Permalänk
Medlem

Min cpu blir för varm hjälp?

Min cpu (prescott) 3.0 blir runt 70-75 grader i ex cs vilket jag tycker verka vara väldigt varm..i normal läge är den ca 43..
Jag har sågat håll i lådan o satt dit en 80mm fläkt som blåser lite på graffe kortet och på nordbryggan..Mitt moderkort är ett Ic7-g
Men nån som vet någon bra cpu fläkt som kan sänka värmen eller hur varm får en cpu bli utan att man behöver oroa sig?

Permalänk

70 gradet verkar ju mycket.. skaffa bättre kylning!

Permalänk
Medlem

jag skulle tippa på att du har lite för mycket kylpasta på?
om du nu har mycket kan du ju testa o skrapa bort lite och se om tempen skunker....

Visa signatur

P4 2.8 @ 3.4, Corsair 1024 PC4000 2x512, P4P800, 2st SATA 160GB, Leadtek 6800LE @ 12/1,6 => 400/900 3dmark03: 11k+

Permalänk

istället för att skrapa bort den borde du lägga ett nytt lager med Arctic silver 5

Visa signatur

6550@3,6 | DFI LP UT P35-T2R | 2x2GB G.Skill F2-8000CL5 | 8800GTS 640 | Tagan 530w |

DDC-1+ w. EK X-Top | D-Tek Fusion | MCW60 | EK Res150 | BIP3 |

Permalänk

Ta bort det där grå orginal kladdet från intel och smeta dit riktig kylpasta istället. lägg på ett jämt tunt lager på processor och kylare, själv brukar jag använda ett "kreditkort" att spackla på pastan med.
Sen när du monterar dit kylaren så måste du se till så att kylflänsarna inte fastnar i någonstans på plastramen runt processor. om du förstår vad jag menar ( kylaren får inte haka i plastramen för då kommer den inte att ligga emot processorn som den ska).
Har du tur blir cpu'n svalare + att fläkten kommer att gå långsammare (tystare)

Tänk på att ha ett bra luftflöde genom lådan, själv har jag 2 fläktar på baksidan som blåser luft ut från lådan.

Duger inte orginal kylaren så är det väldigt många som kör med Zalman CNPS7700-Cu eller AlCu istället.
Själv kör jag med en arctic-cooling freezer4 (som är betydligt tystare och svalare än orginalkylaren) , jag kan inte ha någon zalman pga. platsbrist i datorn.

jag har också en P4 prescott 3.0 socket 478. Vid normal användning (webb surfning) ligger cpu tempen hos mig på 32grader och upp mot 50 vid riktigt hårt arbete (prime95). Innan jag bytte kylare maxade tempen nått på 60 grader och idle tempen var ungefär som din ca 40 grader om jag inte minns fel.

Visa signatur

P4-3.0,1GB,GF6800le,planka,kablar och jox.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spectre86
istället för att skrapa bort den borde du lägga ett nytt lager med Arctic silver 5

Absolut inte! ta bort det gammla o gör riktigt rent och sen lägger du på lite färskt Artic silver 5!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bärnst-gunnar

Har du tur blir cpu'n svalare + att fläkten kommer att gå långsammare (tystare)

ehhh varför i hela friden skulle hans fläkt gå tystare.
möjligt vis om han har en tepratur styrd sådan.
men inte annars!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0l!d
ehhh varför i hela friden skulle hans fläkt gå tystare.
möjligt vis om han har en tepratur styrd sådan.
men inte annars!

Den boxade kylaren till prescott är temp styrd. Runt 30 grader roterar den som lågsammast sedan stiger varvtalet linjär med ökad temp upp till xx grader där den maxar. Förvisso går den troligen efter casetempen, så bättre flöde av kalluft till kylaren är en given hit (om man nu orkar hålla på med orginalkylningen).
Själv så kikade jag på intel's BTX referens design och moterade in ett rör (basrör/biltema) från sidopanelen rak ned mot cpu kylaren, det gjorde att varvtalet sjönk rejält.
Fast så här i efterhand så hade det varit enklare att byta kylare till nått annat än orginal från första början. Intel kylaren är inte tyst, när den max varva låter det som det sitter nån tomte i datorn och dammsuger !!

Visa signatur

P4-3.0,1GB,GF6800le,planka,kablar och jox.

Permalänk
Medlem

du kan ställa in i bios vid vilken temp fläkten ska öka i varvtal etc, och så går den INTE efter casetempen

Visa signatur

2* Xeon 2.4lv D1@15*220=3.3ghz - 4* 512mb pc3200 - x800xt pe - 1.4tb hdd - Turbo Cool 510XE