Permalänk
Medlem

ouppdaterad om AM2 vs. 939

ok. jag vet om att jag ligger lite efter, men jag titade för ett par timmar sedsan in och såg att AMD lanserat en ny sockel. Nu undrar jag vad skillnaden mellan den och 939an e. försökt hitta något direkt men enda jag ser är att AM2 har DDR2 stöd och någon slags kopieringsskyddsdesign i sig. Om jag fattat rätt så kommer ju självklart de nya "high end" processorerna komma dit med, men endå
Så varför skall jag skaffa AM2 istället för 939?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på precis samma sak, vore trevligt om någon kunde säga lite om detta... på datorbutiken säger de nämligen i en nyhet "AMDs nya plattform AM2 rockar! Med både PCIe-grafik och DDR2-minne når spelupplevelsen nya höjder." Man kan ju fundera på om det är värt att satsa på denna platform istället?

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem

Hej,
Har läst runt lite på olika sajter och det verkar som om man skall köra AM2 och få bättre prestanda än gamla 939 DDR så skall DDR2 minnet vara typ DDR2-800 med bra CL värde typ 3-4.

Skall man köpa nytt idag så självklart satsa på AMD AM2.

Annars skulle nog jag vänta och se hur det går med Intel Conroe som kommer på sen sommaren/hösten.

AMD kommer med en utvecklad K8 som kallas K8L under våren 2007.

Då startar processorkriget igen.....

Permalänk
Avstängd

AM2 är mest bara till för att dom som köper moderkort idag även ska kunna uppgradera till K8L när den kommer om ett drygt halvår.
K8L är en uppgraderad A64 som kommer ha bättre prefetch för ökad ALU-prestanda. Och Dubbelt antal FPUer och dessutom 128bits FPUer istället för 64Bit. Den kommer dessutom i högre frekvenser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AM2 är mest bara till för att dom som köper moderkort idag även ska kunna uppgradera till K8L när den kommer om ett drygt halvår.
K8L är en uppgraderad A64 som kommer ha bättre prefetch för ökad ALU-prestanda. Och Dubbelt antal FPUer och dessutom 128bits FPUer istället för 64Bit. Den kommer dessutom i högre frekvenser.

hoppas att k8l kommer innan december som det är sagt nu. jag tror at många av de som sitter på s939 väntar med att uppgradera tills dess, ifall man inte skaffar en conroe iaf.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

och hur e det med "kopieringskyddsgrejset" hur funkar det och hur olidligt jobbigt komer det bli i framtiden? enbart mjukvara från microsoft eller deras allierade eller? eller vad påverkar det?

Permalänk
Avstängd

Nja, tror inte dom lovat december va? Det är ju ett mål iaf. Men dom har sagt 1H07. Men det ryktas att dom har testexemplar ute hos partners. 06 skulle inte vara en omöjlighet iaf.

Vi får detaljerad information 060606.

Och varför har helt plötsligt alla trådar om framtida processorer samtidigt blivit infekterat med detta drm-snack?
Ha en tråd om drm och håll er till den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nja, tror inte dom lovat december va? Det är ju ett mål iaf. Men dom har sagt 1H07. Men det ryktas att dom har testexemplar ute hos partners. 06 skulle inte vara en omöjlighet iaf.

Vi får detaljerad information 060606.

nu blir jag litet osäker.
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2354
brisbane kanske inte är k8l då?

edit: nope. brisbane är visst inte k8l så då blir det ännu senare. brisbane verkar bara vara en vanlig k8 på 65nm.
http://www.techpowerup.com/?11952
nej nu får amd verkligen få tummen ur röven ifall inte intel ska återta kommandot på desktopmarknaden.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+