Permalänk
Medlem

Problem med Cool n Quiet

Min polare har en Hp hemdator som inte vill funka som den ska, sen hänger sig lite när den vill oftats när man öppnar/stänger något, jag tror att det kan ha något med Cool n Quiet att göra och vill försöka stänga av det, vet inte vilken modell han har och sandra eller everest vill inte visa, det han har i är iallafall

6600 (non GT)
2x512mb pc3200
en250Gb "sata" och en extern hårddisk på 160Gb "usb 2.0"
3800+ (inte x2)
nått basic 300W'are
en 90mm bak och en 80mm (amd 64 orginal) på processorn

Kan någon berätta

step by step hur jag gör för att stänga av CnQ?
och om det är nått annat jag bör tänka på innan jag sätter igång?

mvh / likkwiq m vän

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem

jag tror inte det fungerar eftersom hp brukar spärra väldigt många alternativ i BIOS, det är därför man alltid skall köpa hemma bygge

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

så han kommer få stå ut med problemet i all evighet? :/
han har sågat ut för plexi i sidan så garantin är bortblåst

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk

Jag tror: för att Cool n Quiet ska funka måste man ha ställt in att den ska ha energischemat "minimala energisparfunktioner" så om du ändrar det till "Hem eller kontorsdator" så kanske det slutar fungera...kom in i dessa inställningar genom att Högerklicka på skrivbordet>Egenskaper>Skärmsläckare>Inställningar sen står det Energischema.

i min HP kan man gå in i BIOS för att stänga av Cool n Quiet.

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Moderator
Moderator

om det sitter en OEM-version av ett retailmoderkort i burken, eller om det t.o.m. sitter ett retailkort så kan det gå att flasha med BIOS för det kortet istället för HPs crap

men då bör man vara säker på sin sak innan man flashar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av likkwiq
så han kommer få stå ut med problemet i all evighet? :/
han har sågat ut för plexi i sidan så garantin är bortblåst

Ominstallera men inte med HP´s recovery skit (men han har väl skapat recovery skivan/skivorna?) & installera inte AMD 64 drivrutinen så har han inget C&Q...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

så ja kan stoppa i min win xpp sp2 skiva och instalera om utan problem? komemr tv kort, wlan, lan etc funka direkt efter? :/

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av likkwiq
så ja kan stoppa i min win xpp sp2 skiva och instalera om utan problem? komemr tv kort, wlan, lan etc funka direkt efter? :/

Om du skapat recovery skivan först dvs. för då ligger alla drivrutiner samt mjukvara i en mapp som heter I386 i den mappen ligger det bla. 2 mappar som heter APPS & Drv utforskar man mapparna i dom 2 så hittar man allt man behöver i mappar som heter src bla.

Men skapa recovery skivan först... helst på en dual-layer annars blir alla mapparna du behöver utspridda nämligen & inte lika lätta att hitta...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless