Problem med disk/partition

Permalänk
Medlem

Problem med disk/partition

Hej!

Jag har problem med en av mina hårddiskar, som jag kör 1 NTFS-partition på. I helgen kraschade Windows och körde en sån där shutdown efter en halv minuts väntetid. När jag bootade upp igen gick allt segt och på C: kunde jag inte se många av rotkatalogerna. Jag har Windows installerat på D:, men en gammal installation som jag inte orkat ta bort ligger kvar på C: (används ej). Märkligt nog var det just katalogerna C:\Windows, C:\Program Files\ och C:\Music som hade försvunnit, medan C:\Documents and Settings\ fanns kvar i sin helhet, likaså en temp-katalog som jag använder för filnedladdning och dylikt. Aha, tänkte jag, virus! Men efter en virusscanning via F-Secures online-scanning hittade jag inget. Notera att partitionen verkar tro att den har precis så mycket ledigt utrymme som den hade innan kraschen, d.v.s. bara några få gig. Diskscanning i Windows avbryter sin uppgift efter ett tag, utan att ge speciellt mycket info om varför.

Jag undrar därför två saker:
- Tror ni att det är fel på partition, virus eller fysiskt fel på disk?
- Vilket/vilka program rekommenderar ni just _mig_ för att rädda så många filer som möjligt?

Tack på förhand!

Mvh,
Perkoff

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Problem med disk/partition

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perkoff
- Tror ni att det är fel på partition, virus eller fysiskt fel på disk?
- Vilket/vilka program rekommenderar ni just _mig_ för att rädda så många filer som möjligt?

Hittar du inget virus låter det som en fysisk skada. Gör så lite som möjligt med den, koppla in den till en annan dator och försök rädda data med exempelvis GetDataBack for NTFS.