Konstig 3D-grafik i Just Cause-demot: varför? [skärmdumpar]

Permalänk

Konstig 3D-grafik i Just Cause-demot: varför? [skärmdumpar]

Det nya Just Cause-demot ser stundtals konstigt ut på min dator (specifikationer nedan). Nu och då syns utdragna polygoner över delar av skärmen. Tyvärr har jag inte kunnat isolera problemet, men så här ser det iallafall ut:

Någon som har några förslag på vad som kan vara fel? Jag använder en Shuttle FN45V10 med en AMD Athlon XP på 1.8 GHz, 1 GB RAM (2 * 512 MB DIMM), ett Radeon 9600 Pro med 128 MB RAM (Total Local Video Memory 256 MB, Total Local Texture Memory 256 MB, Total AGP Memory 118 MB), senaste Omega-drivrutinerna (har även provat med Catalyst) och senaste DirectX 9.x (4.09.00.0904).

Alla tips och förslag på lösning uppskattas!

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem

så där ser det ut när kortet blir för varmt, eller får fel ström. (nätagget).

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
så där ser det ut när kortet blir för varmt, eller får fel ström. (nätagget).

Jag har hört liknande förklaringar tidigare. Kruxet är bara att jag det ändå inte riktigt stämmer - allting har fungerat helt utan anmärkning tidigare. Om jag öppnar chassit och rör vid kylflänsarna när datorn är igång är de knappt ens varma.

Gällande strömförsörjningen så har jag sedan jag först köpte datorn (och allting fungerade) varken bytt ut några komponenter eller installerat något nytt, med undantag av en ytterligare 512 MB-minneskrets. Därför har jag svårt att tro att problemet skulle kunna ha med otillräcklig kylning eller strömförsörjning att göra.

Eller?

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perixon
Jag har hört liknande förklaringar tidigare. Kruxet är bara att jag det ändå inte riktigt stämmer - allting har fungerat helt utan anmärkning tidigare. Om jag öppnar chassit och rör vid kylflänsarna när datorn är igång är de knappt ens varma.

Gällande strömförsörjningen så har jag sedan jag först köpte datorn (och allting fungerade) varken bytt ut några komponenter eller installerat något nytt, med undantag av en ytterligare 512 MB-minneskrets. Därför har jag svårt att tro att problemet skulle kunna ha med otillräcklig kylning eller strömförsörjning att göra.

Eller?

Om du kan röra kylflänsarna utan att bränna dig så är nått troligtvis fel. Antagligen så ligger de inte riktigt på kärnan och därför får den inte tillräckligt med kylning.

Permalänk
Medlem

Typiskt värmeproblem.
Antingen har kortet blivit för varmt någon gång, och numera strular...eller så är det för varmt nu.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

SirMacke, Fowler och JD - tack för synpunkter och förslag. Jag får nog acceptera att det ändå är kylningen som är boven i dramat (förhoppningsvis finns det någonstans något analysprogram för ATI-hårdvara som dessutom kan bekräfta det). Går det att skruva upp kylflänsarna och sätta tillbaka dem så kanske det kan vara en möjlig lösning.

Förresten - jag nämnde aldrig att det uppstår ytterligare grafikfel ibland. Frånsett de utdragna polygonerna så får vissa texturer ibland prickiga ränder. Så här kan det se ut:

Någon som har sett det här fenomenet tidigare och har någon idé om varför texturerna ibland får det här utseendet? Jag har sett effekten i bland annat Half-Life 2: Episode One (bilderna) och Quake 4.

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem

Får det i HL2 baserade spel då mitt 7900gt börjar flippa ur.

Permalänk

Jag tror att det är minnen som är alltingen för varma eller för mycket klockade.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

jag får också såna grafikfel som du har på översta bilden. fast får dom hundrafaldigt i Oblivion me max på allt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

WTF, Just Cause demo? Det måste jag ha

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700