Permalänk

CPU temp på 91C + ??????

Tjena

Har en chieftech hightower och har börjat få problem med CPU överhettning.
Har aldrig haft problen tidigare dock så jag blir lite konfunderad....
Det händer oxo alltid på natten att datorn stängs av.
Har kylfläns och fläkt till min 3,06ghz som är från hmmmm.. va hette dom nu igen Papt???
Ivf som helst, den stängdes av nyss o så gick jag in i bios o kolla cpu tempen, då stog den o pendla mellan 91-94 grader, dett är ju fan på tok för högt, eller hur?

Har oxo 2 st 4" fläktar i en insug o en utsug.
Resten av konfigurationen är en massa hårddiskar......hela 7 st diskar i datorn, kan dom alstra för mycket vrme??? Jag har ju inte haft problem tidigare med värme......

Nån som har nån idé? Alla fläktar funkar i alla fall, så jag behöver inte felsöka dom.

Mvh R

Permalänk
Medlem

Om du har väldigt varmt i chassit och har en papst (antar att du menar det)
på låga varv så kan ju cpu temperaturen bli hög. Men 91-94 låter väldigt
mycket.
Vad ligger din systemtemp på?

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk

låter väldigt högt, säkert att kylflännsen sitter rätt o att det är lagom me kylpasta? prova o montera bort flänsen o kolla annars.

Visa signatur

Pentium D 840, 2048Mb DDR2, 7800GTX, 2x160Gb, Dell 2405FPW
3Dmark: 03: 17541, 05: 7822, 06: 4747

Permalänk

Först kollar du ungefär hur varmt det är runt cpu'n. Sen kollar du så att flänsen sitter tätt, om den gör det sätt på lite kylpasta och/eller köp en ny bra fläns.
Om du har en papst på cpu'n så bör du ha en bra fläns, papst har bra flöde/ljudnivå, men det är inte direkt nåt superflöde.
Och ja 95 grader är för mycket.
En CPU brukar inte ha några problem alls om de ligger runt 50-60 även om det är högt, men din temp är alldeles för hög.

Permalänk
Medlem

94 grader? Då ligger man väl farligt nära punkten där processorn går sönder? Skaffa ny fläkt snarast!

Permalänk

Intels processorer stänger av sig själva / klockar ner sig om den går över 74grader öppna chassidörren känn på kylflänsen när du spelar är den kall / ljummen / het / brännhet?

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

ja "gissar" på alldeles för mycket damm!
lr en komination att papsten blivit pajj av damm oxo, o snurrar dåligt.
Mycke annat finns inte, efter som du säger att den funkade förut!

om de nu inte är så att du på nått sätt lyckats rubba cpu flänsen (HMMMM nja)

vårstäda är mitt tips. (plus kanske ny papst) lr varför inte en zalman 7000a cu-al

Permalänk

jag tror oxå att dammet är ditt problem att det har satt sig i kylflänsen/fläkten...

Permalänk
Medlem

tips, damsug inte datorn, (du kanske visste det), det skapas elektriska fält då som kan förstöra komponenter i datorn..

gjorde min farsa på brosans dator förut, fick byta moderkort å cpu, haha snällt ;P

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Har du uppdaterat BIOS:en?? Temperatur mätaren kan ju visa mycket fel ibland.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk

Inte dammsugare????
Jag har admmsugit mina datorer sen 1995 och har aldrag vart med om att nåt pajjat....

Archi: mätaren får visa vad den vill, den stänger ju av datorn för att processorn e för varm, så nog e det varmt som satan.

Damm är inget problem då jag dammsuger burken 1 ggn per vecka....

Är Zalman 7000 cu-al bättre än 7000 cu???

Permalänk
Medlem

7000 Cu är bättre än 7000 ALCu, men den väger också mera pga. att den är helt i koppar.

Värt att tillägga är att man inte behöver sätta en armé frågetecken efter varje fråga, det räcker gott med ett.

Permalänk
Medlem

kän på flänsen det kanske bara är bios bug?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
tips, damsug inte datorn, (du kanske visste det), det skapas elektriska fält då som kan förstöra komponenter i datorn..

gjorde min farsa på brosans dator förut, fick byta moderkort å cpu, haha snällt ;P

....? jag damsuger min dator typ jemt..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
....? jag damsuger min dator typ jemt..

http://www.susning.nu/Statisk_elektricitet

Tryckluft är att rekommendera om man ska rengöra sin dator.

Permalänk
Medlem

Ja, men bör ej damsuga.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att kylaren inte får ordentlig kontakt med processorn, du får som några andra sagt känna på flänsen om den är varm.

Personligen använder jag tryckluft när jag dammar av datorn, känns bäst, har dock inte behövt det på flera månader då jag har dammfilter, rekommenderas starkt :D!

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk

hejsan alla sorry att jag avbryter ämnet. men någon som vet hur mkt kylpasta jag ska ta på min nya gigabyte cpu kylare ??

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MixeR_staveN
hejsan alla sorry att jag avbryter ämnet. men någon som vet hur mkt kylpasta jag ska ta på min nya gigabyte cpu kylare ??

Ett tunt tunt lager på cpu kärnan.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Hej

Köpte en 7000 cu-al idag, men så läste jag att det kanske bättre med ren koppar eftersom den går att köra i silent mode. Kan man köra cu-al i silentmode med min P4 3,06Ghz?

Nån som vet vad det är för skillnad på CNPS7000A-alcu och
CNPS7000-alcu?

Permalänk
Medlem

Är det inte bra att köra den på normal så den kyler bättre ifall prollen är så varm som du skriver?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Eller så är felet att kylpastan har börjat "försvinna" mellan cpu:n och kylanordningen. Min cpu var från början på 30c och efter ett tag på 40c. Pastan spelar roll alltså. Så din cpu kanske var 75c när pastan var som ny, :). Det har också ha blivt varmare i rumet nu på nysommarn så den kanske var 70c och med dammet 65c. 65c anser jag vara max för att ha en stabil dator.

Visa signatur

Som ett plan som stegrat till sin högsta punkt inom loppet av en 1/8 sekund, för att sedan falla ner mot jordens grund som en ljusståle gjord av oändliga koroppsmassor - Saibot 'Haphazardly'.

Permalänk

Saibot, från början låg tempen på ca 60-64grader.

Nån som vet vad det är för skillnad på CNPS7000A-alcu och
CNPS7000-alcu?

Permalänk
Medlem

Ja men byt ut pastan då(!) (om du inte vill köpa ny kylanordning alltså).

Visa signatur

Som ett plan som stegrat till sin högsta punkt inom loppet av en 1/8 sekund, för att sedan falla ner mot jordens grund som en ljusståle gjord av oändliga koroppsmassor - Saibot 'Haphazardly'.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saibot2
Ja men byt ut pastan då(!) (om du inte vill köpa ny kylanordning alltså).

Har redan köpt en Zalman 7000A alcu, skall jag använda zalmans pasta som medföljer eller artic silver????

ännu en gång: Nån som vet vad det är för skillnad på CNPS7000A-alcu och
CNPS7000-alcu?

Permalänk
Medlem

Vet inte? Kanske CNPS7000A-alcu passar till socket A? Men jag vet inte, sök på nätet, t.ex. google på respetive namn på samma sökning och om inga träffar separat.

Visa signatur

Som ett plan som stegrat till sin högsta punkt inom loppet av en 1/8 sekund, för att sedan falla ner mot jordens grund som en ljusståle gjord av oändliga koroppsmassor - Saibot 'Haphazardly'.

Permalänk

Skilanden mellan Zalman CNPS7000A-ALCU och Zalman CNPS7000A-CU e vikten priset och ca 5 grader

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The RaveN
Skilanden mellan Zalman CNPS7000A-ALCU och Zalman CNPS7000A-CU e vikten priset och ca 5 grader

det var inte det jag undra över det finns 1 7000A och en som heter bara 7000. Vad är skillnaden på dessa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravetrancer
Hej

Köpte en 7000 cu-al idag, men så läste jag att det kanske bättre med ren koppar eftersom den går att köra i silent mode. Kan man köra cu-al i silentmode med min P4 3,06Ghz?

Nån som vet vad det är för skillnad på CNPS7000A-alcu och
CNPS7000-alcu?

håll koll på tempen bara så märker du om du kan köra den på silent mode, skilnaden mellan de två tror jag är att CNPS7000A-alcu även passar på socket A AMD, monterar den då i de 4 hålen runt sockeln. rätta mig någon om jag har fel.

Visa signatur

Pentium D 840, 2048Mb DDR2, 7800GTX, 2x160Gb, Dell 2405FPW
3Dmark: 03: 17541, 05: 7822, 06: 4747

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravetrancer
Inte dammsugare????
Jag har admmsugit mina datorer sen 1995 och har aldrag vart med om att nåt pajjat....

Archi: mätaren får visa vad den vill, den stänger ju av datorn för att processorn e för varm, så nog e det varmt som satan.

Damm är inget problem då jag dammsuger burken 1 ggn per vecka....

Är Zalman 7000 cu-al bättre än 7000 cu???

Samma här.. Alltid använt en vanlig dammsugare (dock med plastmunstycke)

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |