Hittar inte Slaven på IDE kablarna

Permalänk
Medlem

Hittar inte Slaven på IDE kablarna

Har stött på ett väldigt konstigt problem igår när jag startade upp datorn, så hittade den inte min ena hdd. Den syntes i post screenen men om man gick in i bios och detecta om den så fanns den inte. Första disken i ledet hittas och fungerar men som sagt inte den. Så då plockade jag ur min DVD och körde den disken på mastern på andra ide kabeln och då fungerade den igen. Satte då in DVD in slaven som då helt plötsligt inte funkade. Beror detta på kablarna eller är det fel på moderkortet.

Rätt grötig formulering. men hoppas på någe svar iaf.

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk
Medlem

Erkännes att felet inte var glasklart beskrivet.

Men jag får intrycket att det är HD'n som spökar. Försök köra den som master på egen IDE buss. Krånglar den då, har du nog ett sorgearbete framför dig.

Och gör omedelbart back-up mens den är i livet.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

SKa försöka plita ner en bättre beskrivning.

Kör jag HDDn på egen Bus och på Master platsen på ide kabeln fungerar den. Men kör jag då DVDn på Slave platsen på kabeln fungerar inte den. Detta gäller båda IDE kablarna.

Det är som att det inte längre går att köra två enheter på samma kabel.

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk
Medlem

OK,
Har du ändrat byglingen för master/slave korrekt både på HD och DVD??

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Nej har inte ändrat något, har fungerat klockrent under hela tiden jag haft datorn. Därför jag börjar fundera på om det är moderkortet som börjat ge vika. Eller bättre kablarna, men får väl kolla byglingen också kanske.

Har nu testat lite mer och det verkar som att det är slaven på kabeln som inte fungerar. Är det då fel på Ide bussarna eller kan det vara kabeln ? Ska skaka rätt på en ny kabel och testa det också. annars är det nog bara att konstatera att min dator har gått ur tiden.

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk
Medlem

Ge inte upp så snabbt!

När du flyttar om HD och CD mellan IDE bussarna måste du kolla så att:

-På varje IDE buss måste en (och endast en) enhet vara byglad som master. Alla andra enheter byglade som slav.

-Kör HD'n ensam, byglad som Master på en IDE buss. Funkar den då?

-Kör CD'n ensam, byglad som Master på en annan IDE buss. Funkar den då?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Nu vet jag vad problemet är men förstår det inte riktigt.

Köpte ett nytt tårdlöst nätverkskort för någon vecka sedan ett D-Link Rangebooster. Fungerade då jag satte i det och har fungerat hela tiden. Men har felsökt idag riktigt, och det är det som gör så datorn blir keko om jag har mer än 2 ide enheter på samma bus. Så fort jag försöker installera det så hänger sig datorn. Så får köra utan det tillsvidare, frågan är hur det ska kunna lösas..

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk
Medlem

Då kan det vara någon krock mellan avbrottsnivåerna. Enklast är att ändra det "trådlösa kortets" avbrottsnivå. Men det kanske du borde be en kompis om hjälp med?

Annars kan du prova med att byta till annat PCI uttag. Eller byta med något annat PCI kort!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så har du 2 st HDD och en DVD, och det fungerar inte om du har alla tre inkopplade samtidigt?
Detta problem uppenbarade sig först efter att du installerat ett nytt trådlöst nätverkskort?

Kan det möjligtvis vara så att kraften i nätagget inte räcker till?
Prova att koppla om strömförsörjningen till enheterna (och eventuellt grafikkortet) så att de fördelas jämnt på alla tillgängliga elkablar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

mm tror det e att den inte får enough power från agget

men man kan väl inte ha mer än 2 IDEenheter/ MB kontakt(buss?) om jag fattat det rätt ??

Permalänk
Medlem

@tcntad:
Det är sant som du skriver, max två enheter per IDE-kanal. Har man flera IDE-kanaler så går det att ha flera enheter, vanligast är att det finns två kanaler vilket stöder fyra enheter (många nyare moderkort har bara en IDE-kanal eller i vissa fall ingen alls).

Permalänk
Medlem

Hmm inte nog med kraft kan ju vara en sak, men det känns ju konstigt att den klarade av att driva allt i en vecka eller ? För det fungerade som sagt utan problem i en vecka, sen kom problemet. Därför jag inte direkt tänkte att det var nya nätverkskortet som var problemet. Har testat köra den i olika pci ingångar också, på en slot fungerar det inte alls hittar inte ens kortet. Och i de andra så hänger sig som sagt datorn nu så fort jag installerar drivisarna.

Avbrottsnivåerna ändrar man dem i bios?

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk
Medlem

Det senaste man gjort eller lagt till är alltid det första man skall misstänka!
Problemen behöver dock inte alltid uppträda direkt.