trovärdighet, SR och SVT är bland dom högst rankade när det gäller trovärdighet i media i Sverige. Den ekonomiska press som många av de medier som är finansierade av reklam gör att dom helt enkelt inte kan satsa lika mycket på forskning kring tex. en nyhet. Det är otroligt många nyheter som tex aftonbladet och metro har som är starkt förvrängda och direkt felaktiga.

Det är roligt att det är så många här som påstår att dom inte tittar på svt då 81 av dom 100 mest sedda tv-programmen förra året var SVT produktioner.

Nä, jag betalar gärna 5kr om dan för att få se mitt SVT och lyssna på p3 varje dag, som är den enda radiostationen man kan hålla ut att lyssna på.

Sen är det klart att det inte får gå för långt, som i Danmark där man har medialicens för all teknisk apparatur med en möjlighet att ta emot dataströmmar på minst 256kbps. Jag har en bekand som bor i Köpenhamn som nu blir tvingad till att betala medialicens (som är dyrare där än vad tv-licensen är här) för att han har en 3G mobil som kan ta emot data med 320kbps

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk

jippi...mer utgifter!

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Blir som med tv licensen att många låter bli att betala, har svårt att tro att ens 20% av alla swecare utan tv kommer att betala ev licens.

Hmm gubben kommer till dörren och frågar har du tv/radio/dator?

- Nej jag saknar tv/radio/dator

Lär ju bli standardsvaret:

- Men jag hörde ju (random speltitel) genom dörren nyss

Svar på det?:

- Du hörde fel

Veckan efter dimper det ned ett inbetalningskort, där dom hotar med polisanmälan och eventuella åtgärder. Vissa betalar, andra ringer upp och bestrider tv anmälan som pejlaren eskar efter.

Samma sak senare om kiruna bolaget någonsin skulle få laglig rätt till att se om man är bredbandskund.

- Jovisst jag har bredband
- Men då har du väl dator?
- Nej!
- Får jag komma in och titta?
- Nej

Varpå man stänger dörren och genomgår samma procedur som ovan. Så gjorde jag för typ 10 år sedan på den tiden när man hade tv. Numera duger datorn till allt.

Därav kommer vi inom något år ha statligt finansierad tv licens. Som alla är med och betalar på. Ett förslag ligger redan på bordet hos nuvarande regeringen.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Jag fick idag svar av Eva Hamilton angående tv-avgift för datorägare - ni kan läsa om det här

MVH.

Hennes svar tyder ju på att det är rätt lösa planer, inget vi direkt bör oroa oss för nu. Visst, det är ingen vidare smart idé, det är jag fullständigt beredd att hålla med om, men inte heller något man behöver hetsa upp sig över nu.

Jag är precis som en del föregående inläggsskrivare lite förvånad att SVTs status som granskande media i en demokrati värderas så lågt. Jag skulle aldrig vilja att SVT lades ner, även om jag inte själv tittar på TV. Politiskt objektiv nyhetsrapportering är något vi skall värna om.

Tycker det är lite intressant hur man skall tolka lagtexten. Om man äger en trasig TV, så kan man inte ju inte använda den för att titta på TV, alltså borde man ju inte behöva betala TV-avgift. Om man har en dator som kör ett operativsystem som inte kan användas för att se streamad TV från SVT, ja då kan man ju inte heller se på TV, kan det vara så att man även då inte behöver betala TV-licens? Vad utgår den ifrån? Förutsättningarna som finns i mjukvaran eller i hårdvaran?

Permalänk
Medlem

Hmm... gillar inte att dom ska ta pengar av mig för att jag har en dator...

Men detta känns som ett upplägg för ett prakt lurendrejeri 1 april!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mantono
Hennes svar tyder ju på att det är rätt lösa planer, inget vi direkt bör oroa oss för nu. Visst, det är ingen vidare smart idé, det är jag fullständigt beredd att hålla med om, men inte heller något man behöver hetsa upp sig över nu.

Eller så tyder hennes svar på att hon blivigt förskräckt över den respons hon fått av seriösare media än detta forum.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

oj, blir helt mållös av detta förslaget. Helt absurt.

Måste bara fråga er som häver ur er allt detta om komunnist/vänster osv. vad får er att tro att Hamilton är något annat än moderat?

I mina ögon är det bara sorgligt att folk vräker ur sig saker som inte bottnar i någonting. Det förstör ju bara för dom som faktiskt har bra argument. Bara ett tecken på okunnighet o omogenhet. imo.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Hum...låter helt bissart!
Nästan som det vore planerat från början. Först etablera ett medium som nästan alla är beroende av. Sedan tvinga alla enligt lag att betala licens för det utöver dom avgifter man redan betalar. Sedan tar regeringen över inkasserandet av pengarna. Blir inte det som en internet skatt då?

Dessutom talas det om att internetleverantörerna kommer höja sina avgifter avsevärt pga all piratmedia som slangas över nätet som "media licens" till skiv/filmbolagen.
Är det då inte rimligare att "internet-tv" licensen betalas av leverantörerna om dom ändå kommer höja sina avgifter?

Langa in reklam i SVT, ta bort licensen och låt oss surfa ifred!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lhffan
...

Eller bara:
"Nej jag har ingen dator, jag har en 360 och en tft-skärm, var det nått mer du ville?"

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

det här med att betala tv licens är ju korkat redan från början tycker jag. jag lysnar inte på utbildningsradion och tittar inte på svt kanalerna... varför i H****E ska jag tvingas betala då?

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem

ta bort SVT så slipper man
1. avgiften
2. melodifestivalen
3. all annan skit som går där.

Permalänk
Medlem

testa att gå gymnasiumet först

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka

Måste bara fråga er som häver ur er allt detta om komunnist/vänster osv. vad får er att tro att Hamilton är något annat än moderat?

Sen är det väl inte så att ett förslag blir höger eller vänster beroende på personen som lagt fram förslaget. Bara för att en kommunist bildar ett företag vars mål är att tjäna pengar genom "utsugning" av arbetarklassen så är väl inte idén kommunistisk ?

Många tolkar detta som att handlande av ett parti automatiskt har partiets ideologi bakom handlandet. Usch vad det svenska folket behöver läsa på lite mera politik förutom att skrika demokrati dag in och dag ut.

Permalänk
Medlem

halvera avgiften

Permalänk
Medlem

haha jävla fuckon, så bara för att dom ska börja sända sitt skitt på nätet så ska helt plötsligt alla betala... Samt som tidigare inlägg säger man kan ju se på det ifrån andra länder, ska hela världen då betala licens?....

Permalänk

HON KOPIERAR SVAREN OCH SKICKAR SAMMA SAK TILL ALLA; GAH!

Bra fantasi.

Kolla svaret hon gav k0nsl och mig:

Citat:

k0nsl
Tack för ditt mail om internet och TV-mottagning.
Redan idag så föreskriver lagen att sådan teknisk apparatur som ta emot en hel TV-kanal ( det må vara SVT1 eller Kanal 5, exemplifierar underlaget till lagtexten) är att likställa med en TV-mottagare och därför avgiftspliktig.
Hittills finns det ingen utsändning av en svensk hel TV-kanal på webben. Vad jag berättade för Ekot var att i vår drar SVT igång ett försök med att sända alla våra TV-kanaler live via webben. Tanken är ju inte primärt att dra in mer TV-licenser, utan att erbjuda ett lätt och praktiskt sätt för alla med datorer och bredbandsuppkoppling, att kunna ta del av SVTs utbud. Om försöket lyckas och blir ordinarie verksamhet, vet vi först i höst.

Citat:

Albin
Tack för ditt mail om internet och TV-mottagning.
Redan idag så föreskriver lagen att sådan teknisk apparatur som ta emot en hel TV-kanal ( det må vara SVT1 eller Kanal 5, exemplifierar underlaget till lagtexten) är att likställa med en TV-mottagare och därför avgiftspliktig.
Hittills finns det ingen utsändning av en svensk hel TV-kanal på webben. Vad jag berättade för Ekot var att i vår drar SVT igång ett försök med att sända alla våra TV-kanaler live via webben. Tanken är ju inte primärt att dra in mer TV-licenser, utan att erbjuda ett lätt och praktiskt sätt för alla med datorer och bredbandsuppkoppling, att kunna ta del av SVTs utbud. Om försöket lyckas och blir ordinarie verksamhet, vet vi först i höst.

Nämn 5 fel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lhffan

....
Därav kommer vi inom något år ha statligt finansierad tv licens. Som alla är med och betalar på. Ett förslag ligger redan på bordet hos nuvarande regeringen.

Jag har hört rykten om detta, men har du någon referens ?

Permalänk
Medlem

Läste nyligen en undersökning om ungdomarnas TV och internet vanor, i min förvåning så var det endast 3% som kollade på SVT. Det är fruktansvärt lite unga människor som kollar på SVT idag och fortsätter det så här kommer dom inte finnas kvar om 50 år plus.

Sen att dom vill kräva alla som har bredband på att betala en TV-avgift alá 2000 kr/år är helt absurt!
"Jaha, då förlorar vi pengar för varje dag som går... Jag vet! Vi lägger ut allting på nätet och KRÄVER alla som har bredband och betala!"

Ja, låter fruktansvärt rimligt...

Näe, det är bara en dröm från SVT medan dom håller på att gräva sin egen grav.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Skatta ihjäl mig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Helt sjukt...

Snart kostar de väll pengar att andas med

Javisst! Och den jäveln som inte betalar åker de ut och stryper! He He He. Satans kommunister!

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Om nu SVT ska finnas kvar utan reklam borde man vara förnuftiga i Sveriges riksdag och avskaffa TV-licensen och istället införa en mediaskatt där alla får vara med och betala. Hörde att det kostar ca 70 miljoner per år att driva TV-licens jagandet och administrationen. Mao skulle alla få lite mer pengar i plånboken genom att man kan sänka mediaskatten mot dagens TV-licens. Fast givetvis, de som inte betalar nu får ju mindre i plånboken. Alla använder radio och TV någongång under året, ungefär som vi går på gator och torg. Det är alldeles för lätt att slippa betala idagsläget. Därför ska jag nog också sluta betala TV-licens som några vänner också gjort sedan de blev myndiga. Jag har inget förtroende för TV-pejlarna, de försöker bara skrämmas men det hjälper ju inget. Sen har de ändå inga rättigheter att gå in i hemmet och kontrollera om man har TV.

Permalänk
Medlem

hur är det med alla mobiltelefoner man kan se på tv via då? "alla har ju möjligheten"

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

herre jävlars
andas dom fortfarande där uppe

allså detta dom tänker göra
är att ta oss alla på direkten för vi har en lina och pc/mac mm
varför inte glötta till det lite till SVT o sä såh här

vi ska ha våra sändningar överallt och vi ska minsann kasta in svt reklam överallt i radio i pausen på bio och även insida och utasida av alla sorters paket du har på frukostbordet medandra ord hjärntvätta er alla så ni kommer titta på våra verk på tv pc mm

å då kan vi gå ut och sä alla ni med friska ögon ska betala licens
för ni ser oss överallt..

det är kanske dax för alla som har egna hemsidor med egetverk att börja ta fete betalt av alla som besöker er sida /då har ni råd med svt licens iaf

till alla på SVT ifrån mitt hjärta..
FATTA att 70% av folket i sverige skiter fullständigt i er och er dynga

vänliga hälsningar haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mantono

Om man äger en trasig TV, så kan man inte ju inte använda den för att titta på TV, alltså borde man ju inte behöva betala TV-avgift.

Om man har en trasig tv så ska licensen betalas. Har man en analog TV-Mottagare men ingen TV och ingen digitalmottagare så ska man betala.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Om man har en trasig tv så ska licensen betalas. Har man en analog TV-Mottagare men ingen TV och ingen digitalmottagare så ska man betala.

det gäller även en vanlig standard kassetvideo då den har kanal väljare

Permalänk
Medlem

Däremot om du har din tv i källarutrymmet/förådet så slipper du.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas