Permalänk
Medlem

Coolermaster Stacker + T-Balancer = Sant!

Jag ska köpa en dator och jag tänkte skriva lite om hur kylningen i den burken kommer fungera med T-balancer samt mina olika fläktar (både chassi samt CPU/VGA etc).

I mitt system är fläktarna som kommer påverkas (förrutom komponenterna som de kyls) av T-balancer. Ni som inte vet vad T-balancer är kan kolla här: http://tystpc.nu/sida.php?s=produkter

Delarna (som ni behöver veta om):

Asus A8N-SLI Deluxe
CM Stacker
4 x 80mm 1x 120mm
AMD socket 939 3800+ med Zalman 7700CMP (sp?)
Leadtek 6800 Ultra Pci-e orginalkylare
4-in-3 module (120mm fläkt på framsidan)

T-balancer ska hålla ordning och reda på kalaset genom att styra hur fläktarna kyler under vissa förhållanden. Jag ska ta mig tillfället och berätta att T-balancer kan styra fläktar automatiskt och låta specifika fläktar snurra olika snabbt efter utsatta temperaturer har uppnåtts (mäts av digital/analog mätare). Om du t.ex. sätter en digital mätare på processorflänsen, och temperaturen blir högre än du sagt att den får bli, börjar vissa fläktar snurra snabbare (allt efter hur du har ställt in det).

Ta en titt på CM Stacker här: http://www.coolermaster.com/product_common_images/fd87edec682... Lägg märke till plåten längst ner där bak; Där kan antingen en PSU (Nätaggregat) eller 2 x 80mm fläktar monteras. Jag ska välja att montera mitt nätagg där uppe, så 2 av de 80mm-fläktarna ska in där. I mitten sitter en fin 120mmers-fläkt, och på sidodörren ska det sitta en 80mm och respektive en på taket, så att säga.

Ok, till min plan! Såhär tänker jag låta min T-balancer fungera vid olika temperaturproblem;

Överhettad CPU: CPU-fläkten, 120mm-fläkten, sidodörrsfläkten samt takfläkten ska snurra lite snabbare. Om det är möjligt ska jag även låta min cross flow fan snurra lite snabbare.

Överhettat grafikkort: VGA (grafik)-fläkten snurrar snabbare, de lägre 80mm-fläktarna snurrar snabbare, CPU-fläkten snurrar snabbare, 120mm-fläkten snurrar snabbare. Jag låter min CPU-fläkt snurra snabbare i det här fallet för att den kyler i princip hela moderkortet tack vare sin storlek.

Överhettad HDD: Fläkten för 4-in-3 modulen snurrar snabbare, utblåsfläkten (120mm) snurar snabbare. Inget mer att göra åt saken.

Överhettat chipset: CPU-fläkt snurrar snabbare, chip-fläkt snurrar (ännu) snabbare. Jag tvivlar på att den kommer bli såå överhettad, med tanke på att dens fläkt snurrar ca 7500-8000 RPM...

Jag ska beställa T-balancer digital och kommer få med 4 sensorer. Jag kanske ska fästa två stycken på bägge sidorna om min CPU-fläns(3800+ med orginalkylning ^^) för bättre precision i mätning, och de andra nära VGA-flänsen samt HDD (bara en på 7200 RPM som dessutom är Seagate, inte kända för att bli överhettade precis. )

Ni som kommer gnälla och säga att detta är onödigt, tänk på att dessa är TIPS för folk som kommer köpa samma chassi och fläktar som jag...och T-balancer, förstås. Ingen orsak för gnäll, tack.

Berätta gärna vad ni tyckte om det här, då det är min första riktiga "guide", så kan jag bättra den lite...

Permalänk
Musikälskare

2st under kylflänsen?

nej, sätt en som mäter chassi tempen istället eller nått annat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Har en Stacker som jag funderat på att köra på samma sätt med data styrning av fläktarna.
Har beställt en till 4-1 modul som inte ska ha några HDD utan bara skicka luft från framsidan över en fläktlös CPU kylare (Thermaltake Sonic Tower Heat Pipe Fanless ) och ut på baksidan via 120mm fläkten där.

Hårddiskarna får kylning via nästa 4-1 som skickar luften över MB och en fläktlös GPU (Zalman ZM80D-HP Aluminium Dual Heatpipe ) kylare ut via ett par öppna kort platser på baksidan.
Har tänkt mig ett fläktlöst PSU och låta 80mm fläkten ta hand om varmluften på toppen. Alltså 2x120 in och 1x120 + 1x80 ut.Totalt fyra fläkter i hela systemet.

Startade just fläkten i 4-1 modulen och kan faktiskt inte höra att den går. Modulen är förståss moddad så till vida att alla hindrande plåtar och galler är bortrensade.

Tänker plocka ihop allt först och provköra för att se om det verkligen behövs någon T-Balancer.

Master

Permalänk
Medlem

Köpte mig en sån 4-in-3 device module för någon vecka sedan och den funkar så bra så

EDIT: 4-in-3 ska det ju heta såklart

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

4-in-3 module heter den väl? 4 HDD platser i 3 sånna fack, 5,25 eller vad de heter?

Permalänk
Medlem

vad e det för skillnad på en T-balancer som är analog och en som är digital??

Permalänk
Medlem

Den analoga är mycket mindre, och kommer åt närmare värmekällan, men den är inte lika exakt som den digitala. Dessutom stödjer den analoga vattenkylning direkt, utan några tillköp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
4-in-3 module heter den väl? 4 HDD platser i 3 sånna fack, 5,25 eller vad de heter?

Jaja, skrev lite fel
Såklart ska det var 4-in-3 och inte 4-in-1 som jag skrev

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Har nu kommit en bit på vägen. Här är några bilder från ombyggnationen.
Första med dom ingredienser som jag beskrev tidigare. Visst heter modulen 4-3, blandade ihop den med 4-1 kylaren på bilden.

http://img.photobucket.com/albums/v125/F16_fatboy/NF7-2.jpg

Sen rensade jag modulen på plåtar och galler som hindrar luftströmmen och skapar oljud i systemet. Före och efter bilder.

http://img.photobucket.com/albums/v125/F16_fatboy/NF7-3.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v125/F16_fatboy/NF7-5.jpg

Monterat och klart i lådan. STOR CPU kylare! Fick inte plats i min gamla tower burk. Kylaren till nordbryggan skymtar under CPU kylaren.

http://img.photobucket.com/albums/v125/F16_fatboy/NF7-6.jpg

Det hela fungerar och jag saknar bara ett nytt fläkt löst nätaggregat.
Ser nu fram mot zeros fortsatta experiment med T-Balancern i hans system

Master

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mastermariner
Har nu kommit en bit på vägen. Här är några bilder från ombyggnationen.
Första med dom ingredienser som jag beskrev tidigare. Visst heter modulen 4-3, blandade ihop den med 4-1 kylaren på bilden.

http://img.photobucket.com/albums/v125/F16_fatboy/NF7-2.jpg

Sen rensade jag modulen på plåtar och galler som hindrar luftströmmen och skapar oljud i systemet. Före och efter bilder.

http://img.photobucket.com/albums/v125/F16_fatboy/NF7-3.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v125/F16_fatboy/NF7-5.jpg

Monterat och klart i lådan. STOR CPU kylare! Fick inte plats i min gamla tower burk. Kylaren till nordbryggan skymtar under CPU kylaren.

http://img.photobucket.com/albums/v125/F16_fatboy/NF7-6.jpg

Det hela fungerar och jag saknar bara ett nytt fläkt löst nätaggregat.
Ser nu fram mot zeros fortsatta experiment med T-Balancern i hans system

Master

Häftigt system. Specs?

För övrigt ville jag bara säga att jag kanske inte ska köpa en T-balancer föränn senare, det återstår att se vad budgeten tillåter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Häftigt system. Specs?

För övrigt ville jag bara säga att jag kanske inte ska köpa en T-balancer föränn senare, det återstår att se vad budgeten tillåter.

Det är en NF7-S 2.0 med 2 x 120 Seagate SATA som inte är i RAID. 2 x 512 DDR i 2.5-3-3-11. AMD XP 2500+ överklockad till 3200+, därav något varm. GPU en FX5900 128MB överklockad och numera passivt kyld. Använder mig av det inbyggda nätverkskortet och Soundstorm sound som slog min Audigy 2 med ett par FPS.
Och en Benq 822a dual DVD brännare. PSUn blev en ElanVital Greenerger SSM 500W.

Just nu har jag 2x 120 in + en 80 in på sidan. En 120 + en 80 suger ut hjälpta av Greenerger som startar fläkten när det behövs. Så tyst system att någon fläktkontroler just nu verkar overkill.
Men burken är tänkt till nästa system som blir nåt 64 bitars och då kommer nog fler fläktar och med dom en T-balancer.

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen RAID, och vad gör den för skillnad?

Permalänk
Medlem

jag skulle nog "hängt upp" cpu-kylaren lite så att man inte skadar sockeln

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
jag skulle nog "hängt upp" cpu-kylaren lite så att man inte skadar sockeln

Du menar att den väger för mycket?

Permalänk

Visst blir det ett stort böjande moment inne vid processorn med en så pass lång och förhållandevis tung kylfläns. Funderade först på att montera ett kopparshims på processorn för att skydda den men alla experter avrådde mig bl.a. pga. sämre kylning. Skador på processorer uppstår oftast vi monteringen så jag tog det extra varsamt och drog de fyra skruvarna som håller kylflänsen på plats med stor försiktighet. Installationen känns pålitlig och så länge som jag bara rullar runt med Stackern så är det nog lugnt.

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa ett T-Balancer "PCI-kort" och sätta i min dator. Med "PCI-kort" så menar jag ett sådant där T-Balancer kort som man monterar i en PCI-plats

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Oj, är den så känslig? Kan man isåfall inte montera kylaren innan man sätter i moderkortet? Och, är det fortfarande lika farligt om själva datorn aldrig rör sig, utan blir stående på en plats? Iofs sätter det fortfarande press på sockeln, men inte lika mycket. Lite läskigt med alla som varnar för tunga kylare... kanske borde man skaffa alu-kylaren istället? Nae...

Det är antecknat, k0nsol.

Permalänk

Det år en aluminiumkylare och man måste montera den på moderkortet med genomgående skruvar med muttrar på baksidan. Alltså med kortet demonterat från datorn. Se http://www.techniz.co.uk/modules.php?name=Reviews&rop=showcon...

Förmodligen ingen som helst risk.

PS! Hur lägger man in en bild i forumet?

Permalänk
Medlem

Muttrar på ett moderkort? Jag är inte så säker på det... och kylaren ser konstig ut, för att inte tala om hur fläkten egentligen ska kyla den uppifrån? Den borde monteras på sidan.

För övrigt lägger du upp en bild genom att ladda upp den på en sida, t.ex. imageshack.us, och sen skriva

. Är inte 100 på koden, men det funkar i de flesta fallen. På Imageshack får du en länk till olika syften, om det nu är SIG, MSN, vanlig länk eller i ditt fall, en bild du visar upp.

Permalänk

SHit va sugen jag blev på att köpa dem sakerna du har/ska införskaffa tack vare den här tråden

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QBNastyNaS
SHit va sugen jag blev på att köpa dem sakerna du har/ska införskaffa tack vare den här tråden

Tackar så mycket! Jag blev lite besviken i början, då den inte fick för mycket uppmärksamhet, men nu ser jag att det var värt besväret.

Permalänk

haha:P men det e ju så smart kylnings system för en billig peng, synd att inte så många har visat uppmärksamhet,

Och imorn så drar jag o köper en T-Balancer och nått billigt chassi, vill ha en stacker men budgeten håller inte =/ har en dator som sitter och putttrar på och ligger på en kartong.. =/ känns inte så proffsigt...

Berätta gjärna lite mer om hur T-Balancer funkar, Plus Och Negativa saker...

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem

Okej,

+ Finns Digitala och Analoga sensorer.
+ Finns "instickningskort"-varianten och plexi-varianten.
+ Har 4 intag för sammanlagt 15v (fläktstyrningen
+ Analoga och Digitala har vardera 4 sensorer
+ Kan förbättras med fler sensorer eller mini-hub för Digitala versionen
+ Funkar även efter att du kopplat bort USB-sladden från den!
Kommer inte på något negativt, men du kan läsa om produkten här på Swec!

Dessutom är det ju så som jag sa, om du vill kan du använda en sensor och lägga den på sidan om flänsen/vad-det-nu-är, eller en på bägge sidorna för mycket noggrannare kontroll över temperatur. Sen, om en av sensorerna upptäcker högre värme än vad du sagt att den får nå, börjar vissa fläktar snurra snabbare, allt efter vad du sagt åt den att göra. Du kan också få fläktar att stanna helt om lådan är kyld nog osv.

Permalänk

huLåter hur bra som helst men hur stora är dem digitala tem sensorerna?

på bilderna ser dem jätte stora ut =/ känns inte som man kan komma särskilt nära området man vill mäta då...

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QBNastyNaS
huLåter hur bra som helst men hur stora är dem digitala tem sensorerna?

på bilderna ser dem jätte stora ut =/ känns inte som man kan komma särskilt nära området man vill mäta då...

Lite bilder en bit ner i den här tråden:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43360...

Permalänk

Jag kanske bara för förmig, men det ser äldigt stora o klumpiga ut, känns som man verkligen inte kommer kunna sätta temp sensorn särskilt nära områtet man vill läsa av, tex cpu:n... rätta mig gjärna

kan man lägga dem digitala temp sensorerna i tex vattentanken för att mäta vatten tempen? det går ju med dem analoga..

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QBNastyNaS
Jag kanske bara för förmig, men det ser äldigt stora o klumpiga ut, känns som man verkligen inte kommer kunna sätta temp sensorn särskilt nära områtet man vill läsa av, tex cpu:n... rätta mig gjärna

De är lite stora men det fungerar bra för det mesta om man tänker efter vid placeringen + använder kompensationscoefficienten i mjukvaran. Men de analoga sensorerna är ju tveklöst smidigare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av QBNastyNaS
kan man lägga dem digitala temp sensorerna i tex vattentanken för att mäta vatten tempen? det går ju med dem analoga..

Nej, de digitala är inte gjorda för det. Man kan naturligtvis gjuta in dem i epoxi eller nåt om man vill experimentera. Det finns dessutom speciella analoga sesnorer för vattensystem:

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk

låter ju jätte bra att man kan rätta till tempen!

men grejen e att jag hittar inte nån afär som säljer vatten temp mätaren eller den lilla dosan så man kan koppla in analoga till det pci kortet.

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QBNastyNaS
låter ju jätte bra att man kan rätta till tempen!

men grejen e att jag hittar inte nån afär som säljer vatten temp mätaren eller den lilla dosan så man kan koppla in analoga till det pci kortet.

Både Webhallen och Kylning.com har både vattenflödesmätare och vattentempmätare men de ligger inte upplagda i deras webshoppar. Hos Webhallen ligger de på Andreas bord Men det är bara ringa/maila o säga till att man vill köpa så fixar de det

Om man redan har en T-Balancer med digitala sensorer (dvs inte den versionen där analog sensorhub osv redan ingår) så kan man som du säger köpa till expansionskitet med analog sensorhub och några analoga tempsensorer. Men den finns f.n. inte hos någon ÅF men jag har hemma så om du vill ha ett sånt kit så kan jag fixa över ett till Webhallen eller Kylning.com om du vill. Säg bara till vilken av dem...

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk

Åh det här låter bara för bra för att va sant ska till kylning nån dag nu och köpa ett chassi om dem har det inne. kan passa på o fråga om dem har T-Balancer sakerna oxå

Gud va Härligt att dem finns i affärerna. tack så jätte mycket Magnus Thomé för all information!

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08