Permalänk
Medlem

normaltemp me zalman?

54-60 idle
80 ca. full load
Är detta normalt me en fullspeed 7000alcu 92mm zalman kylare på en oklockad 3ghz p4?
artic5pastan är omlagd 3 gånger men kommer inte lägre.
Tempen går upp väldigt fort o ner väldigt fort oxo btw.(fel i sensorn?)

Permalänk
Medlem

inte en chans, skulle inte använda datorn förren du fixat bättre kylning, 80C är alldeles för högt!

Permalänk

Min P4 2,4 @ 3,2Ghz Northwood med 7700cu Ligger på

Idle: 28-32
Full load: 42-47

Permalänk
Medlem

Min 7000AlCu ligger på ca 32 idle och runt 44 full, AMD64 3200+ @ 3800+

Permalänk
Medlem

låter som en felmontering. Jag hade inte använt den mer förrän du monterat den rätt om jag var du.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Re: normaltemp me zalman?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
54-60 idle
80 ca. full load
Är detta normalt me en fullspeed 7000alcu 92mm zalman kylare på en oklockad 3ghz p4?
artic5pastan är omlagd 3 gånger men kommer inte lägre.
Tempen går upp väldigt fort o ner väldigt fort oxo btw.(fel i sensorn?)

Det är ingen fara alls ...Har du satt på kylaren rätt så är det lugnt.
Problemet med att många sitter och tjatar om deras värme utveckling och det är ointressant egentligen. Det är så stora skillnader vad man har för moderkort och vilken biosuppdatering.
Det är olika från moderkort till moderkort och biosuppdatering mm

Censorn som styr temperaturvisningen i bios på moderkort är ju bara en fingervisning och oftast väldigt okalliberad. Testa när du kör fulload om den Throttlar istället, gör den inte det så är det bara att blåsa på som vanligt..

Precott processorn brukar throttla runt 70C

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Tja den sitter då stumt mot och jag har lagt pasta med fina resultat förut, så bios o dylikt är min misstanke oxo.. känns ju lite overkligt att den ska boosta upp till 80C° direkt när man startar ett spel, och sen gå ner lika snabbt när man stängt av. Fåse om vi updaterar bios. (Inte min dator).

p.s. ursäkta en noob fråga.... men vad menar du med throttlande cpu?

Permalänk
Medlem

Prova att montera om processorn med ett mininmalt lager kyl-klet. Du ska lätt kunna se kärnan genom kleten.

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Jag har en CNPS7700CU och den ligger på ca 33-35 idle och 37 i load med en P4 2.8 Prescott.

tycker det låter mycket konstigt.. precis som när jag körde med boxade fläkten.. 86C i idle