Permalänk
Medlem

Installera 775 heatsink/fan

Jag skulle just sätta på min nybeställda Scythe Mine heatsink på mitt DQ6 moderkort. Det var första gången jag installerade en heatsink på den sockeln. Kort sagt, jag hade stora problem, jag kämpade nog mer än en timme med det, och jag är fortfarande inte 100% säker på att det sitter helt rätt. Det känns lite halvbra, jag vill inte att den ska sitta på "lite" eller snett.

Som jag förstod det skulle pilen vara medsols vid installation, när den sitter så låser man den genom att vrida motsols. Stämmer det?

Vad kan jag ha gjort för fel, kan någon ge mig några tips?

Permalänk
Medlem

Du ska höra att det klickar vid varje ben när dom sitter i ordentligt. Lättare o se hur benen ska vara vridna om du tar loss den från moderkortet o kollar o testar o trycka igenom så du ser att dom låser.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips är att dom där "pinnarna" inte alltid ska vridas lika långt för att sitta fast, ibland måste du testa dig fram, kylaren eller pinnarna ska inte gå att rubba!

Permalänk
Medlem

Men "ska" det vara förbaskat hårt att trycka in dem rätt?

Permalänk
Medlem

Jäkligt glad att Zalman släppte hela det där plugg konceptet i socklarna till sin 9500 kylare, istället får man en "underplatta" som skruvas fast i överplattan. Gediget, enkelt och pålitligt.

Permalänk
Medlem

Ingen som vill lägga ett snabbt svar?

Permalänk

Har du kommit fram till någon lösning på problemet för jag har samma besvär när jag ska sätta på min Scythe mini rev B kylare och original kylaren till Q6600.

Jag har suttit och försökt få på den i 40 min utan att det går, så har någon ett bra nybörjar tips så är det väl kommet.

nu så löste det sig efter ca. 1h och 40min.
Till alla som har problem, ge inte upp, det löser sig tillsisst...

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, slängde skiten åt helvete och köpte en zalman kylare med bottenplatta istället :P.

Tycker det var hemskt svårt att få kylaren att sitta med de där pinnarna.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Hade samma problem, slängde skiten åt helvete och köpte en zalman kylare med bottenplatta istället :P.

Tycker det var hemskt svårt att få kylaren att sitta med de där pinnarna.

Vilken zalmankylare har du? Vart det mycket lättare o skruva det? Har också problem me pinnarna!!!

Kylde den bättre änns stock fläkt och fram för allt var man tvungen o trycka dit skrivar med våld?

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Jäkligt glad att Zalman släppte hela det där plugg konceptet i socklarna till sin 9500 kylare, istället får man en "underplatta" som skruvas fast i överplattan. Gediget, enkelt och pålitligt.

Håller med dig, mycket lättare att se att det verkligen sitter fast! Fats ofta går det att vrida lite på kylaren, men detta är ju inget problem. Jag kör med CNPS9500 och den skruvas fast i en ram runt sockeln som skruvas i en platta på baksidan av moderkortet.

Nej, man behöver inte "vålda" dit den här kylaren iaf.

Den kyler bra men inte bäst. Den ser hur som helst väldigt fin ut Sann ingengörskonst!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Håller med dig, mycket lättare att se att det verkligen sitter fast! Fats ofta går det att vrida lite på kylaren, men detta är ju inget problem. Jag kör med CNPS9500 och den skruvas fast i en ram runt sockeln som skruvas i en platta på baksidan av moderkortet.

Nej, man behöver inte "vålda" dit den här kylaren iaf.

Den kyler bra men inte bäst. Den ser hur som helst väldigt fin ut Sann ingengörskonst!

tack för svar, funderar stark på en sån då jag har en q6600 verkar en noctua NH-U9F vara för klen, undrar om zalman fläkten klarar av den, ska inte klocka, men hade varit gött o komma upp till 3,2 för o köra minnena i 400

I alla fall måste den väl vara bättre än stock kylaren som komm med q6600?

Låter den mycket under load osv?

Jag får nämligen en sån..http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086954

för 399 och noctuan för 80 kr dyrare :D... blivit student nu så man räknar varje krona! :D, typ...

Sen har ju noctua 6 års garanti och zalman endast 1, borde väl vara mellan 2-3 i sverige oavset!!!