Lacie Hårddisk vill inte starta :(

Permalänk
Medlem

Lacie Hårddisk vill inte starta :(

Hej vänner!

Köpte en Lacie hårddisk i höstas. 320 gb, den vanliga varianten av porsche.

Har inte haft några problem hittills, men nu vill den inte funka. Om den startar samtidigt som datorn så vill inte datorn logga in mig. Inte förren jag stänger av lacien kan jag det.

Om jag slår på den efter att datorn är på så blir datorn lite seg och konstig. Ja kollade i enhetshanteraren men det står att det ska vara en masslagringsenhet kopplad some heter lacie. Men inget dyker upp i listan över enheter.

Vad kan jag göra? Vill helst inte skicka tillbaka den eftersom att jag har massa prylar på den som ja inte har någon annan stanns

Musikprojekt etc...

Vad kan man göra?

Jag kännde på den den snurrar liksom, och låter: ett klick.......två klick....ett klick....

Any ideas?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Hade själv problem med en Lacie Porsche, tror den helt enkelt kan bli för varm om den är på dygnet runt (som jag hade den i alla fall). Jag fick tyvärr inte igång min och jag känner igen det du beskriver, ledsen att säga det. Och en hårddisk som är trasig kan få hela datorn att bli riktigt seg när windows hela tiden försöker "upptäcka" den.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Tyvärr är nog disken trasig. Hade samma problem själv med en annan lacie 320gb, den la av efter ungefär en månad med samma typ av klick. Tydligen ganska vanligt. Har haft min utbytesenhet nu i ett drygt år och den håller, fast jag litar inte på den.

Permalänk
Medlem

Har någon av er betalt för data räddning?

Har en hel del gammla musikprojekt på disken som jag gärna inte vill bli av med. Men det verkar ju kosta skjortan

2 000 kanske jag kan med att lägga liksom.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har mailat dem, tack

Hoppas dom inte är som bilmekaniker

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hjälper men pröva annars att öppna lådan och sätt enheten internt i datorn istället. Värt ett försök kanske ändå innan pengar läggs ut på dataräddning.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Det kan inte pajja datorn då?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Nej, går den inte så koppla ur den igen bara.
Däremot tappar du dock eventuell garanti du har kvar på Lacie om du öppnar den, men vad jag förstår vill du väl ändå inte reklamera och bara få den utbytt mot en ny?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Verkar inte lätt att komma in dock, inga skruvar eller nått

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Det går att komma in, minns jag rätt är bottenplatan en egen del och det gick att bända upp vid skarvarna. Var dock medveten om att chassit kan spricka och gå sönder (bottenplattan är plast tror jag).

Så som jag sa förut, var medveten om att allt du gör bryter dina möjligheter att kunna reklamera via garanti. Vad du väljer att göra är enbart ditt val, allt beror på hur du vill göra. Säkrast men dyrast är att låta en firma försöka återskapa all data. Billigast är att testa själv med risken att ytterhöljet på själva lådan skadas (och funkar inte detta måste du kanske ändå be nån annan sen ändå). Valet är enbart ditt!

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Har du sett denna?

http://www.geekstuff4u.com/product_info.php?products_id=630

Ja försöker hitta någon som säljer i norden, skulle vara en bra investering tror jag. Är lite osäker på hur jag ska göra med disken

Jag har fått svar ifrån några räddningsfirmor men det är 7 - 10 papp liksom

Urkbullar.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Den finns på kjell för typ 300kr.

Edit

68261

399:- .

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Coolt! tack mannen

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Hej, min pappa och jag har en laciedisk, det som hände med den var att

intercfacet gick sönder, alltså "kretskortet" i lådan. Så windows ville inte hitta

den, men efter en ny låda så fungerar den jättebra, men jag kom ihåg att den

blev jävligt varm, skulle inte rekommendera att ha på den dygnet runt, bara när

du behöver använda den. Och btw så har jag för mig att det finns

grattisprogram som kan hitta gamla eller raderade filer från gammla hårdiska om

du skulle behöva.

/Magnus

Visa signatur

Busy working