Förklara för en nybörjare, när kommer flashhårddiskarna?

Permalänk

Förklara för en nybörjare, när kommer flashhårddiskarna?

Har gått och funderat på en sak nu i några dagar. Nu när det finns usb-minnen på 32gb, varför gör inte bara någon en intern hdd till datorn med ett sånt här minne i? Är det för att de är alldeles för långsamma? Det är iallafall den enda anledningen jag kan komma på.

Annars har jag ju sett I-Ram och liknande uppfinningar, men de behöver ju vanliga ddr2-minnen och innehåller ett batteri. Finns det inga flashhårddiskar som kan spara data utan ström (som tex de i en ipod) som har bra responstider?

Det verkar som man får välja isåfall, antingen snabba flashminnen, eller såna som klarar sig utan ström. Varför kan man inte få båda?

Har funderat på detta väldigt mycket och måste få veta svaret!=)

Extremt tacksam till den som reder ut begreppen!

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du söker lite efter SSD (Solid State Drive). Det är alltså hårddiskar som "egentligen" är minnen. Det finns sådana i 32GB och 64GB (tror att 64GB versionen finns). Dem har lägre överföringshastighet än traditionella hårddiskar, men en mycket lägre söktid (latency). Detta gör att de här hårddiskarna, trots lägre överföringshastighet har lägre laddningstider i windows o spel.

Permalänk
Medlem

och ett begränsat antal skrivningar innan döden!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Hur mycket sämre överföringshastighet? Är den något som kommer utvecklas? Är de i praktiken värdelösa då eller har de något användningsområde. Om något år när storleken på minnen har dubblats ytterligare ett par gånger och de ligger på över 100gb, kommer de att kunna bli ett alternativ till vanliga hårddiskar?

Och frågan som jag väldigt gärna vill ha svar på. Kan man inte tillverka snabba flashminnen med bra överföringshastighet som klarar att spara informationen när strömmen försvinner? Är de två faktorerna beroende av varandra?

Och när gissar ni att det kommer sitta flashhårddisk i den nya datorn man ska köpa?

Väldigt många frågor, men jag är väldigt nyfiken!:P

Permalänk
Medlem

Här har du en recension på det som finns tillängligt idag: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2982&p=1

SSD är alltså framtiden, men kommer nog kräva något/några år på sig att mogna, få upp storleken och överföringshastigheten. Sen kan vi äntligen njuta åt mycket snabbare hårddiskar, tysta o värmefria.

Man kan tillverka snabba flashminnen med bra överföringshastighet idag, men inte till ett vettigt pris :).

Det går redan idag att få SSD diskar i sin dator om man vill.. eller om man har råd vill säga. Dem använder ju SATA gränssnitt så det bör inte vara några problem att koppla in dem.. vore ju helt ok med två sådana i RAID0 vilket skulle se till att man har tillräckligt med utrymme och det skulle hjälpa med överföringshastigheten.

Det är dock inget man har råd med i dagsläget ;).

Ps. såvitt jag vet finns numer hårddisken i recensionen också i 32GB version..

Permalänk
Medlem

Flashdiskar kan i princip användas som systemdiskar idag även om det har sina nackdelar. 32GB är mer än tillräckligt för OS och dom flesta program men för lagring av t.ex film-filer är Flash och andra Solid State minnen väldigt långt ifrån att vara anävndbart så den traditionella hårddisken kommer hänga med väldigt lång tid framöver.

Prestanda och livslängd blir antagligen inga större problem, när man alvarligt börjar fundera på att skaffa en SSD så har förhoppningsvis Flash ersatts av något bättre, t.ex PRAM som är gämförbart med DRAM vad gäller prestanda och klarar av 1000 gånger fler skrivningar är Flash.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

När dessa minnen kommer. Kommer då de "vanliga" ramminnena försvinna. Dvs minnenas och hddarnas funktioner kommer att växa samman?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmemmemme
När dessa minnen kommer. Kommer då de "vanliga" ramminnena försvinna. Dvs minnenas och hddarnas funktioner kommer att växa samman?

Det har jag väldigt svårt att se eftersom man behöver många många gånger mer hårddiskutrymme än RAM så kommer dyrare (=bättre) teknik användas för RAM

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

datorbutiken har några flashdiskar med IDE gränssnittet, vet inte hur dom presterar men har du mkt pengar på dig så

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAMSSD2...

väntar själv på några prisvärda / snabba som man kan stoppa in i laptopen (vilket skulle bidra i längre batteritid samt snabbare laddningar)

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk

Om jag köper 4st och kör dem i RAID. Har jag längst penis på nästa lan då eller ska jag köpa ett par feta grafikkort och köra SLI istället?

Har precis köpt en ny dator med e6600, 8800gts, 2gb ram. Känner att det är hddn som flaskar rätt rejält.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmemmemme
Om jag köper 4st och kör dem i RAID. Har jag längst penis på nästa lan då eller ska jag köpa ett par feta grafikkort och köra SLI istället?

Har precis köpt en ny dator med e6600, 8800gts, 2gb ram. Känner att det är hddn som flaskar rätt rejält.

Risken är väl om det är, ursäkta mig, småungar på lanet så kommer de inte förstå hur bra de där flashdiskarna är (och vad de kostar). För dem skulle nog 2st 8800Ultra imponera mer.

Jag tror det kommer ta lång tid innan någon form av SSD-diskar tar över. För system och databaser etc. så är det givetvis en fördel, men jag ser idag ingen anledning (om man inte är ljudallergiker) att byta ut hårddiskarna för lagring av filmer. Det är inte värt pengarna liksom.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Aqualize, dessutom går ju filmlagringsfrågan att lösa med en extra filserver som man gömmer undan nånstans där den inte hörs också =). Sitter bara här o väntar på första bästa dugliga SSD driven.. vägrar köpa en mekanisk disk till, annat än om jag blir tvingad.

Permalänk
Permalänk

Vet någon vart man kan köpa SSD diskar som är SATA, storleken är inte så viktig men gärna 8,16 eller 32GB

Permalänk
Medlem

Där-> http://www.dvnation.com/nand-flash-ssd.html

Men det är ruskigt dyrt.

Ebay är billigare, titta in där då och då, för det kommer alltid nya av olika storlek och märke.

http://computers.search.ebay.com/SSD_Computers-Networking_W0Q...

http://cgi.ebay.com/Super-Talent-64GB-Solid-State-SATA-Hard-D...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Det finns ju redan?

Visst finns det bra SSD drives redan. Men ingen som ens ligger nära min prisklass ;).

Permalänk

Finns det ingen svensk återförsäljare av SSD diskar?

Permalänk
Medlem

Dessa ssd diskar kanske duger till något?

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=2576

Visa signatur

Intel Northwood 1.6ghz | Rdram 2*256 samsung pc800 | Asus P4t-e | Asus geforce3 Ti200 | 2*SEAGATE BARRACUDA 7200 120GB 7200RPM Ata 100 | CHIEFTEC MIDITOWER BLUE | Lite on Cdrw 40*12*48 |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

lite offtopic men ipod använder faktiskt hårddiskar....

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″