Så trygg var Dells "Fullständiga trygghet"-garanti [företagsärende]
Vi inhandlade en Dell Latitude D830 till företaget och fick leverans för ca en månad sedan och känner att vi måste dela med oss av våra efarenheter av detta.
Recension av Dells support och problemhantering.
Varför en Dell Latitude?
Vi var framförallt intresserad av en kraftfull bärbar dator för kontorsbruk som även klarar en del bild och filmredigering. Vi hade flera alternativ, däribland Zepto och Asus.
Det absolut viktigaste för oss är att vi inte får avbrott i arbetet. Det får helt enkelt inte hända då vi är väldigt beroende av att kunna arbeta vid våra datore, så vi behöver en väldigt tillförlitlig dator av hög kvalité och med snabb åtgärd om något skulle hända.
Vi valde Dell för att vi hört gott om deras support och kvalitén på deras datorer, men också för att de erbjuder:
* "funktionell teknisk support och en omfattande serviceplan på 3 år som ger dig fullständig trygghet".
* "3 års internationell på plats-service nästa arbetsdag"
Vi köpte även till en speciell "Buisness Support" som ska vara extra bra för säkerhets skull.
Nu hade vi den "fullständiga tryggheten" , supporten och den extra avancerade supporten, den 3-åriga serviceplanen samt garantin som innebär att de kommer till företaget och åtgärdar eventuella problem redan nästa arbetsdag.
Så gick det
Efter att ha flyttat över alla information från den gamla datorn till denna nya upptäckte vi att allt tog väldigt lång tid. Datorn frös när man arbetade och började sedan fungera igen några minuter senare. Detta upprepades med några minuters mellanrum. Den frös också ofta helt när man inte arbetade och enda sättet att lösa problemet var att stänga av datorn genom att hålla inne powerknappen. De kom också en del blåskärmar och datorn fastnade i checkdiskläge.
Buisnesssupporten var klart godkänd. De bad mig samla ihop alla felmeddelanden och skriva upp vad som hände. Efter några dagar och några tester konstaterade de att hårddisken var trasig. Här började det verkliga problemen.
Hur Dell tog hand om problemet
I och med att datorn var splitter ny och levererats med trasig hårddisk utgick vi ifrån att ett företag som Dell skulle ta sitt ansvar och ta hand om problemet som de orsakat så vi inte skulle drabbas ytterligare. "Fullständig trygghetsgaranti" och "på plats nästa arbetsdagsgaranti" pekade också på detta. Vi ville att de skulle komma nästa dag, flytta över informationen från hårddisken till en ny och sätta in den i datorn. Men där tog det stopp.
Dell har nämligen friskrivit sig från ansvaret över informationen som lagras på hårddiskarna. Trots att datorn var ny och den levererades med en trasig hårddisk kunde de inte tänka sig att göra ett undantag. Inte heller trots att företaget skulle använda sig av Dell som leverantör av datorer och årligen handla från dem. Vår bild är att de är stelbenta och byråkratiska och hela tiden hänvisar till alla friskrivningar i diverse regler och avtal som är möjliga då man har fri avtalsrätt mellan företag.
Med andra ord ville de alltså att vi ska städa upp efter deras misstag för att de skickat ut en trasig hårddisk utan att kontrollera den. De ansåg att vi borde ha tagit en backup. Detta var dock omöjligt eftersom hårddisken vi skulle ta backupen ifrån var trasig.
Vi talde med supporten, den ansvariga för supporten och fler andra som hänvisade runt och vi fick sitta och vänta på mailsvar från olika personer.
Till slut gav vi upp och tänkte ta på oss kostnaderna själva för att lämna in datorn för att rädda informationen och byta ut hårddisken. Vi kontaktade Dells Support igen. Dessa hänvisade till Kundservice som i sin tur hänvisade till säljaren, som i sin tur hänvisade tillbaka till supporten som i sin tur hänvisade till att vi var tvugna att skriva ett mail till en ansvarig person som inte gick att nå via telefon.
Vi skrev ett långt och utförligt mail och bad om att få en adress som vi skulle kunna returnera datorn till p.g.a. att den var trasig och få pengarna tillbaka så vi kunde vända oss till något annat företag. Vi fortsatte att få mail från olika personer som hänvisade till avtalstexter. Ingen ville ta på sig ansvaret för problemen de skapat och ingen svarade heller på vår reklamationsförfrågan.
Dagarna gick och vårt företag hade förlorat uppskattningsvis ca 20 000 kr i förlorad arbetstid p.g.a. att datorn inte kunde användas och vi inte kom åt informationen.
Vi kontaktade då konsumentverket som inte hade mandat att driva företagsfrågor. Han hänvisade istället till Svensk Handel. Vi pratade där med en jurist som ansåg att Dell hade fel och skulle ta hand om problemet. Denne jurist tog på sig att företräda oss i en rättslig process mot Dell.
Vi talade sedan med en sekreterare eller dylikt till personen som var ansvarig för Dell Sverige som bad oss skicka ett nytt brev. Efter att ha skrivit ännu ett brev om vad som hänt samt att vi tittar på möjligheterna att ta detta rättsligt blev det åter tyst i flera dagar.
Det hade gått så långt att det var omöjligt att bedriva vår verksamhet så vi hade inget annat val än att chansa och försöka få ut informationen ur den skadade disken med USB-kabel och en extern hårddisk med risk för total hårddiskkrach. Vi lyckades rädda det mesta, men förlorade en del data. En tekniker kom sedan ut och bytte hårddisken.
Därefter fick jag svar från Dellansvarige som hade konstaterat att vi bytt hårddisken och borde vara nöjda och glada.
Summering
Sammanfattningsvis kunde vi konstatera att Dell lovar mycket. Det är "fullständig trygghet", service program och "åtgärd senast nästa arbetsdagsgaranti", men när det väl gällde var det inget värt och det hänvisades till friskrivningar och massor av dokument. Ingen var berädd att vara det minsta tillmötesgående eller ens kompensera en krona för de problem som uppstått till följd av Dells misstag. Att ordna upp Dells misstag läggs istället helt på kunden. Vi har förlorat uppskattningsvis 20 000 kr, begränsat verksamheten i dagar och lagt ner massor av timmar på att försöka jobba på en dator som hela tiden fryser, på att köra diverse tester och prata med supporten, att sitta i telefonkö, bli runtkopplade, skriva mail och tala med jurister.
Ekonomiskt är detta förmodligen den sämsta investering vi gjort. Kan vi inte lita på våra datorer och dess leverantörer är dessa datorer värdelösa för oss eftersom vi inte vågar använda dem i vårt arbete.
Vår uppskattning är att vi kommer köpa ca 3 datorer om året samt byta ut eller uppdatera vår server. Vi kommer naturligtvis aldrig mer köpa datorer från Dell och kommer inte rekommendera någon annan att göra det heller. Som vi ser det är det ungefär lika tryggt som att köpa en dator av en torghandlare.
Vi kommer fortsätta gå igenom ärendet med vår jurist för att se om/hur vi ska ta ärendet vidare.
Nu fungerar dock datorn igen och så länge den gör det verkar det inte vara en dålig dator. Det har gått drygt en dag och vi håller tummarna hårt för att inget annat slutar fungera eller strula. Om jag har tid återkommer jag med en recension.