400GB i produktnamnet

Permalänk
Medlem

Tror inte man skall hoppas för mycket på amerikanska saker gällande standarder vid prefix och enheter. Dom är ju knappast kända för att följa gällande standarder vid andra saker som längd, area, volym, massa, hastighet och temperatur.

Det finns ju vissa program, ex dc++, som börjat använda MiB där det ska vara MiB och inte MB.
Sådana initiativ tycker jag är bra för då behöver man inte fundera på vad som menas.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Men 512 MB RAM är väl 512*1024*1024 byte både med Microsofts och minestillverkarnas sätt att räkna? Räknar man om det till basen 10 skulle det bli 536,9 MB.

För mig personligen skulle det kännas dumt om 512 MB-moduler helt plötsligt började kallas 537 MB-moduler. Även 512MiB känns konstigt, precis som om det hette Migabyte? Känns i alla fall inte som något problem då alla räknar 512 MB RAM på samma sätt.

Exakt. Och för att få den faktiska storleken på 512 så hade de ju, i likhet med hdd:na, märkt minnena med tex 536,9 MB.

(Hade det däremot stått 512 MB på minnena så hade man fått ut mindre ju, om du hänger med i hur jag menar)

Permalänk
Medlem

men asså man får väl ändå 400gb om det står så, bara att det uppfattas olika med 1000/1024 bytes?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
men asså man får väl ändå 400gb om det står så, bara att det uppfattas olika med 1000/1024 bytes?

Den faktiska storleken är inte 400 gb, utan mindre.

Permalänk
Avstängd

Kan vi komma överrens om att för att få skriva i den här tråden bör man ha stenkoll på MB versus MiB? Det är börjar bli tröttsamt med alla som argumenterar mot sig själva i tron att de argumenterar mot mig, Microsoft, eller någon annan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Ja, jag har lösningen. Även om andra redan har snuddat vid det. Gå över och gör rätt (enligt det nya bättre systemet) så snart som bara möjligt.

MBY: Du säger att Microsoft mfl inte bör gå över till det nya förren det vunnit allmän acceptans. Men, som jag ser det är det snababste (och enda?) sättet för detta att lyckas om just de stora jättarna anammar det. Går ingen över och gör "rätt" så kommer det ju aldrig att kunna övervinna den dumma gamla de facto standarden. Hur många vågar gå över innan jättarna gjort det liksom?

Och dum är den. Det är ju fullkomligt hopplöst för lekmän att komma ihåg vilket som introducerades med datorerna, och vilket som inte gjorde det. Decimalt för Hz för att det inte har med datorer att göra? Decimalt för bit för att det har att göra med telekommunikation? Binärt för byte för att det kom med datorn? Decimalt för hårddisk av någon anledning? Men binärt för filsystem? Osv osv...
Är det inte så också att kapacitet på en CD anges i MiB medan en DVD anges i GB? Och att en gammal floppy anges i en blandning? 1,44MB = 1,44*1000*1024 bytes?
Vansinne...

Vanliga, FAT12-formaterade 1,44 MB-disketter är 1 457 664 bytes, dvs 1,46 MB. I "MiB" blir det 1,38 MB. 1,44 * 1000 * 1024 är inte rätt någon stans. Är det förresten någon som gråter över att ett 700 MiB-CD rymmer drygt 737 MB?

Vad lekmän kan ta till sig eller inte är fullständigt ovidkommande. Kan vi inte döpa om "dator" till "maskin för spel och MP3" också, bara för att majoriteten av användarna inte tycks göra annat?

På exakt samma grunder kan man hävda att den ej naturvetenskapligt skolade datoranvändaren inte gärna skall avkrävas nya kunskaper om ett helt nytt prefix som inte ens bygger på 10 som bas! Som jag sa förut så vet de flesta, som behöver det, att 1 k = 1024 för formaterade filsystem, utan att nödvändigtvis veta varför, eller ens vad ett "formatterat filsystem" är.

Jag har redan förklarat ömsom varför de nya binärprexifen är välkomna, ömsom varför man inte ska hänga upp sig på skillnaderna, samt den historiska bakgrunden. Ändå tycks det vara "Microsofts fel".

Sedan, bara för att jag ordentligt redogör för skillnaderna betyder det inte att någon behöver hård-lära sig att för enhet X gäller prefix Y. Du bygger bara upp påhittade argument att argumentera emot.

k = 1024 gäller _bara_ för byte. Bara byte. Byte allena. Tre gångers repitition torde räcka för att även den dummaste ska kunna komma ihåg. Hz, bit, och allt annat skall skrivas med SI-prefix. En oformaterad (snarare lågnivåformaterad) hårddisk anges med korrekta prefix, fast med ett dumt val av enhet (byte). Återigen, de som vanligen får skulden här är hårddisktillverkarna. Ibland med stämningar.

Absolut rätt sätt att ange allt är med tiopotenser av bits (eftersom byte ej heller är självklart). "Ska användaren behöva lära sig sillnaden mellan UNICODE och ASCII?" - är mitt påhittade nonsensargument i samma anda. En ny hårddisk håller
således 3,2 * 10^12 bits, inget annat.
Den som påstår något annat än att vi ska använda informationsteorins minsta enhet och tiopotenser är användarhatande lakejer till Microsoft...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Tänker nu inte främst på mig själv. Jag är redan en insöad nörd, och alltså förstörd. Men man måste tänka på framtiden.

Standarder bör givetvis vara så bra som möjliga från början. Tänk till exempel vad skönt det hade varit om man direkt bytt ut QWERTY standarden mot Dvorak. Det blir ju liksom bara värre ju längre tiden går. Som du själv säger, det är inte bara vi nördar som ska förstå detta. Det känns självklart efter stämningarna om inte annat.

Ja, varför inte? Eller bara stoppa in ett i där: 512 MiB istället
Det är svårt nog att förstå. Du skrev ju nu till egentligen 512 milli bit = 0,064 byte. Nu förstår jag ju av sammanhanget vad du egentligen menar. Men detta blir lite väl mycket att hålla reda på va när vi även lägger till vilken bas du räknar prefixet med? Ska man verkligen göra det så svårt för nykomlingar?

För att ytterligare lägga till en aspekt. Då detta är svårt för folk så kan man själv inte räkna med att folk gör rätt. "Hur har han menat här". Finns det inte utrymme för misstolkningar så finns inte den risken.

Det finns alltid utrymme för misstolkningar. "MiB" gör inte saken bättre. 4,294967296 * 10^9 bits är det enda rätta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Tror inte man skall hoppas för mycket på amerikanska saker gällande standarder vid prefix och enheter. Dom är ju knappast kända för att följa gällande standarder vid andra saker som längd, area, volym, massa, hastighet och temperatur.

Det finns ju vissa program, ex dc++, som börjat använda MiB där det ska vara MiB och inte MB.
Sådana initiativ tycker jag är bra för då behöver man inte fundera på vad som menas.

Öhh? Avoirdupois och "imperial units" är lika mycket standard som något, bara inte SI. SI är bättre, men det förra kan ändå inte beskyllas för att inte vara standard. Vidare är alla dylika enheter mycket gamla, somliga hundratals år eller äldre.

Idag är nya standarder en internationell affär stikt regulerat via flera organisationer. Nya enheter föds ofta på amerikans mark. Så ditt "argument" är inte vatten värt. Däremot är det ju bra att dc++ använder MiB. Även andra fildelningsklienter och andra "ungdomliga" program inför dessa. Hoppas nu inte bara att när standarden verkligen ratificeras, väljer ett annat skrivsätt. Det finns en anledning till varför vi inte kan förvänta oss att så grundläggande system som OS och hårdvara ligger "efter".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Den faktiska storleken är inte 400 gb, utan mindre.

Nej. En hårddisk på 400 GB är alltid omkring - men inte exakt - 400 GB. Lite mer ibland, lite mindre ibland. Mina senaste "250 giggare" är på 250 056 704 000 byte. Däremot är de på mjukvarusidan alltid 232 GB, alltså "GiB".

Edit: Intressant är att många tror sig ta "användarens" parti. Hur många stödjer sig på vetenskapliga undersökningar snarare än tala i egen sak? Jag är också användare. En hyffsat erfaren sådan. Således vet jag varför man räknar som man gör, och varför det är - i sammanhanget - rätt sätt. Jag vet hur det kom till och vad nyttan är. Och jag är nyfiken på de nya prefixen. Samtidigt vet jag varför enskillda företag inte huvudstupa inför detta. Det är nämligen en teknisk fråga, inte en användardito.

Förutom alla nya användare som varken vet eller bryr sig om skillnaderna, finns det en mycket stor grupp av användare som mycket väl vet skillnaderna. För dessa kan det bli mycket rörigt. "Hur vad det nu? Är det inte så att det gamla sättet gäller, men SI-prefixen numer kallas för "kibi" och liknande? Eller är det tvärt om?" Användarargument generellt är således lite innehållslösa.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Nej. En hårddisk på 400 GB är alltid omkring - men inte exakt - 400 GB. Lite mer ibland, lite mindre ibland. Mina senaste "250 giggare" är på 250 056 704 000 byte. Däremot är de på mjukvarusidan alltid 232 GB, alltså "GiB".

Fast nu tappade du mig.

För om en hdd är på 120 GB enligt hdd-tillverkaren, så kommer den att visa en lite lägra siffra i windows (111GB).

Menar du att det finns en faktiskt utrymmeskapacitet på 120 GB som "tappas bort" mellan de olika räknesätten?

Permalänk
Medlem

men tänk såhär... om du har en disk på 120gb så blir den på mjukvarusidan runt 114gb, men om du lägger in 10gb data på disken så kommer det egentligen ta upp större utrymme, bara att det uppfattas mindre i operativet.

Det enda du förlorar är ju en siffra i mjukvaran.

(MBY, rätta mig om ja har fel)

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
men tänk såhär... om du har en disk på 120gb så blir den på mjukvarusidan runt 114gb, men om du lägger in 10gb data på disken så kommer det egentligen ta upp större utrymme, bara att det uppfattas mindre i operativet.

Det enda du förlorar är ju en siffra i mjukvaran.

(MBY, rätta mig om ja har fel)

Så kan det vara, tänkte faktiskt inte på det...

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket har sagts utan att någon direkt har tagit upp vad problemet ligger i, är det ens värt att diskutera?

Problemet som jag ser det är att folk känner sig lurade när dom beställer sin 300GB disk och räknar hur många 700MB filmer dom kan få in på den. Sen när dom kopplar in den så går det inte ihop och folk blir arga. Dom visste inte hur det funkade (kanske fortfarande inte vet det) men tycker att någon har tagit deras utrymme. Troligen är dessa personer arga på tillverkaren av hårddisken.

Hårddisktillverkarna använder vetenskapliga prefix medans resten av datorvärlden använder 1024-systemet. Om det är någon som borde rätta sig så är det hårddisktillverkarna inte mjukvarutillverkarna. Köper du t ex 1GB minne så får du 1024MB osv. Det är hårddisktillverkarna som har gått emot strömmen.

I slutändan, spelar det ens någon roll? Du har köpt en sak och fått exakt vad du betalat för. Eftersom alla hårddisktillverkare använder samma standard så är det inget speciellt företag som har lurat dig genom att fuska med beteckningarna. Vilken 300GB disk du än hade köpt så hade du fått samma antal GB på mjukvarusidan.

Det finns viktigare saker att lägga ner energi på.

Permalänk
Avstängd

Tack, zie, för ett mycket bra inlägg!

Det är fler som inte riktigt förstår problemet. Allra svårbegipligast är Microsofts presumtiva "skuld".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

En del erkänner

Western Digital har gått med på att de har felmärkta diskar om jag inte minns fel. Såg det för ett tag sen och testade en sökning. Hittade den här artikeln men är säker på att det finns fler om det.

http://legalsoapbox.freeadvice.com/n25512_Western_Digital_set...

Visa signatur

Niclas T

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Fast nu tappade du mig.

För om en hdd är på 120 GB enligt hdd-tillverkaren, så kommer den att visa en lite lägra siffra i windows (111GB).

Menar du att det finns en faktiskt utrymmeskapacitet på 120 GB som "tappas bort" mellan de olika räknesätten?

Enligt hårddisktillverkaren:
120 GB = 120*1 000 MB
120 000 MB = 120 000*1 000 KB
120 000 000 KB = 120 000 000*1 000 B
= 120 000 000 000 B

Enligt operativsystemet:
120 000 000 000 B = 120 000 000 000/1 024 KB
117187500 KB = 117187500/1 024 MB
114440.9 MB = 114440.9/1 024 GB
= 111.8 GB

Lika många byte, bara olika sätt att räkna om vid användandet av prefixer (fast som nu egentligen är två helt skilda prefixstandarder)

För övrigt så är det som MBY skrivit skitbra, förstår man inte det så ska man nog läsa om det både en och två gånger.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tack, zie, för ett mycket bra inlägg!

Det är fler som inte riktigt förstår problemet. Allra svårbegipligast är Microsofts presumtiva "skuld".

MBY:Jag förstår din frustration, skumläste lite snabbt och sedan när jag såg dina jätteutlägg så insåg att jag behövde lästa tråden igen. Härligt att du lägger ner tid och skriver rediga mastodontinlägg som får de grekiska eposen att se ut som småpotatis.

Jag vill dock lägga till en sak kring det nya prefix+i-systemet (ki Mi Gi Ti osv). Standarden har enligt mig endasts skapats för "allt ska vara korrekt överallt"-mentaliteten ska kunna bevaras.

Att ändra alla beteckningar på mjukvarusidan till Gi och Mi kommer bara att förvilla folk ytterligare. Vi lever i en värld där väldigt mycket redan är krångligt nog som det är. Att ändra på något som har varit en standard i datornvärlden i över 30år kommer inte hjälpa någon.

Visst det var ett misstag att kalla 1024bytes för en kbyte för alla dessa år sedan. Men historia är historia och det var nog inte någon som på den tiden förutsatte att dom ens skulle börja använda vidare prefix så som Mega och Giga i datorsammanhang.

Ni som har läst tråden har blivit informerade av MBY om hur det ligger till och varför. Ni behöver inte längre vara upprörda över datorhistorian och denna lilla blunder. Ni kan dock vara lite vresiga på hårddisktillverkarna, men är det verkligen mödan lönt?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är smått löjligt att mena att hårddisktillverkarna är de som gör fel, visserligen är väl säkert bakgrunden till att de gör som de gör att de får större siffror, MEN:

När hårddisktillverkarna skriver 400 GB har de per definition rätt. Prefixet giga är trots allt definierat som 10^9 och inget annat!

I datalagringssammanhang har visserligen (åtminstone historiskt) giga lite slarvigt fått vara 2^30 av praktiska skäl. (Som en följd av att kilo fick vara 2^10.) Det finns ju dock ingen anledning att än i dag presentera siffrorna på detta felaktiga sätt för användaren!

Eftersom hårddisktillverkarna är ju de som faktiskt räknar rätt, vilket leder till att jag inte kan dra någon annan slutsats än följande:

Den rimligaste lösningen är, som jag ser det, att Windows (och andra OS/program som är berörda) går över till att låta prefixen ha sina definierade betydelser, alternativt att använda de (visserligen jämförelsevis nya) alternativa, binära, prefixen kibi, mibi, gibi, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Håller till fullo med zie.
Det är hårddisktillverkarna som borde rätta sig.
Må så vara det heter kilo, mega, giga osv, men då resten
av datorn går efter det binära systemet borde hårddiskarna också göra det.

Rätt men fel.

WesternDigital ursäktade ju sig för ett tag sedan för att dom "lurat" kunderna på detta viset.
Dom gav kunder något program om man reggade sin hdd på sin sida.

Rätt men fel där också.
Dom gör inget fel, men folkt tycker att det ska vara binärt och 120gb ska vara det i OS:en också.
Har faktiskt inte kollat hur det ligger till i Linux, har aldrig kollat faktiskt.

Helt insatt i datorns historia, och är kanske är lite för trött för det just nu, orkar inte tänka ut det, men varför blev det binärt från början?
Ettor & nollor?

Det är jue inte så svårt, facit är jue som en hel del andra säger:

Hårddisktillverkarna går efter det "rätta" med det
decimala systemet = kB = 1000 byte
Medan i Os mm som går binärt:
kB = 1024 byte

End of story!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Det är hårddisktillverkarna som borde rätta sig.
Må så vara det heter kilo, mega, giga osv, men då resten
av datorn går efter det binära systemet borde hårddiskarna också göra det.

Bara för att man skrivit ut fel enhet (alternativt felaktiga siffror) länge betyder det väl inte att man inte ska rätta till det?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

För ytterligare läsning utöver tråden samt jämförelser mellan hur stora de decimala respektive binära prefixen är kan jag rekommendera Wikipedia.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk

Spela roll. Det skulle inte få plats med nå mer data på diskarna ändå

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

varför snackar alla om fel, ingen gör fel på något sätt allt är rätt bara på olika sätt.
för man får ju det man betalar för eller hur?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med zie, det lättaste och det mest praktiska är väl bara att hårddisktillverkarna uppdaterar sig lite.

Hur jobbigt hade det inte varit om jag köper en mjölk där det på paket är tryckt 1L = 1000milliliter och så kommer jag hem och ska göra smoothies till hela familjen. Problemet är bara att i kokboken är 1deciliter = 102,4milliliter, det innebär att det inte kommer räcka eftersom det saknas (10)2,4ml = 240ml (nästan 2dl).

Men inte har hårdvaruindustrin (jordbruket etc etc) och mjukvaruindustrin (folket som skriver recept och krejjor) två olika standarder.

Näe, oavsett hur historiskt korrekt det är att använda SI-enheter inom hårdvaruindustrin (fast inte överallt.. (RAM-minnen etc)) så är det lika fel. I en ordbok från 1920-talet står det inte särskilt begåvade saker om du slår upp ordet "neger". Men tiden har inte stått still och vi har lärt oss genom utbildning och kulturella sammankomster. Det samma borde väl gälla överallt. Hårddisktillverkarna vet att det bara är bull för att få saker och ting att verka bättre än vad det är, precis som med allt.

Men, det är vi konsumenter som har makten. Det är bara att skrika tillräckligt högt och mycket.

God natt!

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
varför snackar alla om fel, ingen gör fel på något sätt allt är rätt bara på olika sätt.
för man får ju det man betalar för eller hur?

I och med att SI-prefixen är väldefinierade så är det i mitt tycke inte mycket att snacka om...

Sen finns det ju behov av de binära versionerna av prefixen, och det är ju just där som kibi, mebi och gibi kommer in i bilden.

Det som jag menar är fel är inte att räkna på det ena eller andra sättet, det jag menar är fel är att räkna på det ena sättet men skriva ut ett prefix till enheten som säger att man räknat på det andra sättet! (Det Windows och en massa annan mjukvara gör.)

Visst, detta är ett fel som systematiskt gjorts, men jag tycker inte att det för den sakens skull är bra att fortsätta att göra samma fel.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm
Hur jobbigt hade det inte varit om jag köper en mjölk där det på paket är tryckt 1L = 1000milliliter och så kommer jag hem och ska göra smoothies till hela familjen. Problemet är bara att i kokboken är 1deciliter = 102,4milliliter, det innebär att det inte kommer räcka eftersom det saknas (10)2,4ml = 240ml (nästan 2dl).

Jag håller med dig helt och fullt om detta.

Du verkar dock ha missat att det allmänt accepterade är SI-prefixen.
Det är alltså de binära versionerna som är det "konstiga", och det är den främsta anledningen till att inte fortsätta att låtsas att ibland är G 2^30 utan låta Gi vara 2^30 och G alltid vara 10^9!

Dvs, din argumentation är precis anledningen till att jag tycker att hårddisktillverkarna är de som har rätt!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack MBY för kvalitativ information!

Visa signatur

...Where The "A" In Socket-A Stands For Amazing...

Permalänk
Medlem

MBY, har du inte redan gått och lagt dig så gör det nu.

Du har på ett plågsamt uppoffrande sätt spritt kunskap i denna tråden. Det finns de som kunnat vad du förkunnar sedan innan, och de är dig tacksamma. Det finns de som lärt sig något av dig, och de är än mer tacksamma. Sen finns det dem som bör läsa om tråden från början. Jag hoppas de gör det och slutar slösa med internets ettor och nollor, vi behöver dem till bättre ändamål.

Nattinatt forumet.

Permalänk
Medlem

Vad vill man få ut av att mjukvaran (windows) ändrar till GiB?

Människor kommer ju fortfarande se 370GiB i windows och 400GB på hårdiskens namn och känna sig "lurade". Enda skillnaden är i:et i GiB..
I mjukvarans värld har man alltid räknat med två-potenser och kommer alltid att göra. Enda nyttan med GiB-enheten vore ju OM även hårdisktillverkarna väljer att använda den.
Det finns dock ingen anledning för dem att byta.

Alla "vet" att på mjukvarosidan är 1GB=1GiB. och om 10-20 år har säkert många program börjat använda de nya SI-enheterna

Men det går inte att komma ifrån problemet, folk som känner sig lurade, då hårdisktillverkarna kan använda vanliga SI-enheterna för tiopotenser.

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
ja, microsoft borde kunna räkna tycker man

Exakt, men sen börjar man förstå alla "service pack" som kommer lite då och då, verkar som någon inte kan räkna eller något

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag tycker att om någon gör fel så är de de som använder prefixet Kilo Mega och Giga som något annat än som 10^3, 10^6 och 10^9. De är trots allt från de decimala talsystemet orden kommer från början. Att 400 GB = 373 GB är lika fel eller rätt som att säga att 20 m² = 215,3 sq. ft. De är bara dumt att använda bokstäver för olika enheter, och de är eventuellt mjukvaran som gör sådant. Och eftersom Giga är ett prefix uppfanns till decimalsystemet så får nog binära systemet använda en egen betekning typ Gi istället. Och om någon känner sig lurad när de kommer till hårddiskens storlekt så har de bara lurat sig själva att tro att de vet vad en GB betyder.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att i de sammanhang som riktar sig till icke tekniska personer kan man väl under de kommande 10åren eller så använda båda termerna.
I en annons från OnOff eller Dell skulle det kunna stå så här:

Processor: Intel Pentium 4 core 2 duo 3.1ghz
Hårddisk: 320GB (297GiB*)
Grafikkort.................
*den storlek hårddisken har i windows.

Hårddiskar som säljes separat skulle kunna heta:
Western Digital 320GB (297GiB) SATAII 16MB
Eller åtminstone så skulle man kunna ha så här på produktbeskrivningen:
Extern överföringshastighet: 300MB/s
Storlek: 320GB (297GiB*)
.......
*den storlek hårddisken har i windows.

Det skulle lösa det problem som är orsaken till trådens uppkomst, nämligen att folk blir negativt överaskade när de inte får ut alla de (binära) gigabyte de tror att det ska få ut av sin nya hårddisk.
I övrigt kan allt fortsätta att vara som de har varit. Om 10 år kan man utvärdera huruvida de nya binära prefixen blivit accepterade och sedan kanske ta bort antingen GB eller GiB angivelsen i produktnamn. Observera att det jag tycker ska ändras är informationen som når slutkunden, det vill sälja informationen från butiken som säljer hårddisken. Ingen mjukvara eller hårdvara behöver ändras överhuvudtaget, bara produktnamnen och/eller produktbeskrivningen.

Jag noterar också att i mitt exempel anges antal byte förutom på hårddiskens storlek både på överföringshastighet och chache storlek. Jag själv vet inte om SATA-II har hastigheten 300*1000^2 eller 300*1024^2 B/S. Jag vet heller inte om chache storleken anges decimalt eller binärt. Men det har ingen avgörande betydelse och därför behöver man inte blanda in några nya prefix där. Det skulle bara ge upphov till onödig förvirring.

My 0.02$ som dom säger på utrikiska

Permalänk

Jag håller med jOOOLs märkning i ovanstående inlägg, även om man vet att en 320GB hårddisk inte är 320GiB så är det smidigt att slippa ta fram räknedosan för att se hur mycket mjukvara som man får plats med.

Hade det varit motsatsen med hårddiskar att folk skulle få mer hårddiskutrymme än vad de trodde, så tror jag att hans ide skulle vara lättare att genomföra.
För folk kan lätt tro att detta "fenomen" som vi talar om endast gäller de butiker som märker ut sina hårddiskar med (GiB).
Så finns det två butiker där båda säljer en hårddisk med produktbeskrivningen Western Digital 320GB (297GiB) SATAII 16MB i ena butiken. Och Western Digital 320GB SATAII 16MB i den andra, så kan jag nästan garantera att fler personer köper från den andra i tron att den hårddisken är större.
Likaså hade Amds processorer varit slöare än pentium4 per Mhz, så skulle Amd aldrig märka ut med ett mindre värde som de skrev + efter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOOOL
Observera att det jag tycker ska ändras är informationen som når slutkunden, det vill sälja informationen från butiken som säljer hårddisken. Ingen mjukvara eller hårdvara behöver ändras överhuvudtaget, bara produktnamnen och/eller produktbeskrivningen.

Anledningen till att jag tycker att mjukvaran bör ändras är ju att den visar siffror som ser ut som att de skulle vara jämförbara med de siffror anges av hårddisktillverkarna (p.g.a. att de vanliga prefixen används, men med annan betydelse).

Om man gör som du säger kvarstår problemet att om man jämför siffrorna för angivna för "GB" så kommer de vara olika.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

MBY: klockrent.
Jag trodde att detta var allmänt känt men jag hade uppenbarligen fel.
Personligen anser jag att detta problemet är trivialt.
xxx * 0,93 är din vän.

Okunskap is the shit!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts