Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Jag hade först ett jämnt (?) lager över hela min heatspreader, sen läste jag om
att en klick i mitten ger bättre resultat.
Jag rengjorde och la dit en klick i mitten och fick ner temperaturen 2-4 grader.
En klick i mitten är det zalman som förespråkar och eftersom det är dem som
tillverkat både min kylfläns och kylpastan så...

jasà? zalman som fòrespràkar en klick i mitteln sàger du?

http://www.zalmanusa.com/upload/product/CNPS7700.swf

klicka àven pà socket 939 fòr att se att de gòr samma sak dàr.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Ok, sorry Zalman som gjort min kylfläns säger att man ska sprida ut
kylpastan.

Artic silver som är företaget som tillverkar Articsilver 5 säger att man ska ha
en klick i mitten. Jag har provat båda och klick i mitten gav bäst resultat.
Prova dig fram för att få bäst resultat.

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Notera att as5 säger att det är olika för olika processor.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara bättre med en klick i mitten istället för att smeta ut det i ett tunt lager, kan någon förklara det för mig?
Om du sätter en klicka i mitten och sätter på flänsen uppnår du kanske ett resultat som detta:

Nu är inte hela heatspreadern täckt, vilket bara är dåligt i mitt huvud, eller?

Om du får en cirkelformad utjämning av pastan i mitten så täcks inte hela kärnan = dåligt
Om du smetar ut pastan själv i ett tunt lager = hela kärnan (dvs alla micro-repor fylls) täcks och bättre kylning uppnås. Så ser jag det och den enda anledningen till varför AS skulle rekommendera en klick i mitten är för att det ger ett hyffsat resultat (ej lika bra som om du finfördelar pastan själv) utan att anstänga sig så mycket, dvs att vilken kille som helst utan erfarenhet kan applicera pasta.

Tänker jag fel? Rätta mig gärna om någon kan komma med en bra förklaring.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baron
Varför skulle det vara bättre med en klick i mitten istället för att smeta ut det i ett tunt lager, kan någon förklara det för mig?
Om du sätter en klicka i mitten och sätter på flänsen uppnår du kanske ett resultat som detta:
http://www.arcticsilver.com/images/p4_as_dab2a.jpg
Nu är inte hela heatspreadern täckt, vilket bara är dåligt i mitt huvud, eller?

Om du får en cirkelformad utjämning av pastan i mitten så täcks inte hela kärnan = dåligt
Om du smetar ut pastan själv i ett tunt lager = hela kärnan (dvs alla micro-repor fylls) täcks och bättre kylning uppnås. Så ser jag det och den enda anledningen till varför AS skulle rekommendera en klick i mitten är för att det ger ett hyffsat resultat (ej lika bra som om du finfördelar pastan själv) utan att anstänga sig så mycket, dvs att vilken kille som helst utan erfarenhet kan applicera pasta.

Tänker jag fel? Rätta mig gärna om någon kan komma med en bra förklaring.

Duger inte Arctic Silvers förklaring?

"Our testing has shown that this method minimizes the possibility of air bubbles and voids in the thermal interface between the heat spreader and the heatsink. Since the vast majority of the heat from the core travels directly through the heat spreader, it is more important to have a good interface directly above the actual CPU core than it is to have the heat spreader covered with compound from corner to corner."
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Men hela "heatspreadern" kanske inte används?, efter vad man kan se på bilden vart kylpastan har tagit vägen efter det att en (liten) klick applicerats , det kan ju iså fall stämma med deras resonemang, eller?

Tog bort min kylfläns och följde deras instruktioner, sänkte i alla fall min temp med ca:3 grader.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V LX - 3570K - 8GB - GIGABYTE GTX 660 OC- 450W - ADATA S510 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Duger inte Arctic Silvers förklaring?

"Our testing has shown that this method minimizes the possibility of air bubbles and voids in the thermal interface between the heat spreader and the heatsink. Since the vast majority of the heat from the core travels directly through the heat spreader, it is more important to have a good interface directly above the actual CPU core than it is to have the heat spreader covered with compound from corner to corner."
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Ok, har dom sagt det så är det väl så. Tack för förklaringen.

Permalänk

Ni är alla ute och cyklar. Man ska kleta ut kylpastan över hela moderkortet och processorn efter att den är monterad. Fläkten kan gärna få sig en dutt också. Sen är det bara att tuta och köra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
jasà? zalman som fòrespràkar en klick i mitteln sàger du?

http://www.zalmanusa.com/upload/product/CNPS7700.swf

klicka àven pà socket 939 fòr att se att de gòr samma sak dàr.

Du kanske ska kolla på instruktionerna ordentligt så ser du att på 939 etc. så stryks inte pastan över hela kärnan.

Permalänk
Medlem

Gäller detta bara med AS5 eller ska man klicka i mitten med AS ceramique också ?

Visa signatur

Hårdrock!

Permalänk

Som försäljningsansvarig för articcoling rekomenderar jag 2-3 tuber arctic coling silver i ett tjocktlager som sedan tvättas bort med sprit för att sedan ersättas med en klick.

*ljug*

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonis
Gäller detta bara med AS5 eller ska man klicka i mitten med AS ceramique också ?

Svaret på den frågan blir ganska uppenbar ifall man behagar ta sig till Arctic Silvers site och läsa instruktionerna.
- http://www.arcticsilver.com/ceramique_instructions.htm

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Var det inte AS3 som skulle ha massa silver i sig, som sedan visade sig inte ha något alls? Den tillverkaren har ingen bra kredibilitet i min bok.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Var det inte AS3 som skulle ha massa silver i sig, som sedan visade sig inte ha något alls? Den tillverkaren har ingen bra kredibilitet i min bok.

Den som inte kan hålla reda på Arctic Silver och OCZ har har ingen bra kredibilitet i min bok. *grumble*

http://www.overclockers.com/articles938/

Arctic Silver varnade dessutom för detta på sin hemsida innan de gjorde om den, de verkar ha tagit bort det nu.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Har fått en del klagomål på att jag har för mycket pasta på CPU.
Har en tråd där man kan följa monteringen av sign.

Fram till den gränsen att pastan "kläms" ut i stora mängder mellan Heatspreadern så räcker det.
Observera RÄCKER och inte för mycket pasta.
Tajtar du åt processorn ordentligt så kan du inte ha för mycket pasta i annat avseende än att det blir för mycket för plånboken.

Överflödet kläms väck helt enkelt.

Har du tex en A64 med heatspreader eller en intel så se till att täcka HELA heatspreadern, mycket eller lite. Den skall vara täckt.

Jag har alldeles ett par minuter innan jag skrev detta gjort ett test bara för att visa att teorin med "Det är ju i mitten som coren är och där skall pastan vara" är FEL.

Jag har tyvärr inget underlag annat än ni får lita på mitt ord när jag säger att när jag applicerade precis så mycket pasta som den här bilden visar och som flera medlemmar förespråkar vara korrekt mängd pasta så ökade tempen på CPU med ca:3-4 grader.

Inte ett dugg förvånad, är det en heatspreader så avger naturligtvis HELA heatspreadern värme och inte bara där coren sitter.
Nu kommer dessutom tempen att öka någon enstaka grad när pastan brännt in sig.

Jag står för min uppfattning STENHÅRT.

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malmedahl
Jag står för min uppfattning STENHÅRT.

Trots tillverkarens instruktioner och att flera medlemmar här på forumet som efter att testat båda sätten påstår att man får bättre temps med "klick i mitten"? Jaja, du gör som du vill.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av One.84
Du kanske ska kolla på instruktionerna ordentligt så ser du att på 939 etc. så stryks inte pastan över hela kärnan.

Men är du dryg eller?? Inte fan lägger de en klick i mitten!? Jävla uppkäftighet.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Trots tillverkarens instruktioner och att flera medlemmar här på forumet som efter att testat båda sätten påstår att man får bättre temps med "klick i mitten"? Jaja, du gör som du vill.

Standardkylningen till amd kommer med en massa pasta på flänsen men jag antar att dom har fel.... sen så kan det omöjligt vara bättre med en klick i mitten och inte över hela heatspreadern efter som hela heatspreadern leder värme. vill man ha bra kontakt måste man ha pasta över hela ytan med för den delen och det är ju det kylpasta handlar om eller hur att få maximal kontakt mot den yta man vill kyla. ta tex i

ursäkta uttrycket "prestandabögen" Malmedahls exempel känns som att jag litar mer på honom än på er med tanka på hur noggran han är med sina tester.

sen har även jag sakt hela tiden att det är bättre med pasta över hela ytan.

jag skiter dock i vem som har rätt eller fel eller vad tillverkarna säger det enda jag bryr mig är tempsen och min sjönk med 4C med pasta över hela heatspreadern

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Avstängd

riktiga modders tar bort heatspreadern och kör direkt på core.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haven

Jag skiter dock i vem som har rätt eller fel eller vad tillverkarna säger det enda jag bryr mig är tempsen och min sjönk med 4C med pasta över hela heatspreadern

Med tanke på vad tillverkarna säger...

Tillverkaren av en processor som det säljs miljoner antal av skapar en Universal handbok för sin produkt som är avsedd att följas för att produkten skall kunna fungera.

Det står ju knappast angivet i fältet "For Optimum Perfomance or Overclocking.....covering the whole heatspreader"

Att dom anger att det skall täckas med en sån där gullig liten blomma är ju av ekonmiska säkerhetsskäl. Både avseende kunden och dom själva.

Låt oss säga att dom hade visat i manualen som följer med varje Retail CPU att du skall täcka HELA CPU:n. Hur mycket är irrelevant men, returprocenten på antalet sålda processorer hade klart stigit.

Varför?
Folk som kanske monterar sin första CPU eller följer alltid manualen tänker inte på att Pastan kan/är elektriskt ledande och klämmer på såpass mycket att det täcker hela CPU:n och tillräckligt för att det skall rinna ner över sockeln och sedan....BZZT.

Det är lättare att se en begränsning på hur mycket pasta du skall ha på genom ha den blomman av pasta.

Samma sak gäller OEM tillverkarna.
Av alla de miljontals datorer så hade fler varit returnerade för att en människa haft en dålig dag eller en robot haft det väldigt laggigt och slarvat och fått på för mycket.

Den lilla blomman av pasta är för godkänt resultat med utrymme för felmarginal.

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

Men hur svårt kan det vara? Testa båda sätten, ha lite tålamod och se vilket som ger bäst resultat för dig.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Men hur svårt kan det vara? Testa båda sätten, ha lite tålamod och se vilket som ger bäst resultat för dig.

Hehehe helt sant:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

jag skulle nog tra att det behövs smetas ut på tex nb eftersom där inte är tillräckligt tryck för att pressa ut pastan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Endast på sweclockers...

Om en länk har postats där tillverkaren av kylpastan säger hur den skall användas för bästa prestanda så är all diskussion efter det meningslös. Och då spelar det ingen roll vad DU har använt i åratal eller vad DU tycker fungerar bra. Du har FEL. Det finns bara ETT bästa sätt att använda produkten och det är sättet som tillvärkaren nämner. Sedan finns det miljontals andra vis som kan eller inte kan ge bra presanda dom också, men diskussionen borde var över för länge sedan!

Jag tror följande, säger tillverkarna av articsilver att man skall stoppa en klick i mitten så skall vi stoppa en klick i mitten. Why? Tror nog aldrig dom skulle fara med osanning, kapitalismen styr helt enkelt. Blir brukarna missnöjda köper dom en annan produkt, blir andvändarna nöjda stannar dom kvar och andvänder företagets produkter.

Altså en klick i mitten, sedan om man har en liten heatspreader eller en större (939) får man väl variera mängden en aning. Sedan nästa fråga vi kan diskutera är väl hur mycket är en grain okokt ris eller vad det nu stod?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid lägger på ett tunnt lager över hela coren gäller även på R480 core (X850XT-PE) & NB när jag använder AS5. jag brukar göra en liten finger handske av en bit plastpåse, sen är det bara att klada på tills det blir ett lagom tunnt lager. (jag brukar sätta tjep runt coren också)

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simri
Jag brukar alltid lägger på ett tunnt lager över hela coren gäller även på R480 core (X850XT-PE) & NB när jag använder AS5. jag brukar göra en liten finger handske av en bit plastpåse, sen är det bara att klada på tills det blir ett lagom tunnt lager. (jag brukar sätta tjep runt coren också)

Tejp runt verkar vara en smart ide som nog kan andvändas. Jag har beställt en ny xp 120 samt en tyst adda fläkt som jag skall montera med lite AS5 på torsdag och vill ha det perfekt.

Hur mycket eller lite är bäst?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas