hörlursförstärkare, vilken är mest prisvärd?

Permalänk
Medlem

hörlursförstärkare, vilken är mest prisvärd?

Nu är det så att jag varit rätt sugen på en ordentlig hörslursförstärkare ett bra tag då jag lyssnar jag lyssnar på musik i just hörlurar halva dygnet och har hört mycket stora ord om diverse hörlursförstärkare.

Så tips mottages gärna, kommer dock inte kunna svara i tråden själv förnens på söndag så håll ut..

hörlurarna jag sitter på nu är Sennheiser HD500, och nej jag vill inte höra en massa tjaffs om dessa då jag trivs med dem alldeles utmärkt

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Men, jag blir döv om jag har fullt på datorn, vad ska man då en förstärkare till? Bättre ljud blir det med ett bättre ljudkort...väl?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

EAR 90 tycker jag du skall försöka komma åt att provlyssna.

Permalänk
Medlem

hmm måste bara få kapa tråden en liten stund här

Har länge suttit o klurat på detta, vad är skillnaden mellan en vanlig stärkare med lur-utgång och en lur-stärkare?? är det så att ni audiofiler sitter med en stärkare och en lurstärkare eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spector
hmm måste bara få kapa tråden en liten stund här

Har länge suttit o klurat på detta, vad är skillnaden mellan en vanlig stärkare med lur-utgång och en lur-stärkare?? är det så att ni audiofiler sitter med en stärkare och en lurstärkare eller?

Ja, precis. Man har en hörlursförstärkare och en vanlig.

Det finns vissa fördelar med att designa en förstärkare för en uteffekt på 2w och en impedans på 120ohm mot 200w och 4 ohm.

Till exempel så kan man använda rör för förstärkningen istället för transistorer vilket vissa tycker bättre om. Dom ger ett lite varmare ljud, om det är mer naturtroget eller inte behöver vi kanske inte diskutera här.
Använder man transistorer så kan man istället göra en klass A förstärkare, det betyder att det bara är en transistor som förstärker hela signalen istället för att den delas upp mellan två transistorer vilket ger lite sämmre ljud. Nackdelen är att man får runt 10 gånger mer värme från en förstärkare som är i klass A än från en normal.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

ear 90 såg ju trevlig ut.. men finns det verkligen inget snäppet billigare alternativ som fortfarande är trevligt?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Tror det finns en hörlursförstärkare som heter Creek eller något sådant. Vet inte vilka som säljer den, men jag tror det är den billigaste som finns på marknaden - kostar ~1000Kr, och skall alls inte vara fyskam för sitt låga pris. Jag tror även det finns någon X-Can för under 2000Kr, och sen har du ju X-Can V2 för runt 2500Kr.
Marknaden för hörlursförstärkare är tyvär ganska dålig, men alla dessa tror jag gör ett gott jobb när de spelar mangemetal för nidas öron.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Tror det finns en hörlursförstärkare som heter Creek eller något sådant. Vet inte vilka som säljer den, men jag tror det är den billigaste som finns på marknaden - kostar ~1000Kr, och skall alls inte vara fyskam för sitt låga pris. Jag tror även det finns någon X-Can för under 2000Kr, och sen har du ju X-Can V2 för runt 2500Kr.
Marknaden för hörlursförstärkare är tyvär ganska dålig, men alla dessa tror jag gör ett gott jobb när de spelar mangemetal för nidas öron.

mjo tackar så mycket för tipsen.. måste ha råd med ett vassare ljudkort med nämnligen då datorn extraknäcker som cd-spelare i dagsläget då jag inte har någon stationär sådan

finns det några bra sidor med priser för dessa förstärkare som du rekomenderat?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

billigaste kostar 1000spänn? man kan ju få en sketen koss för ~300-600kr. jag vet dock inte om jag vågar säga att det är nått att satsa på

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Hedersmedlem

Ljudkort låter ju i almänhet rätt illa. Finns en del rätt bra väljludskort för starx under 2000:- som låter rätt bra, men, bäst ljud billigast bör man få med en riktig DAC och en spdi/if-källa, opitisk (toslink) eller elektrisk. Många nyare ljudkort av i övrigt varierande kvalité har sådana utångar (om inte "bakpå" så iaf som stift på själva kortet, vilket är fallet med tex VIA ITX). Dessutom klarar man sig med en betytlig billigare cd-spelare så. Marknaden är inte alls stor för dac'ar, men det går att få tag i begagnade för bra priser. Dessutom kan man ha riktigt kort kabel mellan förstärkaren och D/An, vilket också är trevligt (mot att ha 3m lakrissnöre från ett "vanligt" ljudkort bör skillnaden bli rätt stor). Den digitala signalen försämras ju inte i första taget av ett par meter kabel.

Ska själv hämta en Cambrige DAC - 3 i helgen. Ett antal år gammal, men de slits ju inte nämnvärt så. 2 elektriska och en optisk ingång. Den har även en digital utgång så det blir enkelt att spela in på MD'n (som också tar spd/if) utan att rota runt bakom datorn.

Får hoppas att mina ljudkort är tillräckligt bra för att inte sabba spdi/if-ljudet iaf :).

Vinyler är eg bäst, men lite otympligt och svårt att få tag i mycket på vinyl.

Om man nu vill ha ett ljudkort med bra dacar i stället ska M-audio Delta Audiophile 2496 vara bra, kostar 1.695 på www.musikcentralen.se eller www.musikborsen.se . Finns även som usb.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

det är precis därför man har två vinylspelare bakom ryggen dock så är det i första hand inte för ljudkvalitén, utan mer för "känslan" när man mixar musik synd bara att min sketna mixer är så pissig den jag har nu kostade 2k, ska köpa en likadan(funktionsmässigt) för strax över 8k. hoppas den är bättre

ojdå, kanske blev lite OffTopic

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Ljudkort låter ju i almänhet rätt illa. Finns en del rätt bra väljludskort för starx under 2000:- som låter rätt bra, men, bäst ljud billigast bör man få med en riktig DAC och en spdi/if-källa, opitisk (toslink) eller elektrisk. Många nyare ljudkort av i övrigt varierande kvalité har sådana utångar (om inte "bakpå" så iaf som stift på själva kortet, vilket är fallet med tex VIA ITX). Dessutom klarar man sig med en betytlig billigare cd-spelare så. Marknaden är inte alls stor för dac'ar, men det går att få tag i begagnade för bra priser. Dessutom kan man ha riktigt kort kabel mellan förstärkaren och D/An, vilket också är trevligt (mot att ha 3m lakrissnöre från ett "vanligt" ljudkort bör skillnaden bli rätt stor). Den digitala signalen försämras ju inte i första taget av ett par meter kabel.

Man kan ju bygga en fin dac själv annars. Dom är inte sådär fruktansvärt avancerade.

Jag har en hemmabygd hörlursförstärkare, nästa projekt kan nog bli en dac till den.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Ljudkort låter ju i almänhet rätt illa. Finns en del rätt bra väljludskort för starx under 2000:- som låter rätt bra, men, bäst ljud billigast bör man få med en riktig DAC och en spdi/if-källa, opitisk (toslink) eller elektrisk. Många nyare ljudkort av i övrigt varierande kvalité har sådana utångar (om inte "bakpå" så iaf som stift på själva kortet, vilket är fallet med tex VIA ITX). Dessutom klarar man sig med en betytlig billigare cd-spelare så. Marknaden är inte alls stor för dac'ar, men det går att få tag i begagnade för bra priser. Dessutom kan man ha riktigt kort kabel mellan förstärkaren och D/An, vilket också är trevligt (mot att ha 3m lakrissnöre från ett "vanligt" ljudkort bör skillnaden bli rätt stor). Den digitala signalen försämras ju inte i första taget av ett par meter kabel.

Ska själv hämta en Cambrige DAC - 3 i helgen. Ett antal år gammal, men de slits ju inte nämnvärt så. 2 elektriska och en optisk ingång. Den har även en digital utgång så det blir enkelt att spela in på MD'n (som också tar spd/if) utan att rota runt bakom datorn.

Får hoppas att mina ljudkort är tillräckligt bra för att inte sabba spdi/if-ljudet iaf :).

Vinyler är eg bäst, men lite otympligt och svårt att få tag i mycket på vinyl.

Om man nu vill ha ett ljudkort med bra dacar i stället ska M-audio Delta Audiophile 2496 vara bra, kostar 1.695 på www.musikcentralen.se eller www.musikborsen.se . Finns även som usb.

Jasså du kör på dac 3 du med
Köpte en sån själv begagnad för 1100, gjorde faktiskt nyss ett test mellan den och moderkortets inbyddga (soundstorm) och det var tydlig skillnad på ljudet, ljudkortet lät instängt i jämförelse, dacen fick musiken att öppna sig.

Fasst det är klart, en del kanske skiulle säga att skillnaden inte är så stor, andra tycker väl skillnade är 10ggr bättre, svårt att jämföra ljud

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke
Man kan ju bygga en fin dac själv annars. Dom är inte sådär fruktansvärt avancerade.

Jag har en hemmabygd hörlursförstärkare, nästa projekt kan nog bli en dac till den.

Visst kan man det. Bygger man med fina komponenter efter bra ritningar kan man få grym utrustning till låg kostnad.

Frågan är hur stor skillnaden blir i pris, DAC - 3 kostade 3500:- ny när den såldes, jag ska betala 1000:-, så jag tror inte det blir så stor skillnad med liknade prestanda. De flesta bygger ju för att det är kul dock. Jag lägger hellre min tid på andra elektroniska projekt, och då helst digitala, så man har lite kontroll på vad man gör :).

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

får jag bara fråga vad det är för DAC:ar ni snackar om!?

en DAC för mig är en liten IC som gör om en digital signal till en analog. och på såna är det inte nått speciellt interface så de funkar att koppla till vad som hälst?

de DAC:arna ni verkar snacka om går ju att koppla lite hur som hälst till valfritt ljudkort?

är det en som gör om en optisk signal till en analog?

EDIT:

om man nu ska köra digitalt, borde det inte då vara bättre att köra digitalt hela vägen ut i högtalarna? om jag inte har helt fel nu så kan man ju få grymt hög upplösning då.

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Hehe nej det går inte, en digital signal är inte musik (nu är jag ute på hal is med morgontofflorna) man måste iaf få signalen analoga innan det blir musik

Typ sån här dac (Digital Analo Converter) snackar vi om
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14620
Min dac har på ingång för optiskt och elektrisk (koax) det har nog de flesta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille
får jag bara fråga vad det är för DAC:ar ni snackar om!?

en DAC för mig är en liten IC som gör om en digital signal till en analog. och på såna är det inte nått speciellt interface så de funkar att koppla till vad som hälst?

de DAC:arna ni verkar snacka om går ju att koppla lite hur som hälst till valfritt ljudkort?

är det en som gör om en optisk signal till en analog?

EDIT:

om man nu ska köra digitalt, borde det inte då vara bättre att köra digitalt hela vägen ut i högtalarna? om jag inte har helt fel nu så kan man ju få grymt hög upplösning då.

En DAC är mycket riktigt en d/a, och de enheter vi pratar om är eg bara d/a-chipen och lite kringkretsar och matning. Och eftersom dessa är hifi-prylar tar deden digitala hifi-standarden spd/if, som elektrisk och/eller optisk (toslink).

Och Majesty är inte ute på hal is (även om han nog var lite fel ute ). Dock skulle man ju kunna (det var det du mena?) ha digiatalt (tex toslink) ända ut till högtalarna och sedan ha d/a och försteg och slutsteg alldelles vid högtalaren. Skulle antagligen kunna bli rätt bra, minimala kabellängder, d/a förstärkare och högtalare avpassat efter varanda och så. Lite dyrt med en av varje per högtalare kanske. Och svårt att byta bara en del.

Det vore lite tuft att ha ett par trådlösa lurar som överförde spdif till lurarna och sedan bra dacar och lursteg inbygt i lurarna. Trådlöst och med full kvalite´. Kanske redan finns?

Nu ska vi nog tillbaka lite mot orginalämnet (även om Dacar är relevant för ämnet).

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
.......

Och Majesty är inte ute på hal is (även om han nog var lite fel ute ). Dock skulle man ju kunna (det var det du mena?) ha digiatalt (tex toslink) ända ut till högtalarna och sedan ha d/a och försteg och slutsteg alldelles vid högtalaren. Skulle antagligen kunna bli rätt bra, minimala kabellängder, d/a förstärkare och högtalare avpassat efter varanda och så. Lite dyrt med en av varje per högtalare kanske. Och svårt att byta bara en del.

......

lite mer offtopic:

mjo, det jag menade med driva högtalare digitalt är att man kör in en digital(läs: en etta eller nolla, på eller av....) signal rakt in i själva högtalarelementet

jo, det går faktist. PWM min kompis har ett sånt (PA-)slutstet. det är 4cm högt och väger 9.5kg. han pumpar ut 7000watt rakt ut i högtalarna inga feta transistorer eller transformatorer det slutsteget använder som sagt PWM och kör en digital signal rakt ut i högtalarna. skulle man mäta med ett oscililoskop skulle det nog se ut såhär:

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Hedersmedlem

Så om jag skaffar en DAC kan jag då koppla den från datorns Optiska ut (har NF7-S m. SoundStorm) till DAC:en, och sedan till förstärkaren (analogt) för att få bättre ljud?

Gör det nån skillnad på ett så simpelt ljudkort som jag har?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Svar ja
men det beror åxå på vad du har för högtalare och förstärkare