Projektarbete rörelsesimulator (aka HORST Vegas)

Permalänk
Medlem

shit shit shit....

jag fasar over den dagen jag maste valja projekt. Ngt i denna stil kommer jag nog aldrig klara...

Permalänk
Medlem

Både igår och idag jobbade vi vidare på projektet, igår flyttade vi dessutom tillbaka till vår tidigare lokal då lovet var slut.

Väl tillbaka till lokalen började vi sätta ihop simulatorn. Här syns remhjulet och armskyddet mellan den inre och yttre ramen:

Träställningen skruvades även ihop, och vi satte tvärbalkar och aluminiumbitar på stolparna där lagerbockarna skulle fästas för att öka styrkan:

Vi arbetate även på motorfästet. Det är kanske inte så snyggt, men ska fylla sin funktion.

Till slut kom vi till dagens stora händelse, nämligen att fästa aluminiumramarna med träställningen. Efter lite trix med att få i bultarna i hålen gick det till slut, och så här blev det:

Lutande simulator:

Simulatorn är ganska hög, så en stege är nästan ett måste föratt kliva i:

Vi testade även att sätta i en förare i simulatorn och luta den för hand, något som kan beskådas i denna filmsnutt.

Man kan sammanfattningsvis säga att vi har nått en ganska stor milstolpe när vi nu satt ihop ramarna och fått en simulator som kan lutas i båda riktningarna. Nästa arbetstillfälle skall vi koncentrera oss på motorfästena för att kunna testa motorerna och motorstyrningen.

/Robert

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt. Vart ska ni ha besten nånstans?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

häftigt projekt jag har följt med spänning hoppas verkligen att ni hinner. annars kanske ni kan få
dispens på något sätt för att ni gör ett så stort projekt. får inte filmen att fungera klickar på länken
men sen blir det bara en tom sida. använder safari som webbläsare skall dock testa med internet explorer.

filsmnutsproblemet löste sig gick bättre med internet explorer.

Permalänk
Medlem

Kul projekt pojkar, hoppas ni blir klara i tid. Personligen gissar jag att ni i version 2 kommer att vilja ha betydligt starkare motorer.

Fick detta med posten idag.

http://www.scn.se/upload/20080228_114337_1.pdf

Den första grunkan på sidan ett verkar vara nått ni kanske ville ha att leka med. Ring dit och snacka med Christer, han brukar vara pigg på att sponsra med allt möjligt kul.

Jag förljer tråden med spänning.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Nu sådär på sluttampen (även om vi imorgon (deadline) inte kommer att ha en helt färdig simulator utan istället till redovisningen om 1½ vecka) så har vi tyvärr varit helt fokuserade på att bygga och inte tagit så mycket bilder. Därför blir detta bara ett kort och ganska tråkigt inlägg, även om det förgylls med en liten film.

Vi har nu lyckats göra och fästa remhjulet för inre vaggan, och vi har även fäst motorfästet. Elektroniken har även byggts helt klart för ena motorn och fungerar bra. De tester vi gjort visar på att motorn är stark nog, men att remmen i utväxlingen slirar något. Trots detta får vi dock en acceptabel rörelse.

Problem har dock upptsått med den kraft som blir på växellådan på skruvdragaren (skruvdragaren är inte byggd för att utsättas för krafter åt sidan). För att avhjälpa detta (och därmed kunna spänna mer för att minska slirandet) har vi bestämt oss för att sätta en lagerbock på axeln utanför chucken. Växellådan har inte skadats ännu men det är klart synbart att motoraxeln och chucken inte sitter i linje när man spänner remmen.

Nog pratat, här kommer en film: Klicka här

Detta test är dock gjort innan testmjukvaran (med vilken man kan styra motorns hastighet med hjälp av en joystick) var klar så det ser lite primitivt ut. Man kan även höra slirandet från remmen så förhoppningsvis finns det mer att hämta om man lyckas få lite bättre grepp.

RetarDeD: Det är en fråga vi får lösa senare. Vi funderar dock på om vi kanske ska försöka sälja den, men det har vi inte riktigt bestäms oss kring ännu.

donic1989: Deadlinen imorgon är inte helt dödsviktig, det riktigt viktiga är redovisningen som är om 1½ vecka, då får vi se till att vara klara.
Angående filmen så får jag be om ursäkt. Det var en .wmv vilket jag normalt försöker undvika, men var tvungen att klippa bort ljudet (var bara ett kaos) och hade bara windows movie maker installerat.

ZecretW: Motorerna verkar faktiskt inte ställa till så mycket problem, men ju starkare desto bättre gäller ju alltid :D. Angående vinkeldetektorn var det onekligen en ball sak, men att lyckas bli sponsrade med en (de lär kosta en del), få hit den och förstå hur den fungerar på 1½ vecka känns lite för stressig, och tror att de potentiometrar vi planerar att använda kommer att ge noggranhet så att det räcker.

/OlaJoh

Permalänk
Medlem

spännande och volta med denna maskin

det måste ju vara garanterat hjälmtvång

tänkte lite på att man kan inte ta en hjälm och intregrera en skärm i visiret då skulle man få mer känsla tror jag samma med ljudet????

Visa signatur

ja varör inte ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morry
spännande och volta med denna maskin

det måste ju vara garanterat hjälmtvång

tänkte lite på att man kan inte ta en hjälm och intregrera en skärm i visiret då skulle man få mer känsla tror jag samma med ljudet????

Kanske inte just en skärm i visiret, men jag vet att det finns glasögon med inbyggd skärm

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

ser ju bra ut
men varför inte använda kedja istället för rem ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Wow, häftigt. Måste säga att jag är väldigt imponerad av detta projekt.
Ni skulle dock haft en större skärm så man får lite mer känsla i spelandet.
Blir nog även väldigt häfftigt om ni drar in riktigt maffigt ljud i simulatorn med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xion_drifter
ser ju bra ut
men varför inte använda kedja istället för rem ?

Tror det har att göra med att dem fick tag på remhjul billigt från skrotade tvättmaskiner och att det är betydligt dyrare att få tag på så pass stora drev som hade behövts. Fast det hade ju i och för sig löst problemet med att kraftöverföringen slirar.

Och för att inte vara helt OffT får jag ju inskjuta att jag tycker att det bara blir bättre och bättre.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Otroligt häftigt! Spelar också en hel del LFS. Ser verkligen fram emot fler uppdateringar där man får se besten in action.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Idag har varit en inte helt kul dag för projektet, och anledningen till det kan ses här:

Lagom till att vi idag skulle visa vad vi (hittils) åstakommit för vår projektarbete så gick det som bilden ovan visar, en av FETarna till motorstyrningen exploderade (plastkåpans uppböjning orsakades helt av explosionen). Orsaken till detta är, enligt vår preleminära haverirapport, att vi under gårdagens tester pressade styrningen för hårt utan adekvat kylning. Den uppställning av motorstyrningen som vi körde under gårdagen var egentligen bara tänkt för en snabb test (vi saknade kylpasta och hade inte fläktarna inkopplade), något som vi glömde när vi överlyckliga körde simulatorn fram och tillbaka ett längre tag. Styrningen slutade fungera i slutet av det testet så vo var medvetna om att det fanns en risk att allt inte stod rätt till inför dagens test.

Vi hoppas dock på att kunna laga motorstyrningen under helgen för att på måndag kunna återuppta testerna.

Lite framsteg har faktiskt gjorts idag trots denna "tragedi". Vi har monterat genomgående m8-bult genom vinkeljärnen i mellanramen (vi kände oss lite obekväma med dessa efter en diskussion som hafts på ett annat forum angående popnitarnas styrka). Detta lyckades vi faktiskt, trots stressen, fånga på bild:

Arbete har även skett på fästet för remhjulet på den yttre vaggan.

morry: Är lite tveksam till den idén, man vill ju trots allt kunna se ratten m.m.

xion_drifter: som XYZ-saft säger så lyckades vi få tag på dessa delar billigt, medan motsvarande delar med kedja var väldigt svårt att få tag på. Det var även lite med säkerhet att göra, om en kedja överbelastat så dras den sönder och kan flyga åt vilket håll som helst, medan en rem bara slirar.

FolkeY: Jo, större skärm hade inte varit helt fel (eller närmare, dock hindrar ratten oss från att göra det när den är i uppvikt läge). Angående ljudet så hade vi tänkt slänga på surroundljud i alla fall, ett creative megaworks THX 550 troligtvis.

Dance: Fler uppdateringar ska det bli, dock kanske de inte blir så informationsrika eftersom vi har fullt upp med att jobba.

/OlaJoh

Permalänk

Skönt jobb ni gör

Men som trogen förare av LFS och GTR2 så undrar jag om era motorer till simulatorn kommer vara tillräckligt snabba när ni väl börjar köra sen?
Det är väldigt mycket vibrationer och rörelser när det väl sätter igång

Jag har dock inte läst varje rad här inne så detta kanske är nämt någonstanns.

Kör på vill se de färdiga resultatet

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olajoh

[...] Det var även lite med säkerhet att göra, om en kedja överbelastat så dras den sönder och kan flyga åt vilket håll som helst, medan en rem bara slirar.
/OlaJoh

Det där med säkerheten borde ju ganska lätt gå att lösa med en skyddsplåt eller liknande i alla fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiklasG
Det där med säkerheten borde ju ganska lätt gå att lösa med en skyddsplåt eller liknande i alla fall?

Om ni använder cyckelkedja finns det ingen möjlighet at den skulle vara svagare än resten av konstruktionen. Jag har lyckats spräcka många bakdrev på min cyckel men aldrig en kedja.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Om ni använder cyckelkedja finns det ingen möjlighet at den skulle vara svagare än resten av konstruktionen. Jag har lyckats spräcka många bakdrev på min cyckel men aldrig en kedja.

ne men alltså det är ju inte riktigt samma grej som på cykel, det bli mkt högre påfrästningar om man kör det där med kedja, ska man ha kedja tycker jag att man ska ha cross kedja...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad gäller cykelkedja så kan jag rekommendera wipperman kedjor.
Har en sådan på min ena bmx och den har en brottvikt på 1.5 ton. så den borde klara påfrestningarna(?)
finns att köpa bl.a på cyclecomponents.com om jag inte minns fel. (299sek) lycka till med bygget.

Permalänk

Jag tycker ni ska bygga en enkel kåpa över alltihopa. Det kommer ju bli mycket mer effektfullt om man inte ser rummet runt omkring, utan bara känner hur det rör sig och ser skärmen.

Riktigt fint bygge, kanske försöker mig på något liknande om man nån gång skulle få plats med det.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Alla förslag är bra och vi tar givetvis till oss av era idéer, men vi har i dagsläget ingen större möjlighet att förändra våran design till förmån för t.ex. cykelkedjor och drev.

Problemet med denna lösning var från början att hitta drev som tillåter oss att få en utväxling på minst 1:20. Detta innebär att det stora drevet måste vara väldigt stort vilket är både dyrt och svårt att få tag på. Om vi istället hade övervägt två växlingar kommer istället problemet med hållbarheten på grejerna upp eftersom vi i den senare utväxlingen kommer ha ett ganska stort moment. Utöver hållbarheten skulle två utväxlingssteg innebära att vi skulle vara tvungna att fästa en axel någonstans som mellandrevet fästes vid, inte helt enkelt.

)ExecutoR(: Angående kåpan. Tanken har definitivt slagit oss och OlaJoh har länge förespråkat idén. Problemet är bara hur vi ska lösa det eftersom vi helst inte vill lägga till någon mer vikt till simulatorn som hela tiden blir tyngre och tyngre. Till dags dato har vi enats om att upplevelsen får förhöjas genom att mörklägga rummet omkring simulatorn och några planer på en kåpa har inte drivits längre än till tanke-/planeringsstadiet.

Permalänk

Ok, jo mer vikt förstår jag att ni inte vill ha, men man skulle ju kunna fula ihop något i svartmålad welpapp eller liknande, kanske en lätt träram som man klär med wellpapp, och enkelt kan sätta fast med ex. små gummiband eller liknande. Att mörklägga rummet var inte alls en dum idé som borde fungera lika bra, om än kanske inte alltid så praktiskt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Ok, jo mer vikt förstår jag att ni inte vill ha, men man skulle ju kunna fula ihop något i svartmålad welpapp eller liknande, kanske en lätt träram som man klär med wellpapp, och enkelt kan sätta fast med ex. små gummiband eller liknande. Att mörklägga rummet var inte alls en dum idé som borde fungera lika bra, om än kanske inte alltid så praktiskt.

Lättaste alternativet borde annars en nog lång svartmålad strut vara http://www.tradera.com/Tratt_strut_till_MC_eller_moped-auktio... ,men hur löjlig vill man se ut... Och dom har ju en tidsgräns som måste hållas.

Men till tråden igen. Om remmarna slirar mycket, så kanske det här skulle hjälpa lite http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82852 finns även liknade på OKQ8 och Jula med flera har jag för mig.

Permalänk

Haha, kul att du tipsar om den sprayen yogge, rools fick efter skolan idag åka till Biltema för att köpa en sådan burk. Han köper också lite andra prylar så som säkringar och en nödstoppknapp. Idag levde motorstyrningen igen i alla fall, så det ska nog kunna lösa sig till redovisningen.

Permalänk
Medlem

Nä, nu är det dags för lite uppdatering tycker jag, tänkte skriva ett nytt inlägg igår men det blev inte så mycket att skriva om på grund av bildbrist (batteriet var slut i kameran). Nu har vi i alla fall lyckats fota det viktigaste så att det går att göra en kort liten uppdatering.

Som någon redan påpekat så skulle växellådorna nog må bra av slippa bli så otroligt belastade, och efter att ha gjort några tidigare tester (där växellådan tydligt böjdes) kom vi fram till att det nog var helt rätt, så nu kan ännu en gängstång siktas i gröten vid motorfästet:

Gängstången är i sin tur ansluten till en lagerbock som sitter på själva drivaxeln:

Detta gav helt klart önskad effekt, motorn och växllådan är numera i linje när remmen spänns, och det går att spänna det hela hårdare.

Nästa större sak som gjort är att remhjulet för sidorotation fäst i mellanramen:

Infästningen av motorfästet bak är påbörjad, men på grund av för stort glapp i gångjärnet vi använder måste det göras om till något som liknar den fungerande infästningen vi gjort tidigare. Tyvärr saknas bild på detta.

En annan viktig sak har påbörjats, nämligen fästena för de potentiometrar som ska ge vinkelåtermatning till mjukvaran:

Vi har även införskaffat vårt 'hemligt vapen' (och lite annat) på biltema, nämligen remspray. Ett snabbt test visade att det helt klart hade en friktionsökande effekt:

På bilden kan även våra nya fina säkringar skymtas (60A, blir ganska stora "trådar" då), säkringshållare och vår 100A huvudbrytare, samt lite annat småkraffs.

På elektroniksidan kan vi glädjande meddela att motorstyrningen fungerar fint efter byte av FET:arna, och fungerade under ett längre test (ett par minuter). Den andra motorstyrningen är även i stort sett klar nu.

/OlaJoh

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande, keep up the good work!

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk

Om det av någon anledning dyker upp problem med potentiometrarna så har dom på ELFA accelerometrar. Stilpoäng för att använda sånna. Lycka till!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

kul med uppdateringar

kan inte vänta tills den är klar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jahaja, så ni har en tråd här också... vänsterprasslare

chille @ EF

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Vackert.
när kan man räkna med massproduktion?

Visa signatur

Va fan gör vi här??

Permalänk
Medlem

Återigen så har uppdaterandet fallit efter, men ni ska få i alla fall en uppdatering till innan redovisningen, nämnligen en nu.

Jag kan väl börja med en lägesrapport. Nu när vi har 1½ dag till redovisning kunde man ju hoppas att projektet skulle börja närma sig sin klara form, och turligt nog gör det det. I fredags hade vi problem med att den nyligen färdigställda motorstyrningen inte fungerade, vilket visade sig bero på flertalet olika saker (vi lyckades göra trippelfel). En felmonterad zenerdiod (kortslutning rakt över batteriet), FET:arna monterade i fel kombination på kylflänsarna (kortslutning över batteriet) samt miss att mata ett omvandlingskort med 12v (matningen kommer från andra motorstyrningen som inte var inkopplad). Vi matade dock kortet från en strömbegränsande källa vid testet, så inget brann upp. Motorstyrningen kunde därför idag återställas till fungerande skick (efter att vi hittade felet).

Vidare lyckades vi i fredags få klart drivningen till roll-axeln samt få fast potentiometrarna som ska leverera vinkelåtermatning till datorn på båda axlarna.

Programmeringen är såpas klar att vi får vinkel från spelet, vinkeln som simulatorn befinner sig i samt har möjlighet att styra motorerna. Det som återstår att göra under tiden som är kvar är att bestämma oss för någon fin formel som får det hela att hänga ihop. Kanske inte det lättaste med tanke på risken för självsvängning m.m. men vi hoppas att vi kan få till något som fungerar tillfredställande i alla fall. Det som hindrar simulatorn från att vara riktigt bra är slirandet hos remmarna. Om inte tyngdpunkten är väldigt rätt så slirar remmarna ganska mycket, vilket är lite tråkigt eftersom motorerna uppenbart har mer att ge. Förhoppningsvis ska remsprejjen göra lite nytta när det fått gegga till sig lite (precis när vi sprejjade på den kändes det nästan halare).

Nog med skitsnacket, nu kommer det lite bilder:

Först en bild på det bakre motorfästet. det byggdes först med hjälp av ett gångjärn, men eftersom glappet i det var för stort valde vi att i stället bygga en kopia av det tidigare motorfästet, d.v.s. två aluminiumrör med genomgående m8 att rotera runt. Detta fungerar fint med den fina vinlkel vi fick på remspännaren (lagerbocken med m8-gängstång från som sitter precis innanför remhjulet) gjorde att det blev ett mycket stabilt fäste:

Vi har även fixat till det fysiska rotationsstoppet som ska hindra simulatorn från att rotera mer än +- 90 grader om det blir något fel:

Det bakre potentiometerfästet, inte så mycket att säga om det:

Vi har även fått ändan ur vagnen och skruvat ihop säkringarna och huvudbrytaren, de har även skruvats fast på själva simulatorn:

Vi har även, förutom att bygga en rörelsesimulator, lyckats slå rekord i fulast "inkappsling" av elektronikprojekt, allt är monterat rakt av på en 95*45mm bräda:

Nu har vi dock kommit in i en fas där det nästan bara är vår käre programmerare (Robert) som kan jobba, vilket har gett oss andra tid att göra saker som att få till kabeldragningen:

Vi har även skrivit ut affisher som vi spred ut över skolan som lite reklam för redovisningen:

Om någon skulle ha vägarna förbi Kärrtorp på nu på onsdag vid ett så är det fritt fram att komma och titta på redovisningen, men skicka gärna ett PM i såna fall. (Det är ok enligt oss i gruppen då, vete sjutton vad skolan säger om det )

HaGgZ: Tack

Antonsson: Intressant alternativ, dock verkar det som om potentiometrarna fungerar fint (vi lyckades ju äntligen få fart på dem idag). Tråkigt att missa stilpoäng dock

xion_drifter: Tur att du inte behöver vänta så länge då, redovisning i övermorgon som sagt och är den inte klar då så är det ett misslyckande (med det inte sakt att vi inte pular vidare med att få den bättre efter redovisningen).

chille: Förlåt.... men jag var eh... full, det ska inte hända igen, jag lovar (eller något i den stilen) Kan för övrigt meddela att vi även har skapat en tråd på nordichardware, så blir ett riktigt kvadratdrama det här...

Naffi: När någon är redo att betala en rimlig timlön på de 1000 timmar vi lagt ner på projektet :P, även om det nog inte skulle ta i närheten av lika lång tid att göra en till.

/OlaJoh