Permalänk
Medlem

Byta till Mac

Har efter många om och men "nog" bestämt mig för att byta helt till mac. Främst pga att jag är så innerligt trött på win och allt vad det innebär och är nyfiken på OSX och vill ha lite omväxling.

Datorn jag har nu är en AMD 2000+, 512mb 2700, gf4 ti-4400 allt på via 333.

Jag använder datorn mest till nedladdning av filer så som filmer musik. Och till grafiskt arbete så som photoshop, illustrator och videoredigering. Spelar mycket sällan och kan vara utan det om det skulle vara så.

Funderar nu på att köpa en beg mac g4 eller kanske en g5 till rätt pris. Och vill ha tips på vad som är bra/dåligt och vad man ska se upp med. Sen om någon har koll på vilken mac man skulle kunna jämföra min dator med?

Använde mac hela gymnasiet så vet att det fungerar bra men inte så stor koll på själva hårdvaran.

Permalänk

ungefär i samma klass som G4 1,3GHz eller kanske iMac G5 1,6GHz är min gissning

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

En 1,3ghz G4 är inte direkt något att hänga i julgranen förutom på laptops eller nu mac mini. För en workstation vill man ha en G5'a.
G4an är en riktigt bra och effektiv processor, enormt bra på vektorbaserade uträkningar då den spöar varenda x86 maskin från Opteron till Xeon. Iochmed att busshastigheten är så låg på datorn så har den inte mycket råkraft. I tunga program räcker den inte riktigt till. G5'an har däremot inge problem med busshastigheten då den är på 0.5gånger klockfrekvesen, alltså just nu 1,25ghz som max.

Men en 1,5ghz G5 spöar skiten ur en AMD 2000+ . Men sedan är G5an nyare än 2000+ burken och 64bitars.

Beroende vad du kör för applikation är datorerna bra på olika saker. Men om vi tar beräkningar så är PPC effektivare per mhz på allt utom heltal. Däremot så skiftar prestandan lite i olika program, ofta beroende på hur väl kodat det är för plattformen.

Men det bästa sättet är att sätt dig ner och jämför själv. Annars kan det vara svårt.

För mig räcker min 1ghz Powerbook till för allt jag gör och mer därtill.

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag är beredd att gå ner lite i prestanda, bara jag får OSX :), är ju värt en del!
Att photoshop och illustrator flyter på en g4 vet jag, vad jag däremot funderar lite på är just videoredigering. Antar att det kräver en del av burken. Kört Final Cut pro förut men har inte stor koll på vad det kräven. Då var det en g5.

Sen är ju beg marknaden väldigt smal för mac med, hittar knappt något på nätet ju. Sen att folk har mage att ta 10 000:- papp för en gammal g4 när en NY g5 kostar 13 495:-

Finns det ingenstans man kan köpa lite äldre mac datorer men endå nya, verkar som om dom tar bort dom gamla datorerna ur sortimentet så fort det kommer nya!

Permalänk

Din pc kommer att kännas vara snabbare på word och andra liknande program men så fort som du jobbar i PS eller video kommer du att känna skilnaden och märka att det är där som macen trivs bäst.

Som läget ser ut idag med en låg dollar och fin prestanda från apple skulle jag snegla på en G5:a.
Applefolk lever lite i dåtiden när det gäller begagnatpriser - speciellt nu när 64-bitars serien prissänkts en del.
G4an är en fin burk men om ett eller ett par år kommer den verkligen att kännas gammal.

Om du har alla tillbehör redan nu som bra skärm, trevlig mus, extra diskar osv skulle jag titta på den lilla tower G5an på 1.8GHz och fsb på 600MHz. Välja bort modemet och uppgradera till ett ATI 9600Pro för 450,-. Minne och disk ska man inte köpa hos apple!
Köp 2 x 256MB extra (gärna 2 x 512 om du har råd)

Upplevelsen att få packa upp en ny Mac är något speciellt. Det är svårt att beskriva men om någon har köpt en ny ipod så kan man multiplicera det med 10 ungefär.

Hade jag lite mera pengar skulle jag lägga dom på en Dual G5:a
En 2 x 1.8GHz. den kostar 5000,- extra vilket är ganska mycket men OS X trivs verkligen med två processorer och använder dem perfekt, den kommer att vara trivsam längre. Se dock till att du uppgraderar till ett 9600 pro och att det första du köper till den när du får chansen är mera minne. minst 512 (2x256) eller helst 1024 (2x512)

landen:
Apple bygger bara på order.
återförsäljarna beställer ibland på sig lite mera än de säljer precis före de nya kommer och då kan mankomma över dem billigt men det är inte så ofta tyvärr.

------

Måste ju lägga till att det går ju att köpa en liten macmini också och smacka in 1 GB minne. då har du en fin mac, liten, gosig och något att starta med.
Känner du att du vill ha mera fart så är det inte så stora pengar alls du tappar på att sälja den ens om du skulle sälja den billigt

Permalänk
Medlem

Tackar för bra svar!

Men nu då till vart jag köper den? Vart är det billigast att köpa en ny mac?

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att det är rätt lika pris överallt. Du kan ju kolla typ:

www.applestore.se
www.macoteket.se

Permalänk

Om du köper den hos apple själva får du studentrabatt. vet inte om alla återförsäljare har det.
Om du väljer att köpa en hos någon någon återförsäljare så kan det tänkas att de ger dig ett bra pris på minne om du passar på att köpa det hos dem samtidigt.

här hittar du återförsäljare:
http://apple.via.infonow.net/locator/jsp/index.jsp?LOC=sv_SE

applestore för studerande:
http://store.apple.com/Catalog/se/Images/routingpage.html

Permalänk
Medlem

För att få studentrabbat krävs det antagligen att man just är student

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av landen
För att få studentrabbat krävs det antagligen att man just är student

Eller att man vet någons CSN/Mecenat kortsnummer.

Permalänk
Avstängd

Släng på dubbla G5:or

Visa signatur

[Intel Celeron 2.8Ghz, Radeon 9200SE 128mb, 512MB Kingston 400mhz, 160GB Seagate Barracuda.]

Permalänk
Medlem

Får nog skaffa mig dubbla jobb först isåfall

Men lutar åt en 1,8 g5a...