Permalänk
Medlem

533 dyr 800billig?

Varför är snabbare minnen billigare?
Hitta samsung ddr2 533 för 823kr och en 667 för 738kr i samma affär.
btw hitta ja en twinmos 800 för 460kr oxo.

Jätteknas.. bra men jätteknas.

Permalänk
Medlem

men hur stora var de då?
Ds var de samma storlek på de olika hastigheterna?

Permalänk
Medlem

Oj glömde.. 1 giggare allihop .. tänkte de kanske ä sämre me snabba av nån anledning?

Permalänk

samsung är kända för dyra minne. Men de brukar vara stabila.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk

Priset kan ju variera rätt kraftigt beroende på när butiken köpt in minnet (nu förutsätter jag att minnet är från samma tillverkare och med samma timings), om de köpt in PC5300-minne vid hög dollarkurs och PC6400-minne vid låg dollarkurs , och lägger på samma avans på båda minnestyperna, så blir ju PC5300-minnet dyrt i förhållande till PC6400-minnet. Butiken vill ju inte gärna prissänka sitt dyrt inköpta PC5300-minne så mycket att de inte går med vinst när de säljer det.

En annan anledning till att PC5300-minnet är dyrare kan vara att det har bättre minneskretsar med lägre latencies än PC6400-minnet. Du specificerar ju inte direkt mycket om minnet. Jag skulle personligen köpt PC6400-minnet då högre hastighet tenderar att ge mer än bättre latencies (i alla fall för Intelsystem).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

En stor anledning är den högre åtgången på snabbare minnen, vilket gör att gamla minnen blir dyr skåpmat, medan nya minnen blir billiga nyinköpta med lägre produktionskostnader, och annan dollarkurs. Som vanligt alltså, en rad faktorer som hjälps åt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ok låter troligt de där.
Har en p4 3.2ghz 641 (800 buss) och tänkte köpa de här gigabyte moderkortet.
Köper 800 minnen om ni inte tror de blir nå problem att ha så snabba minnen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Ok låter troligt de där.
Har en p4 3.2ghz 641 (800 buss) och tänkte köpa de här gigabyte moderkortet.
Köper 800 minnen om ni inte tror de blir nå problem att ha så snabba minnen.

Trevligt moderkort har ett själv (rev 3.3). Kan inte se att det skulle vara något problem med 800MHz-minnen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

lånar tråden lite:
märker man nån skillnad om man kör 800:or istället för 667:or med samma storlek (GB)

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
lånar tråden lite:
märker man nån skillnad om man kör 800:or istället för 667:or med samma storlek (GB)

Ja, 800MHz ger några extra procents prestanda i applikationer. Dessutom är det en fördel vid klockning av processorn att ha minne som kan klockas högre.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

ok då är det 800 som gäller

hejsann:
det går nog bra med 800:or, man kan trots allt köra pc3200 i pc2100 specade moderkort.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |