AMD har ont om pengar

Permalänk
Avstängd

Tänkte just säga det, intel hade oem marknaden.

OEM är inte riktigt rätt ord här men ni fattar vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zirxo
det är pga att dell med flera körde på intel under alla dem åren

Japp, precis som zirxo säger. Spelar mindre roll om vi dator- entusiaster tycker att en processor är bäst när OEM marknaden väljer en annan. Det är där de stora pengarna finns och AMD har alltid varit efter där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zirxo
det är pga att dell med flera körde på intel under alla dem åren

Precis, AMD kom inte in på marknaden bland de stora företagen. Det är Dell, HP etc som står för de stora pengarna. AMD blev säkerligen klassad som en gamingprocessor under de goda åren, men återigen så är det inte bland gamers pengarna finns utan bland vanliga svenssons och företag. Där kändes Intel mer säkert, de hade ju funnits med länge. Det är väl egentligen först nu jag tycker AMD börjar bli mer legitimt och då går de och gör en sämre prolle ;D

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Av de 2,2 miljarderna användes en ganska stor del till att betala av en del mindre dyrare lån så förmodligen är de i en bättre sits än de var innan.

Men apropå AMDs ekonomiska sits så måste jag säga en sak. Det snackas en hel del om AMD-fanboys hit och dit, och varför köper man A64 X2 när C2D är så mycket bättre, osv osv. Idag är mycket svårt att hitta folk som inte skulle hålla med om att "visst AMD hade prestandatronen i många år men nu är Intel bäst med sina C2D". Om det nu är den allmänna uppfattningen varför hade inte AMD en mycket starkare ställning under alla de år då de faktiskt hade de bästa processorerna? Nu föll de från ca 25% av marknaden till 19%. Är det realistiskt om man har varit ledande under större delen av ett decennium? Det verkar nästan som om många ser AMD som ett mindre seriöst företag och att Intels processorer på något sätt skulle vara mer rejäla.

Det är i alla fall för mig ett mysterium varför inte AMD har en starkare ställning.

För mig är det iaf inget större mysterium

För det första så satsar Intel mer pengar på PR, frågar du en vanlig svensson kan jag lova dig att han har en hum om att intel hör till datorer, frågar du däremot om vad AMD är så kommer han troligtvis svara att han inte vet.

För det andra så är intel väldigt starka inom OEM. Det är bara nu på senare tid som amd har fått mer o mer uppmärksamhet. (Stor anledning till att intel är så starka här är väll att dom har gett rabatter till de oem tillverkare som bara säljer intel ?)

För det tredje så har intel otroligt mycket större produktionskapacitet. AMDs kapacitet kommer inte ens i närheten av intel, bara för drygt ett år sedan kunde man läsa här på swec att AMDs produktion inte ens skulle täcka dells behov om dell skulle byta till att endast sälja AMD processorer.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Ja det var först efter AMD's stämning av Intel för två år sedan som de började öka sina marknadsandelar och utan den så hade vi förmodligen aldrig fått något priskrig heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Du länkar till en bra text om monopol också läser du den inte själv??

Men jag har inte lust att bråka om det så vi kan släppa ämnet

Jag har fått lära mig att om ett företag dominerar med 100% på en fri marknad så är det inte monopol. Det är fritt fram för vem som helst att konkurera med dessa och är produkten bra kommer de tappa marknadsdelar. Om någon har monopol har de ensamrätt på marknaden och lagen hindrar andra från att konkurera.

Att man kan dra liknelser till Monopol på en fri marknad hör inte hit. Men jag kanske har missuppfattat allting.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Ja det var först efter AMD's stämning av Intel för två år sedan som de började öka sina marknadsandelar och utan den så hade vi förmodligen aldrig fått något priskrig heller.

Hur ligger det till med den stämningen exakt, inget jag känner till???

Någon som orkar förklara?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Core 2 duo hade antagligen inte funnits, om det inte varit för AMD, vi hade antagligen fortfarande fått nöja oss med singelcore P4 3GHertz för 3000 spänn (fy sjutton).

Om AMD dött istället för att lansera Athlon så skulle Intel fortsätta att höja med långsamma 50MHz hopp till marknaden mättats. Med toppmodeller på 20000:- och en normal desktop modell för åtskilliga tusen. Dom hade ju utvecklat willamette iaf. Och sedan krympt tillverkningsprocessen för att spara pengar. Men Frekvenser hade dom höjt så långsamt som dom kunnat utan att döda processormarknaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Tror knappast att utvecklingen skulle avstanna märkbart bara för att AMD skulle gå omkull.
intel skulle skjuta sej själva i foten om man inte utvecklar och kränger nya saker med jämna mellanrum. Vad skulle dom då få in pengar på?
En teori kan iofs vara att man tar lite längre tid på sej mellan processorgenerationerna och förhoppningsvis anbart släpper riktigt shyssta och rejält genomtänkta grejjer. Iofs bara en teori.
Men risken för bankrutt känns inte så realistisk att sådanr skulle hända, finns nog en hel del riskkapitalister som är redo att investera i AMD.

Du minns inte hur det var innan Athlon? Intel vattnade ur varenda 50Mhz hopp ordentligt med skyhöga priser. Om AMD lyckades pressa sina K62or lite så hoppade bara intel upp ett steg. Se vad som hände när Athlon kom. Frekvenserna fördubblades på mindre än ett år. Dessutom med höjd IPC. Intel kunde alltså höja tempot men dom körde helt enkelt en snigelutveckling för att det var ekonomiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Men apropå AMDs ekonomiska sits så måste jag säga en sak. Det snackas en hel del om AMD-fanboys hit och dit, och varför köper man A64 X2 när C2D är så mycket bättre, osv osv. Idag är mycket svårt att hitta folk som inte skulle hålla med om att "visst AMD hade prestandatronen i många år men nu är Intel bäst med sina C2D". Om det nu är den allmänna uppfattningen varför hade inte AMD en mycket starkare ställning under alla de år då de faktiskt hade de bästa processorerna? Nu föll de från ca 25% av marknaden till 19%. Är det realistiskt om man har varit ledande under större delen av ett decennium? Det verkar nästan som om många ser AMD som ett mindre seriöst företag och att Intels processorer på något sätt skulle vara mer rejäla.

Det är i alla fall för mig ett mysterium varför inte AMD har en starkare ställning.

Intel har använt olagliga metoder, dom har med hot om ekonomiska repressalier för att tvinga datortillverkare att särbehandla intel. Och eftersom Intel är störst så går tillverkarna med på det. Sen vet inte svensson om AMD Intel eller något annat är bättre för dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Hur ligger det till med den stämningen exakt, inget jag känner till???

Någon som orkar förklara?

De håller på och förhandlar och har gjort så ganska länge. Vet inte hur långt de kommit.

Finns en hel del trådar här på sweclockers där det diskuterades när stämningen var inlämnad för snart två år sedan. Om du söker på 'AMD stämningsansökan' så hittar du en del.

Här är en länk där du kan se innehållet i stämningsansökan.
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Permalänk

Aja, dem får väl sälja ATI verksamheten till NVIDIA istället :D. Nej men skämto sido. AMD kommer finnas ett bra till det finns ingen anledning till oro, skulle AMD inte lyckas sälja bra med nästa arkitektur så får dem sälja ut sitt företag till olika små företag.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Medlem

Tillåt mig: HAHAHA, AMD ÄR ETT SKITFÖRETAG SOM ÄR PÅ VÄG ATT KONKA!!

Nej, tillbaka till verkligheten! Det vore väldigt illa för oss konsumenter ifall AMD konkade. Mindre utveckling och högre priser då vanliga användare i stort sett enbart använder x86-plattformen.

Ps. Ogillar AMD p.g.a att jag hade en AMD K6-2 266 MHz som bara gjorde livet surt för mig från 1998 tills att jag bytte upp mig till en Intel P4 s478 (datorn i sign).. Inga frågor besvaras =|..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

haha väldigt bra anledning till att ogilla amd för en sak som hände för nästan 10 år sen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Tillåt mig: HAHAHA, AMD ÄR ETT SKITFÖRETAG SOM ÄR PÅ VÄG ATT KONKA!!

Ps. Ogillar AMD p.g.a att jag hade en AMD K6-2 266 MHz som bara gjorde livet surt för mig från 1998 tills att jag bytte upp mig till en Intel P4 s478 (datorn i sign).. Inga frågor besvaras =|..

Jo, själv hade jag en Pentium MMX ända in i 2000-talet, som min enda dator. Snacka om pain in the ass, undra vad det berodde på?

Fast jag hatar inte intel....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
haha väldigt bra anledning till att ogilla amd för en sak som hände för nästan 10 år sen

Njae inte riktigt enbart! Men bland det värsta som hänt mig.

Brorsans 939 är en riktig skithög den med..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Altså vilka fördommar en del här har mot Intel, tror ni seriöst på att om AMD gick i konkurs nu och slutade tillverka processorer att Intel skulle börja sälja sina för otroligt mkt mer än vad de kostar idag och att utvecklingen skulle avstanna?

Vad skulle folk säga ifall det var tvärt om och Intel gick i konkurs och AMD blev ensama på marknaden? Visst det skulle tyckas att det var synd för konkurens är självklart bra men det skulle inte vara tal om att de skulle "utnytja" marknaden och ta väldigt mkt högre priser samtidigt som utvecklingstakten skulle minska markant.

Även om Intel/AMD skulle vara i princip ensamma på marknaden (via osv.) så skulle de fortfarande ha ett intresse att utveckla nya produkter och sälja mer processorer.

Det verkar som det gamla vanliga alla mega företag är "evil" visar sig ganska bra i denna tråden. Precis som det är "coolt" att hata Microsoft, EA, Nvidia enbart för att de är stora och gilla "underdogsen" enbart för att de är mindre.

Nu säger jag inte att de större är bättre men inte heller att de mindre är det.
t.ex Linux har sina fördelar men Windows har också sina. Det är bara det att har blivit coolt att klaga och tycka illa om allt som Microsoft gör.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Vilken skrämmande okunskap man kan läsa om i denna tråden.....

Nåväl, inget om det men underskatta inte AMD´s betydelse för dagens datorer både kvalite´ mässigt i form av att dom drivit utveckling och piskat Intel att göra detsamma och kvantiten datorer idag eftersom dom defenetivt har sett till med sin närvaro att Intel inte har kunnat ta sina rövar priser somdom gjort tidigare och av o till och därmed sett till att mer folk har kunnat köpa fler datorer.

@ thompson : Som skrev detta,

"Altså vilka fördommar en del här har mot Intel, tror ni seriöst på att om AMD gick i konkurs nu och slutade tillverka processorer att Intel skulle börja sälja sina för otroligt mkt mer än vad de kostar idag och att utvecklingen skulle avstanna?"

Ja.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Det verkar som det gamla vanliga alla mega företag är "evil" visar sig ganska bra i denna tråden. Precis som det är "coolt" att hata Microsoft, EA, Nvidia enbart för att de är stora och gilla "underdogsen" enbart för att de är mindre.

Electronic Arts, de ondaste av dem alla, dödade Origin. Det kommer jag aldrig förlåta dem för. (The Sims är också ganska oförlåtligt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Altså vilka fördommar en del här har mot Intel, tror ni seriöst på att om AMD gick i konkurs nu och slutade tillverka processorer att Intel skulle börja sälja sina för otroligt mkt mer än vad de kostar idag och att utvecklingen skulle avstanna?

Ta Core 2 som exempel: Det faktum att du ganska enkelt kan klocka en E4300 en bra bit över 3GHz visar ju ganska tydligt vilket utrymme det finns i de här processorerna, men eftersom konkurrenten inte har något som kan hota så kan Intel lägga klocken lite över varje AMD processor och sparar därmed kraften till eventuella framtida hot. Om AMD inte alls fanns kunde Intel i princip tillverka exakt samma processor i ett par år och bara höja fabriksklocken då och då. Därmed inte sagt att AMD inte skulle göra samma sak om de var i den sitsen. ...men AMD är snälla så jag tvivlar på det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Om AMD dött istället för att lansera Athlon så skulle Intel fortsätta att höja med långsamma 50MHz hopp till marknaden mättats. Med toppmodeller på 20000:- och en normal desktop modell för åtskilliga tusen. Dom hade ju utvecklat willamette iaf.

Du minns inte hur det var innan Athlon? Intel vattnade ur varenda 50Mhz hopp ordentligt med skyhöga priser. Om AMD lyckades pressa sina K62or lite så hoppade bara intel upp ett steg. Se vad som hände när Athlon kom. Frekvenserna fördubblades på mindre än ett år.

Japp. Jag minns de förfärliga åren -96 till -00 med Pentium I, II & III och de irriterande minihoppen på 33-50 Mhz.

Ta tex våren 1998, med den billigaste Pentium II på ca 2500:- (233Mhz) och f.ö. saftiga prisintervall:
266Mhz 3750:-
300Mhz 5250:-
333Mhz 7250:-

Tack och lov så kom Athlon med millennieskiftet, och möjligheten att välja bort Intels skräp.

Tyvärr tog det ett tag för AMD att ta marknadsandelar pga de orsaker som nämnts i tråden, tex Intels dominans på OEM/Dell osv, och psykologifaktorn i att ändra på folks uppfattning att "Intel är rejäla grejer".

AMD har haft ett tungt sista halvår och tveklöst är det så att Intel försöker knäcka dem nu med ett priskrig (annars hade de valt att tjäna storkovan på Core 2 istället), då det ju tar ytterligare ett halvt år innan AMD kan komma igång på allvar med K10.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Altså vilka fördommar en del här har mot Intel, tror ni seriöst på att om AMD gick i konkurs nu och slutade tillverka processorer att Intel skulle börja sälja sina för otroligt mkt mer än vad de kostar idag och att utvecklingen skulle avstanna?

Vad skulle folk säga ifall det var tvärt om och Intel gick i konkurs och AMD blev ensama på marknaden? Visst det skulle tyckas att det var synd för konkurens är självklart bra men det skulle inte vara tal om att de skulle "utnytja" marknaden och ta väldigt mkt högre priser samtidigt som utvecklingstakten skulle minska markant.

Även om Intel/AMD skulle vara i princip ensamma på marknaden (via osv.) så skulle de fortfarande ha ett intresse att utveckla nya produkter och sälja mer processorer.

Hängde du med på 90-talet när intel var så gott som ensamma? Det var inte billigt då kan jag säga dig. Även fast AMD pressade på med K6-2 så utgjorde dom inte samma hot. Intel släppte processorer i precis den takt dom behagade, la sig alltid lite över AMD. Och priserna var inte att leka med.

AMD kanske också skulle göra sånt, men dom behöver det då dom alltid är ganska nära ruinens brant. Intel tjänar mer på mindre än ett par veckor än AMDs totala tillgångar på banken. Folk inser ofta inte storlekskillnaden mellan Intel och AMD. INtel är väldigt mycket större. Det är som att jämföra danmark med ryssland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Det jag menade är att när ett företag genom monopol, ensamt behärskar hela marknaden utan i princip några konkurrenter i överhuvudtaget så blir det tvunget att splittras.

Och ja vi snackar inte formella monopol, finns typ bara i Sverige, okej det gör det inte men formella monopol vad gäller datamarknaden är i så gott som obefintliga.

Och ja Microsoft var tvungna att splittra en gång i tiden.

man kan inte heller jämföra Microsoft med Intel, varför?

Jo för att Microsoft har konkurrenter som kan erbjuda någorlunda likartade produkter. Om AMD gick omkull skulle det inte finnas någon som gjorde detta.

jo då det finns andra företag som gör cpu:s än amd och intel tex ibm

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Amd HADE chansen att komma in på OEM-marknaden när de släppte Athlon. De valde dock att skita i detta i och med att de lade ner tillverkningen av chipset och därmed gjorde processorn ointressant då den i bästa fall fungerade dåligt med olika Disneychipset som fanns då.

Permalänk
Avstängd

Palme jag sa någorlunda likvärdiga.

Det gäller då både pris, prestanda och utbud. Om AMD går i konkurs så kan jag garantera dig att det kommer dröja ett tag innan någon kommer upp i konkurrerbar nivå på alla tre punkter.

Som någon sa, Intel är Ryssland, AMD är Danmark då är IBM Vatikanstaten när det gäller processorer.

Och Fredrik MH skönt att prata med en person som faktiskt kan diskutera normalt utan att böra bråka. Jag kan ha fel men läs Foola Zoolas text, den hjälper till att förstå bättre. Den dagliga termen på "lagligt"monopol kan uppstå på följande sätt, de jag kommer på just nu:

1. Alla konsumenter väljer en produkt för att den är bättre bland likar.

2. Det finns bara en produkt att välja mellan, men marknaden är öppen. (får endast finnas under korta perioder) Varför denna punkt är tillåten är för att se om andra företag lyckas konkurrera. Gör de inte det så är en splittring oundviklig. Varför splittring då frågan någon? Jag tror att de följer samma princip som de gjorde när de skapade konsumentköplagen.

3. Endast ett företag får marknadsföra produkten. (Det som du pratar om)

4. Ett företag har ett patent på produkten. (Tidsbegränsad)

Men som sagt jag kan ha fel. Ska kolla upp lagparagraferna i skolan (läser sådant:( ) när jag orkar. Nu bär det iväg till Matte diskret prov:(

Permalänk
Medlem

Herrejösses vilka diskussioner

AMD kommer inte konka, de har aldrig någonsin haft så mycket att säga till om som nu. Att de har legat bättre till ekonomiskt skulle ju kunna hänga ihop med vissa tunga investeringar nyligen. Ser ingen anledning till oro?

AMD hävdar att deras nästa processorgeneration är 40% bättre än Intels Core-arkitektur, vilket den borde vara (!). Ser man lite realistiskt på det hela kommer man nog fram till att AMD aldrig hade vågat köpa upp ATI om de inte starkt tror på sin kommande produkt. En stor del av företagets framtid hänger ju på den.

Jag ser det hela som ett styrkebesked från AMD och detta är bara det riktiga faktat som alla egentligen vetat om från början.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Till saken tycker jag också, hör att AMD ledit processorutvecklingen dom senasta åren, förutom det senasta och att Intel trots detta kunnat sälja mer av någon obegriplig anledning.
Hur lätt är det att konkurera med någon som trots sämre prestanda och högre priser säljer bättre?

Det beror på att Intel körde med samma fula tricks som MS: tvinga andra att endast erbjuda sin produkt, med hot om indragna rabatter. Det finns många bevis för att MS gjort så, Windows måste förinstalleras på ALLA datorer annars förlorar man sin kraftiga rabatt från MS. Nu stämde ju AMD sin konkurrent Intel pga de agerat på samma sätt (bla i Japan och målet pågår just nu, tror jag). Detta är ett av skälen till att Dell vägrat släppa in AMD. Men till slut ökade efterfrågan så mycket att Dell släppte in AMD ändå. I ett annat land (Sverige?) så hade myndigheterna bestämt att alla datorer som köps in MÅSTE ha Intel CPUs.

Inte konstigt att AMD inte säljer, trots bättre produkter, när de motarbetas hela tiden. För om man inte gör som Intel vill, så får man inte längre rabatter.

Permalänk
Medlem

Ni som pratar om Intels "små-hopp" på 33Mhz under 90-talet, har ni funderat över att det ungefär motsvarar 5-15%? Hur ser det ut idag?
Priserna? Tja, med tanke på att diskettstationer kostade en femhundring, så berodde det säkert på att Mitzumi hade marknadsdominans, och idag finns det så fantastiskt många fler aktörer på marknaden?;)

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag har fått lära mig att om ett företag dominerar med 100% på en fri marknad så är det inte monopol. Det är fritt fram för vem som helst att konkurera med dessa och är produkten bra kommer de tappa marknadsdelar. Om någon har monopol har de ensamrätt på marknaden och lagen hindrar andra från att konkurera.

Att man kan dra liknelser till Monopol på en fri marknad hör inte hit. Men jag kanske har missuppfattat allting.

Ja, jag tror att du har missuppfattat det hela. Eller också är det jag som har gjort det.

Jag uppfattar wikipedias text mer som en beskrivning av statligt monopol än av monopol i vidare bemärkelse. Ganska missvisande text i så fall.

När någon har 100% av en marknad råder monopol. (I praktiken även när de "bara" har 95-99% också eftersom det har samma effekter och väldigt lätt övergår till totalt monopol.) Monopol kan sägas vara motsatsen till konkurrens. Därför är de även de allra flesta som förespråkar fri marknad även positiva till kontrollerande instanser som t ex konkurrensverket.

Tyvärr kan det bli problematiskt på det globala planet eftersom vi inte har någon sådan instans i den sfären. Personligen hoppas jag att t ex EU kan komma att fylla en sådan funktion, i samarbete med andra organisationer i Asien och USA.
(även om jag i mycket annat ogillar EU)

Permalänk
Medlem

Även om AMD hade prestandatronen under några år nu så gick ändå Intel bra i och med de hade avtal med många OEM tillverkare. De har varit dåliga på skriva kontrakt med stora OEM-tillverkare som DELL, HP med flera och Intel hade bra och kompletta lösningar. Det gör så att OEM tillverkare väljer Intel istället för AMD. Framför allt Dell och HP har väldigt stor marknadsdel på paketdatorer så det är mig ett mysterium att de inte kämpar mer för att få i sina fötter någonstans. Dock är det så att Intel är ett väldigt starkt varumärke. Trots att AMD var bäst förut vet jag många av mina kompisar som gick och köpte Intel bara för att de "trodde" att Intel var bäst.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Förstår inte resonemanget. "Jag köper en dyrare och sämre CPU idag så att jag kan köpa en billigare och snabbare imorgon"?

Mest "bang for the buck" tycker jag gäller vid varje tidpunkt för inköp.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Avstängd

jag tror att Google kommer köpa upp Amd + Ati när de kk och sen köper microsoft upp google, och sen köper EA upp microsoft.

Tror mest på att google eller ea köper amd+ati i kk

....men ingen kan ju veta...så ingen har fel än så länge

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
jag tror att Google kommer köpa upp Amd + Ati när de kk och sen köper microsoft upp google, och sen köper EA upp microsoft.

Tror mest på att google eller ea köper amd+ati i kk

....men ingen kan ju veta...så ingen har fel än så länge

men tjena, tror du EA har kapitalet som krävs för ett sådant uppköp? EA är en liten plutt om man jämför mot microsoft...