Raid under Vista stort problem

Permalänk
Melding Plague

Raid under Vista stort problem

Att många Windows Vista-användare har problem med inkompatibla, uteblivna eller buggiga drivrutiner till sina enheter i operativsystemet är ett faktum. Det var möjligen inte speciellt oväntat, om man ser tillbaka exempelvis på lanseringen av Windows 2000. Men att köra Raid med diverse Intel-kontrollerkort verkar vara omöjligt.

Läs nyheten: Raid under Vista stort problem

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att läsa om ett problem i Vista som inte spåras till Vista. Så trött på det, "

Kassa drivrutiner från tillverkaren av min hårdvara" *det måste vara MS fel* Bill Gates suger.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Konstigt att det just är Intel-chip som krånglar, när MS och Intel verkar vara ganska tighta. Har de testat några raidcontrollers innan så borde det ju Intels vara med.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd

Tycks vara mycket problem med Vista.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Är nästan så jag väntar lite med att köpa vista iaf tills sp1 kommer eller liknande:)

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Jag kör en raid-0 med någon utav sagd krets (kommer inte ihåg vilken nu, men den som är på ett Asus P5WDH-Deluxe). Visst, jag har råkat ut för frysningar, två stycken (..tre kanske) på en månads tid ungefär, alla när jag använt uTorrent samtidigt som jag spelar. Annars händer det aldrig. Funkar faktiskt väldigt bra enligt min åsikt, har inte gjort en enda riktig omstart (om man bortser från de två-tre sagda krascherna) sen installationen, utan använder den där hibernate grejen. Underbart med ett operativ som startar på 5sek.

Permalänk
Medlem

Det lär nog dröja 1-2 år till innan jag börjar fundera på Vista. Möjligtvis lite tidigare om man skaffar ny hårdvara och blir spelsugen.

Permalänk
Avstängd

Priset man får betala för "ny teknik" som har liten eller ingen bakåtkompatiblitet

Jag ser det som en friskhetstecken.

Vista är framtiden i OS, när spelen i DX10 lunkar på med grafik i ögonblidkande färger och former så skiftar i stort sett hela världen till Vista.
DET blir något att se fram emot och något som jag är helt säker på att Microsoft kalkylerat med.

Windows XP är dött leve Vista.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Tycks vara mycket program med Vista.

Du menar problem?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

som nämts tidigare, finns ingen anledning till att byta till något nytt så pass snabbt... om man inte tycker om att buggreporta åt MS

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antori
Jag kör en raid-0 med någon utav sagd krets (kommer inte ihåg vilken nu, men den som är på ett Asus P5WDH-Deluxe). Visst, jag har råkat ut för frysningar, två stycken (..tre kanske) på en månads tid ungefär, alla när jag använt uTorrent samtidigt som jag spelar. Annars händer det aldrig. Funkar faktiskt väldigt bra enligt min åsikt, har inte gjort en enda riktig omstart (om man bortser från de två-tre sagda krascherna) sen installationen, utan använder den där hibernate grejen. Underbart med ett operativ som startar på 5sek.

Jag tycker inte riktigt frysning är okej överhuvudtaget, men vi har kanske olika krav på stabilitet?

Jag har en kompis som har ett "vista compatible" moderkort som har just dessa problem, han jobbar på att få skicka tillbaks det då han inte tycker det är alls vista kompatibelt. Ska bli spännande och se hur det går ;).

Permalänk
Medlem

Microsoft verkar ju vara spot on med sin reklam för Vista iaf, med tanke på alla problem.

"Wow"

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Priset man får betala för "ny teknik" som har liten eller ingen bakåtkompatiblitet

Jag ser det som en friskhetstecken.

Vista är framtiden i OS, när spelen i DX10 lunkar på med grafik i ögonblidkande färger och former så skiftar i stort sett hela världen till Vista.
DET blir något att se fram emot och något som jag är helt säker på att Microsoft kalkylerat med.

Windows XP är dött leve Vista.

Det enda verkliga argumentet för att Vista är "ny teknik" som du tar upp är DX10, vilket hade gått lika bra att integrera i XP. Nu behövde MS ett säljargument så DX10 blir exklusivt för Vista, än om DX9 inte är utnyttjat fullt ut.

I övrigt: vad är så speciellt nytt med Vista? Det finns några nya funktioner som kan komma att göra många glada:
- kanske kan Winre bättre undvika MS signum, den blå skärmen av död
- att Vista kan installeras hal-oberoende är också ett stort plus
- installationen tar äntligen inte 2 till 5 gånger längre än för andra operativ system
I övrigt handlar det om sökfunktion, sätta ihop porträttfoton, ett gränssnitt som bara är nytt för MS osv. alltså saker som kanske inte är fel, men som knappast gör Vista speciellt. Dessutom kräver Vista Ultimate och Premium omkring 13GB utrymme, vilket i sig inte ger speciellt mycket att "leka" med.

Just nu är kanske Vista sämre än förväntat, men det betyder inte att MS inte kommer att kunna förbättra det inom detta och nästkommande år. Vad jag däremot reagerar på är att det ses som ett friskhetstecken att Vistas enda säljargument är DX10, som i nuläget är en sovande kodnings plattform.

Ny teknik skrivet av dig inom citationstecken är dock helt korrekt.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med min Raid0 array i Vista. Lösningen va att ladda ner nyare drivrutiner från Intels hemsida. Fungerar perfekt nu.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

jag intsallerade vista , det gick väll bra , men sen när jag installerade alla drivrutiner osv sket sig allt , det gick inte att installera drivrutinerna till kontrollerkortet , vista gick in och installerade sina egna varje gång , och innan det hände så initierade vista ena disken separat , inte som en raid 0 array , så all min data försvann , 600GB åt skogen , satt i 4 timmar och försökte installera dom rätta drivrutinerna , men varje gång så gick vista in och installerade sina egna innan man kunde installera dom rätta , och dom som vista tillhanda har är defenitift inte gjorda för raid alls. så personligen kommer jag aldrig mer köra vista , XP är 100 gånger bättre än vista på alla sätt och vis.

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McN
jag intsallerade vista , det gick väll bra , men sen när jag installerade alla drivrutiner osv sket sig allt , det gick inte att installera drivrutinerna till kontrollerkortet , vista gick in och installerade sina egna varje gång , och innan det hände så initierade vista ena disken separat , inte som en raid 0 array , så all min data försvann , 600GB åt skogen , satt i 4 timmar och försökte installera dom rätta drivrutinerna , men varje gång så gick vista in och installerade sina egna innan man kunde installera dom rätta , och dom som vista tillhanda har är defenitift inte gjorda för raid alls. så personligen kommer jag aldrig mer köra vista , XP är 100 gånger bättre än vista på alla sätt och vis.

Haha initierade ena disken separat? Haha inte Vistas fel det där utan snarare ditt eget. Vista kan inte installera på ena disken separat om den är korrekt satt i en array så det är nog din egna okunskap som såg till att dina 600 gb gick åt skogen. Inte heller vistas fel att kontrollers inte fungerar som de skall utan isåfall tillverkaren av kontrollern som inte har släppt fungerande drivrutiner. Och ja XP är ju på alla sätt bättre än Vista? Kan du säga vad som är bättre med XP? Förutom att det inte finns drivrutiner till precis alla komponenter på hela jorden just för tillfället (vilket fortf. och aldrig varit MS fel)

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Kör 2 raptor X i raid noll och har haft problem med VISTA frysningar från första startup både i windows och i spel. 25 sec Super Pi och andra roligheter. btw jag hittar inga uppdaterade drivrutiner för mitt kort me ICH8R

EDIT_: uppdaterade för ICH8R får se om det löste problemet.

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag tycker inte riktigt frysning är okej överhuvudtaget, men vi har kanske olika krav på stabilitet?

Jag har en kompis som har ett "vista compatible" moderkort som har just dessa problem, han jobbar på att få skicka tillbaks det då han inte tycker det är alls vista kompatibelt. Ska bli spännande och se hur det går ;).

Ska man ha det senaste får man leva med lite barnsjukdomar. Om ingen gör det kommer det ta längre tid innan de åtgärdas. Dessutom att datorn kraschar två-tre gånger på en månad är inte hela världen om man jämför hur snabbt Vista är i jämförelse med XP. Xp måste man starta om minst en gång om dagen för att det ska fungera bra. Vista kan man köra och köra och köra. Felet i mitt fall är inte drivrutiner, eller Vista, eller spelet, utan uTorrent. Bryr mig faktiskt inte så mycket. Det värsta som kan hända är väl att man blir av med data, men det har man ju på sina skivor man fick när man köpte sakerna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Du menar problem?

Oj då. Jo det menade jag. Blev visst snurrigt sent med inlägg just precis innan jag gick och lade mig.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antori
Dessutom att datorn kraschar två-tre gånger på en månad är inte hela världen om man jämför hur snabbt Vista är i jämförelse med XP. Xp måste man starta om minst en gång om dagen för att det ska fungera bra. Vista kan man köra och köra och köra.

Kraschar är kanske okey för dig - du är en dröm för MS - men glöm inte att Vista räknas som en färdig produkt och jag skulle absolut inte vilja ha Vista på några av mina arbetsmaskiner innan det är minst lika stabilt som XP (när jag önskar mer stabilitet söker jag mig utanför MS domäner).

Samtidigt som du är tålmodig med Vista så menar du att XP måste startas om dagligen, men det är ju inte ett sant påstående. Dessutom förstår jag inte hur 30 - 45 sekunder kan vara så obehagligt i jämförelse med en krasch. Och att förlora data är inte bara frustrerande utan även extremt tidskrävande.

Du borde få en utmärkelse av MS!

Permalänk

Lätt fixat

Hade samma problem under Vista-64. För att lösa det måste man installera ner Intel chipset software utility först sen installera senaste Matrix drivisen.

http://www.intel.com/support/chipsets/sb/CS-022768.htm

Länk till dessa drivers...

Permalänk

Har precis samma problem med mitt Asus Commando och Vista. En del verkar ha löst problemet genom att avaktivera Yukon nätverkskortet.

Hursomhelst är jag mer än lovligt trött på Vista som har varit en ren skär besvikelse. XP64 skivan ligger på bordet och imorgon åker Vista bort från datorn och skivan i soptunnan. 1200 kr bortkastat på en Home Premium som varit problem sedan dag ett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag tycker inte riktigt frysning är okej överhuvudtaget, men vi har kanske olika krav på stabilitet?

Nämn ett modernt desktop-OS som inte berörs av dåliga drivrutiner.

Kan nämna att varken linux, OS X eller windows har någon nämnvärd stabilitet (fullkomligt värdelös) med rätt (dvs. fel/dåliga) drivrutiner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det enda verkliga argumentet för att Vista är "ny teknik" som du tar upp är DX10, vilket hade gått lika bra att integrera i XP. Nu behövde MS ett säljargument så DX10 blir exklusivt för Vista, än om DX9 inte är utnyttjat fullt ut.

I övrigt: vad är så speciellt nytt med Vista? Det finns några nya funktioner som kan komma att göra många glada:
- kanske kan Winre bättre undvika MS signum, den blå skärmen av död
- att Vista kan installeras hal-oberoende är också ett stort plus
- installationen tar äntligen inte 2 till 5 gånger längre än för andra operativ system
I övrigt handlar det om sökfunktion, sätta ihop porträttfoton, ett gränssnitt som bara är nytt för MS osv. alltså saker som kanske inte är fel, men som knappast gör Vista speciellt. Dessutom kräver Vista Ultimate och Premium omkring 13GB utrymme, vilket i sig inte ger speciellt mycket att "leka" med.

Just nu är kanske Vista sämre än förväntat, men det betyder inte att MS inte kommer att kunna förbättra det inom detta och nästkommande år. Vad jag däremot reagerar på är att det ses som ett friskhetstecken att Vistas enda säljargument är DX10, som i nuläget är en sovande kodnings plattform.

Ny teknik skrivet av dig inom citationstecken är dock helt korrekt.

Är väldigt mycket som är nytt med Vista, bara för att du är opåläst så behöver du inte sprida din desinformation till andra.

Ultimate kräver inte 13 gb, och vad skulle inte de ge plats att leka med?
För dyrt att offra 20 kr i diskutrymme för vista?
(nu är det snarare 10 kr men visst)

Har själv lekt med ett par ultimate-installationer på under hälften av det utrymmet. Största delen av utrymmet går väl åt drivrutiner har jag för mig jag läste på idg.
Och för att aldrig behöva dra fram Vista-DVDn pga. drivrutiner så offrar jag gärna 20 gb (eller ~50 kr), vilket jag även skulle göra för andra OS.

Följdfrågan antar jag blir, vad är nytt med vista?
Vilket jag antagligen inte kommer orka svara på. Ger tipset redan nu att använd google och sök mer än reklambroscyrerna - det är där du hittar info om DX10 och aero glass som är bland de sakerna som är minst intressanta med Vista - IMHO.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antori
Ska man ha det senaste får man leva med lite barnsjukdomar. Om ingen gör det kommer det ta längre tid innan de åtgärdas. Dessutom att datorn kraschar två-tre gånger på en månad är inte hela världen om man jämför hur snabbt Vista är i jämförelse med XP. Xp måste man starta om minst en gång om dagen för att det ska fungera bra. Vista kan man köra och köra och köra. Felet i mitt fall är inte drivrutiner, eller Vista, eller spelet, utan uTorrent. Bryr mig faktiskt inte så mycket. Det värsta som kan hända är väl att man blir av med data, men det har man ju på sina skivor man fick när man köpte sakerna.

XP måste man inte alls starta om en gång om dagen, går att köra veckor utan problem och jag skulle aldrig hålla mig till tåls med ett OS som krashade 1 gång i månaden. Men det är jag det. Hittils har inte Vista kraschat för mig en enda gång sen jag fick ordning på drivrutinerna men sen har jag inte använt det mycket då jag väntar på programkompatibilitet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av duccemannen
Har precis samma problem med mitt Asus Commando och Vista. En del verkar ha löst problemet genom att avaktivera Yukon nätverkskortet.

Hursomhelst är jag mer än lovligt trött på Vista som har varit en ren skär besvikelse. XP64 skivan ligger på bordet och imorgon åker Vista bort från datorn och skivan i soptunnan. 1200 kr bortkastat på en Home Premium som varit problem sedan dag ett.

Är med största sannolikhet drivrutinerna som strular och ändå så spyr du galla över MS?

Tillverkarnas drivrutinsstöd är under all kritik, vilket inte är MS fel.

Blir så trött på folk som klagar på windows pga. drivruitnerna. Nej windows är verkligen inte perfekt men den absolut största majoriteten av problemen ligger i drivrutinerna.
En av anledningarna till att MS drabbas hårdast är för att budget-grejjer bara kommer med windows stöd. Tänk på det när ni köper prylar - köp inte billigaste skiten ni kommer över utan ta hänsyn till drivrutiner - något man ofta måste göra när man vill köra linux t.ex. så bara kolla upp så att drivrutiner finns och är vettiga till de OS man tänkt använda.

Permalänk
Hedersmedlem

Med mig som adress skrev du:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Är väldigt mycket som är nytt med Vista, bara för att du är opåläst så behöver du inte sprida din desinformation till andra.

Ultimate kräver inte 13 gb, och vad skulle inte de ge plats att leka med?
För dyrt att offra 20 kr i diskutrymme för vista?
(nu är det snarare 10 kr men visst)

Har själv lekt med ett par ultimate-installationer på under hälften av det utrymmet. Största delen av utrymmet går väl åt drivrutiner har jag för mig jag läste på idg.
Och för att aldrig behöva dra fram Vista-DVDn pga. drivrutiner så offrar jag gärna 20 gb (eller ~50 kr), vilket jag även skulle göra för andra OS.

Följdfrågan antar jag blir, vad är nytt med vista?
Vilket jag antagligen inte kommer orka svara på. Ger tipset redan nu att använd google och sök mer än reklambroscyrerna - det är där du hittar info om DX10 och aero glass som är bland de sakerna som är minst intressanta med Vista - IMHO.

Jag angrep ingen personligen i mitt inlägg, varmed du inte heller har någon anledning att gräva fram stridsyxan.

Du har ingen aning om vem jag är, vilket dina kommentarer vittnar om. Ingen fara, det bjuder jag på. Kom däremot inte med påståenden grundade på - enligt dina egna ord - "har själv lekt med", "har jag för mig" och "läste".

Det finns ingen anledning att göra bort sig med stort buller och bång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Med mig som adress skrev du:

Jag angrep ingen personligen i mitt inlägg, varmed du inte heller har någon anledning att gräva fram stridsyxan.

Så om någon kommer med massa felaktigheter och framställer åsikter som lagar så får jag inte adressera den personen?

Måhända lite agressivt men man blir ärligt rätt trött på många av dessa extremt onödiga Vista-turer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Du har ingen aning om vem jag är, vilket dina kommentarer vittnar om. Ingen fara, det bjuder jag på. Kom däremot inte med påståenden grundade på - enligt dina egna ord - "har själv lekt med", "har jag för mig" och "läste".

Det finns ingen anledning att göra bort sig med stort buller och bång.

Har jag påstått mig veta vem du är?
Jag baserar mina inlägg riktade mot dig på dina inlägg - hurvida dina inlägg spelgar dig som person kan jag omöjligt veta. Spelar du någon annan så är det inget jag tar hänsyn till (eller bryr mig om).

Snacka om att ta citat out-of-context, det om något är att göra bort sig..

edit:
Men jag kan hålla med om min onödigt aggressiva ton, blev inte mycket bättring på det i det här inlägget heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket: en beta-testare är väl inte värd så mycket och jag söker ändå ingen ära för arbete och bedrift. Däremot kommer det att dröja innan vi på företaget slår om; mer intressant är trots allt server-fronten för oss, eftersom en hel del programvara ofrånkomligen är kopplad till MS. Kanske även någon förändring av hårdvaran skulle passa bra nu med tanke på de fördelaktiga priserna på processorer. Vi får väl se.

Hursom önskar jag er alla en god natt sömn!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nämn ett modernt desktop-OS som inte berörs av dåliga drivrutiner.

Kan nämna att varken linux, OS X eller windows har någon nämnvärd stabilitet (fullkomligt värdelös) med rätt (dvs. fel/dåliga) drivrutiner.

Inte vänt mig mot OS:et utan tycker snarare det är uselt av Intel att inte kunna fixa fram riktigt drivrutiner. Särskilt uselt att det säljs moderkort under "vista compatible" som inte alls funkar bra under Vista.

Permalänk
Medlem

Sant, läste lite krokigt.

Permalänk

citat:Ursprungligen inskrivet av duccemannen
Har precis samma problem med mitt Asus Commando och Vista. En del verkar ha löst problemet genom att avaktivera Yukon nätverkskortet.

Hursomhelst är jag mer än lovligt trött på Vista som har varit en ren skär besvikelse. XP64 skivan ligger på bordet och imorgon åker Vista bort från datorn och skivan i soptunnan. 1200 kr bortkastat på en Home Premium som varit problem sedan dag ett.

Är med största sannolikhet drivrutinerna som strular och ändå så spyr du galla över MS?

Tillverkarnas drivrutinsstöd är under all kritik, vilket inte är MS fel.

---------------------------------------

Men jag kan väl åtminstone få ha en åsikt? Problemet är långt ifrån utrett, det har inte uppstått i tidiga releaser av Vista med samma drivrutiner. Jag har läst större delen av alla dessa threads samt stökat med problemet i över en månads tid. Det kan både vara drivrutiner, nån uppdatering MS gjort eller BIOS.

Vista-skivan åkte i soptunnan igår, XP64 är återinstallerades inatt. Och sedan vems fel det är, Intel, MS eller mig själv, det bryr jag mig inte om. Min åsikt står fast att Vista var inget för mig och det var inte enbart pga drivrutiner som strular. Jag har en ide om vad John Carmack syftade på nu när han dissade Vista.

Permalänk
Medlem

Windows Vista har ju funnits som BETA under lång tid.

Tycker faktiskt att alla drivrutinsmakare kunde fått tummen ur på den tiden.

EDIT. Bara för mig som forumet är märkligt? Blir stora mellanrum överst.