Xpert på grafikkort till Maya 8.5?

Permalänk
Medlem

Xpert på grafikkort till Maya 8.5?

jag har en gammal nvidia geforce 7600GT 256mb och önska mig byta ut till en bra grafikkort som passa till Maya 8.5 därför jag har problem med vissa vyer som jag inte kan se det blir glappar på vissa delar av modellerna dvs vissa objekter saknas. Jag har redan 2gb ram så jag behöver inte mer. Tyvärr har jag inte råd till en quadro dom är alldeles för dyra. Är det nån som rekommendera mig vilket kort jag ska köpa? Priset ligger mellan 2000-3000kr.

Permalänk
Avstängd

Denna Quadro kanske. En ganska ny och billig modell om man nu skall jämföra mellan olika Quadro kort. 2199 kr för de.

http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=2884&prod_id=36179

Och här finns lite info om kortet.

http://www2.pny.com/NVIDIA-Quadro-FX-570-PCIE-font-colordc043...

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Denna Quadro kanske. En ganska ny och billig modell om man nu skall jämföra mellan olika Quadro kort. 2199 kr för de.

http://www.tbh.se/index.asp?id=3&kat_id=2884&prod_id=36179

Och här finns lite info om kortet.

http://www2.pny.com/NVIDIA-Quadro-FX-570-PCIE-font-colordc043...

Den är slutsåld i dom flesta nätbutiker iallafall den länken du skickade.
Men kan man kolla vad folk har skrivit eller betygsatt om den? Innan man köper den, bara för säkerhetes skull.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vofff
Den är slutsåld i dom flesta nätbutiker iallafall den länken du skickade.
Men kan man kolla vad folk har skrivit eller betygsatt om den? Innan man köper den, bara för säkerhetes skull.

Jadu, jag tror inte många på swec sitter med Quadro men kolla lite på andra forum och kika lite. Jag tror att detta kort skall vara likvärdigt ett 8600GT/GTS fast med Quadro funktionerna.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

körde själv med ett quadro tidigare fast till AGP, ett Quadro FX500 som det hette och om jag har fattat det riktigt rätt så är det ingen större skillnad på quadro och "vanliga" kort.
Jag skulle sattsa mina pengarna på det bästa vanliga kortet som du har råd med så kommer du få mer för pengarna, om det nu inte är så att du sitter och programerar shaders och likande för då ska väll quadro korten ha bättre stöd för det och så har dom ju bättr open GL stöd åsså.

Permalänk
Medlem

Tja jag sikta mer på 3d arbete än att sitta framför dator o spela det senaste spelen som crysis. Mycket grafiskt arbete och renderingar.
Bara om det funka utmärkt att arbeta tung grafik med den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vofff
Tja jag sikta mer på 3d arbete än att sitta framför dator o spela det senaste spelen som crysis. Mycket grafiskt arbete och renderingar.
Bara om det funka utmärkt att arbeta tung grafik med den.

Skillnaden mellan Quadro och vanliga kort är just att man kan använda kortet för att Rendera ifall man har Quadro.
Har man vanligt kort så renderas allt av processorn.
Så som jag har uppfattat det iaf.

Har bara testkört Maya så det kan jag inte så mycket. Brukar använda mig av 3D Studio Max. Där är det rätt så viktigt att ha mycket minne på grafikkortet medan man jobbar med vyer. Annars kan det sega ner totalt när man kommer över en viss smärttröskel. Hade ett x1300PRO 128MB förut och då segade det ner rejält ibland. Gick betydligt bättre när jag bytte till 8600GTS 256MB. Nu glider det fint med mitt GTX samt en Quad processor. Quaden gör renderingen så mycket snabbare.

För att ge dig någon rekommendation då.
Har läst att man kan flasha om AMD's 2900-serie, kanske också 2600-serie, så att det blir ett FireGL kort (om det nu var så det hette).

Kolla upp om det stämmer att de korten används när man renderar i stället för processorn bara. I så fall kan du köpa dig ett HD2900XT och flasha om det.

Permalänk
Medlem

här äe en mycket intresant tråd på cgtalk.com som svarar på många av dina frågor.

http://forums.cgsociety.org/showthread.php?f=23&t=516128

jag skulle helt klart välja ett gaming kort som jag skrev tidigare för den prislappen, ska du upp i samma prestanda på quadro så får du betala väldigt mycket mer.

Permalänk

Har du AGP eller PCI-e?

Har du AGP så försök att få tag på ett gammalt Geforce 6800GT/Ultra. De går att softmodda med Rivatuner till ett motsvarande Quadro-kort. Det fungerar mycket bra.

Har du PCI-e så skulle jag leta på Ebay efter ett Quadro-kort.

Permalänk
Medlem

vofff, problemet med vyerna i Maya borde snarare vara drivrutinsrelaterad än hårdvarurelaterat. Nånting annat än grafikkortet borde det i varje fall vara, för på min sketna XP3200+, 1Gb RAM och ett 7600GT AGP funkar Maya alldeles utmärkt att jobba med(så länge jag inte försöker mig på mer krävande renderingar).

Så, innan du köper något nytt tycker jag du ska se över de mjukvarurelaterade bitarna först.

Permalänk
Medlem

Dasich:
Jag installera alltid de senaste drivrutinen till kortet. Men det är ändå fortfarande samma problem som uppstår. Jag har försökt nedgradera den men problemet är ändå inte löst än.

Lille_skutt:
Jag har en PCI-Express. Jag kanske ska sikta mig mot dom nya billiga quadro kort kanske en quadro fx570. Men jag har ingen aning om den är lika bra som dom gamla korten.

Permalänk
Medlem

Provat med dessa inställningar, hämtade från CGTalk-tråden som postades här ovan?
http://www.users.on.net/~leo25/geforce_maya_setting.jpg

Vad kör du för upplösning på skärmen? Har du en eller flera skärmar?

Permalänk
Medlem

Dasich:
Jag har inte så många inställningsknappar som den här killen har men jag ändrade det som stod på bilden.
Jag kör en 19 tums skärm upplösning på skärmen är 1280x1024