Permalänk
Hedersmedlem

Router istället för accesspunkt?

Jag har en liten nätverksfundering som ni säkert kan hjälpa mig med.

Jag har mitt första jack nere i mitt arbetsrum i undervåningen och får där in 24 MBit ADSL från BBB. Där nere står en Dlink 655 och matar mina olika prylar där via Gigabit-kabel. Har också en gigabit switch där nere. So far so good.

Eftersom vårt vardagsrum ligger på övervåningen och jag har ett antal prylar där uppe som behöver nätverk (2 laptops, SquezzeBox, AppleTV etc.) så vill jag få upp nätverk dit. Jag försökte först med att helt enkelt låta 655 hantera det via trådlöst men insåg att vardagsrummet ligger så långt bort som möjligt från mitt arbetsrum och signalen ligger precis på gränsen där. Med G-nätverk funkade det aldrig och med pre-N så får jag dålig hastighet och ofta dropps.

Jag tog mig i kragen och drog upp en kabel via ett rör som går till vinden och satt en till switch (vill kunna dela upp nätverket till fler rum senare) där uppe och drog sedan ner kabeln via taken in i vardagsrummet till en ytterligare switch bakom min TV. Kopplar jag mig direkt till switchen med en bärbar får jag perfekt hastighet. Så den biten funkar bra.

Eftersom inte allt står vid TV'n bestämmde jag mig att sätta en accesspunkt där som får skapa ett andra nätverk på övervåningen. Efter moget övervägande valde jag:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=78540

En ny accesspunk från D-Link som kör med Pre-N. Mitt första problem är att det funkar skitdåligt. Mina bärbara tappar ofta kontakten med accesspunkten efter några timmar och då måste jag starta om den helt för att den ska synas igen. Nu är det så att jag har en helt ny D-Link 635 hemma (hemsk röd från SIBA) som jag inte längre behöver till annat. JAg vet att jag skulle kunna koppla in den istället:

kabel från switch => vanlig port i 635'an

och sedan stänga DHCP i 635 och sätta på det trådlösa nätverket i den. Jag har provat det tidigare på ett annat ställe och det funkade.

Men - förlorar jag något på det? Med tanke på att 635'an kostar mindre än en dedikerad accesspunkt känns det udda att den skulle kunna ersätta accesspunkten helt. Bör jag stänga av brandväggen helt i 635'an? Jag antar att det borde räcka med den som finns i min "riktiga" router, d v s 655'an? Är det en korkad lösning?

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Hej! låter på dig som du har rätt bra koll...

Kan inte tänka mig att d-linken 1353 ska funka sämre än dir635.
Hur har du ställt in den? bytt kanal? kör du g eller draft n till bärbara?
vilket nätverks kort har du i bärbara?

Rena accesspunkter brukar ha mycket bättre trådlös prestanda än billiga routrar.

Som exempel. Jag har en brygga (300m) med dwl-2100ap - dwl-2100ap och har en trådlös prestanda på 23Mbit. dator-accesspunkt-(300m)-accesspunkt-dator

Och hadde förut en DI-524 som fanns 3m från bärba.. med 11Mbit
prestanda. dator-router-bärbar(trådlös)

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Mm, jag antog just att accesspunkter bör ha någon fördel (bättre prestanda). Får ta och jobba lite mer med den och annars reklamera den.

Igår hade den lagt av igen. Allt lyser och det ser ut som den har trafik men när man letar efter nätverk syns den inte med. Först efter en reset (dra ut sladd) så dyker den upp igen.

Jag kör med en Dell Inspiron 9400 med Intel's inbyggda g-nätverk. Men jag har även testat D-Links mindre pre-N USB sticka (samma problem, den tappar kontakten till det nätverket till och från) samt min Apple Mac Book (pre-N, den funkar annars mkt bra med Dlink 655).

Småirriterande att det inte bara funkar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com