Vanlig statoil klykol i vattenkyllningen???

Permalänk
Medlem

Vanlig statoil klykol i vattenkyllningen???

Kan jag ha batterivatten och vanlig klykol från statoil i mitt vattenkylningssystem ???
Är det lika bra som dom zalman vätskorna man t.ex kan köpa.

Permalänk
Medlem

Kylkol var ett nytt ord för mej, man lever och lär. På din fråga har jag inget svar alls... någon annan som vet?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Oj, såg min stavning nu=)

Glykol menar jag givetvis

Permalänk
Avstängd

är väl typ samma sak,vill du ha bra saker så kan du köpa glycol på biltema

Permalänk
Medlem

Varför ska du försämra din vattenkylning med glykol?

Permalänk
Medlem

hmmm har för mig att glykol har en kylande effekt mer än bara tåla massa minus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

glykol kommer försämre istället för att förbättra din kylning. så använd det inte. och om du nu har olika metaller i slingan (tex alu och koppar) så köp någon antikorrosionsvätska.. det är inte dyrt?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Varför ska du försämra din vattenkylning med glykol?

Jag läste nån stannas att glykol luktar illa och att lukten tar sig igenom slangen. dessutom ger glykol fula fläckar om det börjar läcka.... jag har batterivatten och biltemas vattenpumps smörjning (gul flaska) i min reserator - vet inte om det gör nån nytta men läste att det skulle bara bra ngn stanns... har bara haft riggen uppe i 2 veckor - nån som vet hur det ser ut i en rigg där det bärjat växa organismer? Det är väl det man vill förhindra med batterivatten och tillsatser om jag förstått det hela rätt?

Permalänk
Medlem

Anti alg och anti korrision finns färdigt i 1 flaska man kan köpa, kpstar typ 30kr och man ska ha ytterst lite...

bjonss13: Nej, vatten kyler bäst, allt annat har en sämre kylförmåga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Attitude
Jag läste nån stannas att glykol luktar illa och att lukten tar sig igenom slangen. dessutom ger glykol fula fläckar om det börjar läcka.... jag har batterivatten och biltemas vattenpumps smörjning (gul flaska) i min reserator - vet inte om det gör nån nytta men läste att det skulle bara bra ngn stanns... har bara haft riggen uppe i 2 veckor - nån som vet hur det ser ut i en rigg där det bärjat växa organismer? Det är väl det man vill förhindra med batterivatten och tillsatser om jag förstått det hela rätt?

Det är det man förhindrar genom att inte stoppa i några alger eller liknande från början

Men glykol istället för vatten? Ingen aning ifall det skulle bli bättre eller sämre. Det enda jag vet är att glykol har en lägre fryspunkt än vatten. Just det, kom jag på nu, om man hettar upp etanol till runt 70*C så förångas den, och det kan väl inte vara så stor skillnad mot glykol? Båda är ju spriter. I så fall skulle ju spriten vilja förångas inne i slangen om den kyler ned processor m.m. från 70+*C, och det är ju kanske inte så bra. I värsta fall skulle väl skiten lossna pga övertrycket...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Anti alg och anti korrision finns färdigt i 1 flaska man kan köpa, kpstar typ 30kr och man ska ha ytterst lite...

bjonss13: Nej, vatten kyler bäst, allt annat har en sämre kylförmåga.

Jo, hade för mig nåt sånt. Vatten har ju rätt hög värmekapacitet i förhållande till andra vätskor.

Permalänk
Medlem

Water wetter skall enligt tillverkaren förbättra kylförmågan en aning. Körde med det när jag hade vattenkylning och det verkade iallafall inte försämra den. Water wetter hämmar korrosion samt algbildning förövrigt.

Permalänk
Medlem

Enda sättet att förbättre är väl i så fall att det rengör systemet... vatten är väl den tätska som kan lagra mest energi per grad temp ökning av vätskan. - kanske att man skulle kunna ta bort ytspänningne för att få bättre cirkulation inne i blocken med iofs. men det är ju i vilket fall mycket marginella effekter.

IOFS om man inte använder ngt och systemet växer igen så är det klart att det blir en tydlig försämring från nytt - så man kan väl säga att det håller systemet i trim med tillsatser....

Permalänk
Medlem

körde med samma batterivatten och glykol i ett år, gick skitbra. Glykolen gör att det inte oxiderar (rostar), dödar alger. och tar bort ytspänningen i vattnet - vilket gör att vattnet får bätter kontakt med ytan det skall kyla. Alla dessa egenskaper har säkert de produckter som är tänkta till vattenkylningssystem också. Fördelen med glykol är att det bara är att åka till närmaste tapp och köpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smuggler
körde med samma batterivatten och glykol i ett år, gick skitbra. Glykolen gör att det inte oxiderar (rostar), dödar alger. och tar bort ytspänningen i vattnet - vilket gör att vattnet får bätter kontakt med ytan det skall kyla. Alla dessa egenskaper har säkert de produckter som är tänkta till vattenkylningssystem också. Fördelen med glykol är att det bara är att åka till närmaste tapp och köpa.

Sant, glykol innehåller inget syre -> ingenting oxiderar Eller menar du att man häller glykol i vattnet istället för att köra med ren glykol?

Permalänk
Medlem

Jo, jag blanda batterivatten med glykol. Kanske 10-20 % glykol.

Permalänk
Medlem

använd lite watterwasser också ifall det ska vara optimalt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord E
Sant, glykol innehåller inget syre -> ingenting oxiderar Eller menar du att man häller glykol i vattnet istället för att köra med ren glykol?

Glykolen kan innehålla lite olika grejer, bland annat inhibitor för korrosion. Givetvis kör man inte glykolen rent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord E
...om man hettar upp etanol till runt 70*C så förångas den, och det kan väl inte vara så stor skillnad mot glykol?

Glykol har hög kokpunkt såvitt jag vet. Kan inga siffror dock.

edit: Googlade en snabbis. Glykol har en kokpunkt på 195 C.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme4 GEN 3 - Intel Core i7 2700K@4500MHz - Corsair H80 - G.Skill Ripjaws X Performance 16GB - Asus GTX 1060 6GB
Corsair Force 3 120GB - 2TB Seagate - Asus Xonar DX - NZXT HALE90 850W - Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag kör på 10% etylen-glykol (gamla miljöfarliga varianten) köpt på statoil o avjoniserat vatten... har haft samma vatten i över ett år utan någe gegg.

Samt min hydro L30 som alla dömt ut, går lika fint o tyst som när den var ny.

Den 0.1? graden högre temp kan jag leva med

silicon och pvc slang, ingen lukt.

Permalänk
Medlem

Såå, hjälper "vanlig" glykol mot alger och korrision eller lär jag köpa nått annat.
skulle vara tråkigt att behöva tömma systemet igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord E

...om man hettar upp etanol till runt 70*C så förångas den, och det kan väl inte vara så stor skillnad mot glykol? Båda är ju spriter. I så fall skulle ju spriten vilja förångas inne i slangen om den kyler ned processor m.m. från 70+*C, och det är ju kanske inte så bra. I värsta fall skulle väl skiten lossna pga övertrycket...

Etandiol, kokpunkt 196- 198 grader C så det är nog ingen risk att det kokar, däremot kan det döda vissa bakterier men anti-alg-medel är nog bättre på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord E
Sant, glykol innehåller inget syre -> ingenting oxiderar

Det innehåller syre, Glykol = CH2(OH)CH2(OH), sedan att det är en stabil förening som troligtvis inte göra att systemet korroderar är en annan sak.

Gör som någon sa och köp anti-alg och anti-korrosion allt i ett, glykol är inte gjort för vattenkylning av datorer utan för att sänka fryspunkten på kylarvätskan i bilen.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

ja har kört med 50/50 batterivatten och Glycol i mitt systen i snart över 1 år och ja har inte haft några probs än iaf inga alger vad ja kan se

mitt graffe håller ca 43*c när ja kör 3d mark 05 och 06
prollen ca 40*c så de blir inga moster dåliga temps av det iaf

anledningen till att prollen är så varm är att vattnet värms upp så pass mycket när det passerar graffekylaren

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

om man hettar upp etanol till runt 70*C så förångas den, och det kan väl inte vara så stor skillnad mot glykol? Båda är ju spriter. I så fall skulle ju spriten vilja förångas inne i slangen om den kyler ned processor m.m. från 70+*C, och det är ju kanske inte så bra. I värsta fall skulle väl skiten lossna pga övertrycket...

[/B]

ja det hade sett roligt ut på våra vägar om glyklolen bara pallade 70 grader hahaha men men vi har ju fått svaret av langos!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att ha i 20% av något som inte behövs och som kyler sämre en vatten
ger ju inte bättre kylning fast folk talar sig så varma i det kloka i att
ha en massa glykol i sitt vatten, varför?

jag har antikorrision och algdödande medel i mitt vatten men
absolut inga 20%, inte ens 1%...

20 droppar eller något sådant.

Ska man inte ha sin vattenkylning i minusgrader ser jag absolut inget anledning
med att ha en massa glykol i, och då gör det ju inget då kylan ute gör mer
än vad glykolen förstör.

vatten tar upp värme bättre än något annat, så för varje droppe glykol
som du kunde haft vatten istället så är det en droppe som inte
tar upp lika mycket värme som den skulle kunnat gjort.

Så man kan säga att 20% glykol ger en 20% försämring...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Gör som någon sa och köp anti-alg och anti-korrosion allt i ett, glykol är inte gjort för vattenkylning av datorer utan för att sänka fryspunkten på kylarvätskan i bilen.

http://www.petrastechshop.com/peg11coadb4o.html

Originally developed for the German automotive industry as an anti-freezing agent and corrosion inhibitor

WARNING: Poisonous! This product contains Ethylene Glycol, Diethylene Glycol, Sebacic Acid, and Sodium Hydroxide--DO NOT INGEST!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Givetvis kör man inte glykolen rent.

Okej, det missade jag Tyckte att det verkade lite konstigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Det innehåller syre, Glykol = CH2(OH)CH2(OH)

Oj då. Fick visst lite hjärnsläpp Tänkte att eftersom det var en sprit innehåller den inget syre... men det gör den ju. Etanol och metanol gör ju också det... (C2H5OH respektive CH3OH om jag inte minns helt fel)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av epiQ
Glykol har en kokpunkt på 195 C.

Okej. Då gick det sista av mina påståenden upp i rök

walste: följ de andras råd vetja Själv har jag ingen erfarenhet av vattenkylning, ville bara se om mina kunskaper i kemi kunde vara till hjälp. Men vi såg ju hur det gick

Citat:

Urspringligen inskrivet av bjonss13
ja det hade sett roligt ut på våra vägar om glyklolen bara pallade 70 grader hahaha men men vi har ju fått svaret av langos!!

Permalänk
Medlem

Det krävs en man för att erkänna när han har fel...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax

jag har antikorrision och algdödande medel i mitt vatten men
absolut inga 20%, inte ens 1%...

20 droppar eller något sådant.

Jag smällde i hela min "spruta" på 10 ml antialg-vätska i mitt vatten Och när jag tryckte ner det så sprutade det lite på IDE-kablarna och graffe, men det ordnade sig efter att jag torkade bort det. Se så det kan gå ibland

Visa signatur

Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 2x8GB | Asus GeForce GTX 560Ti DCUII 1GB "OC" | SSD Intel 335 180GB | HDD Seagate Barracuda 0.5+1.0+4.0TB | Asus Xonar D2X | Fractal Design Newton R2 650W | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Garnax har rätt.

Även om 20% glykol = 20% försämring kanske var att ta i, men 5-10% skulle inte förvåna mig.

Om man har tillräckligt koncentrerade medel, t.ex som antialgmedel brukar kunna vara, behöver man inte några procent utan det handlar om ppm (parts per million), dvs några droppar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Det krävs en man för att erkänna när han har fel...

Du är inte så dum du heller (Förlåt att jag inte riktigt håller mig till ämnet )