Skillnad på ljudet med ny förstärkare?

Permalänk
Medlem

Skillnad på ljudet med ny förstärkare?

Kör ett par Dynavoice F-6 tillsammans med en gammal Sony GX315 just nu, men jag funderar på hur stor ljudskillnad jag får om jag köper en ny förstärkare i 3-4 tusen kronors klassen?

Är skillnaden märkbar, man tycker ju att den borde vara rätt stor, om jag skulle köpa mig en Rotel RA-01/03, Cambridge 540A/640A, NAD C320BEE eller Harman/Kardon HK970? Vilken rekomenderas av dessa?

Förstärkaren vill jag köpa och inte behöva byta på några år även om jag byter högtalare till ett par bättre och vad ska man i sådana fall tänka på? Jag har väl tänkt mg ett par högtalare runt 4-8 tusen kronor senare...

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk

se bara till att få rätt ohm och watt tal så att du inte ha sönder något vid eventuela byten.. du kan köra högtalare som tål mer Watt än vad förstäkaren klarar av fast inte åt andra hållet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
se bara till att få rätt ohm och watt tal så att du inte ha sönder något vid eventuela byten.. du kan köra högtalare som tål mer Watt än vad förstäkaren klarar av fast inte åt andra hållet

Stämmer inte. Går utmärkt att köra små högtalare på megastor förstärkare. Bara man inte spelar över nivån för vad högtalaren klarar dvs när den distar ordentligt.

Att välja rätt stärkare handlar om anpassning till ens högtalare mm. NAD är erkänt bra men även de andra. Fråga om du får låna hem för test.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag spelar dom volymerna att jag ska lyckas knäcka varken förstärkare eller högtalare vilket nog stämmer in på de flesta som spelar hemma i lägenheten!!

Jo jag vet det, det kan ju vara svårt att få låna hem, men man kanske kan gå till hifi-klubben och lyssna på camrbidge o naden tillsammans med Gale 4040 som är någorlunda samma klass som F-6an fast sämre...

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millow
Jag tror inte jag spelar dom volymerna att jag ska lyckas knäcka varken förstärkare eller högtalare vilket nog stämmer in på de flesta som spelar hemma i lägenheten!!

Jo jag vet det, det kan ju vara svårt att få låna hem, men man kanske kan gå till hifi-klubben och lyssna på camrbidge o naden tillsammans med Gale 4040 som är någorlunda samma klass som F-6an fast sämre...

Jag har skaffat samma högtalare som du så jag är intreserad av vad du kommer fram till.

Har du kollat nå på DENON PMA-655 Förstärkare?: http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Stereo/Foerstaerkare/...

Den verkar rätt ok den med men jag vet inget om märket så om du ska till HiFi.Klubben så kanske det kan vvara interesant att lysna på...

Sen vet jag inte om man kan vara så dryg att man får släpa med sig högtalarna till affären för provlysning... Kanske vore en idé annars.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Jag har skaffat samma högtalare som du så jag är intreserad av vad du kommer fram till.

Har du kollat nå på DENON PMA-655 Förstärkare?: http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Stereo/Foerstaerkare/...

Den verkar rätt ok den med men jag vet inget om märket så om du ska till HiFi.Klubben så kanske det kan vvara interesant att lysna på...

Sen vet jag inte om man kan vara så dryg att man får släpa med sig högtalarna till affären för provlysning... Kanske vore en idé annars.

smidigt o bära högtalare på bussen...nej tack

vad jag har hört om den ska den vara ett "bakslag" för Denon, att de gör mycket bra grejer men att den där inte alls är något att hänga i granen och då tror jag nog mer på de jag sa än på den där med, frågan är vilka som passar högtalarna bra.

Jag gillar verkligen designen på Cambridge men frågan är om de är bra nog, det borde dom ju vara? 540A verkar ju vara riktigt schysst både design och ljudmässigt men passar dom Dynavoice F-6? Priset på stärkaren är ju inte helt fel heller, 3000 kr kan det vara värt om man får en uppryckning gäntemot Sony-förstärkaren.
Då kan man köpa 340C, CD-spelaren med så passar dom bra tillsammans på hyllan också!!

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millow
smidigt o bära högtalare på bussen...nej tack

vad jag har hört om den ska den vara ett "bakslag" för Denon, att de gör mycket bra grejer men att den där inte alls är något att hänga i granen och då tror jag nog mer på de jag sa än på den där med, frågan är vilka som passar högtalarna bra.

Jag gillar verkligen designen på Cambridge men frågan är om de är bra nog, det borde dom ju vara? 540A verkar ju vara riktigt schysst både design och ljudmässigt men passar dom Dynavoice F-6? Priset på stärkaren är ju inte helt fel heller, 3000 kr kan det vara värt om man får en uppryckning gäntemot Sony-förstärkaren.
Då kan man köpa 340C, CD-spelaren med så passar dom bra tillsammans på hyllan också!!

OK tycker också att Cambridge vinner på utseendet så jag hoppas den låter bra oxå. Harman/Kardon har jag läst om att dom ska vara väldigt plastiga å betalar jag över 3000:- så ska det ju se bra ut oxå.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle försöka pallra sig ner till HIFI-klubben under morgondagen o lyssna lite o höra vad dom har o säga om saken?

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk

Låter som en bra idé så delar du med dig vad du tycker... Har inhen HiFi-klub i närheten så det vore toppen om man fick lite insiderinfo...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

aah hinner nog inte imorn kom jag på, jag har en tom lägenhet att städa...

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Hedersmedlem

Den absolut största skillnaden får du av att byta högtalare. Borträknat brusnivå är det extremt subtila skillnader mellan olika förstärkare.

Permalänk
Medlem

Teetow, det är faktiskt väldigt stor skillnad på förstärkare. Specielt med svårdrivna högtalare!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det är klart största skillnaden sitter i högtalarna och det är jag fullt medveten om!

Mina F-6'or r väl inga superhögtalare men jag har inte tänkt byta ut dom på ett tag köpte dom nu precis, gillar dom och dom passar bra till mitt vardagsrum...

Jag kan väl säga såhär med, att jag spelar ju inte superhögt så det är inte det jag vill åt med ett förstärkarbyte, utan jag vill åt bättre ljud samt ha en förstärkare som jag kan ha kvar när jag uppgraderar högtalarna till något annat

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Hifiklubben brukar vara bussiga, frågar du snällt kanske du får låna hem en Nad.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Stämmer inte. Går utmärkt att köra små högtalare på megastor förstärkare. Bara man inte spelar över nivån för vad högtalaren klarar dvs när den distar ordentligt.

Att välja rätt stärkare handlar om anpassning till ens högtalare mm. NAD är erkänt bra men även de andra. Fråga om du får låna hem för test.

ÖH NAD, Cambridge, Rotel och Harman Kardon är alla erkänt bra och ligger ju i det bättre segmentet. Jag tror alla är bra men dom låter olika, så åk å lyssna på dom. Ta den som låter bäst i dina öron.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

Update:
var på Stereo idag o kollade HK970. Tyckte den lät mycket bra, testade den tillsammans med Infinity Primus 250. Gillade kombinationen även om lite bas saknades.

Jag måste säga att jag är lite impad av ljudet i stärkaren och för min del blir det nog den!

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
se bara till att få rätt ohm och watt tal så att du inte ha sönder något vid eventuela byten.. du kan köra högtalare som tål mer Watt än vad förstäkaren klarar av fast inte åt andra hållet

Det där är väl knappast sanning? Farligast för en högtalare är ju likspänning, det får du (det kan du få) om du drar upp volymen såpass högt att inte förstärkaren längre klarar av att generera riktiga kurvor, de blir avklippta i överkant, då får du en längre period av likspänning och då bränner du sönder högtalarna.

Ett väldigt bra sätt att undvika att förstärkaren klipper och att högtalarna pajar är helt enkelt att sänka ljudet om man hör att det börjar låta illa, låter det bra så ska det inte vara några problem för högtalarnas hälsa.

Visa signatur

uin: 6550610