Permalänk
Medlem

Läckande kondningar.

Mitt gamla 8rda+ kort dog förra lördagen pga läckande kondningar.
Så frågan är: Vad säger garantin om trasiga kondningar, kortet var ändå 1½ år gammalt.

mvh

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Har du garanti så ska den gälla.

Du kan löda dit nya om du inte har garanti kvar

Permalänk
Medlem

Bara köpa nya och sätta dit.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Det är väl bara ett års garanti på återförsäljaren eller hur?

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

jag hade 36 månaders garanti på mitt kort i sign som dog idag köpt hos komplett

Permalänk
Medlem

aja då återstår det att se isf.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

är kondningarna dem uppstående batteriliknande grejjerna eller? måste veta

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk
Medlem

hmm vet inte om jag har en sådan som börjat läka antingen är det konstigt dam eller nån grågul smet.
Men kan nått annat än moderkortet gå sönder pga läckande kondissar ?

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
hmm vet inte om jag har en sådan som börjat läka antingen är det konstigt dam eller nån grågul smet.
Men kan nått annat än moderkortet gå sönder pga läckande kondissar ?

Då har den med stor säkerhet börjat läcka.

När kortet mitt tillslut dog så fick jag antingen overclock error eller dimm module failure.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Enligt konsumentköpslagen har man 2 års garanti, oavsett vad försäljaren säger. Även om du skriver under på att det bara är ett års garanti, så har du ändå 2 år..

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Har fått ett 8KHA+ och ett 8RDA+ utbytt p.g.a samma grej och båda var äldre än ett år.
Problemet med kondensatorerna är ganska känt och har drabbat dom flesta moderkortstillverkare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ornat bild nu iaf vill inte röra det om det skulle vara nått giftigt

1: http://mantus84.kicks-ass.net/IMG_2320.jpg

2: http://mantus84.kicks-ass.net/IMG_2327.jpg

Damm eller läckage ? har tappat mina lödar skills sen första året elektronik så det är nog nytt moderkort då som gälelr fan men datorn går endå hyfsat stabilt än så länge

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
Ornat bild nu iaf vill inte röra det om det skulle vara nått giftigt

1: http://mantus84.kicks-ass.net/IMG_2320.jpg

2: http://mantus84.kicks-ass.net/IMG_2327.jpg

Damm eller läckage ? har tappat mina lödar skills sen första året elektronik så det är nog nytt moderkort då som gälelr fan men datorn går endå hyfsat stabilt än så länge

Det är bara damm, mina är övertäckta av damm och hundhår

Visa signatur

XP-m 2400+, DFI Lanparty NFII Rev. B, 3x256mb Mushkin PC3500 LvlII BH5, Sapphire 9800pro 128mb, Lian Li PC70, Tagan 380w, 440gb hdd
Kylning: DD TDX, DD Maze4 GPU, Eheim 1048, BIX II

Permalänk
Medlem

så jag kan alltså slappna av och ta det lungt då? Vore skönt att slippa köpa nytt moderkort då nästa uppgradering blir 64bit om 1 år eller så.

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Så här såg dom ut på mitt ena moderkort.
http://paranormal.no-ip.com/Bilder/Datorn/8KHA+/slides/P10100...

Dom har alltså öppnat sej i toppen och det har läckt ut elektrolyt.
Såvitt jag vet så är det bara dessa gröna kondensatorerna med en guldrand som har varit defekta, givetvis inte alla såna men många.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men vad kostar såna där kondensatorer eg? Har kikat lite på elfa, men eftersom jag inte är en sån baddare på elektronik så vet jag inte riktigt vilka kondensatorer som gäller...men dom ser ut som på Rydbergs bild.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Kondensatorer är billiga.
Problemet är ju att byta dom utan att klanta sej och förstöra moderkortet

Det finns märkning på kondensatorerna som du kan kolla

Visa signatur
Permalänk
Medlem

man bör väl kanske fråga sig varför dom gick sönder först...

men detta borde ändå vara ett garantiärende, två år gäller som sagt. lycka till.

Permalänk
Medlem

Jo kortet ska lämnas in även om jag nu köpt ett nytt. Dock så är han jag köpte grejerna med är bortrest och det är han som har kvittona... har fortfarande ett halvår kvar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Fasiken, har haft kortet i 2,5 år, så garantin är väl slut

Mitt kort är ett Soltek. Det verkar som om Epox också drabbas av detta problem. Vilka mer märken?

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

I stort sett alla märken har drabbats av detta enligt vad jag sett och hört.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydberg
I stort sett alla märken har drabbats av detta enligt vad jag sett och hört.

Yepp.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydberg
I stort sett alla märken har drabbats av detta enligt vad jag sett och hört.

Jupp, håller på att hända med mitt gamla Soyo K7V Dragon Plus!

Enligt en snubbe i en datoraffär så berodde det på att kortet blivit för varmt vilket jag inte riktigt kan förstå, enligt temp sensorn så har tempen legat på runt 40 (vet iofs om det är mycket när det gäller mobos?), men han sa att jag skulle köra så länge det gick och låta datorn så på 24/7 så nu har den stått och tuggat i 2 månader utan några problem, får hoppas den håller ett tag till tills jag köper ett nytt mobo och cpu och använder denna datorn som server

edit: kan någon svara på en fråga bara, om kondensatorerna börjar läcka, kan det skada några andra komponenter i datorn, t.ex. pci/agp kort?

Permalänk

Gammla datorer hur fan kan det hålla så länge iof var väl då det använde riktiga grejjer istället för billiga komponenter våran P2 rullar på än ca 9 år gammal

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.zojjz
Enligt konsumentköpslagen har man 2 års garanti, oavsett vad försäljaren säger. Även om du skriver under på att det bara är ett års garanti, så har du ändå 2 år..

suck-nej
du har alltid 2 års REKLAMATIONSrätt - en helt annan sak än garanti

kkl tvingar bara 6månaders garanti

reklamation är när du REKLAMERAR ett fel som alltid har funnits där!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Läckande kondningar är ett fabrikationsfel och täcks därför av reklamationsrätten...

/Martin