Permalänk
Avstängd

LCD plattskärm

hejsan,
håller ni inte med om att de gamla tjocka crt skärmarna är klart mycket bättre än plattskärmarna som finns nu?

bilden är grymt mycket bättre
klarar 100 fps de flesta platt klarar ju bara 60-75 hz
spel, film, bilder visas bättre med crt
dock större, tyngre, klumpigare, större än plattskärm men prestandan är bättre.

visst har jag rätt?

ska man ha en bra plattskärm kostar det väl minst 5-6000?
jag köpte min för ca 2000 och den är helt klart sämre än min crt som jag köpte i dec `02.

rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Japp, CRT-skärmar är ofta bättre än de dyraste LCD/TFT-skärmarna. Synd bara att de är stora som as. Surt, men så är det.

PS. Hittar du inte shift-tangenten?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Avstängd

?? jo jag vet var shift-tangenten sitter, hurså?
vad är tft? plattskärm? lcd? alltså, vad exakt står tft för? jag tror plattskärm typ.

Permalänk

Tycker LCD/TFT skärmar är mycket skönare för ögonen när man sitter vid skärmen en längre tid.
Med min gamla CRT skärm kändes det som att jag suttit framför ett solarium (ögonen sved och ansiktet kändes varmt)

Plus att LCD/TFT skärmar är snyggare och tar mindre plats gör att dom är ett givet köp för mig

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro V2 / AMD Ryzen 9 5900X / Kingston 3200MHz 4x16GB / Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming Rev2 OC / Fractal Design Edison M 750W / Kingston M.2 960GB / Cooler Master Hyper 212 Black Edition / Corsair 4000D Airflow / Win 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deaths Head II
Tycker LCD/TFT skärmar är mycket skönare för ögonen när man sitter vid skärmen en längre tid.
Med min gamla CRT skärm kändes det som att jag suttit framför ett solarium (ögonen sved och ansiktet kändes varmt)

Plus att LCD/TFT skärmar är snyggare och tar mindre plats gör att dom är ett givet köp för mig

men de går ju inte att spela med?!
jag köpte min l194wt och är riktigt missnöjd eftersom min crt skärm från 02 var/är mycket bättre - visar bilder, filmer och mycket bättre att spela med.

eller så har jag dåligt bild för jag kör analogt just nu, jag köpte fynd-vara, fick ingen sladd med tror jag så jag kan inte utnyttja dvi-funktionen, kör analogt.

Är det stor skillnad på analogt och dvi- anslutning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrippo
?? jo jag vet var shift-tangenten sitter, hurså?
vad är tft? plattskärm? lcd? alltså, vad exakt står tft för? jag tror plattskärm typ.

Ja, du använder den ju inte. Stora bokstäver ser mycket bättre ut i början på varje mening.

TFT-LCD = Thin Film Transistor-Liquid Crystal Display

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Avstängd

hehe inte så viktigt tycker jag om man använder stor bokstav eller inte.
verkar som du bara vill vara lite dum

Permalänk
Medlem

En TFT har ju mycket bättre skärpa än en CRT så i det avsendet är de mycket bättre. Att surfa/jobba i Word osv är mycket skönare på en TFT. Att sitta framför en TFT överhuvudtaget är bättre/skönare i längden.

Till de flesta spel fungerar en någolunda TFT mycket bra, det är bara felkodade spel så som CS 1.6 som behöver 100fps för att man ska kunna spela dem. Dock räcker det gott och väl med 60fps i ALLA nya & kommande spel. Eftersläpningar osv existerar knappt på nya plattskärmar, dock så förekommer inputlag på vissa modeller.

För att kunna konkurera med en CRT i svärta & färgkvalitet behöver man dock en S-IPS panel i sin TFT, vilket jag antar att du inte har om den bara kostade 2000kr.

Om du hade sagt att det var olidligt att spela på grund av den dåliga svärtan hade jag inte sagt något, men att påstå att det inte går på grund av uppdateringsfrekvensens är helt fel. Du behöver som sagt absolut inte mer än 60fps (med vissa få undantag).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
En TFT har ju mycket bättre skärpa än en CRT så i det avsendet är de mycket bättre. Att surfa/jobba i Word osv är mycket skönare på en TFT. Att sitta framför en TFT överhuvudtaget är bättre/skönare i längden.

Till de flesta spel fungerar en någolunda TFT mycket bra, det är bara felkodade spel så som CS 1.6 som behöver 100fps för att man ska kunna spela dem. Dock räcker det gott och väl med 60fps i ALLA nya & kommande spel. Eftersläpningar osv existerar knappt på nya plattskärmar, dock så förekommer inputlag på vissa modeller.

För att kunna konkurera med en CRT i svärta & färgkvalitet behöver man dock en S-IPS panel i sin TFT, vilket jag antar att du inte har om den bara kostade 2000kr.

Om du hade sagt att det var olidligt att spela på grund av den dåliga svärtan hade jag inte sagt något, men att påstå att det inte går på grund av uppdateringsfrekvensens är helt fel. Du behöver som sagt absolut inte mer än 60fps (med vissa få undantag).

"bara kostade 2000kr" vad ska en bildskärm kosta då?! Då köper jag nog hellre en gammal hederlig gamer-skärm a la crt för 300 spänn på blocket så kan jag dessutom se film, bilder osv bra.
Jag trodde min skärm var ganska ny och bra:
LG L194WT
Jag tycker den (åter igen) visar bilder, filmer, spel på ett konstigt sätt, konstiga färger men samtidigt är den skön att läsa text med.

vad kostar S-IPS panel då på en typ 19 tummare. Lönar det sig inte att köpa en fet lcd-TV istället? tycker det lutar åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Det där med att man behöver 100hz på en skärm är rent skitsnack, på CRT är det bättre för att det ska vara lättare för ögonen. På en LCD/TFT så är det inte samma sak. När man sitter och spelar så har jag varit med om folk som sagt att det blev åh så mycket bättre i CS när de fick fps-mätaren att släppa sig från 75 och de påstod att det flöt på så mycket bättre! Lite visste de dock att skärmen inte klarade av att visa mer än 75, så egentligen blev det ingen skillnad förutom att de fick tearing i spelet.

Dessutom, om ska du ha en utomordentlig LCD så får du bära dig mot 6000-8000kr eller mer. Man får vad man betalar för. Dessutom så kan man väl tillägga att om du köper en LCD-TV eller en LCD-datorskärm för 8000kr så brukar sistnämnda ha mindre tum men högre upplösningsmöjlighet - i flesta fall. (rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

I CS 1.6 är det skillnad på v-sync på & v-sync av i samma uppdateringsfrekvens, förutsatt att man har max_fps 100.

Spelet kommer att renderas i 100 bilder per sekund (med v-sync av, oavsett om skärmens uppdateringsfrekvens är satt till 60hz) vilket ger en fördel gentemot de som har ett spel som bara renderas i 60 bilder per sekund. Sen hur många bilder man faktiskt SER på skärmen är en annan sak.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd

det enda man betalar för när det gäller lcd är ju designen, storleken, tyngden och visst - texter är skönare att läsa...men förutom det så är jag rätt övertygad om att crt skärmar är bättre när det gället kvalitet, prestanda - när man ska kolla på film, bilder och spela spel så är crt-skärmar mycket bättre.

ingen "normal" pröjsar 6-8000 för en bildskärm, då kan man lika gärna slänga på lite pengar o köpa en lcd-tv.

När du pratar om upplösning när det gäller tv- och bildskärmar så är det som så (tycker jag) att alla filmer visas mycket bättre på tv än på bildskärm. Kör du in en dvd-skiva i tv (dvd-spelaren ansluten till tv:n) så är det oftast bättre bild tycker jag oavsett upplösning. Det är alltid dålig bild på datorskärm jämfört med varje tv trots att jag tror datorskärmar har större upplösning. varför det är såhär vet jag inte.

Permalänk
Medlem

En LCD-TV är ju inte på något sätt bättre än LCD avsedd för datorbruk, förutsatt att det inte är olika tekniker.

Menar du att filmer ser bättre ut på en CRT TV jämfört med en CRT bildskärm också?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Ja TV:n kan inte visa lika stor upplösning som en LCD-skärm så det säger ju sig självt.

När det gäller pengar & att ingen "normal" person betalar 6-8k för en skärm är väl lite strunt.

De flesta som har jobb och är intresserad av en BRA skärm pröjsar gärna extra så du använder skärmen HELA tiden du sitter vid datorn.

..men de personer kanske inte är normala
-
Köper du en ny skärm med S-IPS panel kan du glömma spel direkt.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Köper du en ny skärm med S-IPS panel kan du glömma spel direkt.

Det var nog det dummaste jag har hört

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/nec_20wgx2_phase2.htm

NEC LCD20WGX2 -> "If you're looking for a screen for gaming, this could be one of the best choices in the market at the moment."

Gissa vilken typ av panel denna skärm använder ?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

nuförtiden är faktist LCD skärmar minnst lika bra som CRT, ibland tom bättre och billigare Finns faktist en bra del super bra LCD/TFT skärmar där ute

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
nuförtiden är faktist LCD skärmar minnst lika bra som CRT, ibland tom bättre och billigare Finns faktist en bra del super bra LCD/TFT skärmar där ute

det säger sig själv om man får en bra crt spel skärm för 300 spänn och inte äns får en lcd spel skärm för 2000 så är det ju nåt som inte stämmer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrippo
det säger sig själv om man får en bra crt spel skärm för 300 spänn och inte äns får en lcd spel skärm för 2000 så är det ju nåt som inte stämmer?

Grejen är bara det att om du köper en CRT för 300 spänn köper du den förmodligen begagnad. Om den är begagnad har den troligtvis något eller flera år på nacken, och har börjat tappa skärpa. Det är just skärpan som är underbar hos plattskärmar enligt mig.

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Det var nog det dummaste jag har hört

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/nec_20wgx2_phase2.htm

NEC LCD20WGX2 -> "If you're looking for a screen for gaming, this could be one of the best choices in the market at the moment."

Gissa vilken typ av panel denna skärm använder ?

Jo det kanske stämmer, men du måste ändå hålla med om att de flesta S-IPS paneler inte är något vidare att spela på.

Citat:

det säger sig själv om man får en bra crt spel skärm för 300 spänn och inte äns får en lcd spel skärm för 2000 så är det ju nåt som inte stämmer?

CRT är väl knappast någon ny teknik heller och görs väl knappt längre, sen vet jag fan inte om du får en BRA CRT skärm på blocket för 300 spänn.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Jo det kanske stämmer, men du måste ändå hålla med om att de flesta S-IPS paneler inte är något vidare att spela på.

Installerade just Q3 för första gången på massa år bara för att bevisa/motbevisa S-IPS-panelens duglighet i spel. Måste säga att det funkade utmärkt. Och Q3 får ändå betraktas som ett av de snabbare spelen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
En TFT har ju mycket bättre skärpa än en CRT så i det avsendet är de mycket bättre. Att surfa/jobba i Word osv är mycket skönare på en TFT. Att sitta framför en TFT överhuvudtaget är bättre/skönare i längden.

Till de flesta spel fungerar en någolunda TFT mycket bra, det är bara felkodade spel så som CS 1.6 som behöver 100fps för att man ska kunna spela dem. Dock räcker det gott och väl med 60fps i ALLA nya & kommande spel. Eftersläpningar osv existerar knappt på nya plattskärmar, dock så förekommer inputlag på vissa modeller.

För att kunna konkurera med en CRT i svärta & färgkvalitet behöver man dock en S-IPS panel i sin TFT, vilket jag antar att du inte har om den bara kostade 2000kr.

Om du hade sagt att det var olidligt att spela på grund av den dåliga svärtan hade jag inte sagt något, men att påstå att det inte går på grund av uppdateringsfrekvensens är helt fel. Du behöver som sagt absolut inte mer än 60fps (med vissa få undantag).

det är mörkare, när man spelar är det inte lika klart, inte heller när man ser på bilder eller film med lcd.

alltså, jag kan lova att crt skärmen jag hade innan visade film, bilder och spel mycket bättre än skärmen jag har nu som ska vara bra o populär som lcd bildskärm. jag har en L194wt LG LCD-bildskärm.

innan hade jag en "tjockis" från 2002. javisst; jätteklumpig och stor men oj vilken kvalitet.

det finns inga BRA, NYA bildskärmar för spel, bilder och film för rimligt pris i dagens läge. snälla rätta mig om jag har fel!!

jag bad damen välja en bra bildskärm åt mig, jag sa att jag vill ha bra kvalitet och en som jag blir nöjd med, ska spela, kolla på film, bilder osv förklarade jag för henne. "visst, ta den här" sa hon. den blir du nöjd med. Men det blev jag inte, för min förra skärm som är 4 år äldre visar bättre film men nya bildskärmen har finare design, väger mindre och är fräschare utseendemässigt. Men det viktiga är väl ändå hur bilden blir?

Visst man kanske ser bättre text och sånt och skärpan blir bättre, men färgen, bilderna blir bättre med crt, det ser man om man kollar på kort, bilder. Färgen är konstigt när man spelar med lcd skärm, mycket klarare bilder med crt.

ingen som håller med??

jag vet inget om crt tv jämfört med crt-bildskärm.
bara att jag är rätt säker på att crt bildskärmar är bättre att se på film, spela spel, och titta på bilder med än lcd.

Bilderna blir suddiga, dåliga färger med lcd
filmen visar också dåliga färger jämfört med crt
samma sak i spelen, crt är att föredra.

man betalar mest för designen, utseende, storlek när man köper LCD. Dock bra skärpa kanske men CRT vinner på det stora hela överlägset när det gäller bildkvalitet, film och spel.

det måste ni hålla med om???!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrippo
det är mörkare, när man spelar är det inte lika klart, inte heller när man ser på bilder eller film med lcd.

alltså, jag kan lova att crt skärmen jag hade innan visade film, bilder och spel mycket bättre än skärmen jag har nu som ska vara bra o populär som lcd bildskärm. jag har en L194wt LG LCD-bildskärm.

innan hade jag en "tjockis" från 2002. javisst; jätteklumpig och stor men oj vilken kvalitet.

det finns inga BRA, NYA bildskärmar för spel, bilder och film för rimligt pris i dagens läge. snälla rätta mig om jag har fel!!

jag bad damen välja en bra bildskärm åt mig, jag sa att jag vill ha bra kvalitet och en som jag blir nöjd med, ska spela, kolla på film, bilder osv förklarade jag för henne. "visst, ta den här" sa hon. den blir du nöjd med. Men det blev jag inte, för min förra skärm som är 4 år äldre visar bättre film men nya bildskärmen har finare design, väger mindre och är fräschare utseendemässigt. Men det viktiga är väl ändå hur bilden blir?

Visst man kanske ser bättre text och sånt och skärpan blir bättre, men färgen, bilderna blir bättre med crt, det ser man om man kollar på kort, bilder. Färgen är konstigt när man spelar med lcd skärm, mycket klarare bilder med crt.

ingen som håller med??

jag vet inget om crt tv jämfört med crt-bildskärm.
bara att jag är rätt säker på att crt bildskärmar är bättre att se på film, spela spel, och titta på bilder med än lcd.

Bilderna blir suddiga, dåliga färger med lcd
filmen visar också dåliga färger jämfört med crt
samma sak i spelen, crt är att föredra.

man betalar mest för designen, utseende, storlek när man köper LCD. Dock bra skärpa kanske men CRT vinner på det stora hela överlägset när det gäller bildkvalitet, film och spel.

det måste ni hålla med om???!!!

Ja håller med dig i varje ord du säger. I de stora hela vinner CRT, stämmer alldeles riktigt just p.g.a dess sätt av hantera bilden och allt som hör därtill.
Ja vet dock inte hur pass avancerad plattskärmen bör vara för att färgerna ska bli i klass med CRT. Är själv väldigt nöjd med min syncmaster 206bw. Hade ju en crt för inte alls längesen och den hade verkligen visat sin sista bild, så ja är överlycklig över denna så ja vill väl inte precis klaga.

Men är man en riktigt gamer så är ju CRT att föredra, inget snack om saken!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Öh, möjligtvis pc gamer. Sedan att ni/du verkar jämföra priser och kvalité mellan helt olika tekniker som i dagsläget knappast är lika billiga att tillverka kan jag inte förstå mig på.

Dessutom, ja, har man ett jobb och får in stadigt med pengar så är det knappast några problem att köpa in en vettig skärm för 6-8000kr. Kan ju tilläggas att flera på forumet köpt in 2x12.000kr för skärmar av platt typ. Dessutom så är det inte ens snudd på äkta proffesionella skärmar. (40.000kr är väl rätt standard där)

2000+ >> Kan du förklara för mig vilken fördel fps_max 100 ger på en skärm som bara kan visa 60 förutom att det kan ge tearing utan v-sync? För som sagt, man kan ju bara se lika många frames i vilket fall som helst. Datorn uppdaterar ju fortfarande positionen på saker och ting lika snabbt ändå - för CSS är inte ett spel som anpassar sig efter FPS-mätaren. (vilket vore idioti för ett nätspel) Observera att jag snackar tekniska saker bakom spelmotorer nu.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

CSS lider inte av detta nej men CS1.6 GÖR det. Det blir annat med fps_max 100 och v-sync av även fast skärmen bara visar 60 bilder per sekund, eftersom att spelet renderas i 100 bilder per sekund.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrippo
det är mörkare, när man spelar är det inte lika klart, inte heller när man ser på bilder eller film med lcd.

alltså, jag kan lova att crt skärmen jag hade innan visade film, bilder och spel mycket bättre än skärmen jag har nu som ska vara bra o populär som lcd bildskärm. jag har en L194wt LG LCD-bildskärm.

innan hade jag en "tjockis" från 2002. javisst; jätteklumpig och stor men oj vilken kvalitet.

det finns inga BRA, NYA bildskärmar för spel, bilder och film för rimligt pris i dagens läge. snälla rätta mig om jag har fel!!

jag bad damen välja en bra bildskärm åt mig, jag sa att jag vill ha bra kvalitet och en som jag blir nöjd med, ska spela, kolla på film, bilder osv förklarade jag för henne. "visst, ta den här" sa hon. den blir du nöjd med. Men det blev jag inte, för min förra skärm som är 4 år äldre visar bättre film men nya bildskärmen har finare design, väger mindre och är fräschare utseendemässigt. Men det viktiga är väl ändå hur bilden blir?

Visst man kanske ser bättre text och sånt och skärpan blir bättre, men färgen, bilderna blir bättre med crt, det ser man om man kollar på kort, bilder. Färgen är konstigt när man spelar med lcd skärm, mycket klarare bilder med crt.

ingen som håller med??

jag vet inget om crt tv jämfört med crt-bildskärm.
bara att jag är rätt säker på att crt bildskärmar är bättre att se på film, spela spel, och titta på bilder med än lcd.

Bilderna blir suddiga, dåliga färger med lcd
filmen visar också dåliga färger jämfört med crt
samma sak i spelen, crt är att föredra.

man betalar mest för designen, utseende, storlek när man köper LCD. Dock bra skärpa kanske men CRT vinner på det stora hela överlägset när det gäller bildkvalitet, film och spel.

det måste ni hålla med om???!!!

Jag tycker det är lite roligt att du dömer ut alla LCD-TFT skärmar för att din 2000kr skärm med TN-film panel inte var så bra som du hoppades.

Det finns mycket bra LCD-TFT skärmar, men de har inte TN-film panel och är en del dyrare än skärmen du köpte.

Anledningen till att CRT är billigare nu är att CRT är en mycket mogen teknik som har funnits med länge och dessutom har efterfrågan på dessa skärmar sjunkit kraftigt i och med LCD-TFT skärmens ankomst.

Om du kollar några år bakåt i backspegeln, så kostade en bra Trinitonskärm på 21" 12-13000kr. Ny teknik är alltid dyr tills den mognat och fler tillverkare producerar produkten.

Du skulle däremot kunna säga att du får mer för pengarna om du köper CRT och inte vill lägga ut mer än 2000-3000kr, men det är ju en helt annan sak än att säga att det inte finns några bra LCD-TFT skärmar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

jag dömer inte ut alla.
jag tycker bara synd om alla att man måste köpa en lcd för ca 6000 för att den ska palla spel, film, bilder. medan en crt funkar fint för 300 spänn.

Permalänk
Hedersmedlem

Att jämföra lågbudget LCD mot CRT ser jag inte som nån rättvis jämförelse, speciellt inte om man kommer med argument som blaskiga färger och dålig svärta.

Personligen tycker jag inte att 6k är särskilt dyrt för en bildskärm om man får bra grejer för de pengarna. Min 20" tft kostade ett par tusenlappar till och det var det verkligen värd.

Något som jag tycker är synd är att man "måste" lägga 10k på grafikkort för att kunna spela spel vettigt.

Ytterligare en sak att tänka på är att livslängden på en bra bildskärm är 5-6 år... ett värstinggrafikkort har en livslängd på ungefär ett år innan det finns snabbare alternativ och kanske tre år innan det är hopplöst omodernt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Att jämföra lågbudget LCD mot CRT ser jag inte som nån rättvis jämförelse, speciellt inte om man kommer med argument som blaskiga färger och dålig svärta.

Personligen tycker jag inte att 6k är särskilt dyrt för en bildskärm om man får bra grejer för de pengarna. Min 20" tft kostade ett par tusenlappar till och det var det verkligen värd.

Något som jag tycker är synd är att man "måste" lägga 10k på grafikkort för att kunna spela spel vettigt.

Ytterligare en sak att tänka på är att livslängden på en bra bildskärm är 5-6 år... ett värstinggrafikkort har en livslängd på ungefär ett år innan det finns snabbare alternativ och kanske tre år innan det är hopplöst omodernt.

Räcker mer än väl med 5 papp för grafikkort.
Mitt förra grafikkort höll i några år, typ 4 för att lira cs, bf1942 och den dagens spel.

Jag tycker 6 k är väldigt dyrt om man jämför med en crt som kostade (samma storlek 19`) 2000 när de var "inne" att ha.

jag ska iallafall köpa en crt skärm för några/nån hundralapp tills vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrippo
det är mörkare, när man spelar är det inte lika klart, inte heller när man ser på bilder eller film med lcd.

Att CRT har bättre svärta än LCD är då ingen nyhet, och LCD kommer förmodligen aldrig att komma nära.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrippo
alltså, jag kan lova att crt skärmen jag hade innan visade film, bilder och spel mycket bättre än skärmen jag har nu som ska vara bra o populär som lcd bildskärm. jag har en L194wt LG LCD-bildskärm.

innan hade jag en "tjockis" från 2002. javisst; jätteklumpig och stor men oj vilken kvalitet.

det finns inga BRA, NYA bildskärmar för spel, bilder och film för rimligt pris i dagens läge. snälla rätta mig om jag har fel!!

Se ovan. Naturlig färgåtergivning är en annan punkt CRT är bättre på, sett till pris. Man får slanta upp rätt mydcket pengar för en TFT som kan återge naturlig färger.

Därmed dock inte sagt att en TFT visar dåliga färger. Den TFT jag har nu visar i mina ögon bättre färger än en CRT, men en professionell grafiker kanske skulle misstycka. Vidare, vad som är ett rimligt pris går väl att diskutera. Att köpa hårdvara för 10-15k, och sen använda en skräpig 2000-kronorsskärm är i mina ögon en grav felprioritering. Vem köper en BD/HDDVD-spelare för att spela upp HD på en 26" LCD från Biltema?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrippo
jag bad damen välja en bra bildskärm åt mig, jag sa att jag vill ha bra kvalitet och en som jag blir nöjd med, ska spela, kolla på film, bilder osv förklarade jag för henne. "visst, ta den här" sa hon. den blir du nöjd med. Men det blev jag inte, för min förra skärm som är 4 år äldre visar bättre film men nya bildskärmen har finare design, väger mindre och är fräschare utseendemässigt. Men det viktiga är väl ändå hur bilden blir?

Här vet jag inte riktigt var jag ska börja... Du går in i en affär utan att göra några som helst egna efterforskningar kring vad du vill få ut av en skärm, och vad som passar dig? Tanten ger dig en halvtaskig TN-monitor, och du klagar på svärta och färger? De punkter som TN-paneler är ökända för att vara värdelösa på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrippo
Visst man kanske ser bättre text och sånt och skärpan blir bättre, men färgen, bilderna blir bättre med crt, det ser man om man kollar på kort, bilder. Färgen är konstigt när man spelar med lcd skärm, mycket klarare bilder med crt.

ingen som håller med??

jag vet inget om crt tv jämfört med crt-bildskärm.
bara att jag är rätt säker på att crt bildskärmar är bättre att se på film, spela spel, och titta på bilder med än lcd.

Bilderna blir suddiga, dåliga färger med lcd
filmen visar också dåliga färger jämfört med crt
samma sak i spelen, crt är att föredra.

Återigen, lite krasst skulle man kunna påstå att dina klagomål bottnar i att den monitor du köpte är kass på de områden du tycker är bristfälliga.

Lägg på 2000:- till och du har en mycket bättre skärm. Alternativt byt tillbaka till CRT.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrippo
man betalar mest för designen, utseende, storlek när man köper LCD. Dock bra skärpa kanske men CRT vinner på det stora hela överlägset när det gäller bildkvalitet, film och spel.

det måste ni hålla med om???!!!

Om du BARA spelar spel och ser på film, och har massa plats över, och du föredrar CRT, kör med CRT. Vissa tycker att TFT'er har mer behaglig bild. Är väl upp till var och en att avgöra.

Personligen värderar jag TFT'ns överlägsna skärpa mycket högre än naturtrogna färger och perfekt svärta. Att byta från CRT till TFT var som att ta på sig glasögon efter att ha haft synfel hela livet, och ändå hade jag en rätt bra CRT (22" trinitron från 2002). Återigen, upp till var och en.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Att CRT har bättre svärta än LCD är då ingen nyhet, och LCD kommer förmodligen aldrig att komma nära.

Se ovan. Naturlig färgåtergivning är en annan punkt CRT är bättre på, sett till pris. Man får slanta upp rätt mydcket pengar för en TFT som kan återge naturlig färger.

Därmed dock inte sagt att en TFT visar dåliga färger. Den TFT jag har nu visar i mina ögon bättre färger än en CRT, men en professionell grafiker kanske skulle misstycka. Vidare, vad som är ett rimligt pris går väl att diskutera. Att köpa hårdvara för 10-15k, och sen använda en skräpig 2000-kronorsskärm är i mina ögon en grav felprioritering. Vem köper en BD/HDDVD-spelare för att spela upp HD på en 26" LCD från Biltema?

Här vet jag inte riktigt var jag ska börja... Du går in i en affär utan att göra några som helst egna efterforskningar kring vad du vill få ut av en skärm, och vad som passar dig? Tanten ger dig en halvtaskig TN-monitor, och du klagar på svärta och färger? De punkter som TN-paneler är ökända för att vara värdelösa på?

Återigen, lite krasst skulle man kunna påstå att dina klagomål bottnar i att den monitor du köpte är kass på de områden du tycker är bristfälliga.

Lägg på 2000:- till och du har en mycket bättre skärm. Alternativt byt tillbaka till CRT.

Om du BARA spelar spel och ser på film, och har massa plats över, och du föredrar CRT, kör med CRT. Vissa tycker att TFT'er har mer behaglig bild. Är väl upp till var och en att avgöra.

Personligen värderar jag TFT'ns överlägsna skärpa mycket högre än naturtrogna färger och perfekt svärta. Att byta från CRT till TFT var som att ta på sig glasögon efter att ha haft synfel hela livet, och ändå hade jag en rätt bra CRT (22" trinitron från 2002). Återigen, upp till var och en.

okej. upp till var och en säger vi då. (crt är bäst )
Kan ni hjälpa mig bestämma vad jag ska köpa för dator?
spel-dator, ca 13 tusen utan skärm och med os. har fastnat inne i djungeln. Förstår inte hur komplett.se fungerar. Kan man välja exakt vilka delar man vill ha? ska man ta nåt av paketen? när man tar nåt av paketen ändrar sig alternativen när man ska konfigurera själv. Vill/kan heller inte bygga, fixar de det åt mig på komplett.se? se min och hjälp mig snälla:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6696...