Permalänk
Medlem

Ta bort cpu-platta på MSI K8N SLI

Hejsan, jag köpte ett MSI K8N Platinum SLI, socket 939, och en Zalman CNPS 7700ALCU till min amd64 3500+-prolle.

Problemet är att MSI har varit "hjälpsamma" nog att montera cpu-bakplattan åt en, med självhäftande klägg... I manualen står det hur man monterar den själv, men de har gjort det åt en.

Ska jag försöka montera Zalman:en i det befintliga fästet (ej lika högt, så det blir svårt att avgöra hur hår jag skall spänna), eller försöka ta bort plattan och montera Zalmans egna?

Jag läste på nätet om en kille som fick bort plattan m.h.a. en hårtork, kan det varaq något?

Mvh Martin "Xarragon" Persson

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem

finns det inga skruvar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det sitter en sån platta på mitt msi också men vi drog/bröt bort den med en tång helt enkelt. Tänk bara på att inte bryta mot moderkortet då det kan skadas. Det satt ganska hårt men det gick bra...

Permalänk

Jag och en kompis skulle montera ihop exakt samma system vi värmde loss plattan med en hårfön tog lite tid men efter en stunds värmande lossnade platta rätt enkelt det sitter nämligen något segt jävla klister på baksidan. det är mycket svårt att dra loss plattan så försök inte

Visa signatur

Sylt är gott

Permalänk
Medlem

Mjo, jag testade med en hårfön, det gick alldeles utmärkt.
Varning för att klistret luktar strakt som tusan när ni värmer det, hela vårt kök luktade som en kemisk industri efteråt.
Jag var snudd på att få hallucinationer...

Tack för svaren i alla fall!
(Jag sökte innan jag postade inlägget, men hittade inget dessvärre)

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem

Hmm jag värmde bort min platta på mitt MSI K8NM och det luktade inget alls.
Hur fans mycket eldade du inte på då?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Värmde inte mycket då jag bytte min platta, pressade mest på det där som står upp runt sockeln, så knäckte det till i klistret och plattan låg på golvet och jag var nöjd.

Visa signatur

Apple Macbook Pro