ny dator i julklapp, och jag vet inte vilka delar jag ska ha.

Permalänk
Medlem

ny dator i julklapp, och jag vet inte vilka delar jag ska ha.

God Jul på er alla swecare!
Nu behöver jag lite hjälp.
Då jag inte har hålligt mig up to date det senaste året så vet jag inte vad som gäller, men har ett par saker bestämda.

Jag ska ha en c2d e6600 har jag bestämt mig för, resten har jag ingen aning om
det jag ska ha är

Minnen - Moderkort - Nätagg - Processor

CPU: Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB

MOBO: Vet inte riktigt vad som gäller här och vill hellst inte överstiga 2000kr
det ska ha många sataII platser (totalt 5-6 diskar kommer användas) och kunna klocka helt okej iallafall. gärna NB mm passivt
Har kollat lite på detta moderkort Gigabyte GA-965P-DS4 iP965 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX är det bra?

MINNEN: här har jag ingen aning, men dom ska passa med processor och mobo och klocka bra, prisgräns max 2500+/- några hundra. men då vill jag gärna att ni berättar varför jag ska betala mer/mindre.

NÄTAGG: ska klara att ge kraft att överklocka ovanstående komponenter, ge kraft till 5-6 diskar och en DVD-brännare, och ett 8800GTS(X) i framtiden
tysthet är viktigt så billigt som möjligt, 1000-1500kr+/- men vill veta fördelar om det överstiger 1500kr.

Detta kommer placeras i ett Antec 1000 amg plusview

Grafikkort/hårddiskar och allt annat kommer köpas senare, då jag har ett 7800gt pci-e som jag får billigt och kan använda tills 8800 går ner i pris

Jag kommer använda dessa hårddiskar Samsung HD401LJ 400GB 7200rpm 16MB SATA2 dom kommer köpas en och en tills jag har 5.

Om ni har tips på bra tyst CPU kylning så kan ni säga till

Eller om ni har några andra anmärkningar.

//mvh Mathias/Likkwiq

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk

Dessa minnen om du ska överklocka http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321028 Vill du ha tajtare timings så finns det dominator Pc6400 för 2,8k
Annars räcker det med Pc5300 för 2k.
Ett Ds3 räcker bra behövs inte Ds4.
Kanske en Hiper 580W eller 670W som nätagg.

Permalänk
Medlem

Så jag ska ta Gigabyte GA-965P-DS3 för 1.525:- istället för Gigabyte GA-965P-DS4 som kostar 1 695:- och dessutom är från datorbutiken där jag tänkte beställa?,

vad är skillnaden på DS3 och SD4?

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk

Skillnaden mellan korten är väl inte stor.. DS4 har väl litet, litet bättre klock-prestanda och så, men tror inte man märker den egentligen

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube