Tunn bärbar dator från Apple

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Sweclockers kan man dela upp i tre läger

- Linux-ligan som inte vill betala för sig och alltid ska vara emot M$ och allt som inte är gratis, eller som Apple där man betalar för design.
- Apple-ligan som är trogna och lojala anhängare till Mr Jobs, vanligtvis bärandes på en crumplerväska.
- Windows/PC-övriga gänget som är den överlägset största gruppen overall men inte orkar argumentera med vare sig mac- eller linux-ligan.

OBS, ovan bör tas med en smula humor.

Jag är jävligt sugen på att kasta ut min PC och köra Macbook Air om den klarar lite krävande program och funkar bra.

hahaha...fett kul...å sååå sant...XD

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Datorkomponenter blir dyrare ju mindre dom är...
Kolla Toshiba, Sony, Dell, HP. Alla tar mer för sina ultraportabla. Passa på att jämföra priserna, MBA är inte dyrare än konkurenterna.

lossah: Menade såklart inte bara bärbara utan alla macar, både hårdvara och mjukvara.

Fast nu pratade, åtminstone jag, om bärbara datorer. :]

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
De kan ju inte mena allvar med inbyggt batteri... och en ynka USB-port... Och icke uppgraderbart minne. Vikten var ju inte speciellt imponerande heller faktiskt.

Ni som skriver att den är så himla tunn, det är de avsmalnande kanterna som gör att den ser så tunn ut. Egentligen så är den inte speciellt mycket tunnare än min gamla Thinkpad X40 och väger ungefär lika mycket.

Men snygg verkar den vara.

Fast du får ju kolla på hårdvaran

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att höra hur pass varm denna blir, får dom ner värmeutvecklingen och ljudnivån så verkar den ju underbar.

Angående prestanda så förväntar jag mig inte så mycket ur en laptop. Ska jag spela och köra tunga apps. så kör jag stationärt. (vilket jag sällan gör)

Permalänk
Medlem

Fråga: Hur installerar man ett OS på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemcue
Fråga: Hur installerar man ett OS på den?

*Köpa en extern CD/DVD läsare.
*Använda en annan dators CD/DVD läsare
*Bota från extern- HD

Finns säkert fler möjligheter.

Permalänk
Medlem

Prestandan verkar inget vidare, men designen är jue bara underbar! Fast vet inte vilken målgrupp de är ute efter, resande affärsmän? För att vanliga studenter köper nog en macbook/macbook pro i dagsläget istället för en Air eftersom de har mycket felr in/utgångar och optisk läsare.

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem

Kan inte MS bygga nått liknande och med ett stort *MS* på framsidan. Jag är ingen über-windows nörd med det vara hur kul som helst att ha en bara för att reta alla mac-älskare...

Också - inbyggt batteri = nej tack... för så många anledningar...

Permalänk
Medlem

Skulle förvåna mig om det inbyggda inte går att byta ut.
Det finns adapters för Micro-DVI > vanlig DVI/HDMI.
Vem använder optiska drives för att transportera data 2008, när det finns så billiga och stora USB-minnen och wifi-spots?

Kan dock hålla med om att den kändes en aning dyr (iaf SSD-versionen), men tror det finns lösningar även för den ensamma USB-porten i form av seriell koppling.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemcue
- Inbyggt batteri

- 1 USB-port

- Micro-DVI (wtf?)

- Ingen optisk drive

- Dyr

Som så många andra förstår jag verkligen inte vilken deras målgrupp skulle vara med en sån här typ av produkt.

Men samtidigt så är det ju jättebra att de har LED-skärmar, som förhoppningsvis inom en snar framtid kommer bli en standard för laptopskärmar.

Permalänk
Medlem

Moderkortet var ju stort.. Lika långt som en blyertspenna och 5-7 cm brett?

Ganska Prisvärd då det är en Ultra Portabel dator och inte en släpbar ^^ Men saknaden av en DVD-enhet.. :S

Permalänk
Avstängd

Den ser nog ut att vara tunnare på bilderna än vad den egentligen är.

På 1,94 centimeter så är den faktiskt inte så jätte tunn ändå.

Dessutom går det inte att byta batteri på den.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk

Från macrumors: citat - <strike>Two DIMM slots </strike> While MacOS reports it as 2 slots, Apple's site indicates that the RAM is soldered to the motherboard. http://www.macrumors.com/

Jag har aldrig haft en dator under min livstid där jag aldrig rejält har behövt att uppgraderat ramminnet. Typ 4 gånger så mycket ramminne som när jag köpte datorn är normalt för mig efter något år.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Märkligt att de vanliga pro- apple fansen höjer denna till skyarna...

Hade det varit en 10,3" eller 11,1" monitor hade jag förstått om man valt bort en massa saker men nu är den faktiskt rätt stor med sina 13,3" och det borde ha varit möjligt att få in mer saker. Jag har för mig att LG t,ex skickade med en extern optisk läsare i samma design som man kopplar via usb. Kan man själv välja om man vill ha med den eller ej. Det där med mini-dvi har jag hellre aldrig förstått. Men visst ser den fin ut. Jag hade dock tittat på en riktig ultraportabel om jag hade sågat så mycket i den bara för att den ska vara tunn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Uhm, Thinkpad har ju sett likadan ut i 20 år,

Det kallas beprövad design

Någon som har haft Apple produkter blir de lätt repiga.
Min Thinkpad 2år gammal ser ut som ny!

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Världens sexigaste laptop
Hade jag haft pengarna så hade jag redan beställt den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Skulle förvåna mig om det inbyggda inte går att byta ut.
Det finns adapters för Micro-DVI > vanlig DVI/HDMI.

Dock så kommer inte ljudet med i HDMI om man gör så, så det är skräp. Inbyggt HDMI stöd hade varit mycket bättre. Vad ska man göra när den är inkopplad till TVn? Lyssna från monohögtalaren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetnos
Den ser nog ut att vara tunnare på bilderna än vad den egentligen är.

På 1,94 centimeter så är den faktiskt inte så jätte tunn ändå.

Dessutom går det inte att byta batteri på den.

Nej, inte så tunn som man först fick intryck av, även om den är väldigt tunn.

Och visst är batteriet en nackdel, plus att de vill ha $129 för att byta ut det.

Om jag köpte en bärbar dator idag så skull jag nog gå för en Dell M1330 istället. Bra mycket billigare, mer funktioner/kontakter men samtidigt bara lite tjockare. Hade dock gärna sett en M1330 utan optiskt enhet så den kunde vara tunnare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Från macrumors: citat - <strike>Two DIMM slots </strike> While MacOS reports it as 2 slots, Apple's site indicates that the RAM is soldered to the motherboard. http://www.macrumors.com/

Jag har aldrig haft en dator under min livstid där jag aldrig rejält har behövt att uppgraderat ramminnet. Typ 4 gånger så mycket ramminne som när jag köpte datorn är normalt för mig efter något år.

Själv så tycker jag 2GB är helt tillräckligt. Detta är bara en surfdator. Inte speciellt kraftfull eller så, utan för att surfa med och göra kontorsgrejer.

Om man ska använda datorn till 3D rendering, videoredigering, spel eller något liknande så är detta helt fel val.

Tror 2GB mycket väl kan vara tillräckligt för en surfdator de nästa 5 åren, lätt, förutsatt att man inte byter OS och håller på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Dock så kommer inte ljudet med i HDMI om man gör så, så det är skräp. Inbyggt HDMI stöd hade varit mycket bättre. Vad ska man göra när den är inkopplad till TVn? Lyssna från monohögtalaren?

Har man en Air har man antagligen 802.11n och ev. har en Apple TV. Då kan du ju strömma filer från datorn till Apple TV:n?

Ang. användbarheten/målgrupp, för min del som student med att släpa en dator mellan hemmet och skolan, det enda jag använder i skolan är att skriva på den, utbyta filer med andra klasskamrater, surfar etc.

Då är det perfekt med en tunn smidig bärbar dator! Behöver jag en optisk drive kan jag bara mounta från deras datorer om jag har cd:n med mig, och det kommer jag knappast behöva.

Datorn+Mus+Laddare, internet via trådlöst nätverk, mus via blåtand och det enda är laddningen via kabel.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Har man en Air har man antagligen 802.11n och ev. har en Apple TV. Då kan du ju strömma filer från datorn till Apple TV:n?

Varför skulle man ha en Apple TV? Har aldrig haft en tanke på att köpa en, och det verkar stämma för många andra också då den sålt så dåligt. Det finns inget som imponerar där.

Nej, för mig så ska en bärbar fungera som en HTPC då och då, och då behövs HDMI.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Varför skulle man ha en Apple TV? Har aldrig haft en tanke på att köpa en, och det verkar stämma för många andra också.

Nej, för mig så ska en bärbar fungera som en HTPC då och då, och då behövs HDMI.

Jag håller med dig om Apple TV tills nu, den var i princip värdelös men nu när Apple kommer att göra det möjligt att:

Hyra/köpa filmer
Köpa serieavsnitt
Streama media från dina datorer (eller Time Capsule, eller kanske USB hårddisk ansluten till Airport Extreme)

direkt via Apple TV utan att använda en dator imellan så kommer du kanske det ?

Hyra/Köpa filmer utan att lämna soffan direkt via Apple TV och som sedans syncas med alla dina datoer/Ipod/Iphone etc.

Där har du ju din HTPC.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Fin bärbar. Jag tycker alla smidiga funktioner är värda priset. I praktiken motsvarar väl en sån dator 7000 kr (rätta mig om jag har fel, ha dålig koll på laptops). Sen att den är snygg, tunn, kompakt och tillräckligt snabb. LED backlight, magnetisk kontakt (sjukt bra) och likande finesser gör den speciell utöver dagens laptops. Möjligheten till SSD är också ett plus, men det är väl överpris.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Fin bärbar. Jag tycker alla smidiga funktioner är värda priset. I praktiken motsvarar väl en sån dator 7000 kr (rätta mig om jag har fel, ha dålig koll på laptops). Sen att den är snygg, tunn, kompakt och tillräckligt snabb. LED backlight, magnetisk kontakt (sjukt bra) och likande finesser gör den speciell utöver dagens laptops. Möjligheten till SSD är också ett plus, men det är väl överpris.

Närmaste PC:n är väl Sony's TZ som ligger på runt 20 000kr?

Den som Steve Job's använde för att jämföra MacBook Air på hans Keynote iaf.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Lade precis en beställning på en vanlig MacBook (2.2 GHz, vit). Väntade spänt fram till kvällens keynote för att se vad som skulle ske. Air blev inte riktigt vad jag hoppats på. Den är onekligen sleek, men alldeles för dyr och nischad för min del. MacBooken är en bättre allround-notebook och ger mer prestanda för pengarna för den som inte bryr sig om att bära med sig ett extra kilo i väskan. Är man på ständigt resande fot kan jag förstå att man gör det.

Teknologin Remote Disk verkade riktigt häftig, btw.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Där har du ju din HTPC.

Då köper jag hellre en bärbar dator under 10,000kr som har HDMI, så som Dell M1330 eller Fujitsu Siemens Si2636, istället för att lägga ut pengar på ännu fler saker.

Visst, de är inte lika tunna eller snygga, men de är ändån relativt små (13 tumsskärm), och klarar av vad jag vill de ska klara av.

Permalänk
Medlem

Vad skall man ha hdmi i datorn för? Ingen vettig människa kör väl med tv:ns högtalare?
Dvi till tv:n och en ljudsladd till förstärkaren kör jag med. En digital ljudutgång saknar jag dock på air:en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Vad skall man ha hdmi i datorn för? Ingen vettig människa kör väl med tv:ns högtalare?
Dvi till tv:n och en ljudsladd till förstärkaren kör jag med. En digital ljudutgång saknar jag dock på air:en.

Jag kör med HDMI i stärkaren - bild vidare till tvn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Vad skall man ha hdmi i datorn för? Ingen vettig människa kör väl med tv:ns högtalare?
Dvi till tv:n och en ljudsladd till förstärkaren kör jag med. En digital ljudutgång saknar jag dock på air:en.

Du kan streama det via apple tv och sedan koppla din stärkare via den digitala utgången på den till din stärkare.

Kanske inte vad du frågade efter men då kan du ju iaf. köra ljudet via projektor.

Ingen digital möjlighet om du vill koppla upp den via trådbunden dvi-hdmi för ljudet som du påpekade dock.

@granis: med tanke på att han kör micro dvi - dvi - dvi till hdmi sladd så går ju inte ljudet via HDMI:n då måste han ändå ha en separat sladd för ljudet.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Jag kör med HDMI i stärkaren - bild vidare till tvn.

Då förstår jag varför en hdmi hade varit bra.
Fast dvi och digital ljud separat hade varit bättre så slipper du dra bilden via förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Då förstår jag varför en hdmi hade varit bra.
Fast dvi och digital ljud separat hade varit bättre så slipper du dra bilden via förstärkaren.

Varför är det bättre om jag får fråga?

Permalänk
Medlem

Den här datorn är väl antagligen mer stryktålig än de flesta där ute. Skalet är helt komplett av förstärkt aluminium Inte en plastbit på den!... Tar nog en smäll rätt bra! Och bra för miljön blir det!

FÖRRESTEN:
Här har ni ett "ärligt" klipp av datorns storlek i relation till en snubbe..!

http://www.apple.com/macbookair/guidedtour/index.html?size=la...

Permalänk
Avstängd

Med tanke på bristerna i hdmi och dvi standarderna så förstår jag frågeställningen. Dock är bättre att leda in så mycket som möjligt i en förstärkare, om man har många saker, som man kan använda som videoväxel och nyttja flera bildkällor, så som tv och projektor.

T,ex så tar jag ut bilden till min projektor från min reciever. Då kommer bilden från antingen Comhems grundutbud, Viasat, dvd eller htpc.