10 grafikkort - högpresterande till mellansegment

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
slutpriset på gts 320 mb är väll cirka 2400 kr? Såg iaf det priset på kortet för någon vecka sedan, vilket borde kanske ge den stämpeln mest prisvärd?

Ja - själv såg jag ett Albatron gts 320 för 2500 kr. Vet inte hur Albatron är kvalitetsmässigt men priset är ju övergrymt. Om man kör upplösningar om max 1600x1200 finns det lite anledning att köpa något annat.

Permalänk

Jätte bra test av er på Sweclockers.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
När man ser detta känns det som att alla som köpt 8800 serien verkligen gjort ett bra val, specielt 8800gts 320mb billig och bra prestanda, men även 2900xt är ett bra val.

Jo vi har gjort ett bra val. Speciellt eftersom G80 var tillgänglig från November/December förra året så känns inte R600 som något som över huvudtaget ska konkurrera med G80 och G80 presterar generellt bättre, fortfarande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Praw
Ser ut som att HD2900XT inte är en sådan flopp som folk vill få det till ;P
Intressant också att det presterar bra i FEAR som det annars brukar prestera under 8800gts..

Mvh Jack

Japp, det är skoj att dom har släppt drivisar som boostar upp lite grann i spel i alla fall. Det är dock långt ifrån tillräckligt enligt mig. Kortet ska äta upp 8800GTS 640 som det var menat att utmana 6 månader efter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
Personligen så tycker jag att ni borde ha hållit inne med ett sånt här stor test tills hd2900xtx är tillgänglig så det blir ett rättvist test.

Det är inte ens säkert att det blir något HD 2900XTX. Antingen var det Sweclockers eller någon i en tråd som länkade någon nyhet/rykte om att det eventuellt inte blir något av med HD 2900XTX. Sedan kan mani nte hålla inne med recensioner, speciellt inte nu när drivrutinerna börjar utvecklas och då är det roligt att följa utvecklingen på HD 2900XT om det ger något boost eller inte. Just nu ser det lite bättre ut men fortfarande inte tillräckligt enligt min mening för att motivera ett köp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool

Varför är det en flopp? för att det är billigare än nvidias värsting? Det enda jag kan påstå är en flopp är ati/amds lanserings datum, kortet i sig är det ju inget fel på

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Ur kunsumentens syn behöver det inte ses som en flopp i och med ett relativt lågt pris på kortet. Men det är inte detta jag syftar på.

Från första början skulle kortet lanseras ett par månader efter Nvidias, alltså runt årskiftet men sedan sköts det upp gång på gång. Jag känner givetvis inte till anledningen till detta men att spekulera om det är inte svårt.

Att entusiastkorten är väldigt liten del av markanden är en verklig faktor och behöver inte betyda några ekonomiska förluster men grafikkort är något som har ett högt utvecklingskrav på sig. Det gäller att hela tiden hänga med i tekniken och utnyttja det allra senaste. Om du har lagt ner mycket pengar på forskning och teknik och inte "klarar av" att släppa ett kort som presterar bättre än ett kort som är 6 månader gammalt så tycker inte jag detta ser positivt ut. Det finns ingen anledning för AMD/ATi att inte vilja ligga längst fram och har man kunskapen/tekniken till att göra detta så blir alla andra kort också bättre. Det handlar alltså inte bara om det bästa kortet utan svansen som kommer efter styrs av det bästa kortet och dess arkitektur.

Det är därför för mig självklart att de siktate mycket högre än vad de lyckades nå och ett lägre pris för att möta marknaden var det enda valet. För ett företag, speciellt i situationen som AMD har just nu så är vinst det största intresset man har. Jag tror inte att detta kort har lika stor vinst som föregående generation.

Men jag tar tillbaka det jag sa, detta är ett Mirakel från Gud själv

Word.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Nja, alltså det kortet som jag tänker på kallas än så länge 9800 på i stort sett alla hårdvarusidor runt om på nätet. Det är det nya kortet som kommer att basera sig på den nya G92 kärnan, medans det kortet som du nämner - 8900 - nog är en updatering av 8800.

Jag har också sett det någonstans, vet ej var dock.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Bra test!, även om jag inte tycker det är så interessant att se vad ett dx10 kort presterar i ett dx9 spel...

2900xt har väl fortfarande inte så bra drivrutiner?

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
Bra test!, även om jag inte tycker det är så interessant att se vad ett dx10 kort presterar i ett dx9 spel...

2900xt har väl fortfarande inte så bra drivrutiner?

Nope. Drivisarna kommer nog att boosta upp endel framöver. Dock har det tagit en månad snart så jag tycker det borde skyndas på lite, men Nvidia var inte snabbare så. Men dom låg heller inte i den pressen som AMD gör idag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Inte tycker jag man kan kalla 2900 för flopp, det ligger prismässigt mellan GTS och GTX, och även prestandamässigt, ibland sämre än GTS, men också ibland bättre än GTX.

Det enda man kan klaga på ang. AMD är att dom inte fått ut något som matchar Ultra i prestanda. Men då har dom ju inte heller nått som matchar det i pris heller.

Förövrigt ett bra test med många apps i olika upplösningar.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

"bra" test finns hos:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2975
man kör både med o utan AA...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av happy_per
"bra" test finns hos:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2975
man kör både med o utan AA...

Det är väl testet med 2900:an du menar?

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2988&p=20

Permalänk
Avstängd

ok, verkar vara rätt hård kritik mot AMD/ATi här, men är det inte så att 8800 har 6 månader med drivrutiner också? 2900 har inte funnits ute vidare länge, kan man inte förvänta sig prestanda-givande drivrutiner i framtiden? Kanske om de släppts samtidigt (2900 och 8800) skulle 2900 ha ett litet försprång i dagsläget? ok, det var en tabbe att inte få klart kortet i tid, men, men, tycker inte det är så tokig prestanda för priset och tidiga drivrutiner

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Det känns lite B att ni fortfarande bara testar 1600x1200 som högsta upplösning. Av de som köper ett Highend-kort så är det relativt många som kör 1920x1200 eller tom 2560x1600 i upplösning.

Har för mig att jag påpekat detta tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte adressera till någon speciell i den här tråden: utan att försöka vara någon sorts besserwisser så undrar jag om inte många gått i bilder per sekund fällan. Visst kan det vara kul att se tabeller med typ 100 – 200 fps, men klarar era bildskärmar verkligen av de hastigheterna? Så vad händer med alla överflödiga bilder? De skalas helt enkelt bort av grafikkortet. Bildskärmen och det mänskliga ögat är fysiska begränsningar vi inte kan trolla bort.

När jag därför skriver ”bilder per sekund fällan” menar jag att man även bör intressera sig för andra grafiska aspekter som bildkvalitet i spel och den typ av multimedia man använder. Om vi bara utgår ifrån spel där varken problem med spelets kodning eller drivrutiner spelar spratt (här är ett av HD 2900XT:s största problem) så klarar både nVidia 8800GTX och ATI/AMD HD 2900XT nästan att driva spel av typ Oblivion i upplösningen 1600x1200 med ögongodis i paritet med vad de flesta bildskärmar klarar av, om man frånser att minimum bild per sekund ibland dalar ner på under 40 (HD 2900XT har faktiskt högre minimum än 8800GTX). Egentligen borde ju idealet vara att kunna strunta i 100 och däröver bild per sekund och trycka in a kapacitet i ökad bildkvalitet (inte seriöst menat ur teknisk synvinkel).

Det kommer naturligtvis att släppas spel som drar nytta av nya tekniker och belastar GPU:n än mer, men ibland är dock problemet snarast dåligt optimerad programmering med sämre än nödvändig prestanda vilket ibland förvärras av buggar i drivrutinerna. Hursom tycks det mig – men jag kan naturligtvis ha fel eftersom jag inte är professionellt insatt i ämnet – som om vi med nyare grafikkort måste lära oss att se bortom prestandasiffror om bild per sekund.

Är jag helt fel ute?

Edit: bra test som i slutsatserna tar hänsyn till en del ovissheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Det känns lite B att ni fortfarande bara testar 1600x1200 som högsta upplösning. Av de som köper ett Highend-kort så är det relativt många som kör 1920x1200 eller tom 2560x1600 i upplösning.

Har för mig att jag påpekat detta tidigare.

Majoriteten sitter mer troligt med en 19" TFT som bara klarar 1280X1024. Bra grafikkort är billigt jämfört med en bra skärm. Inte alla som är gjord av pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Bara jag som är riktigt sugen på ett enormt test med mängder av grafikkort där det även inkluderas processorbelastning under videouppspelning med ett antal olika codecs? Det är speciellt intressant för de lite svagare grafikkorten som skulle göra sig perfekt i en HTPC!

Jo, hade hoppats på det jag med. En match mellan nVidias 8500/8600 och ATIs HD2400/HD2600 ska bli intressant att se.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Jo, hade hoppats på det jag med. En match mellan nVidias 8500/8600 och ATIs HD2400/HD2600 ska bli intressant att se.

Ja vart är 2400 och 2600 serien? AMD, skärpning!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

jaha... här sitter man själv med ett moderkort som klarar AGP 4x. Blir så sjukt avundsjuk och hagalen när man läser dessa tester :P, de e dags o skaffa sommarjobb nu.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

R600 planerades/hypades som ATi's svar på 8800-serien
eftersom det nu, efter en rejält försenad lansering, fortfarande endast kan matcha de lägsta 8800-korten så är det svårt att tro/kalla det "ATi's drömresultat"
ekonomiskt sett så är 2900XT helt ok, men PR-teamet på AMD/ATi borde få kalla det flopp, med all rätt.

om 2900XT var tänkt att matcha (obs, inte utklassa) 8800GTS
och kommande 2900XTX är tänkt att mäta sig med GTX/Ultra-varianterna som redan finns
vad skall då mäta sig med 8800USDE-se (UltraSuperDuperEXXXtra-second edition) som nVidia med glädje skulle vilja skicka till pressen under "jag-vet-var-din-brevlåda-bor-NDA" tills veckan innan 2900XTX-släppet
givetvis endast menat att minimera den redan i bästa fall mediokra PR-effekten som XTX-korten kan generera... men det är ju bara det top-end-korten är till för

ATi has lost the boll... frågan är bara vad nVidia kan göra av det.

genom att släppa 2900XT så minimerade ATi den ekonomiska skadan som en förlust av entusiast-försäljningen innebär - det är trots allt försäljningen i övre mid-end och neråt som ger pengarna, inte hi-end
men förlusten på PR-fronten kan orsaka en hel del skada på längre sikt..

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
R700 kortet väntas tidigast till Q1 medans 9800 kortet väntas till Q4 detta år. Dessutom är många tveksamma till om ATI kommer lyckas bli klara med R700 i tid eftersom R600 blev så försenad. Och det är också mycket tveksamt om R700 kommer lyckas matcha 9800:an prestandamässigt eftersom 9800:an ryktas kunna klara att trycka ut en terraflopp i beräkningskapacitet, vilket är groteskt mycket.

HD2900 XT i crossfire presterar redan 1 teraflop. Redan med X1900-serien talades om teraflop-system, men de presterade 'bara' 500GFlop.

Beräkningskapacitet är visserligen bra, men inte samma sak som FPS. Ett 8800GTX presterar c:a 330-340GFlop och ett HD 2900XT strax över 500GFlop, dvs c:a 50% bättre, men skillnaden syns inte på FPSen (inte med nuvarande drivisar i alla fall. Svårt att säga hur mycket bättre det kommer att bli med tiden.)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

En grej som jag inte riktigt håller med om i detta testet är deras kommentar till nackdelen på ett GeForce 8800GTS(320MB).

Vadå hänger inte riktigt med?
Jag har själv ett 320MB medans min bror har ett 640MB, där jag överklockat båda till maximumgräns och jag kan _lungt_ säga att med AA och AF ligger vi jämsides i prestanda medans jag pröjsade 700-1000 spänn mindre. Jag förstår inte hur swec kan skriva att det inte hänger med? Visst i 1900x1200 kan jag förstå men 1600? Av ALLA spel jag testat är det maxat i 1600.x1200 och det flyter på riktigt bra (ibland kan det droppa under 60fps men average 'r det 60fps+) Spelen är bl.a. FEAR, Prey, LOTRO, Quake 4, GRAW, BF2142 osv.

8800GTS320 + nackdel = Bullshit speciellt på den riggen då jag enbart har en E6600 klockad till 3.3ghz.

Bah!

Visa signatur

ASUS P5N32-E SLi || E6600 @ 3.3GHz || 2GB PC6400 Kingmax || 520GB S-ATA II ||Gainward 8800GTS 320MB @ 630Core, 1300Pixel, 1100Mem || Tagan Easycon 530W || CoolerMaster - WaveMaster Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
HD2900 XT i crossfire presterar redan 1 teraflop. Redan med X1900-serien talades om teraflop-system, men de presterade 'bara' 500GFlop.

Beräkningskapacitet är visserligen bra, men inte samma sak som FPS. Ett 8800GTX presterar c:a 330-340GFlop och ett HD 2900XT strax över 500GFlop, dvs c:a 50% bättre, men skillnaden syns inte på FPSen (inte med nuvarande drivisar i alla fall. Svårt att säga hur mycket bättre det kommer att bli med tiden.)

Sant - jag undrar också var all prestanda för 2900:an är någonstans. Mäter dom konstigt, är kortet byggt på ett ogenomtänkt sätt eller har dom superdåliga drivrutiner eller vad?

Jag vet att nvidia planerar att göra om hela sin arkitektur, och GPU:ns arbetssätt, till G92. Dom sa i en intervju att med nuvarande teknik så måste man som grafikkortsbyggare chansa på vilka funktioner framtidens spel kommer att uttnyttja mest och sedan bygga efter det. Chansar man sedan fel och bygger för mycket av något (t.ex. shader behandlare) och för lite av något annat så blir kortets beräkningskraft kanske aldrig fullt uttnyttjat.

Det kanske är det som hänt ATI här - att dom har massor med beräkningskraft men att det är för lite fel saker. Och att det också är därför kortet presterar så ojämnt i flera tester.

Permalänk
Medlem

Bra test, och när jag läser detta så blir jag ännu mer övertygad om att jag gjorde rätt som tog ett 8800gtx.

Permalänk
Musikälskare

Grymt bra!

Stör mig bara på bandet som ligger över korten, vill plocka bort det *gah*

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Nivida verkar ligga lågt förre ATI, framför allt när det gäller strömförbrukningen. D v s att man får mer prestanda per watt om man väljer Nividas kort .

ATi/AMD har sedan länge förlorat matchen, kom in i spelet. Lite mer konkurrens i prestandasegmentet skulle inte skada.

Visa signatur

1: [Lenovo T61]Intel Core2Duo 7300 2,0 GHz * 2 - 2048MB @ 667 MHz - 80GB - Nivida Q 140m 128 MB - XP PRO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Sant - jag undrar också var all prestanda för 2900:an är någonstans. Mäter dom konstigt, är kortet byggt på ett ogenomtänkt sätt eller har dom superdåliga drivrutiner eller vad?

Jag vet att nvidia planerar att göra om hela sin arkitektur, och GPU:ns arbetssätt, till G92. Dom sa i en intervju att med nuvarande teknik så måste man som grafikkortsbyggare chansa på vilka funktioner framtidens spel kommer att uttnyttja mest och sedan bygga efter det. Chansar man sedan fel och bygger för mycket av något (t.ex. shader behandlare) och för lite av något annat så blir kortets beräkningskraft kanske aldrig fullt uttnyttjat.

Det kanske är det som hänt ATI här - att dom har massor med beräkningskraft men att det är för lite fel saker. Och att det också är därför kortet presterar så ojämnt i flera tester.

Det kan mycket vara så som du spekulerar. Det skulle inte alls förvåna mig. AMD har duktiga ATi killar som jobbar så det svettas. Dock har Nvidia vunnit denna rånden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Bra test, och när jag läser detta så blir jag ännu mer övertygad om att jag gjorde rätt som tog ett 8800gtx.

Japp det gjorde vi.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle aldrig spela över 1280x1024 med min 19" CRT. Hell, jag nöjer mig med 1024x768 med lite AF och AA.

Har alla som köper grafikkort för 5000:- monsterskärmar?

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Majoriteten sitter mer troligt med en 19" TFT som bara klarar 1280X1024. Bra grafikkort är billigt jämfört med en bra skärm. Inte alla som är gjord av pengar.

Men har man bara en 19" TFT så behöver man knappast ett 8800GTX eller 8800Ultra heller eftersom man kan uppnå bra FPS i 1280x1024 och allt ögongodis på med ett sämre grafikkort än dessa två.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Jag skulle aldrig spela över 1280x1024 med min 19" CRT. Hell, jag nöjer mig med 1024x768 med lite AF och AA.

Har alla som köper grafikkort för 5000:- monsterskärmar?

Du borde väl kunna köra 1600x1200 @ 85hz med din skärm. Det är inte fel om man har en dator som klarar det. Köp ett 8800 gts 320 som vi nämnde förut, runt 2400-2500 för dom billigaste. Som hittat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Jag skulle aldrig spela över 1280x1024 med min 19" CRT. Hell, jag nöjer mig med 1024x768 med lite AF och AA.

Har alla som köper grafikkort för 5000:- monsterskärmar?

1280x1024 på en CRT är rätt dumt över huvud taget eftersom det är 5:4 i aspekt ratio och en CRT har 4:3... Så du gör rätt som håller dig nere på 1024x768 Men samtidigt är det overkill att köpa ett 8800GTX om man bara ska köra 1024x768 så highend korten i testet är inte riktigt inriktade på sådana som dig...

Permalänk
Medlem

Man är ganska korkad om man köper ett dyrt grafikkort om man inte har en bra skärm. Jag har en 22" Widescreen och tänker därför köra i 1680x1050 (har svårt för att komma ihåg siffror). Om man inte har en skärm som är ungefär lika bra så ska man absolut inte köpa ett 8800GTX eller något annat high-end kort.

Själv är jag inte säker om det är värt att köpa 8800GTX istället för HD2900XT eller 8800GTS 640mb. Det är ett svårt val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Jag skulle aldrig spela över 1280x1024 med min 19" CRT. Hell, jag nöjer mig med 1024x768 med lite AF och AA.

Har alla som köper grafikkort för 5000:- monsterskärmar?

Men had du haft ett kraftigare grafikkort hade du kunnat köra högre upplösning och få spelen snyggare, och prestandan är bra att ha till kommande spel.

Monster till storlek kanske men upplösningen är det nog inte så många som har så högt. Själv sitter jag på 1360x768 just nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Men had du haft ett kraftigare grafikkort hade du kunnat köra högre upplösning och få spelen snyggare, och prestandan är bra att ha till kommande spel.

Monster till storlek kanske men upplösningen är det nog inte så många som har så högt. Själv sitter jag på 1360x768 just nu.

Är ju knappast någon wow-skillnad på 1280x1024 och 1600x1200 på min 19"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
1280x1024 på en CRT är rätt dumt över huvud taget eftersom det är 5:4 i aspekt ratio och en CRT har 4:3

Spelar ju en otroligt stor roll. Skillnaden är så minimal

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
...(HD 2900XT har faktiskt högre minimum än 8800GTX)...

Intressant, källa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Chansar man sedan fel och bygger för mycket av något (t.ex. shader behandlare) och för lite av något annat så blir kortets beräkningskraft kanske aldrig fullt uttnyttjat.

Det är ju därför G80 har "Stream Processors" (Unified Shaders) som är betydligt mer flexibla än vad tidigare piplines varit.
Dessa kan användas till både vertex, pixel och geometryshaders. (den sistnämnda är ny för dx10)
Detta öpnnar även nya möjligheter att använda dem till annat än grafik. Till exempel kan man sätta 20 SP-enheter på att beräkna fysik medans de andra beräknar grafiken i vanlig ordning.