Permalänk
Hedersmedlem

Hemsida för mitt musikskapande

Tjena!

Har precis blivit klar med en ny och fräsch upplaga av min hemsida där jag presenterar mig själv som musikproducent och min musik.
Skulle vara kul och nyttigt med lite konstruktiv kritik, både på hemsidan och musiken!
Ta en titt och skriv en rad i gästboken!

http://www.loubar.se

Visa signatur

Cogito, ergo sum

Permalänk
Hedersmedlem

Sidan var fin, inga klagomål där. Möjligen lite i smalaste laget, men det är ju inga doktorsavhandlingar du skriver.

Musiken funkar, inget uppseendeväckande men helt OK proddat. Lät dock som att det var lite väl bastungt, speciellt när du fläker på med sidechain-kompressorn (eller är det bara en hårt ställd limiter?) där man tenderar att tillföra mycket artificiell energi i lågändan utan att det egentligen blir "fetare."

Bra kvalitet överlag, dock.

Permalänk
Medlem

Märkte att bär jag klickade på menylänkarna så öppnades nya fönster (eller tab i Firefox som jag använder) med sidan dit länken pekar på. Annars en snygg sida

Permalänk
Hedersmedlem

Oj vad snabba ni var

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Sidan var fin, inga klagomål där. Möjligen lite i smalaste laget, men det är ju inga doktorsavhandlingar du skriver.

Musiken funkar, inget uppseendeväckande men helt OK proddat. Lät dock som att det var lite väl bastungt, speciellt när du fläker på med sidechain-kompressorn (eller är det bara en hårt ställd limiter?) där man tenderar att tillföra mycket artificiell energi i lågändan utan att det egentligen blir "fetare."

Bra kvalitet överlag, dock.

Det här med "compressor-effekt" eller inte, kan man ju diskutera i all oändlighet. Det hela började ju som en bi-effekt när radiostationerna/producenterna ville pumpa ur låtarna till max, detta då låtar med "hög volym" säljer bättre. Detta har dock, enlgit mig blivit en effekt på senare år som vissa använder för att de tycker de låter bra. iaf så är fallet så med mig (sen finns det ju vissa som överdriver, läs prydz mfl) nu vet jag inte vilken låt du har tankat men jag använder ofta ett filter som "drar ner volymen" varje basslag. Detta kan höras i pauser då compressoreffekten fortsätter trotts att basslagen inte hörs. Den verkliga compressorn är ofatast inte så värst påställd.

Är det för mycket "compressor-effekt" i någon speciell låt eller gäller det allmänt för alla du lyssnat på?

Att låtarna i allmänhet skulle vara basiga är nämnligen mycket möjligt, mina "studio-monitorer" är inte av bästa kvalisort så jag har egentligen ingen aning om hur det låter mer än på dessa ,i bilen och i iPoden min =). Vill gärna ha fler kommentarer om man upplever ljudbilden. om många tycker det låter basigt, får jag ta o göra nått åt det =).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Packe
Märkte att bär jag klickade på menylänkarna så öppnades nya fönster (eller tab i Firefox som jag använder) med sidan dit länken pekar på. Annars en snygg sida

Mycket märkligt, borde inte vara så. Avvaktar o ser om det är fler som har samma problem innan jag tar någon åtgärd

Visa signatur

Cogito, ergo sum

Permalänk
Medlem

Sidan är lite small i mitt tycke också, försök att få så hemsidan passar skärmar med 1024*768. Det är normalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loubar
Mycket märkligt, borde inte vara så. Avvaktar o ser om det är fler som har samma problem innan jag tar någon åtgärd

Hur har du skrivit länkarna? Hela adressen till sidorna? Nån "target"-tag i <A>?

Permalänk
Medlem

Länkarna ser ut att vara i php och hämtar sidorna med GET. Beroende på vad för värde på view visas olika sidor.

EDIT: För om view får fel värde visas bara grunden men inget felmeddelande vilket du kanske borde tänka på... ex: http://www.loubar.se/index.php?view=chartss

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loubar

Är det för mycket "compressor-effekt" i någon speciell låt eller gäller det allmänt för alla du lyssnat på?

Tog hem ett par stycken, Rendezvous och nån till.

Självklart är det ett estetiskt val -- första gången jag hörde "call on me" (eller valfri Daft Punk-låt för den delen) trodde jag att båda mina monitorer fått simultanfel på strömförsörjningen I ditt fall känns det inte riktigt som att det behövs, men det är som sagt ett val du gjort.

Jag skulle dock rekommendera att du lär dig sidechaina istället för att göra som du gör nu, om inte annat för att slippa just de artifakter du beskriver. Cubase 4.1 har ju numera en sidechainkompressor som är busenkel att använda, och de flesta andra vettiga musikprogram brukar stödja någon form av sidechaining.

Men för att återvända till min grundpoäng; all musik mår bra av lite dynamik, annars blir man trött i öronen. Problemet med att överdriva sidechaining är just att det blir som att dra en -24db limiter på hela fläsket -- det blir ingen "luft" i mixen. Basområdet är det som drabbas hårdast, och i dina låtar är basänden en tjock matta snarare än den luftiga interaktion mellan kick och bas man brukar förvänta dig. Sånt brukar låta bättre i ett DJ-PA också.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag håller med Teetow faktiskt, det ligger på någon kompressor som gör att allt stannar upp när basen slår, men jag hör det bara i remixen av Ingenting. Det är väldigt påtagligt. Gillade The Void!

Men, nu var det ju egentligen sidan du ville ha kritik på. Kan börja med att säga att kontaktformuläret samt gästboken inte riktigt validerar, men det är en petetess! Jag håller med övriga om att det kanske borde gå att välja Narrow/Wide, för den är väldigt smal på min skärm iaf. Ett tips sen är att snygga till kanterna lite, det är snygg top och bottom men kanten emellan får gärna ha en schysst skuggning eller något!

Copyrighttexten är så liten att man måste ha hökögon för att se den, men jag föreslår faktiskt att du tar bort den. Det finns inget juridiskt värde i att skriva "Copyright ..." på sin sida, men kan vara bra om man vill förtydliga vilket företag som sidan tillhör. Eftersom du bara marknadsför ditt nick (antar jag) är det nog snyggare att inte ha med någon copyrighttext alls.

Permalänk
Medlem

jag tycker att nyhetsspalten är på tok för smal och texten känns lite ihoptryckt. Stör mig lite på headern också som iofs är snygg men rätt jobbig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de där staplarna på något sätt är lite för aggresiva.

Dessutom tror jag att du skulle kunna göra logotypen utan flash. Bryt loss det statiska(lejonet, texten) i den till en bild och sedan gör du staplarna som en gif typ.

Annars mycket snygg!

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Jag kom på en mycket viktig grej - du måste presentera din musik i ett mer lättillgängligt format, förslagsvis streaming, så att man inte behöver ladda ned 5 MB innan man upptäcker att "Aha, men jag letade ju efter psy-goa..."

Nu ser oftast den som letar psy-goa att det faktiskt står trance tydligt i beskrivningen, men det är principen!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
EDIT: För om view får fel värde visas bara grunden men inget felmeddelande vilket du kanske borde tänka på... ex: http://www.loubar.se/index.php?view=chartss

Tillfällig lösning fixad, nu skickas man tillbaka till startsidan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Packe
Hur har du skrivit länkarna? Hela adressen till sidorna? Nån "target"-tag i <A>?

Ingen target ingen http för interna länkar.. borde funka prima, har inte hör nån annan än packe som har problemet med länkarna? eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Tog hem ett par stycken, Rendezvous och nån till.

Självklart är det ett estetiskt val -- första gången jag hörde "call on me" (eller valfri Daft Punk-låt för den delen) trodde jag att båda mina monitorer fått simultanfel på strömförsörjningen I ditt fall känns det inte riktigt som att det behövs, men det är som sagt ett val du gjort.

Jag skulle dock rekommendera att du lär dig sidechaina istället för att göra som du gör nu, om inte annat för att slippa just de artifakter du beskriver. Cubase 4.1 har ju numera en sidechainkompressor som är busenkel att använda, och de flesta andra vettiga musikprogram brukar stödja någon form av sidechaining.

Men för att återvända till min grundpoäng; all musik mår bra av lite dynamik, annars blir man trött i öronen. Problemet med att överdriva sidechaining är just att det blir som att dra en -24db limiter på hela fläsket -- det blir ingen "luft" i mixen. Basområdet är det som drabbas hårdast, och i dina låtar är basänden en tjock matta snarare än den luftiga interaktion mellan kick och bas man brukar förvänta dig. Sånt brukar låta bättre i ett DJ-PA också.

Artifakt vet jag inte om jag vill kalla det kan ju styra den som jag vill. Men jag ska läsa på om sidechainkompressorer.. kan vara bra att veta. Vad är skillande mellan vanlig kompressor och "sidechain"? Jag är helt självlärd och är dålig på termologin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Jag kom på en mycket viktig grej - du måste presentera din musik i ett mer lättillgängligt format, förslagsvis streaming, så att man inte behöver ladda ned 5 MB innan man upptäcker att "Aha, men jag letade ju efter psy-goa..."

Nu ser oftast den som letar psy-goa att det faktiskt står trance tydligt i beskrivningen, men det är principen!

Du har helt rätt, har funderat på hur jag ska kunna streama på nått bra sätt men inte kommit på nått som är tillräckligt bra/smidigt. Nå tips?

Visa signatur

Cogito, ergo sum

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loubar
Vad är skillande mellan vanlig kompressor och "sidechain"? Jag är helt självlärd och är dålig på termologin.

En kompressor bearbetar samma signal den lyssnar på. Sidechain, däremot, analyserar en signal och bearbetar en annan - t.ex. kan man lägga en kompressor på basen och sidechaina in kicken för att få det berömda "flåset."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
En kompressor bearbetar samma signal den lyssnar på. Sidechain, däremot, analyserar en signal och bearbetar en annan - t.ex. kan man lägga en kompressor på basen och sidechaina in kicken för att få det berömda "flåset."

Ah men det e ju typ vad jag gör Har en plugin som jag sätter på exempelvis kicken, i den kan jag göra vissa inställningar och den analyserar signalen. Sedan kan jag med utsignalen från pluginen (midi) t.ex. styra amplituden på en specifik kanal. Samma grej?

Det jag inte riktigt e med på är vitsen med en kompressor på en signal som styrs av en annan. Funkar det inte lika bra som för mig att bara alterera amplituden(volymen) på en specifik kanal, t.ex. basen? Uppgiften för en kompressor är väl att normalisera amplitudkurvan för hela frekvensbandet så att det blir en jämn kurva, om den då inte kan ändra vissa frekvenser, ljud så gör den ingen nytta. hmm

Visa signatur

Cogito, ergo sum

Permalänk
Medlem

Skön Kent-Ingenting-remix du har på sidan.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loubar
Ah men det e ju typ vad jag gör Har en plugin som jag sätter på exempelvis kicken, i den kan jag göra vissa inställningar och den analyserar signalen. Sedan kan jag med utsignalen från pluginen (midi) t.ex. styra amplituden på en specifik kanal. Samma grej?

Det jag inte riktigt e med på är vitsen med en kompressor på en signal som styrs av en annan. Funkar det inte lika bra som för mig att bara alterera amplituden(volymen) på en specifik kanal, t.ex. basen? Uppgiften för en kompressor är väl att normalisera amplitudkurvan för hela frekvensbandet så att det blir en jämn kurva, om den då inte kan ändra vissa frekvenser, ljud så gör den ingen nytta. hmm

Inte riktigt samma grej (upplösningen på MIDI-information är ganska låg) men close enough. Om "pumpet" är allt du är ute efter kan du sjävklart köra med din plugin, jag tänkte bara tipsa om lite kul experiment.

Grejen med att använda en "riktig" kompressor är främst att den gör karaktäristiska saker med ljudet som vanlig amplitudmodulation inte gör. Det handlar om att få ett musikaliskt vettigt resultat, så t.ex. kan viss transientslöhet (en viktig komponent i det "analoga" soundet) eller icke-linearitet i frekvensrespons ("tape distorsion") vara eftertraktat. Det blir också lättare att mata in fler än en sidechainsignal -- jag har t.ex. ofta 3-4 trumkanaler som matar sidechainen, och de påverkar ofta fler saker än bara basen.

Ett par snabba exempel...

Utan sidechain:

http://teetow.webhop.net/swec/sidechain/ST-nosidechain.wav

Med sidechain:

http://teetow.webhop.net/swec/sidechain/ST-sidechain.wav

Här routar jag det mesta till en buss med en kompressor, och sidechainar in kick och virvel. Hihaten och crasharna får gå på egna kanaler, så de inte påverkar sidechain-signalen (vilket bara låter skumt).

Resultatet blir att jag har väldigt bra kontroll över vad som "styr över" i mixen, och jag kan dra ner trummorna en bit utan att de försvinner. Det är väldigt flexibelt. Beroende på vilken kompressor jag väljer kan jag få olika resultat -- allt från stenhård Pryds-komprimering till att bara släppa fram attacken i trumslag.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut!