Permalänk
Medlem

Zalman NB47J, riktigt varm

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZALZM-4...

Det är alltså denna produkt jag pratar om

Monterade denna på min Asus A8N-SLI deluxe bräda eftersom original kylningen inte är tyst direkt

Gjorde allt som man skulle, ungefär 1mm artic silver 5 över hela ytan, kontrollerade kylpastan 2 gånger efter montering ( tog av och på samt fixade till )

Den är RIKTIGT varm, blir från kall till varm under bara uppstarten, det är ungefär som att man bränner sig men om man "håller ut" så kan man hålla kvar fingret tills man har vant sig med värmen och då är det som att det småbränner hela tiden.

Frågan är då om den ska vara så varm? det borde ju vara korrekt monterad om den leder värmen så bra

/simon

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Varm

Hade en sådan innan på mitt abit pro.

Den ska bli varm det är inget konstigt med.

Så länge du inte får brännskador av att ta på den så är det inga problem.

Annars kan du alltid kolla in en ZALMAN ZM-NBF47 (har den nu) kyler riktigt bra fick ner min burk med 10 grader nästan.

Permalänk
Medlem

Re: Zalman NB47J, riktigt varm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Gjorde allt som man skulle, ungefär 1mm artic silver 5 över hela ytan

Tror du använder lite väl mycket kylpasta.
Ett så tunt som möjligt, heltäckande lager låter bättre.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme4 GEN 3 - Intel Core i7 2700K@4500MHz - Corsair H80 - G.Skill Ripjaws X Performance 16GB - Asus GTX 1060 6GB
Corsair Force 3 120GB - 2TB Seagate - Asus Xonar DX - NZXT HALE90 850W - Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Fast om den blir varm så är ju knappast problemet att det är för dålig kontakt, snarare är det bra kontakt vilket medgör att värmen överförs till flänsen.

Frågan är väl om det finns någon annan passiv kylare som gör jobbet bättre. (jag antar att du vill ha en passiv, eller iallafall en tyst kylare eftersom det var därför du bytte.)

Kanske zalmans nya som rekomenderades ovan är bättre?
Eller får du plats med en Noctua NC-U6?

Eller en Thermalright HR-05?

Vilken är bäst, är det nån som vet?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle