Permalänk
Medlem

iBook vs Thinkpad t22

Hejsan!

Står i valet mellan en ibook g3 500mhz, 128mb, 10gb (ska uppgradera minnet förstås senare) vs Ibm thinkpad t22, 900mhz, 256mb, 20gb.

Får dom för samma pris.

Någon speciell nackdel någon av datorerna har?

Hur snabb är g3ans 500mhz mot p3ans 900mhz?

Permalänk

Jag har en Power macintosh G4 på 400 MHz, som är ungefär lika snabb som en G3 500 (G4:an är snabbare på en del, G3:an är snabbare på annat). Fast min G4 är bestyckad med 576 MB RAM

Den är långsam. Jag har en powerbook G4 på 1.5 GHz också, jag tycker den är ganska långsam den med, så en ibook G3 lär inte vara något monster direkt. En Mac är en helt underbar maskin med Mac OS X 10.4 Tiger, men jag tror inte att det kommer bli en trevlig upplevelse med ett såpass gammalt system.

Satsa på P3:an och spara till ett riktigt system istället

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Okej... fick just ett bra bud på min cpu så får lös lite cash... Har ungefär 5k att handla för nu... eventuellt mera om jag säljer av lite mera delar. Men ligger ju inte ute allt för många ibooks.

Är främst för OS X jag vill ha Mac. Och att ibookarna är så grymt snygga.

Permalänk

Mac OS X är underbart, men köp ingen G3!

1.2 GHz G4 för 7 000:-
http://www.blocket.se/vi/7163944.htm?ca=15_s

1 GHz G4 för 7 000:-
http://www.blocket.se/vi/7036461.htm?ca=15_s

G3 500 med 384 MB RAM, 20 GB Hårddisk, 3 700:- (dock har killen målat om den)
http://www.blocket.se/vi/7209016.htm?ca=15_s

Leta runt på blocket, tradera, eBay .. så ska du nog hitta något vettigt

Som sagt har jag själv en powerbook G4 på 1.5 GHz med 1.25 GB RAM, och jag tycker det är på gränsen till för långsamt, den hade gärna fått vara rappare än vad den är.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Jo har kikat runt lite... Man får ju en schysst bärbar pc för 5000-6000kr också, som är lite lockande. Men ger man 6-7k får man en schysst iBook. Har mailat runt lite och ska ringa lite så blir nog någon sån. Och jag tror du har ganska stora krav om du tycker din g4 1.5ghz med 1.25gb ram är slö. Jag ska bara i princip bara surfa, msna, irca, kika film.

HP NC4000 verkar jäkligt fina också, 1.6kg är inte fel. Sen inte så dyra heller. Men men hittar nog något. Tack för hjälpen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Och jag tror du har ganska stora krav om du tycker din g4 1.5ghz med 1.25gb ram är slö. Jag ska bara i princip bara surfa, msna, irca, kika film.

Jag bara jämför det med polarnas PC-maskiner och morsans iMac G5, hade inte varit fel med en Macbook Pro För ovanstående aktiviteter duger en ibook mer än väl dock

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Blev en iBook G3 800mhz, 640mb ram, 32mb vram, 30gb hdd, 3-4h batteritid

Så får se när man får hem den och börja leka, någon gång i början på nästa vecka förhoppningsvis..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Blev en iBook G3 800mhz, 640mb ram, 32mb vram, 30gb hdd, 3-4h batteritid

Så får se när man får hem den och börja leka, någon gång i början på nästa vecka förhoppningsvis..

Om batteriet är original rekommenderar jag att så småningom byta batteri...
När batteriet börjar bli dåligt går det riktigt fort innan det dör...