Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Det gör det inte. Jag har en E6600 klockad till 3Ghz och den pallar ändå inte UT3.

Tja det kanske är ditt grafikkort som inte räcker till...:p

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Tja det kanske är ditt grafikkort som inte räcker till...:p

Jag har prövat att sänka grafikinställningarna. Det hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Jag har prövat att sänka grafikinställningarna. Det hjälper inte.

Det är tråkigt att UT3 inte riktigt funkar för dig, men det finns trådar som kan ge dig bättre hjälp än den här. Google finns också... så var snäll och sluta prata om UT3 i den här tråden. I början var det okej, eftersom ni snackade om kärnor och att det gav mer i spelet, men nu börjar ni snacka om grafikkort och att felsöka spelet? Sorry, det är helt enkelt för off-topic.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det är de flesta av dagens spel utan nämnvärd trådning. Dvs. är redan två kärnor en för mycket egentligen. Om ett spel stöder trådning är så många kärnor som möjligt att föredra. Det finns inget som är anpassat bättre för två kärnor än fyra. Antingen stöder det en, eller så stöder det flera.

Permalänk
Medlem

hej... jag ska köpa en quad 2,4ghz och jag undrar hur mkt man kan clocka dem i GhZ????

PS. om ni undra varför jag skriveri den här tråden så e det därför att jag e ny och hittar inte så bra

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
hej... jag ska köpa en quad 2,4ghz och jag undrar hur mkt man kan clocka dem i GhZ????

PS. om ni undra varför jag skriveri den här tråden så e det därför att jag e ny och hittar inte så bra

Du kan börja med att läsa de klistrade trådarna. Och för att svara på din fråga, ingen vet hur mycket just din CPU kommer klocka. Alla processorer klockar olika mycket, även två CPUs som producerades direkt efter varandra överklockas under exakt samma omständigheter. Enda sättet att veta är att prova.

Permalänk
Medlem

okej:)

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomizer
Som jag förstått det är de flesta av dagens spel utan nämnvärd trådning. Dvs. är redan två kärnor en för mycket egentligen. Om ett spel stöder trådning är så många kärnor som möjligt att föredra. Det finns inget som är anpassat bättre för två kärnor än fyra. Antingen stöder det en, eller så stöder det flera.

Nej där håller jag inte med om. Två kärnor är som visat väldigt viktigt i moderna spel (anandtech-länkarna som gavs tidigare (?) visar det). Förutom UT3 så är supreme commander exempel på det (och jag drar upp dessa två eftersom jag spelar och håller koll på dem, finns nog fler spel som har liknande prestandautveckling/kärnor).
Visst, inget är anpassat extra för just 2 kärnor och går sämre på 4, men det är inte "en eller flera". Spelprogrammeringen är svår att parallellisera och hittills har man i spelmotorerna bara (lyckats) dela upp några olika områden i olika trådar (grafik, fysik, AI, ljud typ). Tänk även på att varje område inte står för lika mycket beräkningskraftskrav heller. Så 8 kärnor är totalt onödigt på dagens spel, trotts att de får en (inte så stor) ökning från 2 till 4 kärnor.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Re: 2 kärnor vs 4 kärnor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
[B]Det mest moderna och krävande spelet i dagsläget, Crysis, kan bara utnyttja en kärna(?). /B]

Hehe nej.. jag använder min Dual core fullt ut (80-90%) i Crysis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomizer
Som jag förstått det är de flesta av dagens spel utan nämnvärd trådning. Dvs. är redan två kärnor en för mycket egentligen. Om ett spel stöder trådning är så många kärnor som möjligt att föredra. Det finns inget som är anpassat bättre för två kärnor än fyra. Antingen stöder det en, eller så stöder det flera.

Om det stämmer, skulle mycket klarna för mig. Är det sant? Vilken är din källa? Var står detta?

Permalänk
Medlem

fan va kul! bra exempel ska oxå komma på ett....en ost macka behöver inte vara mer ostmackabara för att den har 2 extra skivor ost, alla mackor med ost är ostmackor... fattar ni? nä det va en kass förklaring

Visa signatur

ta mig inte på allvar. ta mig på snoppen!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tore666
fan va kul! bra exempel ska oxå komma på ett....en ost macka behöver inte vara mer ostmackabara för att den har 2 extra skivor ost, alla mackor med ost är ostmackor... fattar ni? nä det va en kass förklaring

???????

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad på ett offtopic inlägg*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Om det stämmer, skulle mycket klarna för mig. Är det sant? Vilken är din källa? Var står detta?

Jag tror jag svarade på det och gick emot det några inlägg upp, läs det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej där håller jag inte med om. Två kärnor är som visat väldigt viktigt i moderna spel (anandtech-länkarna som gavs tidigare (?) visar det). Förutom UT3 så är supreme commander exempel på det (och jag drar upp dessa två eftersom jag spelar och håller koll på dem, finns nog fler spel som har liknande prestandautveckling/kärnor).
Visst, inget är anpassat extra för just 2 kärnor och går sämre på 4, men det är inte "en eller flera". Spelprogrammeringen är svår att parallellisera och hittills har man i spelmotorerna bara (lyckats) dela upp några olika områden i olika trådar (grafik, fysik, AI, ljud typ). Tänk även på att varje område inte står för lika mycket beräkningskraftskrav heller. Så 8 kärnor är totalt onödigt på dagens spel, trotts att de får en (inte så stor) ökning från 2 till 4 kärnor.

Jag menar inte att tvåkärnigt är onödigt. Det hela handlar om hur många trådar som körs: ju fler trådar desto mer nytta har man av fler kärnor. De flesta spel är mycket riktigt inte särskilt väl trådade och därför tjänar man inte mycket på extra kärnor i nuläget. Det finns undantag, men rent allmänt är det svårt att dela upp ett spel i många jämnstora delar som kan utföras/beräknas oberoende av varandra. Därav begränsad trådning.

Men det finns ju många andra trådar som går när man har datorn igång: anti-virusprogram, webbläsare, ordbehandlare, musikspelare osv. Även med sparsam trådning blir ju prestandan i spelet marginellt bättre med tvåkärnig CPU än med en enkärnig. Helt enkelt för att processorn då inte avbryts lika mycket av dessa program som går i bakgrunden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomizer
Jag menar inte att tvåkärnigt är onödigt. Det hela handlar om hur många trådar som körs: ju fler trådar desto mer nytta har man av fler kärnor. De flesta spel är mycket riktigt inte särskilt väl trådade och därför tjänar man inte mycket på extra kärnor i nuläget. Det finns undantag, men rent allmänt är det svårt att dela upp ett spel i många jämnstora delar som kan utföras/beräknas oberoende av varandra. Därav begränsad trådning.

Men det finns ju många andra trådar som går när man har datorn igång: anti-virusprogram, webbläsare, ordbehandlare, musikspelare osv. Även med sparsam trådning blir ju prestandan i spelet marginellt bättre med tvåkärnig CPU än med en enkärnig. Helt enkelt för att processorn då inte avbryts lika mycket av dessa program som går i bakgrunden.

Då är jag mer med på vad du tänker. Jag trodde det var det klassiska "en eller flera trådar, vid flera trådar så skalar det till hur många kärnor som helst"-snacket.

Visst, dual core hjälper till med det, men efter det så märks det nog inte. Såvida man inte har en aktiv virussökning så är resten av de programmen förhållandevis snåla med CPU-användningen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG